محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831383351
خسرو شاهی: سیدجمال در مقابل اتهامات سکوت کرد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
خسرو شاهی: سیدجمال در مقابل اتهامات سکوت کرد
ارنست رنان، فیلسوف فرانسوی درباره سیدجمال میگوید: من در وقت مباحثه با سید، هنگام دیدن آزادی فکر و دانش وسیع و صراحت لهجه او به فکرم رسید با یکی از دانشمندان بزرگ قدیمی گفتوگو میکنم و با ابنسینا و ابنرشد روبهرو هستم.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامیسیدهادی خسروشاهی از جمله پژوهشگران پرکاری است که زندگی خود را وقف نشر آثار و افکار اندیشمندانی همچون سیدجمالالدین اسدآبادی کرده. تدوین، تحقیق و نشر مجموعه آثار سیدجمالالدین حسینی (افغانی) در 10 جلد و در بیش از سه هزار صفحه، در ایران و مصر، یکی از خدمات ارزنده ایشان است. این مجموعه که محصول نیمقرن تلاش، کوشش، تحقیق و بررسی در کشورهای اسلامی است، تنها گوشهای از فعالیتهای پژوهشی حجتالاسلام خسروشاهی در این رابطه است. برحسب همین سابقه درخشان، گفتوگویی با وی انجام شده است. *آشنایی جنابعالی با افکار سیدجمالالدین از چه تاریخی آغاز شد و دلیل اهتمام شما به نشر اندیشههای وی چیست؟ آشنایی اینجانب با سیدجمالالدین حسینی و اندیشهها و آثار او، به دوران نوجوانی و مطالعه رساله «نیچریه یا ناتورالیسم» آغاز شد. پس از آن به مطالعه کتابها و مقالاتی که درباره سید چاپ میشد، پرداختم. به موازات این امر، با کتابها و مقالاتی ضد سیدجمال روبهرو شدم. متاسفانه این نوع مقالات شامل اکاذیب و اتهامات، علاوه بر کشورهایی چون مصر و ترکیه در ایران دوره پهلوی از سوی نویسندگان درباری بهطور مستمر بهشکل کتاب، رساله و مقاله، در جراید و مجلات چاپ و منتشر میگردید و جز شادروان استاد سیدمحمد محیط طباطبایی، فرد دیگری پاسخگوی این هجمهها نبود. در واقع رژیم پهلوی میخواست رهبری و اندیشه هر نوع حرکت ضد استعماری و ضد استبدادی را پیشاپیش سرکوب نماید و با متهم ساختن و ملکوک نمودن سیدجمال، بهعنوان رهبر و طلیعهدار نهضتهای اسلامی مشرقزمین، بستر اصلی خیزش مردم را از بین ببرد و زمینه را برای استمرار سلطه جابرانه خود مساعد سازد. *در بین شخصیتهای اسلامی معاصر، کسی را همتراز سید میدانید؟ شخصیتهایی که در فکر اصلاح جامعه و بیداری مردم در بلاد اسلامی یا کشورهای دیگر باشند، همواره وجود داشتهاند، ولی همه آنها را نمیتوان همتراز با سیدحسینی دانست. برای نمونه میشود به شیخ حسن البنا، موسس حرکت اخوانالمسلمین در مصر اشاره کرد که در کتاب خاطرات خود (مذاکرات الدعوه و الداعیه) حرکت خود را ادامه راه سیدجمال و عبده مینامد. یا در شبه قاره هند، سیدابوالاعلی مودودی (امیر جماعت اسلامی) و محمداقبال لاهوری در همین راستا حرکت میکردند یا در ترکیه، ملاسعید نورسی پایهگذار حرکت «نورجیها» چنین بوده و فردی چون محمد عاکف (شاعر ملی ترک) و محمد کامل نامق را میتوان نام برد که هرکدام بهنحوی این مسیر را طی میکردند. *آیا اندیشه و عملکرد سید قابل نقد است؟ صرف تمام عمر در راه بیداری مردم و اصلاح جامعه خود یا کل مشرق زمین، امر مبارکی است و بهطور طبیعی هر انسانی که در این مسیر گام نهد، در معرض خطا و اشتباه هم خواهد بود که میتواند قابل انتقاد و ارزیابی باشد. سید حسینی هم از این قانون کلی مستثنی نیست و میتوان بعضی از عملکردهای وی را مورد ارزیابی مجدد و انتقاد قرار داد. *بهنظر شما سید احیاگر یا یک نواندیش دینی است؟ سیدجمالالدین را میتوان هم پایهگذار «احیای اسلامی سیاسی» و هم «یک نواندیش» خواند که به موازات قبول اصول اساسی و مبانی فکری مذهبی، به فکر تجدید و نوگرایی بود که آن را در چارچوب باز بودن باب اجتهاد خواستار بود. *برای سید میان مبارزه با استعمار و استبداد، کدام در اولویت بود؟ سیدجمالالدین استبداد و استعمار را دو روی یک سکه میدانست و مبارزه با آن دو را همزمان میخواست و روی همین اصل در طول زندگی مبارزاتی خود، همواره مورد فشار و هجمه قرار داشت و در همه بلاد عربی- اسلامی یا شرقی و غربی، بهنحوی با محدودیتهایی روبهرو بود و در نتیجه همواره با تبعید و آوارگی و حتی زندان همراه بود. *سیدجمالالدین حسینی در ایجاد نهضت مشروطیت چه نقشی داشت؟ شکی نیست که سید در دو سفری که به ایران داشت، بهویژه در سفر دوم خود که به مبارزه علنی ضد سلطنت ناصرالدین شاه پرداخت و خواستار اجرای قانون گردید، در واقع بذر عدالتخواهی و قانونگرایی را پاشید که نتیجه آن مدتی بعد و در زمانی نه چندان زیاد پس از وی، بهثمر رسید و مردم ایران شاهد پیدایش عدالتخانه و مشروطیت شدند. *سید در دوستی یا همکاری با روشنفکران سکولار دنبال چه هدفی بود؟ دلایل دوستی یا همکاری فکری سید با روشنفکران سکولار یا عناصر سکولار را باید در شرایط زمان و مکان جستجو کرد. سید در راستای تحقق آرمانها و اهداف خود، از هر وسیله مشروعی استفاده میکرد و یکی از این ابزارها، همکاری و دوستی با دگراندیشان بود که البته در جوامع آن روز، کمی دور از احتیاط بهنظر میرسید، ولی سید دنبال مصلحتگرایی و احتیاطکاری نبود و روش کنونی دوستان اسلامگرای ما در مصر و تونس، پس از سقوط رژیم حسنیمبارک و رژیم ژنرال بن علی، در همکاری با سکولارها، بهعلت ضرورتهای جامعه و زمان، نشان میدهد که سید در این مورد هم پیشتاز بوده است و بهطور کلی در عصر ما هم این نوع تعامل، با حفظ اصول عقیدتی و اصالتها و ارزشها، میتواند در پیشبرد مبارزه و رسیدن به اهداف واقعی کارساز باشد؛ گرچه گروهی این روش را نمیپسندند! *واکنش سید در قبال نشر اکاذیب و اتهامات ضد وی در جرایدی مانند اختر چگونه بود؟ سید در روزنامه اختر چاپ عثمانی با تغییر موضع مدیر آن، به دستور شاه قاجار مقالات ناجوانمردانهای علیه سید منتشر ساخت و حتی او را شیطان در لباس انسان نامید! اما او نه تنها واکنشی از خود نشان نداد، بلکه حاضر نشد در مقابل بیادبیها و اتهامات او یا دیگر دشمنان خود، با ادبیات خود آنها به مقابله برخیزد. دشمنان سید در دوران خلافت عثمانی برای سرکوب او، از هر سلاح غیراخلاقی و نامشروعی استفاده کردند و حتی رسالهای تحت عنوان کلبالعجم (سگ عجم) به عربی منتشر ساختند که محتوای آن از نام نشریه پیداست و این نوع برخورد تقریبا در همه بلاد بر ضد سید و اندیشههای روشنگرانه او جریان داشت. در واقع میتوان از این روش سید چنین برداشت کرد که او نمیخواست وقت و نیروی خود را در پاسخگویی به یاوهگوییها و اتهامات ضایع و تلف نماید. مشی تمام اصلاحگران اجتماعی چنین است. از جمله برای شرکت در کنفرانس اندیشه اسلامی (ملتقی الفکر الاسلامی) عازم سفر به الجزایر بودم که برای خداحافظی و اخذ رهنمود در جماران خدمت امامخمینی(ره) رفتم. اتفاقا در همان ایام بعضی از شیوخ و فقهاءالسلطه تونس، فتوایی ضد امام خمینی(ره) صادر کرده بودند که بوی تکفیر میداد! عرض کردم حضرتعالی نمیخواهید پاسخی بدهید؟ امام فرمودند از این قبیل آقایان در همه بلاد هستند. اگر بخواهیم به اینها پاسخ بدهیم، در واقع تیرشان به هدف خورده است. آنها میخواهند ما را به این قبیل امور مشغول کنند تا به بحث مدرسهای بپردازیم. با نخستین واکنش، این قبیل صداها از بلاد دیگر هم بلند خواهد شد و هر کسی به بهانهای حمله خواهد کرد و ما باید بنشینیم و هر روز به آنها پاسخ بدهیم! به این فرعیات توجه نکنید. کمکم حقایق بر این آقایان هم روشن میشود. اتفاقا نتیجه همینطور شد چون اغلب آن آقایان، پس از مدتها فهمیدند که مطالب منقول از قول امامخمینی (ره)، صحت نداشته و حتی یکی دو نفر از بارزترین آن شیوخ به عضویت شورای عالی مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی درآمدند و برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی، به ایران آمدند. به هر حال روش سیدجمال در این زمینهها سکوت بوده است. *چرا سید با حکام و سلاطین قاجار، عثمانی و دیگران تماس میگرفت و ملاقات میکرد؟ حکام و پادشاهان در مصر، ایران، عثمانی و جاهای دیگر، همواره سعی میکردند از موقعیت اجتماعی ممتاز سید حسینی در بلاد مشرق زمین، بهنفع خودشان استفاده کنند و بههمین دلیل از سید دعوت میکردند. ولی تماس سید با علما و مردم با نقشه حکام و سلاطین هماهنگ نبود؛ لذا چندی نمیگذشت که سید مغضوب میشد و از آن کشور اخراج و تبعید میگردید. البته تماس سید با اینها هم در راستای تحقق اهداف عالی وی در اصلاح جامعه بود که اغلب در دراز مدت با موفقیت همراه بود. *آیا سید با تودههای مردمی هم ارتباط داشت؟ در اغلب کشورها بهویژه در مصر، هند، افغانستان، ایران و عثمانی، سید به موازات ملاقات با حکام، به میان توده مردم میرفت و با آنها دیدار و گفتوگو میکرد و برایشان در مساجد و مراکز فرهنگی و حتی در قهوهخانههای عمومی- بهویژه در مصر- سخنرانی میکرد. این اقدامات بسیار ثمربخش بود و البته اغلب با برخوردهای خشن و تند عوامل وابسته به حکومتها همراه بود. ملکمخان در روزنامه قانون برای ضربه زدن به قاجار، خود را پیرو میرزای شیرازی مینامد. موضع سید در این زمینه چگونه بود؟ ادعای عناصری چون ملکمخان در رابطه با پیروی از منویات علمای عظام- مثل مرحوم میرزای شیرازی- بیتردید جنبه سیاسی و تاکتیکی داشت. این قبیل جماعت روشنفکر سکولار و گاهی غیرمسلمان، نمیتوانستند پیرو واقعی علمای عظام باشند، بلکه میخواستند در راه اجرای برنامه خود از نفوذ معنوی آنان بهره ببرند. اما درباره سید حسینی با توجه به سابقه تحصیلیاش در حوزههای ایران، کربلا و نجف اشرف، نمیتوان نسبتش با علما را پیروی نامید بلکه نوعی تعامل همگام با احترام با آنها داشته که از تعابیر سید در بعضی از نامهها بهمراجع دینی کاملا هویداست. مثلا سید نامه سرگشاده معروف به «الحجهالبالغه» خود را به مرجع معروف آیتالله حاج میرزا حسن شیرازی که مقیم سامرا بود- با این عناوین و القاب آغاز میکند: پیشوای دین، پرتو درخشان انوار ائمه، ستون