تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799126340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

 فعالیت‌های قرآنی اثرگذارترین فعالیتها در مقابل شبیخون فرهنگی دشمنان است/ مدیریت جهادی در مقابل مدیریت معاشی است 


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه قائم مقام شورای عالی قرآن:
 فعالیت‌های قرآنی اثرگذارترین فعالیتها در مقابل شبیخون فرهنگی دشمنان است/ مدیریت جهادی در مقابل مدیریت معاشی است 
"سیدعلی سرابی" قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه اثرگذارترین فعالیت‌های فرهنگی در مقابل هجمه و شبیخون دشمنان، فعالیت‌های قرآنی است، گفت: زمانی که ما فرهنگ قرآنی را ترویج می‌کنیم، هم فرهنگ‌سازی می‌کنیم، هم فرهنگ قرآنی را گسترش می‌دهیم و هم در مقابله با هجمه‌های فرهنگی ایستادگی می‌کنیم



به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین برنامه رادیویی «افق» در سال جدید با حضور سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و اجرای‌ کارشناسی محمدرضا پورمعین به روی آنتن رادیو قرآن رفت که حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مهمان تلفنی این برنامه بود.
 
سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در ابتدای این برنامه درباره شعار سال جدید با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» اظهار کرد: اگر بخواهیم در مقابل مدیریت جهادی، مدیریت دیگری را مطرح کنیم تا مدیریت جهادی بیشتر روشن شود، به واژه «مدیریت معاشی» می‌رسیم؛ انسان در دوره زندگی خود، زندگی می‌کند و برای زندگی خود یک سری فعالیت‌ها انجام می‌دهد که این فعالیت‌ها، فعالیت‌های معاشی هستند.
 
وی افزود: انسانی که منشأ حیات خود را همین دنیا می‌داند، در تمام حرکت‌های خود یک حساب و کتاب معاشی می‌کند که این کارهایی که انجام می‌دهد چقدر به نفع روح و روان، دخل و خرج و امور معاشی اوست، اما کسی که ایدئولوژی او از یک ایدئولوژی الهی و توحیدی نشأت گرفت، این جهان را باقی نمی‌داند و جهان دیگری را به عنوان مقصد نهایی در نظر گرفته است و برای اینکه در آن جهان باقی بهتر زندگی کند، راهبردهای زندگی خود را ترسیم می‌کند.
 
سرابی یادآور شد: مصداق مدیریت جهادی همان جبهه و جنگ در دوران دفاع مقدس بود و جوانان ما با حضور در جبهه‌های جنگ عنوان می‌کردند که «ما به فرمان امام رفتیم و چه پیروز شویم و چه نشویم، برای ما پیروزی است» و مدیریت جهادی یعنی این و در مدیریت جهادی، حساب و کتاب مادی اولویت ندارد و تمام حساب و کتاب و دخل و خرج با منافع دنیایی محاسبه نمی‌شود و منافع اخروی نیز در آن مورد توجه است.
 
وی در این بخش از سخنان خود ضمن تشکر از عنایات مقام معظم رهبری که به جامعه قرآنی داشته‌اند، عنوان کرد: ایشان قبل از سال بر توجه به جوانان قرآنی و فرهنگی تأکید داشته‌اند و در شروع سال نیز تأکید داشته‌اند که جوانان قرآنی و فرهنگی باید کار خود را به جدیت ادامه دهند که این کار انگیزه‌های ما را تقویت می‌کند و خدا را شاکریم که دستگاه‌های قرآنی و فرهنگی مورد عنایت ایشان است.
 
فعالیت‌های قرآنی اثرگذارترین فعالیت‌ها در مقابله شبیخون دشمنان
 
قائم مقام شورای عالی قرآن ادامه داد: اثرگذارترین فعالیت‌های فرهنگی در مقابل هجمه و شبیخون دشمنان، فعالیت‌های قرآنی است و فرهنگ اسلامی، یعنی قرآن و البته قرآن تمام شئون فرهنگ اسلامی وجود داشته و صبغه اصلی قرآن بحث فرهنگی و تربیتی است و زمانی که ما فرهنگ قرآنی را ترویج می‌کنیم، هم فرهنگ‌سازی می‌کنیم، هم فرهنگ قرآنی را گسترش می‌دهیم و هم در مقابله با هجمه‌های فرهنگی ایستادگی می‌کنیم. ما قرآنی‌ها باید کمربندهای خود را محکم‌تر از همه ببندیم و حرکت ما اتفاقاً حرکت سازنده و پیش‌رونده و تدافعی است و امیدواریم که با عنایات حضرت ولی عصر(عج) و دعای رهبر معظم انقلاب بتوانیم وظایف خود را در مقابل قرآن به نحو مطلوب انجام دهیم.
 
پورمعین اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی اول فروردین نکات بسیاری را در حوزه فرهنگ باز کردند و اشارات مستقیم به مسئولان و مردم داشتند که باید کار مردمی صورت گیرد و مسئولان نیز باید مراقب، تیزبین و حساس باشند و اشاره‌ای هم داشتند که همه چیز را نباید گردن دشمن بگذاریم و البته در این میان ما هم تا حدودی مقصر بودیم و حقیقت بیان این است و فرمایشات هوشمندانه رهبری همواره زبان‌زد بوده است.
 
وی در ادامه از  سرابی خواست تا مطالبی را به عنوان یک مسئول و عضو جامعه قرآنی در قبال فرمایشات مقام معظم رهبری بیان کند که سیدعلی سرابی گفت: مسئولان فرهنگی ما علاوه بر اینکه به عنوان یک مسئول پشت میز می‌نشینند، باید یک صندلی در آن طرف میز نیز داشته باشند و یک فعالیت خودجوش مردمی هم داشته باشند تا بتوانند فعالیت‌های خود را نیز رصد کنند و باید خود را جای فعالان مردمی هم بگذارند و کاری کنند که این انرژ‌ی‌های مردمی رها شود تا در نهایت کارهای خوبی انجام شود و ما به عنوان مسئولان قرآنی باید تلاش کنیم که منابع مردمی را فعال کنیم و توان و نیروی مضاعف را در جامعه ایجاد کنیم.
 
به دنبال هر اقدام اقتصادی باید یک پیوست فرهنگی باشد
 
حجت‌الاسلام حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میهمان تلفنی بود که درباره شعار سال جاری که با محوریت اقتصاد و فرهنگ است، گفت: در مطلع سال جدید تأکید مجددی بر مقوله فرهنگ شد و کنارهم گذاشتن اقتصاد و فرهنگ این نکته را یادآوری می‌کند که به دنبال هر اقدام اقتصادی نیاز است که یک پیوست فرهنگی نیز داشته باشیم.
 
وی افزود: زمانی که رهبر معظم انقلاب بر مقوله فرهنگ تأکید دارند، فرهنگ قرآنی در نظر است و این امر وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند و ما در معاونت قرآن و عترت و اصحاب فرهنگ باید اولین کسانی باشیم که به این ندای رهبر معظم انقلاب لبیک بگوییم و زمینه اقدامات فرهنگی خوبی را در کشور فراهم کنیم.
 
حشمتی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی ـ مردمی، خوبی در کشور فعال هستند، گفت: با تکیه بر این نیروهای خوب و مردمی و راهبردهایی که اصحاب فرهنگی خواهند داشت، می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم و به‌زودی یک هم‌اندیشی با اصحاب قرآنی خواهیم داشت که عباس سلیمی مسئولیت این کار را بر عهده گرفته تا بتوانیم در یک فضای خوبی این تصمیم را عملی کنیم و یک اقدام خوب و شایسته را نه در حد شعار بلکه در عمل انجام دهیم.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش عنوان کرد: رویکردی که اخیراً همه نهادها، صداوسیما و سایر مجموعه‌ها دارند یک رویکرد مبارک است که توجه همگان به مقوله فرهنگ جلب شده است و طبیعی است که در فرهنگ نیز آن چه که ناب‌تر و اصیل‌تر است فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) است که بخش عمده آن باید به برنامه تبدیل و عملیاتی شود. اگر ما توجه ویژه‌ای به نهادهای مردمی قرآنی داشته باشیم و دولت نیز عنایت لازم را داشته باشد، می‌توانیم اقدامات خوبی در زمینه حمایت از فعالیت‌های قرآنی مردمی انجام دهیم.
 
تولید اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌هایی با مضامین قرآنی
 
حشمتی در این بخش از سخنان خود با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی در معاونت قرآن و عترت گفت: در هر یک از این کارگروه‌ها، طرح و برنامه‌هایی داریم و حتی می‌توانیم اسباب بازی‌هایی با مضامین قرآنی داشته باشیم و به همین صورت نرم‌افزار قرآنی، تقویم قرآنی و... داشته باشیم که علاوه بر سرگرمی به مفاهیم قرآنی هم بپرازد و البته این اسباب‌بازی‌ها و... باید زیبا، پسندیده و مورد نیاز مردم باشد.
 
پورمعین اظهار کرد: در حال حاضر کارشناسان به نوعی از روند فعالیت‌های قرآنی رضایت کامل ندارند، هر چند که کار شده است؛ اما نظر کارشناسان جلب نشده و می‌گویند که کارهای قرآنی تا 70 یا 80 درصد پیش رفته، اما 20 یا 30 درصد باقیمانده هم باید انجام شود که سیدعلی سرابی در این زمینه گفت: ما نسبت به آن چه که حق مطلب و حق قرآن است خیلی عقب ماندگی داریم و در رابطه با قرآن و آن چه که حق قرآن است 10 درصد هم حرکت نکرده‌ایم.
 
سرابی ادامه داد: در رابطه با آن چه که در توان نظام اسلامی و دستگاه‌های مسئول بوده است، ما به هر حال با تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، عمق‌بخشی به حرکت‌های قرآنی و حضور کارشناسان در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را افزایش چشم‌گیر داده‌ایم و شورایی تشکیل شده که 30 عضو با حضور کارشناسان قرآنی دارد و سه شورا دارد که تمام کارشناسان عرصه آموزش و پژوهش حضور دارند که نظرات در این سه شورا تجمیع می‌شود، اما هنوز تا نقطه‌ای که باید برسیم، فاصله داریم و به نظرم مهم‌ترین مخاطبان فرمایشات رهبر معظم انقلاب، خود مردم هستند. در قبال فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون اقتصاد و فرهنگ، همه مردم مسئول هستند و مردم باید این مطالبات را از مسئولان داشته باشند و نقد، انتقاد و پیشنهاد باشد و بدنه جامعه باید تحرک داشته باشد تا مسئولان نظام مجبور باشند به این انتقادات و تحرکات پاسخ دهند.
 
قائم مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: به هر حال قرآن منشأ جزئی‌ترین مولفه‌های جامعه اسلامی در تمامی عرصه‌ها است و برخی مسائل بسیار ریز را نیز مورد اشاره قرار داده است، مطلب اول اینکه ما قرآنی‌ها در درجه اول باید آراسته به زیور قرآن و عمل به قرآن باشیم و ما از هر قشر دیگری، اُولی هستیم به اینکه قرآنی باشیم و اگر آراسته به قرآن باشیم، دیگر لازم نیست که خیلی تبلیغ کنیم و مورد پذیرش قرار می‌گیریم.
 
وی ادامه داد: در مرحله بعد باید به این نکته توجه کنیم که قرآن را چرا نشر می‌دهیم و توجه داشته باشیم که اگر به قرائت و حفظ قرآن و ترجمه قرآن توجه می‌کنیم، بحث‌های آموزشی قرآن و معارف قرآنی و دستورات قرآنی را نیز مورد توجه قرار دهیم و به بدنه جامعه و مخاطبان منتقل کنیم که اگر این دو نکته در چشم‌انداز برنامه‌ها تعریف شود، در آینده نزدیک جامعه‌ای قرآنی خواهیم داشت و تمام مشکلات فرهنگی ما از همین رهاورد اصلاح خواهد شد.



۱۳۹۳/۱/۱۷ - ۱۴:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن