تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 10 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1824993307




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آداب نظافت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آداب نظافت
آداب نظافت نويسنده: علامه محمد باقر مجلسى فضيلت مسواك كردن در احاديث معتبره از حضرت صادق عليه‏السلام منقول است كه مسواك كردن از سنت پيغمبران است. حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: پيوسته جبرئيل مرا امر به مسواك مى‏فرمود تا آن كه ترسيدم دندانهايم ساييده شود يا بريزد. در روايت ديگر فرمود: جبرئيل آن قدر مرا امر به مسواك كرد كه گمان كردم كه بر امت من واجب خواهد كرد. حضرت صادق عليه‏السلام فرمود: در مسواك دوازده خصلت است: 1. از سنت پيغمبران است، 2. پاك كننده دهان است، 3. جلا دهنده چشم است، 4. موجب خشنودى پروردگار است، 5. بلغم را دفع مى‏كند، 6. حافظه را زياد مى‏كند، 7. دندان‏ها را سفيد مى‏كند، 8. حسنات را مضاعف مى‏گرداند، 9. پوست انداختن و پوسيدن دندان را مى‏برد، 10. بن دندان را محكم مى‏كند، 11. اشتهاى طعام را زياد مى‏كند 12. ملائكه به آن خشنود مى‏شوند. در حديث ديگر منقول است كه به حضرت امير المؤمنين عليه‏السلام وصيت فرمود: بر تو باد به مسواك كردن براى هر نمازى. از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم منقول است كه دو ركعت نماز كه با مسواك باشد بهتر است از هفتاد ركعت نماز كه بى‏مسواك باشد. سر تراشيدن و موى سر نگاه داشتن حضرت صادق عليه‏السلام فرمود: موى سر را از بيخ بگير تا چرك نگيرد و جانوران در آن جا نكنند. در حديث ديگر فرمود: موى پشت سر را تراشيدن غم را زايل مى‏كند. بدان كه زنان را بى‏ضرورتى و عذرى موى سر را تراشيدن حرام است و مردان را يكى از دو چيز سنت است: الف: يا آن كه موى سر را بتراشند و اين بهتر است، ب: يا آن كه موى سر را بگذارند و تربيت كنند به آن كه بشويند و شانه كنند. در حديث معتبر از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم منقول است كه هر كه موى سر را بلند بگذارد نيكو رعايت و تربيتش بكنند يا آن كه از ته ببرند و بلند نگذارند. در حديث ديگر منقول است كه از حضرت صادق عليه‏السلام پرسيدند از زنى كه موى بالاى پيشانى را مى‏برد يا مى‏كند و موهاى رو را مى‏كند براى زينت يا آن كه گيس خود را با گيس ديگرى مى‏بافد. فرمود: باكى نيست. فضيلت بوى خوش و آداب آن در احاديث معتبره وارد شده است كه عطر و بوى خوش كردن از جمله اخلاق پسنديده پيغمبران است. در حديث صحيح از حضرت امام رضا عليه‏السلام منقول است كه سزاوار نيست مرد را كه ترك كند بوى خوش را در هر روز، اگر قادر نباشد، يك روز نه يك روز [2] و اگر قادر نباشد، در هر جمعه و اين را البته ترك نكند. از حضرت امير المؤمنين عليه‏السلام منقول است كه بوى خوش بر شارب ماليدن از اخلاق پيغمبران است. در حديث ديگر منقول است كه حضرت امام جعفر صادق عليه‏السلام بر موضعى كه سجده مى‏فرمودند، بعد از آن مى‏شناختند آن موضع را از بوى خوش آن