دیانت، زبان گویای شریعت جناب حاج میرزا حسن شیرازی که خداوند قلمرو اسلام را با او محفوظ بدارد. خداوند نیابت امام مهدی را به تو اختصاص داده و از میان علمای طایفه شیعه تو را برگزیده و زمام امور ملت را از طریق رهبری دینی به دست تو سپرده. تا بدین وسیله ستون عدل استوار شده و راه راست روشن گردد. سید در نامه سرگشاده دیگری خطاب به مراجع و علمای بزرگ وقت، آقایان حاج میرزا محمدحسن شیرازی، حاج میرزا حبیبالله رشتی، میرزا ابوالقاسم کربلایی، حاج میرزاجوادآقا تبریزی، حاج سیداکبر شیرازی، حاج شیخ هادی نجمآبادی، میرزا حسن آشتیانی، سیدطاهر زکی صدرالعلما، حاجآقا محسن عراقی، حاج شیخ محمدتقی اصفهانی و حاج ملامحمدتقی بجنوردی منتشر نمود و بهعنوان نامهای که به «حمله القرآن» معروف است، آنان را «حاملان قرآن، نگهبانان ایمان، پشتیبانهای دین، یاوران شرع مبین و سربازان پیروز خداوند و... مینامد و خطاب میکند. متن کامل این نامهها را بنده در کتاب نامهها و اسناد سیاسی سیدجمالالدین حسینی آوردهام. به هر حال این نامهها به علمای عظام در ایران و عراق با همین تعابیر متین و دقیق، نشان میدهد که سید با تکتک آنها آشنا بوده و بر اهمیت موقعیت علما نزد توده مردم مسلمان کاملا واقف بوده است. *عامل اصلی نشر اتهام و ارتباط سید با روسیه و انگلیس چیست؟ شاید دیدارهای سید با مقامات رسمی کشورهای مختلف این اتهامات را شایع کرد ولی سید در این دیدارهای رسمی و غیررسمی دنبال تقرب به آنان یا تحصیل پول و مقام نبود و برای همین به هنگام درگذشتش، هیچ ثروتی نداشت و صاحب هیچ پست و مقامی هم نبود، بلکه او در این دیدارها میخواست از موقعیت آنها در راه هدفی که دارد استفاده کند و اینروش معقول در میان همه سیاستمداران دوراندیش، معمول است. *شایعه مربوط به عضویت سید در جمعیت فراماسونری مصر بر چه اساس است؟ مسئله عضویت سید در جمعیت فراماسونری مصر بیشتر پس از پیدا شدن یک دستخط مشکوک منسوب به سید که گویا در میان اسناد باقیمانده از او در خانه حاج امینالضرب در تهران بهدست آمده، شایع شد و عجیب آن است که این شایعه را کسانی نشر دادند که خود عضو لژهای فراماسونری در ایران و مصر بودهاند. نشر این امر از طرف آنها برای بزرگداشت سید نبود، بلکه آنها میخواستند با متهم ساختن سیدجمالالدین به فراماسونر بودن، زمینه متهم ساختن دیگر رجال و علما و بزرگان مبارز معاصر را آماده و مساعد نمایند درحالیکه باید پرسید اگر سید عضو جمعیت فراماسونری مصر بوده، چرا از مصر توسط خدیوی پاشای فراماسونر اخراج شد و چرا به هر کشور و سرزمینی که رفت توسط فراماسونرها طرد شد؟ درحالیکه میدانیم فراماسونرها در یکی دو قرن اخیر، در همه بلاد با قدرت کامل، کارها و مشاغل کلیدی را در اختیار داشتند و اصولا پرسیدنی است که ورقه تقاضای عضویت سید از لژ «کوکب الشرق» قاهره، چرا در بین اسناد خانه حاج امینالضرب پیدا میشود؟ قاعدتا این سند باید در بین اسناد لژ فراماسونریها در قاهره پیدا میشد. آیا میشود داخل آن جمعیت شد، ولی در محفل آنها ضد سیاستهای استعماری انگلیس موضع آزادی مردم مصر را بهدست آورد؟ البته مدعیان این مسئله در ادامه میگویند پس از سخنرانی تندی در انتقاد از این روش، دیگر در آن محفل حضور نیافت یا او را بهاصطلاح اخراج کردند! به هر حال حتی اگر سید عضویت آن جمعیت را هم در برههای بپذیرد و بعد از آشنایی با اندیشه و هدف واقعی آنها، از آن جمعیت استعفا بدهد، این امر نه تنها هیچ اشکال منطقی نخواهد داشت، بلکه خود موید استقلال رای و آزاداندیشی سید محسوب میگردد. *رجال و شخصیتهای بزرگ دنیای اسلام درباره سید چه نظری داشتند؟ تجلیلها و تعبیرات مثبت بسیاری از بزرگان دنیای علم و فلسفه و سیاست درباره سیدجمالالدین حسینی نقل شده که ناشی از شناخت دقیق آنها از افکار اوست؛ یعنی در این مورد علمای شیعه و سنی یا سیاستمداران و فلاسفه بلاد مختلف، بیانات جالبی دارند. بهعنوان مثال شیخ محمد عبده، مفتی دیار مصر که خود شاگرد سید هم بوده، در مقدمه ترجمه عربی رساله «نیچریه یا ناتورالیسم» که در قاهره و تحت عنوان «الرد علی الدهریین» چاپ شده، شرح حال سید را مینویسد و در آخر همان مقدمه مینویسد: «اگر بگویم خداوند از نیروی ذهن و وسعت عقل، اندیشه و بصیرت نافذ به او به آن مقدار داده است که از همه مردمان، به غیر از پیامبران برتر است، سخن به گزاف نگفتهام. و ذلک فضلالله یوتیه من یشاء». شهید آیتالله مرتضی مطهری هم در کتاب نهضتهای اسلامی صد ساله مینویسد: «بدون تردید سلسله جنبان نهضتهای صد ساله اخیر سیدجمالالدین اسدآبادی معروف به افغانی است». ایشان سپس به امتیازات سید اشاره میکنند. شاید بیمناسبت نباشد که به نظر یک فیلسوف غربی هم اشارهای بشود. ارنست رنان فیلسوف معروف فرانسوی که دارای آثار ارزشمندی درباره مسائل فلسفی است، پس از دیدار با سیدجمالالدین حسینی در پاریس و در دانشگاه سوربن، به ایراد سخنرانی درباره اسلام و علم پرداخت که بخشی از آن موجب بحث و جدل شد و سیدجمال هم توضیحی درباره این سخنرانی رنان، در ژورنالی که چاپ پاریس بود منتشر ساخت. طبق نوشته محقق مصری استاد احمد امین در کتاب زعماءالاصلاح، رنان درباره سید میگوید: «من در وقت مباحثه با سید، هنگام دیدن آزادی فکر و دانش وسیع و صراحت لهجه او به فکرم رسید با یکی از دانشمندان بزرگ قدیمی گفتوگو میکنم. با ابنسینا و ابنرشد روبهرو هستم یا با یکی از آزادگانی که در قرن گذشته برای آزادی انسانیت از اسارت کوشش کردهاند، سخن میگویم». (زعماءالاصلاح چاپ قاهره ص62). این اعتراف یک محقق و فیلسوف معروف فرانسوی، نشاندهنده عظمت علمی، فکری و روحی سید است. *جنابعالی چه شباهتهایی میان سیدجمالالدین و امامموسی صدر میبینید؟ معتقدم در این قبیل موارد باید شرایط زمان و مکان را درنظر گرفت و مورد توجه قرار داد که در این صورت علل تفاوتها و چگونگی شباهتها روشن میگردد. ولی بهطور کلی باید گفت فعالیت امامموسی صدر، علیرغم همه مزیتهای مشابه مزیتهای سیدجمالالدین، در منطقه خاصی محدود بود ولی فعالیت سید تقریبا فراگیر و شامل همه مشرقزمین میشد. البته از آن طرف باید گفت در همان چارچوب محدود منطقه خاورمیانه عربی (لبنان، سوریه و ایران) ارتباط امامموسی صدر با مردم بیشتر و وسیعتر از تماسهای سیدجمالالدین بود و هر دو از ارتباط با سلاطین علیرغم عدم تمایل قلبی و عقیدتی، ابایی نداشتند و این البته یک روش معقول و منطقی برای کسانی است که میخواهند در اضلاع جامعه تاثیرگذار باشند و فقط به شعار بسنده نکنند. در مورد امامموسی صدر نکتهای به یادم آمد که بیمناسبت نیست آن را هم نقل کنم. در سفری به الجزایر که همراه مرحوم سیدجعفر شهیدی برای شرکت در کنفرانس اندیشه اسلامی به آنجا رفته بودم، امامموسی صدر هم از لبنان آمده بود. در یکی از این دیدارهای خصوصی که مرحوم شهیدی هم بود گفتم اگر جنابعالی در قم یا نجف میماندید، بیشک یکی از مراجع بزرگ آینده عالم تشیع میشدید. چرا حوزه را ترک کردید؟ امامموسی صدر، ضمن تشکر از حسن ظن بنده گفت اتفاقا من روزی در نجف با آقای صدر (آیتالله سید محمدباقر صدر) صحبت میکردم و ایشان پیشنهاد کردند در حوزه نجف بمانیم و همین نکته را هم که جنابعالی اشاره کردید، یادآور شدند ولی من به ایشان پاسخ دادم که پسر عموی عزیز، شما در نجف بمانید و حوزه را اداره کنید و مرجعیت را بهعهده بگیرید و اجازه بدهید من دنبال کار سیدجمالالدین را بگیرم که ظاهرا متولی ندارد و اکنون هم عقیدهام این است که مشکل جهان تشیع فقدان مرجع تقلید یا کمبود رساله عملیه نیست. *آیا ما در عصر خود نیازی به اشخاصی چون سید نداریم؟ بیتردید همیشه نیازمند سیدجمالها هستیم ولی شخصیتهایی چون سید، در آن سطح از علم، فلسفه، شجاعت، کیاست، سیاست و بلاغت، همیشه ظهور نمیکنند. طبق بعضی از روایات، در رأس هر یکصد سال، خداوند احیاگر فرهیختهای برای انجام این تکلیف، آماده میسازد. *جمالالدین حسینی در پیدایش حرکتهای اسلامی معاصر، از قبیل اخوانالمسلمین چه نقشی داشت؟ بیتردید در پیدایش حرکتهای اسلامی در مصر، تاثیر اساسی. مثلا شیخ عبدالرحمن البنا، پدر شهید شیخ حسن البنا، موسس اخوانالمسلمین هم یکی از شاگردان معالواسطه سید بود و اتفاقا شیخ حسن البنا در خاطرات خود به صراحت مینویسد که هدف ما، ادامه دادن راه سیدجمالالدین و شیخ محمد عبده است. *درباره عملکرد و اندیشه سید در کشورهای اسلامی و اروپایی چه نوع مطالعاتی انجام شده است؟ طبق برآورد بعضی از پژوهشگران مانند آلبرت قدسیزاده، صدها اثر درباره افکار و کارهای سید به زبانهای متعدد در کشورهای مختلف، منتشر شده است. بنده کتاب آقای قدسیزاده (مسیحی ایرانی مقیم اروپا) را بههنگام اقامت در ایتالیا ترجمه کردهام و امیدوارم بتوانم آن را با اضافاتی به علاقهمندان عرضه کنم. البته با توجه به اینکه هنوز همه اسناد مربوط به سیدجمالالدین در کشورهای گوناگون، بهویژه در مصر، افغانستان، ترکیه و فرانسه، بهدست نیامده یا انتشار نیافته است، نمیتوان کارها و مطالعات انجام شده را کامل دانست. انتهای پیام/
92/12/21 - 09:34
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]
صفحات پیشنهادی
مرحله دوم تور دوچرخه سواری لانکاوی/ ارتقاء یک پلهای خسروشاهی
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۰۰ رکابزن تیم پتروشیمی تبریز در مرحله دوم تور لانکاوی مالزی با یک پله ارتقا در رده سیزدهم قرار گرفت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مرحله دوم تور دوچرخهسواری لانکاوی مالزی به مسافت 132 5 کیلومتر برگزار شد در این مرحله رکابزنی از تیم بلکین هلنخسروپناه: فلسفه و حکمت، مادر علوم هستند
یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴ ۵۹ مراسم نکوداشت سالکان فکرت و حکمت با تجلیل از دکتر ابراهیمی دینانی و غلامرضا اعوانی در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد به گزارش خبرنگار دین واندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مراسم نکوداشت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و غلامرضا اعوانمجامع بین المللی در مقابل دخالت ارتش آل سعود در کشور بحرین سکوت کرده اند
فعال انقلاب بحرین مجامع بین المللی در مقابل دخالت ارتش آل سعود در کشور بحرین سکوت کرده اند خبرگزاری رسا ـ فعال انقلاب بحرین با بیان این که استکبار جهانی با تجهیز حکومت های دیکتاتوری به دنیال سرکوب آتش خشم ملت های آزادی خواه است اظهار داشت مجامع بین المللی که ادعای دفاع از حقوپیچیدگی مقابله با چالش های درونی یک خانواده مهاجر/ افراد برای موفق جلوه دادن خود دروغ می گویند
دین و اندیشه استاد پیشین بریتیش کلمبیا در گفتگو با مهر پیچیدگی مقابله با چالش های درونی یک خانواده مهاجر افراد برای موفق جلوه دادن خود دروغ می گویند حامد شفیعا استاد پیشین دانشگاه بریتیش کلمبیا و کارشناس مهاجرت در کانادا گفت خیلی از خانواده های ایرانی با فروش تمام زندگی شان بهباغ خسروشاهی بهار به بهره برداری می رسد
باغ خسروشاهی بهار به بهره برداری می رسد تهران بزرگ- ایرنا- مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی از افتتاح باغ خسروشاهی محله جماران خبرداد و گفت این باغ در سه ماهه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد به گزارش ایرنا از روابط عمومی این منطقه خلیل راحتی گفت در حال حاضر آمفی تئاتربیرانوند در نطق میان دستور: نمیدانیم مولود بدقواره ژنو را چه بنامیم/سکوت در مقابل ایرادات توافق ژنو جایز نیس
بیرانوند در نطق میان دستور نمیدانیم مولود بدقواره ژنو را چه بنامیم سکوت در مقابل ایرادات توافق ژنو جایز نیستنماینده مردم بروجرد با اشاره به توافقنامه ژنو اظهار داشت بالاخره معلوم نشد این مولود بدقواره را چه باید نامید هر نامی که بر آن بگذاریم توافق یا تفاهم نقاط ضعف فراوانتمسک به قرآن بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است
سهشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۱۵ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مقام معظم رهبری چندین سال قبل بر تهاجم فرهنگی دشمنان انذار داده بودند گفت تمسک به قرآن بهترین و برترین راه برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجهان در برابر جهل و جنایت تکفیریها سکوت نمیکند
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹ ۴۲ یک استاد حوزه گفت مستکبران بدانند که جهان در برابر جهل و جنایت تکفیریها سکوت نخواهد کرد حجتالاسلام والمسلمین علی بابایی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم وحدت مسلمانان را یکی از راههای مهم در برون رفت از شرایط فعلیمقام نهمی خسرو شاهی در مرحله سوم تور لانکاوی مالزی
یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۰۶ بهنام خسروشاهی در رده نهم مرحله سوم تور دوچرخهسواری لانکاوی مالزی قرار گرفت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مرحله سوم تور دوچرخهسواری لانکاوی مالزی به مسافت 166 5 کیلومتر برگزار شد و در پایان رکابزنی از تیم آستانا قزاقستان بر روی سکوی نخلیلاز: کسانی که بخاطر تورم 17درصدی دولت اصلاحات بیانیه شدیداللحن صادر میکردند در مقابل تورم 45 درصدی دولت احم
لیلاز کسانی که بخاطر تورم 17درصدی دولت اصلاحات بیانیه شدیداللحن صادر میکردند در مقابل تورم 45 درصدی دولت احمدینژاد سکوت کردند روحانی نشان داد که در این هفت ماهه گذشته از عمر دولت یازدهم از سروصدای تندروها و حملهها و هجمههایشان هیچ واهمهیی ندارد به گزارش نامه نیوز سعید لیلسید جمال الدین اسدآبادی پایه گذار امت اندیشی معاصر است/ نگاه نافذ و عمیق سیدجمال هر روز تبلور بیشتری پیدا می
دین و اندیشه سید جمال الدین اسدآبادی پایه گذار امت اندیشی معاصر است نگاه نافذ و عمیق سیدجمال هر روز تبلور بیشتری پیدا می کند رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه سید جمال الدین اسدآبادی مبتکر و مبدع اصلی وحدت اسلامی در سطح بین المللی است گفت مرحوم سید جمال ازجملهتوصیه های آیتالله سبحانی برای مقابله با سیاه نمایی ها و بهره گیری از شبکههای اینترنتی
توصیه های آیتالله سبحانی برای مقابله با سیاه نمایی ها و بهره گیری از شبکههای اینترنتی فرهنگ > دین و اندیشه - آیتالله جعفر سبحانی گفت با توجه به گستردگی ابزار اطلاع رسانی جامعه نیازمند مدیریتی قوی مبتنی بر دانایی و آگاهی هستیم به گزارش خبرآنلاین آیتالله جعسوریه در 24 ساعت گذشته استراتژی ارتش در مقابله با تروریستهای حلب/سفر امیرعبداللهیان به مسکو
سوریه در 24 ساعت گذشتهاستراتژی ارتش در مقابله با تروریستهای حلب سفر امیرعبداللهیان به مسکومهمترین تحولات میدانی و سیاسی سوریه در 24 ساعت گذشته را میتوان استراتژی ارتش سوریه برای مقابله با گروههای تروریستی در حلب سفر معاون وزیر خارجه کشورمان به روسیه و دانست به گزارش خبرنآمادهباش نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا در مقابل روسیه
آمادهباش نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا در مقابل روسیه بین الملل > آمریکا - فارس نوشت یک مقام دولت آمریکا از آمادهباش نیروهای نظامی و اطلاعاتی این کشور برای بررسی تحرکات روسیه در اوکراین و واکنش احتمالی به آن خبر داد به گزارش سی ان ان یک مقام ارشد دولت آمریبازتاب اشتباه عجيب داوري مقابل گلادباخ
بازتاب اشتباه عجيب داوري مقابل گلادباخ يک نشريه آلماني نوشت داوري با اشتباهش بازيگر اصلي کارناوال رويارويي با مونشنگلادباخ شد مجله اشپيگل در سايت اينترنتي خود به تحليل بازي شب گذشته اينتراخت برانشوايگ و بورسيامونشنگلادباخ پرداخت بازي که دو تيم به تساوي يک بر يک در هفتهايران مقابل کويت سفيدپوش است
ايران مقابل کويت سفيدپوش است تيم ملي فوتبال ايران در ديدار مقابل کويت سفيد خواهد پوشيد به نقل از سايت فدراسيون فوتبال نشست هماهنگي ديدار تيمهاي ملي ايران و کويت امروز ساعت 12 در سالن جلسات آکادمي ملي فوتبال برگزار شد در اين نشست که با حضور کادر سرپرستي دو تيم داوران نتاکید راهپیمایان درصیدا/ حمایت از مقاومت لبنان، مقابله با صهیونیست ها و تروریست های تکفیری
تاکید راهپیمایان درصیدا حمایت از مقاومت لبنان مقابله با صهیونیست ها و تروریست های تکفیری صیدا – ایرنا – راهپیمایان در شهر صیدا در جنوب لبنان بر حمایت خود از مقاومت تاکید و خواستار مقابله جدی با جنایات و تجاوزهای رژیم صهیونیستی و تروریست های تکفیری شدند به گزارش ایرنا این راهپ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها