پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850967271
حسد؛ آفتی که ایمان سوز است/اهل علم بیشتر مبتلا به حسد می شوند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
حسد؛ آفتی که ایمان سوز است/اهل علم بیشتر مبتلا به حسد می شوند
آیت الله هادوی تهرانی نسبت به آفت حسد در میان اهل علم هشدار داد و گفت: این آفت در بین ما طلاب بیشتر از بقیه هست در حالی که باید بدانیم که بر اساس روایات حسد آفتی است که ایمان را با سرعت میخورد و از بین میبرد، و آن وقت هست که ایمان های ما ایمان عاریتی میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله مهدی هادوی تهرانی از اساتید عالی حوزه علمیه پیش از آغاز درس خارج اصول خویش پیرامون آفت حسد به سخنرانی پرداخته است که در پی می آید: یکی از آفاتی که برای نوع بشر هست، آفت حسد است. شاید به مناسبت چند بار این قصه را عرض کردم که این آفت در بین ما طلاب بیشتر از بقیه هست. من برخی از درس های طلبگی را پیش برخی از علماء میخواندم؛ ولی در محیط حوزوی نبودم و در منازل این بزرگوارها درس میخواندم. استاد مغنی ما که اگر ایشان در قید حیات هستند، خدا حفظشان کند، یک روز به یک مناسبتی گفت: وقتی خداوند ـ تبارک و تعالی ـ میخواست حسد را تقسیم کند، نه قسمتش را به علماء داد و یک قسمتش را بین بقیه تقسیم کرد و جالب اینکه علماء اعتراض کردند چرا ما را در این یک قسمت شریک نکردی! البته من ندیدم این مطلب در روایت وارد شده است یا نه و شاید هم شوخی میکرد. آن موقع که من این جمله را شنیدم، چون در محیط حوزه نبودم، خیلی برای من تعبیر سنگینی بود. مگر علماء به هم حسادت کنند!
خداوند ـ تبارک و تعالی ـ میفرماید: «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين»؛بعنی این خبر حق دو پسر آدم را برایشان بخوان. هر دو تا یک کار عبادی انجام دادند؛ کاری که به آخرت مربوط میشود نه مربوط به دنیا. در کار آخرت تزاحمی بین افراد نیست؛ مثلاً اگر من نمازی بخوانم و قبول درگاه حضرت حق باشد، مانع نمی شود که نماز شما قبول شود. تزاحم در دنیا هست؛ مثلاً اگر من یک ملک خوبی را مالک شوم، شما دیگر نمیتوانی آن ملک را مالک شوی. اگر من در امور مادی تزاحم معنا دارد؛ ولی در امور معنوی تزاحم نیست. اگر یکی از شما مطالب را خوب بفهمد، جلوی فهمیدن دیگران را نمیگیرد و بقیه هم میتوانند خوب بفهمند. بنابراین در امور دنیا اگر آدم از اینکه یکی چیزی بهدست بیاورد، ناراحت شود، میتوانیم بگوییم دنیا دار تزاحم هست و چون خودش دیگر نمیتواند به آن برسد، ناراحت میشود؛ اما در امر اخروی اگر کسی یک مقام اخروی بهدست آورده باشد و من از این ناراحت شوم، این دیگر خیلی غیر عقلایی است؛ چون منافاتی که نیست و راه هم که بسته نیست. «إذ قرّبا قرباناً»؛ یعنی هر دوتا هم یک کار کردند، هر دو با هم سر درس یک استاد شرکت کردند؛ ولی «فتقبل من أحدهما و لم یتقبل من الآخر»: از یکی قبول شد و از آن یکی قبول نشد، یکی به مقامات علمی رسید، به مقامات معنوی رسید؛ ولی دیگری نرسید. علم یک امر معنوی است. در علم تزاحمی نیست. هر چه یک نفر یاد میگیرد برای دیگری کم نمیشود! ما طلبهها معمولاً دعواهایمان بر سر همین علم است! نه سر اینکه این خانه دارد و من ندارم؛ این ماشین دارد و من ندارم. حسادت ما طلبهها سر این است که چرا این آقا این طوری شده است که مثلاً خوب میفهمد و خیلی مطالب تازه میگوید و ما نمیگوییم! متأسفانه خیلی خیلی زیاد است. بعد می فرماید: «قال لأقتلنک» گفت میکشمت. داستان ما طلبهها همین است. دستمان برسد کم نمیگذاریم. به هر بهانه ای مثلاً اینکه برخورد با فلان عالم وظیفهٔ شرعی است و وجودش برای اسلام ضرر دارد، طرف را از میدان خارج می کنیم؛ چون این افراد این طور گمان می کنند بیضهٔ اسلام در دست ایشان است! و ادعا میکنند دائم مشغول انجام وظیفه هستند. یکی از دوستان طلبه از شاگردان قدیم خودم که الآن از اهل منبر است، یک وقتی میخواست برود در یک منطقه ای برای مجلس شورای اسلامی کاندیدا شود. خودش تعریف میکرد وقتی می خواستم ثبت نام کنم، به دوستان خودم گفتم. آنها گفتند: آقا ثبت نام نکن! گفتم: چرا؟ گفتند: اگر ثبت نام کنی، ما وظیفه شرعی پیدا میکنیم خرابت کنیم! ما را در محذور قرار نده. ایشان هم آنها را به زحمت نینداخته بود و منصرف شده بود! وقتی این طرف که نماد بدکاری است، میگوید: «لأقتلنک»، آن طرف که نماد نیکوکاری است، میگوید: «إنما یتقبل الله من المتقین»؛ بعنی خدا ـ تبارک و تعالی ـ از آنهایی که اهل تقوا هستند، قبول میکند. در حقیقت جوابی که هابیل میدهد به قابیل داد، این بود که تو به جای اینکه در فکر این باشی که من را از بین ببری، به این فکر کن که چرا خودت این موقعیت را پیدا نکردی. بالاخره عالَم حساب دارد. خدا ـ تبارک و تعالی ـ با یک حسابی قبول میکند. تو نگاه کن ببین چرا تو این موقعیت را پیدا نکردی. متأسفانه می بینی آدم به جای اینکه به فکر این باشد که چرا من نتوانستم به این موقعیت علمی برسم یا چرا من نتوانستم به این موقعیت تقوایی برسم، دائم به این فکر است که به گونه ای جایگاه دیگری را خراب کند. در ادامه هابیل به قابیل میگوید: «لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَني ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمين* إِنِّي أُريدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمي وَ إِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحابِ النَّارِ وَ ذلِكَ جَزاءُ الظَّالِمين»؛ یعنی اگر بخواهی مرا بکشی، من دست به سمت تو دراز نمیکنم. من از خدا ـ تبارک و تعالی ـ میترسم. من میخواهم تو به گناه خودت و گناه من برگردی. در واقع هابیل نشان میدهد که بین خودش با او فرق هست. موازین تقوی را رعایت میکند و یک برخورد ناصحانه نسبت به قابیل دارد و با این عبارات نصیحتش میکند و میگوید تو به من دست درازی کنی من به تو دست دراز نمیکنم؛ یعنی من از محدودۀ تقوی خارج نمیشوم. پس تو هم خارج نشو. من اگر این کار را میکنم برای این است که تو به گناه من و گناه خودت برگردی؛ یعنی اگر این کار را کردی گناهان من را هم به دوش می کشی ضمن اینکه گناهان خودت را هم داری. این لازمۀ حرف هابیل است. و وقتی چنین شد، از اصحاب النار میشوی.
تقوا یک واقعیت است، شعار نیست، ظاهر سازی نیست. به فرمودۀ آیت الله بهاءالدینی ـ رضوان الله علیه ـ بازیگری ممکن است در این دنیا به درد بخورد؛ ولی در آن دنیا به کار نمی آید. ادای متقی را درآوردن که اثری ندارد. واقعاً باید متقی باشد. خدا رحمت کند آیت الله خوشوقت ـ رضوان الله علیه ـ را که همیشه این یک توصیه را داشت؛ یعنی از نزدیک 40 سال پیش که شاگرد ایشان بودیم تا بعدها هر وقت در تلویزیون یا جای دیگر از ایشان می شنیدیم ، همان حرف را می فرمود که تقوا داشته باشید! آیت الله بهاءالدینی ـ رضوان الله علیه ـ هم میفرمود: گناه نکنید! اینها تعابیر مختلف از یک معنا هستند.
بعد می فرماید: «فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرين» بالاخره نفس، همان شیطانی که در وجود ما است، شیطنت میکند و بر عقل قابیل فائق می آید علی رغم اینکه هابیل به او تذکر میدهد و قاعدتاً باید او متنبه شود و برگردد خصوصاً که هنوز کار خیلی یدی نکرده است و تنها یک انگیزه بدی در درونش پیدا شده بود و یک حرف بدی گفته بود. کار بد است؛ اما نه خیلی بد. در بحث مباحث فقهی حسادت، میگوییم حسادت یک رذیله اخلاقی است؛ اما حرام نیست، کسی حسادت دارد و مثلاً از اینکه دیگری موفقیتی را به دست میآورد، ناراحت میشود و دلش میخواهد آن موفقیت از بین برود، این مقدار حرمت شرعی ندارد؛ اما اگر این بروز پیدا کرد و یک حرفی زد یا یک کاری کرد، آن فعلش که فعل حسودانه است، حرمت پیدا میکند. به هر جال در این داستان نفس به میدان آمد و او را وادار کرد به اینکه که برادرش را بکشد و ضرر کرد. در ادامه داستان دارد که «فَبَعَثَ اللَّهُ غُراباً يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُواري سَوْأَةَ أَخيهِ قالَ يا وَيْلَتى أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هذَا الْغُرابِ فَأُوارِيَ سَوْأَةَ أَخي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمين».این قسمت که « اصبح من النادمین» این ندامت بعد از خسران است و این دیگر فایده ای ندارد؛ البته بابت وبه همیشه باز است و اگر کسی واقعا توبه کند، گناهش بخشیده میشود که امام سجاد (ع) میفرمایند، هر کسی توبه کند گناهش بخشیده میشود. کسی میپرسد آیا اگر یزید هم توبه کند، گناهش بخشیده میشود؟ حضرت میفرمایند بله و بعد میفرمایند البته وی توفیقش را پیدا نمیکند بنابراین اگر کسی واقعاً توبه کند و پشیمان بشود و بنا را بگذارد بر انجام ندادن گناهش، بخشیده میشود؛ ولی بالاخره هر چه گناه بیشتر شود، امکان توبه کردن کمتر میشود. من این داستان را نقل کردم در بحث اصول هم عرض کردم چون به نظر من این واقعا ابتلاء بزرگی است، ما طلبهها هم مبتلاء به حسادت هستیم. بالاخره رفقا با هم هستند، با هم درس میخوانند، هم مباحث هستند، بعد از مدتی یکی از این رفقا پیشرفت میکند و دیگری به هر دلیلی پیشرفت نمیکند. آن وقت این حسادت به سراغش می آید و گاهی خیلی خیلی ضربه میزند. ببینید جریان دو طرفه است. از یک طرف قابیل تقوی نداشت؛ چون اگر داشت، همان ابتدای کار قربانی او هم قبول می شد. خداوند ـ تبارک و تعالی ـ که بخیل نبود تا از یکی را قبول کند و از دیگری قبول نکند. او از قبل از این هم تقوی نداشت. حالا که گرفتار حسادت میشود، این بی تقوایی بیشتر میشود و وقتی به استناد این حسادت یک حرفی میزند، این بی تقوایی بیشتر میشود و وقتی به استناد این حسادت یک کاری میکند و برادرش را میکشد، این بی تقوایی بیشتر میشود؛ یعنی دائم تشدید میشود و آدم گرفتار یک نوع استدراج میشود. دائم دورتر و دورتر میشود از آن طرف هم وقتی باب تقرب باز میشود، آدم دائم قرب پیدا میکند؛ چون دائم توجه بیشتر پیدا میشود و انسان به سبب آن توجه بهتر عمل میکند. مراقب باشیم گرفتار طرف بد جریان نشویم.
حسد آفتی است؛ البته این طوری نیست که به سادگی بشود این آفت را علاج کرد. سخت است. این طوری هم نیست که کسی به این راحتی بگوید من مبتلا به آفت نیستم؛ چون ما خیلی وقتها یک کاری را انجام میدهیم؛ ولی «وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً».فکر میکنیم و یک وجهی میبافیم و گمان میکنیم از باب حسد نیست؛ ولی اگر خودمان دقت کنیم و «الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصيرَة»، خودمان میدانیم که این برای چه نیتی این کار را انجام میدهیم. آیا از باب انجام تکلیف و وظیفه الهی بود یا میخواستیم حساب این فرد را برسیم؟ اینکه انسان بتواند حسد را بیرون از دلش کند، کاری است که به ریاضت احتیاج دارد. حسد همان گونه که در روایات وارد شده ایمان را با سرعت میخورد و از بین میبرد، همان طور که آتش این حطب را، این کاه را، این چیزی را که زود شعله ور می شود، میخورد و از بین میبرد؛ َ «إِنَّ الْحَسَدَ لَيَأْكُلُ الْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَب»[4] و آن وقت هست که ایمان های ما ایمان های عاریتی میشود؛ «الدِّينُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِم» میشود.
۱۳۹۳/۱/۱۹ - ۰۸:۴۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
ایمان در کنار علم، انسان را از عذاب نجات میدهد
جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۵ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور گفت حوزه های علمیه علم عمل و تعلیم و تعلم را همراه با هم دارند و طلابی که در زمره طالبان علم و دانش همراه با عمل هستند در نزد خداوند جایگاه رفیعی دارند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتااگر ایمان، قوی شد عمل بیشتر هم میآورد/ چه کسانی توفیق یاری دیگران را ندارند؟
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله قرهی اگر ایمان قوی شد عمل بیشتر هم میآورد چه کسانی توفیق یاری دیگران را ندارند آيتالله قرهی درجلسه درس اخلاق خود گفت هر کس عملش قویتر بود و در دین خدا سست نبود معلوم است که ایمانش بیشتر است چون ایمان به خودی خود عملآور است اگر ایمامعلم ثالث کیست؟
دین و اندیشه معرفی کتاب معلم ثالث کیست از مجموعه کتاب های جیبی آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران نوشته دکتر علی اکبر ولایتی یکی هم کتاب میرداماد است میرداماد در عهد صفوی با ظهور در حوزه فکری اصفهان فلسفه را متحول ساخت از اینرو به معلم ثالث مشهور گردید به گزارشنسخه قرآن و اهل بیت برای افراد عصبانی
نسخه قرآن و اهل بیت برای افراد عصبانی قویترین حربه ی شیطان که با آن می تواند آدمی را به چاه تاریک گمراهی کشانده و نور ایمان را در وجودش خاموش نماید عصبانیّت نابجا است تاكنون برای افرادی كه مدام در زندگی گرفتار خشم و عصبانیت می شوند راه حل های متعددی از سوی پزشكان بیان شده استصراط مستقیم چیست/ از اهل بیت(ع) پيشى نگيريد كه گمراه مى شويد و از آنان عقب نمانيد كه هلاك مى گرديد
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه صراط مستقیم چیست از اهل بیت ع پيشى نگيريد كه گمراه مى شويد و از آنان عقب نمانيد كه هلاك مى گرديد خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه امام علی ع در خطبه 97 نهج البلاغه می فرمایند اهل بيت پيغمبر را بنگريد از آن سمت برويد كه آنها مى روندبه آموزشهای معنوی زنان توجه بیشتری شود
یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶ ۲۱ مدیر حوزه علمیه فاطمةالزهرا س زنجان گفت میطلبد توجهات به زن بهعنوان نقش تربیتی وی در جامعه مورد توجه بیشتری قرار گیرد عدلیه علیزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان با اشاره به نوع نگاهی که به زن در جامعه کنونصدیقی: باید اقتصاد را به دست مردم داد/ دولت و منتقدان سعهصدر بیشتری داشته باشند
صدیقی باید اقتصاد را به دست مردم داد دولت و منتقدان سعهصدر بیشتری داشته باشند فرهنگ > دین و اندیشه - ایسنا نوشت خطیب نماز جمعه تهران در اولین نماز جمعه سال جاری با اشاره به تعطیلی برخی از روزنامهها گفت لازم است دولت و منتقدان سعه صدری بیشتری از خود نشان بدافراد چاق بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند
افراد چاق بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند افراد چاق با سطح چربی بالا بیشتر از دیگران با خطر پوکی استخوان مواجه هستند دکتر بهروز منیعی پور فوق تخصص و جراح استخوان و مفاصل در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت تا پیش از این به نظر می رسید چاقی محافظی در مقراهاندازی مقطع دکتری در حوزههای علمیه خواهران
یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۲ مدیر سنجش و پذیرش حوزههای علمیه خواهران از آغاز ثبت نام طلبه در مقطع سطح چهار دکتری حوزههای علمیه خواهران برای نخستین بار خبر داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام محمد احمدی مهلت ثبت نام در این مقطع را 16 تا 26 فرمعاون حوزه علمیه اهل سنت زاهدان بر اثر سانحه رانندگی درگذشت
اختصاصی ایرنا معاون حوزه علمیه اهل سنت زاهدان بر اثر سانحه رانندگی درگذشت زاهدان - ایرنا - مولوی احمد ناروئی از مدرسان حوزه دارالعلوم و امام جمعه موقت مسجد مکی اهل سنت زاهدان دقایقی پیش در سانحه رانندگی درگذشت به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی مولوی احمد ناروئی دقاابعاد علمي و عملي شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س)
ابعاد علمي و عملي شخصيت حضرت فاطمه زهرا س آیت الله جوادی آملی کد خبر ۳۸۹۹۶۸ تاریخ انتشار ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸ ۴۳ - 02 April 2014 به مناسبت ایام شهادت صديقهٴ كبرا فاطمه زهرا صلوات الله عليها گزیدهای از سخنان مفسر بزرگ قرآن حضرت آیت الله جوادی آملی در سالروز شهادت آن حضرت بایکی از مصادیق تقوا حضور در مجالس اهل بیت(ع) است /«أین الفاطمیون» چه کسانی هستند؟
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله قرهی یکی از مصادیق تقوا حضور در مجالس اهل بیت ع است أین الفاطمیون چه کسانی هستند آیت الله قرهی در شب شهادت حضرت زهرا س گفت تقوا درجات دارد و یکی از مصداقهای تقوا حضور در مجالس اهل بیت ع است به خصوص برای جوانهای عزیز و فرزندان عزعیادت مدیرکل آموزش و پرورش کردستان از معلم مصدوم اهل آذربایجان شرقی
عیادت مدیرکل آموزش و پرورش کردستان از معلم مصدوم اهل آذربایجان شرقی سنندج - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با حضور در بیمارستان بعثت سنندج از معلم مصدوم استان آذربایجان شرقی که بر اثر سانحه تصادف در بیمارستان بعثت سنندج بستری شده است عیادت نمود به گزارش ایرنا سالار عرفانخستین اجلاس علمی- پژوهشی اقتصاد مقاومتی برگزار می شود
دین و اندیشه نخستین اجلاس علمی- پژوهشی اقتصاد مقاومتی برگزار می شود با مشاركت شماري از مراكز علمي و تحقيقاتي حوزه و دانشگاه نخستين اجلاس علمي ـ پژوهشي اقتصاد مقاومتي آبان ماه سال جاري در تهران برگزار ميشود به گزارش خبرگزاری مهر نخستين «اجلاس علمي ـ پژوهشي اقتصاد مقاومتبا پیاده روی کالری بیشتری بسوزانید
با پیاده روی کالری بیشتری بسوزانید برای اینکه بتوانیم از همه فواید پیاده روی بهره مند شویم و همچنین اگر می خواهید با پیاده روی لاغر شوید باید نکاتی را رعایت کنید تا به این مهم دست یابید به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران پیادهروی ورزش بسیار خوبی است که اکثر افراد میمدیرکل حوزههای علمیه خواهران آذربایجان غربی: دولتمردان به مسائل تربیتی بیشتر توجه کنند
مدیرکل حوزههای علمیه خواهران آذربایجان غربی دولتمردان به مسائل تربیتی بیشتر توجه کنندمدیرکل حوزههای علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت دولتمران به مسائل تربیتی و پرورش دینی نسل جدید بیش از پیش توجه نشان دهند به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه راضیه پورحیدر بعد از ظهر امروز در نخاوراق وقف باعث بالا رفتن همبستگی در جامعه میشود/ با اجرای طرح اوراق وقف شاهد حضور واقفان بیشتری در جامعه خواه
دین و اندیشه اوراق وقف باعث بالا رفتن همبستگی در جامعه میشود با اجرای طرح اوراق وقف شاهد حضور واقفان بیشتری در جامعه خواهیم بود معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط با بیان اینکه اگر در اجرای طرح اوراق وقف حوزه سلامت را به بحثهای پیشگیری هم مرتبط کنیم اثرات-