حضرت. حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم مى‏فرمودند: جبرئيل مرا گفت كه يك روز در ميان خود را خوشبو كن، در روز جمعه البته ناچار است و ترك مكن. مى‏فرمود: در روز جمعه البته خود را خوشبو كنيد اگر چه از بوى خوش زنان باشد. روزى عثمان‏بن مظعون به خدمت آن جناب عرض كرد: مى‏خواهم بوى خوش و چيزى چند از لذت‏ها ترك كنم. حضرت فرمود: ترك بوى خوش مكنيد، كه ملائكه بوى خوش مؤمن را مى‏بويند و در هر جمعه البته ترك مكن. و فرمود: هر چه صرف نمايى در بوى خوش، اسراف نيست. در حديث ديگر منقول است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم زر، در بوى خوش زياده از طعام صرف مى‏كردند. [3] حضرت امير المؤمنين عليه‏السلام فرمود: بايد زن مسلمان پيوسته براى شوهر، خود را خوشبو كند. در حديث ديگر منقول است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم رد نمى‏كردند بوى خوش و شيرينى را كه براى آن جناب مى‏آوردند. در حديث صحيح از حضرت امام جعفر صادق عليه‏السلام و در حديث معتبر از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم منقول است كه هر گاه گلى به شما بدهند، ببوييد و بر ديده‏هاى خود بگذاريد كه آن از بهشت آمده است. در حديث معتبر از مالك جهنى روايت شده است: گلى به حضرت امام جعفر صادق عليه‏السلام دادم، گرفتند و بوييدند و بر هر دو ديده گذاشتند. پس، فرمودند: هر كه گلى را بگيرد و ببويد و بر ديده‏ها بگذارد و بگويد: «اللهم صل على محمد و آل محمد» ، هنوز بر زمين نگذاشته باشد كه گناهانش آمرزيده شود. فضيلت حمام منقول است كه عمر گفت: بد خانه‏اى است حمام، عورت را ظاهر مى‏كند و پرده را مى‏درد. حضرت امير المؤمنين عليه‏السلام فرمود: نيكو خانه‏اى است حمام، جهنم را به ياد مى‏آورد و چرك را از بدن مى‏برد. از حضرت امام موسى عليه‏السلام منقول است كه حمام [ كردن ] يك روز در ميان، گوشت بدن را زياد مى‏كند و هر روز رفتن، پيه گرده‏ها را مى‏گدازد و بدن را لاغر مى‏كند. در حديث ديگر منقول است كه هر گاه آن حضرت اراده حمام رفتن مى‏كردند، اندك چيزى تناول مى‏فرمودند. راوى گفت: مردم مى‏گويند كه ناشتا به حمام رفتن بهتر است. فرمودند: نه، بلكه اندك چيزى مى‏بايد خورد كه صفرا را فرو نشاند و حرارت اندرون را ساكن گرداند. حضرت صادق عليه‏السلام فرمودند: هر گاه از حمام بيرون مى‏آييد، عمامه بر سر ببنديد. و فرمودند: بعد از بيرون آمدن از حمام، پاها را بشوييد، كه درد شقيقه را زايل مى‏كند. در حديث ديگر منقول است كه حضرت امام محمد باقر و امام جعفر صادق عليهما السلام هر گاه از حمام بيرون مى‏آمدند، در زمستان و تابستان، عمامه بر سر مى‏پيچيدند و مى‏فرمودند: امان است از درد سر. آداب غسل جمعه و ساير اغسال بدان كه غسل‏هاى واجب، بنابر مشهور ميان علما، شش غسل است: 1. جنابت. 2. حيض. 3. استحاضه. 4. نفاس. 5. مس ميت. 6. غسل ميت. مستحب است كه در وقت غسل جنابت اين دعا را بخواند: «اللهم طهر قلبى و زك عملى و تقبل سعيى و اجعل ما عندك خيرا لى. اللهم اجعلنى من التوابين و اجعلنى من المتطهرين». و اگر اين دعا بخواند بهتر است: «اللهم طهر قلبى و اشرح صدرى و اجر على لسانى مدحك و الثناء عليك، اللهم اجعله طهورا و شف‏آء و نورا انك على كل شى‏ء قدير». و بعضى اين دعا را بعد از غسل ذكر كرده‏اند. از حضرت صادق عليه‏السلام منقول است كه غسل جمعه پاكيزه كننده و كفاره گناهان است از جمعه تا جمعه ديگر. در حديث ديگر، از آن حضرت منقول است كه هر كه غسل جمعه بكند و بگويد: «اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله، اللهم صلى على محمد و آل محمد و اجعلنى من التوابين و اجعلنى من المتطهرين». اين غسل و دعا پاك مى‏گرداند او را تا جمعه ديگر و بهتر آن است كه اين دعا را نيز بخواند: «اللهم طهرنى و طهر قلبى و انق غسلى و اجر على لسانى». و باز بگويد: «اللهم طهرنى و طهر قلبى من كل آفة تمحق بها دينى و تبطل بها عملى». و در فقه الرضا مذكور است كه چون از غسل فارغ شوى، بگو: «اللهم طهر قلبى و انق غسلى و اجر على لسانى ذكرك و ذكر نبيك محمد صلى الله عليه و آله و اجعلنى من التوابين و المتطهرين». و وقت آن از صبح صادق روز جمعه است تا پيشين . [4] و مشهور آن است كه هر چند نزديك‏تر باشد به پيشين بهتر است و اگر خوف داشته باشد كه در روز جمعه آب يافت نشود، در روز پنج‏شنبه مى‏تواند كرد و اگر فوت شود. [5] بعد از وقت پيشين تا شام روز جمعه مى‏تواند كرد و نيت قضا در كار نيست و از صبح روز شنبه تا شام به قصد قضا مى‏تواند كرد. اوقات خواب بدان كه خواب كردن بعد از طلوع صبح تا طلوع آفتاب و ميان نماز شام و خفتن بعد از عصر مكروه است و پيش از ظهر در وقت گرمى هوا و بعد از نماز ظهر تا عصر، خواب قيلوله است و سنت است. از حضرت على‏بن الحسين عليه‏السلام منقول است كه به ابى حمزه ثمالى فرمود: خواب مكن پيش از طلوع آفتاب، كه من از براى تو دوست نمى‏دارم، زيرا كه حق تعالى روزى بندگان را در اين وقت قسمت مى‏نمايد و هر كه در اين وقت در خواب است از روزى محروم مى‏شود. از حضرت رسول مروى است كه زمين به سوى خدا ناله و فرياد مى‏كند از سه چيز: 1. از خون حرامى كه بر آن ريخته شود. 2. غسلى كه از زنا كند بر روى آن. 3. يا خواب كردن بر آن پيش از طلوع آفتاب. حضرت رسول فرمود: هر كه در جاى نماز خود بنشيند از طلوع صبح تا طلوع آفتاب، خدا او را مستور گرداند از آتش جهنم. در حديث ديگر فرمود: مثل ثواب حج كننده خانه كعبه داشته باشد و گناهانش آمرزيده شود. اما در چند حديث، تجويز وارد شده است كه اگر نماز بكند و قدرى تعقيب بخواند و پيش از برآمدن آفتاب بخواند باكى نيست چنان چه در حديث صحيح منقول است كه جناب امام رضا عليه‏السلام به شخصى فرمود: فردا بعد از طلوع آفتاب بيا كه من بعد از نماز صبح خواب مى‏كنم. و از حضرت صادق عليه‏السلام منقول است كه به شخصى فرمود: چون نماز صبح كردى و ذكر خدا خواندى، اگر پيش از طلوع آفتاب به خواب روى، باكى نيست. وضو ساختن پيش از خواب از حضرت صادق عليه‏السلام منقول است كه هر كه وضو بسازد و به رختخواب برود، براى او حكم مسجد داشته باشد و اگر در ميان رختخواب به يادش آيد كه وضو ندارد، از لحاف تيمم كند، اگر با وضو يا تيمم بخوابد، تا به ياد خداست، چنان است كه نماز مى‏كند. از حضرت امير المؤمنين عليه‏السلام منقول است كه نخوابد مسلمانى، در حالى كه جنب باشد و نخوابد مگر با وضو و اگر آب نيابد براى غسل و وضو، تيمم كند به خاك، زيرا كه روح مؤمن را در وقت خواب به آسمان مى‏برند و حق تعالى او را قبول مى‏نمايد، بركت بر او مى‏فرستد. پس اگر اجلش رسيده است، او را در گنجينه‏هاى رحمت خود مى‏سپارد، اگر نرسيده است با امينان خود از ملائكه به بدن او برمى‏گرداند. در حديث معتبر ديگر منقول است كه روزى حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم به اصحاب خود فرمود: كدام يك از شما تمام سال روزه مى‏داريد؟ سلمان گفت: من. فرمود: كدام يك از شما شب را احيا مى‏كنيد؟ سلمان گفت: من. فرمود: كدام يك از شما هر روز ختم قرآن مى‏كنيد؟ سلمان گفت: من. پس عمر به خشم آمد و گفت: اين مردى است از فارس، مى‏خواهد بر ما كه از قريشيم فخر كند و دروغ مى‏گويد، در اكثر روزها روزه نيست و در اكثر شب خواب است و در اكثر روزش خاموش مى‏باشد. حضرت فرمود: او مانند و شبيه لقمان حكيم است، از او سؤال كن تا جوابت بگويد. عمر پرسيد، سلمان فرمود: اما روزه سال: من ماهى سه روز روزه مى‏دارم و حق تعالى مى‏فرمايد: هر كه حسنه‏اى بكند ده برابر به او ثواب مى‏دهم. اين برابر روزه سال مى‏شود با آن كه ماه شعبان را روزه مى‏گيرم و با ماه رمضان پيوند مى‏كنم. اما بيدارى شب: هر شب با وضو مى‏خوابم و از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم شنيدم كه مى‏فرمود: هر كه با وضو بخوابد، چنان است كه تمام شب را به عبادت، احيا كرده باشد. و اما ختم قرآن: در هر سه روز، سه مرتبه «قل هو الله احد» را مى‏خوانم. و از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم شنيدم كه به حضرت امير المؤمنين عليه‏السلام مى‏فرمود: يا على! مثل تو در ميان امت، مثل قل هو الله است، هر كه سوره قل هو الله را يك بار بخواند، چنان است كه ثلث قرآن را خوانده است و هر كه دوبار بخواند، چنان است كه دو ثلث قرآن را خوانده است و هر كه سه بار بخواند، چنان است كه قرآن را ختم كرده است. پس هر كه تو را به زبان دوست دارد ثلث ايمان در او كامل شده است و هر كه تو را به زبان و دل دوست دارد و به دست خود تو را يارى كند، تمام ايمان در او كامل شده است. يا على! به حق خداوندى كه مرا به راستى فرستاده است سوگند كه اگر تو را اهل زمين دوست مى‏داشتند، چنان چه اهل آسمان تو را دوست مى‏دارند، خدا هيچ كس را به آتش جهنم عذاب نمى‏كرد. پس عمر ساكت شد، كه گويا سنگى به دهانش گذاشتند. مكان خوابيدن و آداب پيش از خوابيدن مشهور ميان علما آن است كه خوابيدن در مساجد مكروه است و ظاهر احاديث آن است كه مكروه نيست، مگر در مسجدالحرام و مسجد رسول صلى الله عليه و آله و سلم و در آن‏ها نيز تجويز واقع شده است. در احاديث معتبره بسيار وارد شده است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم سه كس را لعنت كرد: 1. كسى كه تنها چيزى بخورد 2. [ كسى كه ] تنها به سفر رود. 3. [ كسى كه ] تنها در يورد [6] بخوابد. فرمود: اگر كسى تنها بخوابد، بيم آن است كه ديوانه شود. از حضرت امام موسى عليه‏السلام منقول است كه هر كه در خانه‏اى يا بيابانى تنها بخوابد، بگويد: «اللهم انس وحشتى و اعنى على وحدتى». ساير آداب خوابيدن سنت است كه بر دست راست رو به قبله بخوابد و دست راست را زير رو بگذارد و بر دست چپ خوابيدن و بر رو خوابيدن مكروه است چنان چه از حضرت امير المؤمنين عليه‏السلام منقول است كه خواب بر چهار قسم است: الف: پيغمبران بر پشت مى‏خوابند و ديده‏هاى ايشان به خواب نمى‏رود و منتظر وحى پروردگار خود مى‏باشند. ب: مؤمن بر دست راست مى‏خوابد رو به قبله. ج: پادشاهان و فرزندان ايشان بر دست چپ مى‏خوابند، كه آن چه خورده‏اند گوارا شود. د: شيطان و برادران او و هر ديوانه و مبتلايى بر رو در افتاده مى‏خوابد. در حديث معتبر ديگر فرمود: آدمى بر رو نخوابد و هر كه را بينيد كه بر رو خوابيده است، او را بيدار كنيد و مگذاريد بر آن حال. فرمود: هر گاه كسى اراده خواب كند، بايد كه دست را بر زير جانب راست رو بگذارد. به درستى كه نمى‏داند كه از اين خواب بيدار خواهد شد يا نه. احاديث در فضيلت خوابيدن بر دست چپ بسيار وارد شده است. آداب و ادعيه‏اى كه پيش از خواب بايد خوانده شود در حديث صحيح از حضرت امام محمد باقر عليه‏السلام منقول است كه هر گاه كسى دست را در زير سر گذاشته، بخوابد، بگويد: «بسم الله اللهم انى اسلمت نفسى اليك و وجهت وجهى اليك و فوضت امرى اليك و الجات ظهرى اليك و توكلت عليك رهبة منك و رغبة اليك لا ملجا و لا منجا منك اليك امنت بكتابك الذى انزلت و برسولك الذى ارسلت». و بعد از آن تسبيح حضرت فاطمه عليها السلام بخواند. در حديث صحيح ديگر فرمود: ترك نكند در وقت خواب اين دعا را: «اعيذ نفسى و ذريتى و اهل بيتى و مالى بكلمات الله التامات من كل شيطان و هامة و من كل عين لامة». .كه به اين دعا تعويذ [7] مى‏فرمود حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم امام حسن و امام حسين- صلوات الله عليهما- را. در حديث صحيح ديگر فرمود: هر كه بعد از خوابيدن در رختخواب سه مرتبه بگويد: «الحمد لله الذى علا فقهر الحمد لله الذى بطن فخبر و الحمد لله الذى ملك فقدر و الحمد لله الذى يحيى الموتى و يميت الاحياء و هو على كل شى‏ء قدير. » از گناهان بيرون مى‏آيد، مانند روزى كه از مادر متولد شده بود. از حضرت امام رضا عليه‏السلام منقول است كه هر كه آيه الكرسى در وقت خواب بخواند، از فالج [8] ايمن گردد. از حضرت صادق عليه‏السلام منقول است كه هر كه سوره يس پيش از خواب بخواند، حق تعالى هزار ملك به او موكل گرداند كه او را از شر شياطين و هر بلايى حفظ كند. از حضرت امام محمد باقر عليه‏السلام منقول است كه هر كه سوره «اذا وقعت الواقعة» هر شب پيش از خواب بخواند، در قيامت روى او ماند ماه شب چهارده باشد. پى‏نوشت‏ها: [1]. گزيده حلية المتقين، ص 61. [2]. يك روز در ميان. [3]. براى تهيه عطر بيش از تهيه طعام، پول و سكه خرج مى‏كردند. [4]. نماز ظهر. [5]. آن ] از دست برود. [6]. خانه. [7]. پناه دادن، پناه آوردن، دعايى كه بر كاغذ مى‏نويسند. [8]. فلج.منبع: www.balagh.net الف
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 416]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن