تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835360581




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علم خداوند و ذكر حاجت در دعا


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
علم خداوند و ذكر حاجت در دعا خدا ارحم الراحمين است و خير ما را بيشتر مي‏خواهد صحيح است و نتيجه دعا جز خير و مصلحت نيست. گاهي ما دعا مي‏كنيم به اين دليل كه خداوند مصلحت ما را مي‏داند، كه اين دعا به نفع ما نيست، اجابت نمي‏كند...

 پرسش : خداوند فرموده: «ادعوني اَستَجِبْ لَكُم» (غافر: 60) (مرا بخوانيد تا من هماجابت كنم) امّا خداوند ارحم الراحمين است و بهتر از ما هم مي‏داند كه ما به چي نياز داريم، پس ديگر چه احتياجي است كه خواسته ‏هاي خودمان را از خدابخواهيم، با توجه به اينكه من ديدم در احوال بعضي از بزرگان كه اصلاً دعا نمي‏كردند؟    
پاسخ: اين مطلب كه اصلاً دعا نمي‏كردند، مورد تأييد ما نيست. چون از بهترين عبادتها دعا است. «الدعا مُخُّ العباده» در قرآن هم همين آيه كه ايشان استناد كردند ظاهراً «ادعوني اَستَجبْ لَكُم» است دنبالش اين است كه «ان الذينَيَستَكبرونَ عَنْ عبادَتي سيدخلون جهنمَ داخرين» (غافر: 60) دعا كنيد تا من استجابت كنم كساني كه نسبت به عبادت به من استكبار مي‏ورزند يعني كسي كه دعا نمي‏كند در واقع نسبت به عبادت استكبار مي‏ورزد. اينها بزودي به روي در آتش جهنم داخل خواهند شد. در جاي ديگري هم هست كه خداوند به پيغمبر مي‏فرمايد كه:به اينها بگو كه اگر به خاطر دعاهايشان نبود اصلاً خدا به آنها اعتنا نمي‏كرد «قُلْمَا يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْلاَ دُعَاؤُكُمْ» (فرقان: 77) دعا از بهترين عبادتها است، و معقول نيست كه بگوييم بزرگان دعا نمي‏كردند. منتها شايد مرادشان اين باشد كه حاجتشان را در دعا نمي‏گفتند. يا مثلاً در دعا كردن براي ديگران دعا مي‏كردند اينها درست است. اما نسبت به اينكه حالا چه لزومي دارد كه ما حاجتمان را دردعا بگوييم، حقيقت اين است كه اينها از آداب دعاست.
 مرحوم شيخ حر عاملي در جلد هفتم «وسائل الشيعه» كه آداب دعا مفصل آمده است يك باب را باز كرده تحت عنوان اينكه يكي از آداب و شرايط دعا كه باعث استجابت دعا مي‏شود، اين است كه، انسان حاجت خودش را اسم ببرد. ازامام صادق(ع) هم روايت شده كه فرمود: خداوند مي‏داند كه بنده چي مي‏خواهد«اِنَّ اللّه‏ تعالي يَعْلَمُ ما يُريدُ العبد»  وقتي كه دعا مي‏كند خدا مي‏داند كه بنده چي مي‏خواهد، ولي خدا دوست دارد كه آن حوائج و خواسته‏ هاي بنده به سوي خدابه لفظ بيايد و گفته شود. و اين مطلب نياز به يك بحث مفصل دارد كه ايشان را ارجاع مي‏دهم به كتابهاي دعا و به آن رواياتي كه در باب دعا كردن آمده است.مثلاً در «اصول كافي» در كتاب دعا كه اواخر اصول كافي است يا جلد هفتم وسائل الشيعه، آنجا ايشان وقتي ملاحظه كردند خواهند ديد يكي از شرايط استجابت دعا و يكي از آداب دعا نام بردن حاجت است. كه از اهل بيت عليهم‏ السلام هم نقل شده است نكته ديگري كه در اينجا قابل توجه است اين است كه خدا كه بهتر از ما مي‏داند كه ما چي مي‏خواهيم اين درست است ولذا يكي از شرايطي كه از آداب دعا اين است كه ما دعا به «مأثور» بكنيم. ادعيه مأثوره را بخوانيم يعنيآن چه كه خودشان گفتند. در آن دعا ديگر ما نيستيم كه مي‏گوئيم چي مي‏خواهيم،بلكه امام تعيين كرده يا خود خدا تعيين كرده است، مثلاً وقتي كه ما مي‏گوييم«رَبَّنا آتنا في الدنيا حسنة» (البقره: 201) اين ما نيستيم كه تعيين مي‏كنيم اين را خدابراي ما تعيين كرده، خدا مي‏گويد اينجوري دعا كن. بنابراين اون دعاهاي مأثوره هستند اگر خوانده شود نظر ايشان تأمين مي‏شود، چون خود خدا گفته شما چي بخواهيد. ما هم مي‏گوييم خدايا تو گفتي اينجوري بخواه من هم اينجوري مي‏خواهم پيغمبر تو گفته از خدا اينجوري چيزي بخواهيد ما هم اينجوري مي‏خواهيم.و اين جمله كه فرموده خدا ارحم الراحمين است و خير ما را بيشتر مي‏خواهد صحيح است و نتيجه دعا جز خير و مصلحت نيست. گاهي ما دعا مي‏كنيم به اين دليل كه خداوند مصلحت ما را مي‏داند، كه اين دعا به نفع ما نيست، اجابت نمي‏كند، به جايش چيز بهتري را نصيب انسان مي‏كند كه آن با ارحم الراحمين خدا كاملاً سازگار است.شمیم

چهارشنبه 21 اسفند 1392 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن