تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804004510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگی با عزم ملی و مدیریت جهادی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فرهنگی با عزم ملی و مدیریت جهادی تهران-ایرنا- نامگذاری سال 93 با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نیازمند یک جهاد اکبر در بین مردم و مسئولان در مقوله فرهنگ جامعه و شهروندان است.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی براساس سنت نامگذاری سال های گذشته در پیام نوروزی خویش خطاب به ملت ایران، سال 1393 را ˈسال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ عنوان کردند.
ایشان در بخشی از بیانات نوروزی امسال فرمودند: در نگاه به سال 93 آنچه مهم تر از همه است، دو مسئله است؛ یک مسئله همین مسئله ی اقتصاد و دیگری مسئله ی فرهنگ است؛ در هر دو عرصه و در هر دو زمینه توقّعی که وجود دارد، تلاش مشترکی است میان مسئولان کشور و آحاد مردم.
حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه آنچه برای بنای زندگی و سازندگی آینده مورد انتظار است، بدون مشارکت مردم تحقّق پذیر نیست؛ افزودند: ˈبنابراین علاوه بر مدیریّتی که مسئولین باید انجام بدهند، حضور مردم در هر دو عرصه لازم و ضروری است؛ هم عرصه ی اقتصاد، هم عرصه ی فرهنگ.ˈ
ایشان با تاکید بر اینکه بدون حضور مردم کار پیش نخواهد رفت و مقصود تحقّق پیدا نخواهد کرد، اظهار داشتند: «مردم در گروه های گوناگون مردمی با اراده و عزم راسخ ملّی می توانند نقش آفرینی کنند؛ مسئولین هم برای اینکه بتوانند کار را به درستی پیش ببرند، احتیاج به پشتیبانی مردم دارند. آنها هم بایستی با توکّل به خدای متعال و با استمداد از توفیقات و تأییدات الهی و کمک مردمی، مجاهدانه وارد میدان عمل بشوند؛ هم در زمینه ی اقتصاد و هم در زمینه ی فرهنگ.»
پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب که در آن به مساله فرهنگ به طور ویژه پرداخته و نام سال جاری نیز مزین به فرهنگ کردند، موید اهمیت این مقوله در سال جدید و شاید اهمال کاری های سال های گذشته برخی متولیان در این زمینه بوده است.
هر چند مخاطب عمومی این پیام نوروزی رهبری به وسعت تمامی مردم ایران بوده است اما مخاطبان خاصی نیز همچون تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در امر فرهنگ کشورهمچون مسئولان ، مدیران دولتی و هنرمندان دخیل هستند را نیز شامل می شود تا آنان بیش از گذشته با پیشه کردن سعه صدر، دید گسترده و گشاده تری به مقوله فرهنگ داشته باشند.
گروه فرهنگی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به سبب اهمیت این موضوع و تبیین اهداف رهبری با تنی چند از مسوولان و صاحبنظران به گفت و گو نشسته که ماحصل آن به شرح ذیل است:

**نامگذاری رهبر معظم انقلاب اتمام حجتی بر تمامی مسوولان کشور در هر سه قوه بود
حجت الاسلام احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در همین زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خدا را از بابت نعمت وجودی مقام معظم رهبری که هر ساله سیاست هایی را برای ارتقای کشور در ابعاد مختلف ابلاغ می کنند شاکرم.
وی با بیان اینکه مطالب مختلفی دست به دست همه داده که یک دغدغه و نگرانی از مسائل فرهنگی برای مقام معظم رهبری و مسئولین ایجاد کرده است، گفت: بخشی از این ها در غالب تهاجم و شبیخون فرهنگی و توجه نکردن طی یک دهه گذشته به فرمایشات رهبری است به گونه ای که در این سال ها کمترین توجهات به فرمایشات رهبر انقلاب شد.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز معتقد است که عوامل متعددی مانع رشد فرهنگ اسلام ناب محمدی در دستگاه های اجرایی، قضاییه و مقننه بوده که سبب نامگذاری شعار امسال شده است.
وی تصریح کرد: مجموعه این تهاجمات به مساله فرهنگ دینی سبب گرایش برخی افراد جامعه به سبک زندگی غربی در ابعاد مختلف شده است؛ لذا نامگذاری رهبر معظم انقلاب اتمام حجتی بر تمامی مسئولان در هر سه قوه و آحاد مردم بود.

**بودجه ای متناسب برای ارتقای فرهنگ جامعه
سالک خاطرنشان کرد: همانگونه که رهبری نیز فرمودند فرهنگ مهمتر از اقتصاد است چرا که بهینه کردن پوشش اقتصاد مقاومتی نیازمند توجه بیشتر به مقوله فرهنگ همچون مصرف، مقابله با اسراف، باور مردم نسبت به تولیدات داخلی، مقابله به غرب زدگی، توجه کردن بیشتر به زوایای دینی و غیره است.
وی اظهار کرد: بنابراین مسئولان در سال جدید باید بیش از گذشته نوع نگاه خود را به مسائل فرهنگ دینی با رویکرد اسلام ناب تغییر دهند و این بدان معناست که دولت بودجه ای متناسب برای ارتقای فرهنگ جامعه در ابعاد متفاوت قرار دهد.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد باید دراین راستا برای برطرف کردن موانعی که سبب دور شدن مردم از جامعه فرهنگ دینی می شود اقداماتی انجام دهند.
وی با بیان اینکه هم اکنون بنیان خانواده ها از جانب رسانه های بیگانه مورد هدف قرار گرفته و لذت جویی جایگزین زندگی شرافتمندانه شده است، افزود: توجه به فرهنگ خانواده و رعایت حقوق دینی در بین افراد خانواده سبب انسجام بیشتر آن می شود.
سالک خاطرنشان کرد: دولت باید با مدیریت جهادی بسترهایی را در جامعه فراهم کند تا عزم ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و مساله فرهنگی در کشور ایجاد شود.
فرهنگ مقوله ای است که در جامعه ما در برخی از مقاطع زمانی با کج اندیشی های زیادی مواجه بوده است ، برخی مسئولان ، به ویژه مدیران میانی، تصوری بسیار سطحی و اداری از آن داشته اند و همین امر سبب صدمات جبران ناپذیری طی سالیان گذشته شده است.
متاسفانه طی سالیان گذشته در سرزمینی که جایگاه اقوام مختلف ایرانی و زیر بیرق اسلام ناب محمدی بوده به سبب کج اندیشی برخی مدیران میانی شاهد لطمات فراوانی به آداب و رسومی بوده ایم که ریشه برخی از آنها به چندین هزار سال قبل بر می گردد اما ناآشنایی مسئولان و نادیده گرفتن اصل مشاوره با اهالی فرهنگ سبب شده تا از چنین ظرفیت غنی و ثروت گران قیمتی بی بهره بمانیم.

**63 دستگاه در کشور بودجه فرهنگی دریافت می کنند
مصطفی کواکبیان نماینده سابق مردم سمنان در مجلس هشتم شورای اسلامی نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر تمایل به مدیریت جهادی و عزم ملی در ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی داریم باید عدالت محوری را گسترش دهیم به گونه ای که با فساد مالی مقابله کنیم.
وی گفت: اما در مقوله فرهنگ این یک امر مسلم است که توسعه فرهنگی در کشور سبب دستیابی توسعه آسان تر در سایر ابعاد همچون سیاسی، اقتصادی و غیره است.
دبیر کل حزب مردم سالاری افزود: مقوله فرهنگ همیشه امر مهمی بوده و این گونه نیست که فقط مختص به سال 93 شود اما قطعا نامگذاری امسال یک توجهات خاصی را می طلبد.
وی ادامه داد: برخی متصورند که خواسته های رهبری در مورد مسائل فرهنگی فقط مختص به روزنامه و یا چند فیلم سینمایی است در حالی که بنظرم این خواسته فقط در مورد مسائل یکی دو سال اخیر نیست بلکه در مقوله فرهنگ به صورت کلی مشکلات جدی داریم و باید تلاشمان را در این زمینه افزایش دهیم.

**وضعیت زیر ساخت های فرهنگی کشور
کواکبیان خاطرنشان کرد: دغدغه فرهنگی ما باید آن هنگام برور پیدا کند که اعلام می شود مخاطبان شبکه های ماهواره های افزایش پیدا کرده است و این هم مربوط به یک وزارتخانه خاصی نیست بلکه مساله مربوط به مجموعه زیرساخت های فرهنگی کشور است.
نماینده سابق مردم سمنان در مجلس هشتم اظهار کرد: بر اساس محاسباتی که داشتم حدود 63 دستگاه در کشور بودجه فرهنگی دریافت می کنند.
وی گفت: سازمان صدا و سیما بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور است و معتقدم 60 درصد افکار عمومی و مسائل فرهنگی در جامعه ایرانی را صدا و سیما جهت دهی می کند.
کواکبیان افزود: باید پذیرفت که مبحث فرهنگی با مسائل سیاسی نیز مرتبط است؛ نمی توان ادعای آزادی اطلاع رسانی داشت اما مسائل سیاسی را نادیده گرفت؛ بالاخره احزاب، تشکل ها، مراکز مردم نهاد و غیره اگر قرار است که فعالیت آزادانه ای داشته باشند به طور حتم با آزادی بیان و مطبوعات مرتبط می شوند و درنهایت به مسائل فرهنگی وصل می شوند.

**توسعه فرهنگی نقطه مقابل نادیده گرفتن حقوق شهروندی
وی تاکید کرد: معتقدم ما اگر درصدد توسعه مسائل فرهنگی هستیم باید ابعاد مختلف آن را همچون اقتصادی و سیاسی در نظر بگیریم؛ توسعه فرهنگی با نادیده گرفتن حقوق شهروندی، آزادی احزاب و مطبوعات، انتخابات و غیره امکان پذیر نیست.
این نماینده سابق مردم سمنان در مجلس هشتم یادآور شد: اگر درصدد تصحیح دغدغه های فرهنگی هستیم بخشی از آن اصلاح دغدغه های سیاسی در جامعه است.

**نابسامانی فرهنگی با افزایش دستگاه های کنترلی
وی در ادامه اظهار داشت: تجربه نشان داده که به هر میزان دستگاه های کنترل کننده مسائل فرهنگی افزایش یابد و بر محدودیت ها بیافزایم به طور حتم نابسامانی های فرهنگی بیشتر خواهد شد.
کواکبیان گفت: باید ضوابط و معیارهای کلی و نظارت اصلی را دولتمردان و مسئولان داشته باشند اما باید پذیرفت که اگر در پی عزم ملی و مدیریت جهادی در امر فرهنگ هستیم؛ باید مردم را در صحنه مشارکت دهیم و این همان نکته ای است که رهبری فرمودند.
دبیر کل حزب مردم سالاری افزود: مردم باید در عرصه فرهنگ خلاقیت ، نوآوری و ابتکارات خود را به منصه ظهور برسانند البته نظارت کلی و ضوابط و خطوط قرمز ها باید رعایت شود.
وی در پایان یادآور شد: دولتمردان باید با فراهم ساختن فضا و ایجاد عرصه، زمینه را به گونه ای آماده کنند که مسائل و مشکلات فرهنگی به شکل مناسب و مطلوبی برطرف شود.

** مسئولان الگوی شهروندان در جوامع هستند
عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مبنای عملی هر جامعه بر تفکر و فرهنگ عمومی آن است.
مهدی چمران گفت: فرهنگ عمومی یک جامعه اگر بر اصراف، زیاده مصرف کردن و یا فقدان تعاون و همکاری باشد؛ به طور حتم در نهایت به سرمنزل مقصود نخواهد رسید اما اگر فرهنگ جامعه براساس کار ، تعاون و تلاش باشد به طور حتم پیشرفت خواهد کرد.
رییس شورای عالی استان های ایران افزود: اگر می خواهیم به صورت ریشه ای و مبنایی جامعه خودمان را به جلو ببریم و حرکت تکاملی داشته باشیم باید مبنای آن فرهنگی باشد همانگونه که انقلابمان نیز یک انقلاب فرهنگی بود و بر همان اساس نیز توانستیم ایثار، گذشت و فداکاری را در دوران دفاع مقدس داشته باشیم.
وی ادامه داد: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران در یک مبارزه بسیار پیچیده و سختی قرار دارد هر چند که شرایط و امکانات موفقیت در این پیکار را داریم اما بایستی آنرا تقویت کنیم و این امر هم مستلزم برنامه ریزی است که مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه تبیین فرمودند.
چمران با بیان اینکه مسئولان الگوی شهروندان در جوامع هستند، خاطرنشان کرد: اگر مسئولان نظام ، اسراف و ریخت و پاش داشته باشند به طور حتم این امر در تمام جامعه نیز رسوخ می کند و نمی توان در آن حالت اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: زندگی مسئولان نماد فرهنگ جامعه به شمار می رود و این امر در دوران دفاع مقدس به خوبی مشهود بود به گونه ای که فرماندهان جنگ الگویی برای دیگران بشمار می رفت و همین امر نیز سبب پیروزی ما شد.
از: حمید بازگشا
فراهنگ(5)**9187**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن