محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852968686
بررسی و نقد مقاله زنان و قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
بررسی و نقد مقاله زنان و قرآن
قرآن گرچه حضور اجتماعی زنان را با رعایت شرایطی مجاز و حتی در مواردی ضروری دانسته، اما مهمترین وظیفة وی را مادری و همسری معرفی میکند، زیرا مادر رکن اصلی خانواده و خانواده اساسیترین بنای اجتماعی در شکلگیری شخصیت افراد است.
بخش اول چکیده «زنان و قرآن» (Woman and the Quran) عنوان مقالهای است که دکتر روت رادد در دایرة المعارف قرآن لیدن هلند نوشته است. وی در این مقاله از آیاتی که زنان و مردان را به خاطر وظایف دینی مخاطب قرار داده، آغاز کرده است و به صورت مفصل در رابطه با خلقت و جایگاه معنوی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی زن بحث کرده است. هم چنین به تعداد زیادی از آیات که به زنان اشاره دارد و شأن نزول آنها به نقل از تفاسیر و روایات پرداخته است. او بعضی از این شخصیتها (مثل زلیخا همسر عزیز مصر و بلقیس ملکه سبا) را با دقت بیشتر مورد توجه قرار داده و به معرفی آنها از نگاه راویان و مفسرانی میپردازد که نامی از آنها نمیبرد مطالب این قسمت بیشتر به اسرائیلیات میماند تا منابع موثق. دکتر روت رادد در این مدخل دچار خطاهای فراوانی شده است که نقد و بررسی شده است. واژگان اصلی: قرآن، روت رادد، زنان، مستشرقان. زندگینامه: دکتر روت رادد استاد ارشد دانشگاه هبرو Hebrew University در اورشلیم ـ اسرائیل ـ بوده و عضو انجمن مطالعات آسیایی آفریقایی در این دانشگاه است.وی در سال 1984 حدود 23 سال قبل، موفق به اخذ دکترا از دانشگاه دنور Devener واقع در ایالت کلورادو Colorado آمریکا شد. رسالهای دکترای وی در رابطه با عادات و رسوم و تغییر در سوریه در دههی آخر حکومت عثمانی بوده است.(tradition and change in Syria during the laot decades of Qttoman Rule).یکی از عرصههای پژوهشی و تدریسی وی در حال حاضر زن در اسلام و شرق میانه است. صاحب آثار فراوان در رابطه با زنان در اسلام، مسایل جنسیتی، زنان دانشمند در اسلام، زندگی زنان برجسته (صفیه، سوده، ام کلثوم، ام سلمه...)، نقد کتاب زنان پیامبر از عایشه بنت الشاطی، حیات پیامبر اکرم ص (از لحاظ جنسیتی و مردانگی)، دولت عثمانی، علمای دمشق در زمان عثمانیها، مساجد، وقف و... میباشد. ترجمه بخشهایی از مقاله زنان و قرآن: خانم روت رادِد مقاله خود را چنین آغاز میکند:در قرآن فقط از یک زن نام برده شده است، امّا تعداد زیادی از آیات به زنان اشاره دارد. یکی از سورههای طولانی قرآن «زنان» (نساء) نامیده شده است که شامل مطالب زیادی در رابطه با جنس (زن و مرد) است، ولی آیات بسیاری در سورههای دیگر نیز در همین رابطه است... . او در بخش دیگر از مقاله خود با عنوان «Spiritual equality, symbolic weakness and social reality» مینویسد:در قلمرو معنویات، زنان و مردان در پیشگاه خداوند جایگاه یکسان و وظایف مذهبی مشابه دارند. تعداد زیادی از آیات قرآن زنان و مردان مؤمن و از سوی دیگر زنان و مردان منافق و بتپرست را مورد خطاب قرار داده است... انسانها مانند دیگر مخلوقات زوج آفریده شدهاند. (نساء / 189؛ اعراف / 11؛ فاطر و....) به هر دو هشدار داده شده است تا به خدای یکتا ایمان آوردند و برای رسیدن به بهشت کار نیک انجام دهند. پرداختن انفاق و صدقات بخصوص از هر دو خواسته شده است و علاوه بر رأی دادنِ زنان به پیامبر (حمایت و طرفداری از او) در آیه 12 ممتحنه، بیان شده است که زنان مؤمن و پرهیزگار مثل مردان به بهشت خواهند رفت در حالی که گناهکاران در دوزخ عذاب خواهند شد، اما سرنوشت زنان در زندگی بعدی وابسته به سرنوشت شوهرانشان است (یس / 55 ـ 56؛ صافات / 22 و...) . »…but women’s fate in the afterlife is associated with that of their huobands« دشوارترینِ آنها، آیاتی است که به مؤمنان وعده زنان عفیف و زیبا در بهشت میدهند که گاهی به صراحت به پاکدامنی و باکره بودن توصیف شدهاند (صافات / 48؛ ص / 52؛ طور / 20؛ الرحمن / 56 و ...).روت رادد بعد از نوشتن این سطور به قضاوت مینشیند و مینویسد: مفهوم زن در قرآن بدون شک نمادی از یک موجود ضعیف، ناقص (عیبدار) و منفعل است. وی چنین ادامه میدهد:عادت ماهیانه (شاخص اصلی زنانگی) یک بیماری و آلودگی شمرده میشود (بقره / 222) و (نساء / 43). تعجب آور نیست که زمین مؤنث است و آدمها خود را مالک و صاحب اختیار آن میدانند (زمر / 69)، بنابراین، آیة مشهور «زنان شما کشتزار شما هستند، پس از هر جا (وهرگونه) که خواهید به کشتزار خود درآیید (بقره / 223) ممکن است به عنوان سویة دیگر تشبیه زن به زمین باشد. موقعیت ثانوی یا زیردست بودن زنان در آیاتی که آنها را در کنار یتیمان، کودکان و مردانی که از شدت ضعف توان جنگیدن ندارند، قرار داده است، منعکس میشود. (نساء / 127 و 98 و 75 و 3 ـ 2 / 4 نساء). وابسته بودنِ زنان نه تنها در این واقعیت که نام آنان در قرآن نیامده آشکار میشود، بلکه زنان غالباً به عنوانِ «مادر». «همسر» یا «زن» به مردان نسبت داده شدهاند. در موضوعات اجتماعی، موقعیت زنان در قرآن دو جنبه مثبت و منفی دارد. خانم «رادد» در این بخش به آیاتی اشاره میکند که در آنها ترجیح پسران بر دختران ـ و زنده به گور کردنِ دختران به عنوان گناهان مشرکان ـ محکوم شده است... و در رابطه با آیه 34 سوره نساء به مسئله قوامیت مردان میپردازد و مینویسد:این آیه در طول قرنها به حمایت از تفوق و برتری مردان بر زنان مورد استفاده قرار گرفته است! سپس به مسئله شهادت زنان پرداخته و نوشته است:شهادت زن یکی دیگر از موارد دو پهلو در قرآن است. هنگامی که به دو شاهد مرد نیاز باشد و مردان در دسترس نباشد، شهادت یک مرد و دو زن تعیین شده است و دلیل آن نیز در قرآن در آیه مرتبط به آن تصریح شده است که اگر یکی خطا کرد، دیگری به یادش آورد (بقره / 282). به عبارت دیگر زنان در شهادت قانونی و حقوقی قابل اعتمادند، ولی حافظه آنان مثل مردان، دقیق نیست. نویسنده بعداً به جدایی زنان از مردان اشاره میکند و مینویسد:این مسئله ریشه در تفسیر آیاتِ مبهمی از قرآن دارد. به زنان پیامبر دستور داده شد در خانههای خود بمانند (احزاب / 33) و در پی آن بیشتر قانوندانها قوانین و مقرراتی را توضیح دادند که زنان را از سفر کردن بیشتر از سه روز در فاصلة گامزنی، بدون اجازة سرپرست مرد منع میکرد، حتی بعد از آن (سفر کمتر از سه روز در فاصله گامزنی و اجازه) هم باید زن را یک نگهبان همراهی کند.... پرسش تفسیری دیگر در رابطه با آیه 33 سورهی احزاب این است که آیا این دستورالعمل تنها برای زنان پیامبر است یا همة زنان مسلمان را در بر میگیرد؟ ادامة آیه دستور میدهد که زنان لباس باحیا و فروتن بپوشند (اشاره به حجاب اسلامی)، نماز بخوانند، به فقرا کمک کنند و از خدا و رسول اطاعت نمایند. مسلماً این الزامات محدود به زنان پیامبر نیست، پس میتوان نتیجه گرفت که حکمِ ماندن در خانه ممکن است با قیاس برای همه زنان مسلمان اجراپذیر باشد از سوی دیگر آیه به مؤمنان دستور میدهد از پشت پرده با زنان پیامبر صحبت کنند و آنها را از ازدواج با بیوههای پیامبر بعد از وفات او منع میکند؛ محدودیتی که در زنان پیامبر منحصر میشود. در این صورت جدا کردنِ زنان از مردان باپرده ـ حجاب ـ از لحاظ منطقی تنها در مورد زنان پیامبر اجرا شدنی خواهد بود. وی در رابطه با سبب نزول این آیه مبارکه چنین مینویسد:مسلمانان اولیه هر روز و شب و بدون اجازه به خانه پیامبر داخل میشدند. در آنجا میماندند و مشغول صحبت میشدند. پیامبر هم خجالت میکشید که از آنها بخواهد خانهاش را ترک کنند، ولی خدا آنها را از این رفتار نادرست نهی کرد. تفاسیر قرآنی در رابطه با سبب نزول آیه اشاره کردهاند که بعضی عیادتکنندگان برای زنان پیامبر مزاحمتی در حد آزار و اذیت جنسی ایجاد میکردند. »… some visiters bothered the Prophet’s wives to the point of sexual harassment.« روت رادد در این بخش به مسئله حجاب در قرآن میپردازد و آیات مربوط به آن را پر از ابهام مییابد و مینویسد: اختلاف نظر بین مفسران برجسته در رابطه با حدود پوشش اسلامی قرنها ادامه داشت» و چنین نتیجه میگیرد:تصویر کلی زن در قرآن دو جنبهای است؛ زنان در وظایف مذهبی و موارد اقتصادی آزادیهایی دارند، ولی در قلمرو اجتماعی سوژه مردان هستند و این کارکرد به طرز چشمگیری در پاداشِ اخروی بودن زنان برای مردان بروز کرده است. جزئیاتِ محجوب و عفیف بودنِ زنان به مراتب بیشتر از مردان مشخص شده است، اگر چه با واژههای مبهم که حتی برای قانونگذارهای اولیه هم مبهم بود و این موضوع گویای آن است که تمایلات جنسی زنان بسیار تهدید کنندهتر از مردان است یا زنان به راهنمایی بیشتر برای حفظ عفت خود نیازمندند. نویسنده زیر عنوان «مسایل حقوقی» به تعدد زوجات، متعه، زنان کنیز، زنا، همجنسبازی، ارث و حق مالکیت زنان اشاره کرده و چنین ادامه میدهد:... در قرآن از همجنس بازی در ارتباط با لوط و خانوادهاش بسیار یاد شده است. لوط و خانوادهای او در میان قوم خود تنها کسانی بودند که از اعمال زشت و مستهجن خود توبه کردند و خدا آنها را بخشید. آنهایی که راه و روش خود را تغییر ندادند، به شدت محکوم شدند. همچنین دو طرف رابطه همجنس بازی سختی کیفر میبینند (نحل / 4؛ تکویر / 7). روت رادد در رابطه با حقوق اقتصادی زنان مینویسد:آزادی زنان در حق مالکیت که به طور شگفتانگیزی در قرآن مطرح شده است، جای تأمل بسیاری دارد. علمای کلاسیک مسلمان توضیح دادهاند که: چون قوانین ارث به دنبال بخش مراقبت از یتیمان مطرح میشود، این مقررات منعکس کننده دغدغه نسبت به خانوادههای مسلمانی است که شوهرانشان در جنگ برای اسلام کشته شدهاند.... علمای مدرنِ صدر اسلام (علمایی از دوران جدید که دانش صدر اسلام را دارند) مثل استرن «Stern» و گویتاین «Goitein» چنین نظر دادهاند که در مکه و مدینه قبل از اسلام زنان حق میراث داشتند و اموال و املاک خدیجه(س) و برخی زنان دیگر را شاهدی برای آن ذکر کردهاند. بنابراین، واقعیتهای اجتماعی در زمان و مکان ظهور آیات قرآن میتواند در رابطه با تأمین نیاز اقتصادی زنان تأثیر داشته باشد. ذکر شدنِ زنان در کنار یتیمان و کودکان در قرآن بر این دلالت دارد که زنان موجودات ضعیف اجتماعی شمرده میشوند که تهیه نیازهای زندگی آنها یک عمل اخلاقی و انسانی است. سهم ارث زنان که نصف مردان است نتیجهای منطقی مسئولیت در برابر مالی مردان در قبال حمایت از همسرانشان است. برخی گفتهاند چون زنان مسئولیت اقتصادی مثل مردان ندارند، به امکانات مالی کمتری نیازمندند. به هر حال قوانین قرآنی ارث با آنکه برای زنان منبع درآمد حیاتی را تهیه میکند، همچنان انعکاس عینی و لمس شدنی از موقعیت زیردستی و فروتری آنهاست. نویسنده، پاراگراف بعدی مقاله خود را با عنوان ویژگیهای زنان در داستانهای قرآنی چنین آغاز میکند:برخی از حکایتها در قرآن درباره شخصیتهای قبل از اسلام مانند آدم و حوا، یوسف و همسر عزیز، همسر فرعون ـ کسی که مادر ناتنی موسی بود ـ سلیمان و ملکه سبا، و مریم مادر عیسی است. آنها تصاویر و نقشهای گوناگون از زنان را مطرح کردهاند و موضوعی برای تفاسیر متفاوت قرار گرفتهاند. بعضی از آنها میتوانست نمونه و الگوی متقدم مسلم کتاب مقدس را تغییر دهد.... برخی قصص قرآنی در رابطه با آفرینش از همسر اولین انسان ذکری به میان نیاورده است، اما آیات دیگر بیان میدارند که خداوند مرد و جفت او را از یک روح واحد آفرید و برای آدم به تنهایی یک موقعیت و جایگاه استثنایی در بین فرشتگان و دیگر مخلوقات عطا کرد، اما به نظر میرسد این به خاطر مقام نبوتش باشد. تا مرد بودنش. به آدم و حوا دستور داده شد در باغ ساکن شوند و هردو مأمور شدند به درخت جاودانگی نزدیک نشوند و مهمتر از همه اینکه طبق آیات قرآن شیطان هر دو را وسوسه کرد، (در یک آیه (طه / 120) آدم به تنهایی وسوسه شد). به علاوه آدم در بسیاری از جاهای قرآن از گناهش استغفار میکند. خدا هم او را میبخشد و هدایت میکند. تنها در یک آیه (اعراف / 23) آدم و حوا به گناه خود اعتراف کرده و از خدا آمرزش میطلبند. خلاصه، خلقتِ اولین زن در قرآن (when it is referred to at all) همزمان و شبیه اولین مرد بیان شده است. او مسئول وسوسه کردنِ آدم نیست و اگر گناه نابرابری باشد، این آدم است که بخشِ بزرگتر گناه را تحمل میکند. همچنین مسئله جنسیت (تذکیر و تأنیث) در داستانِ آدم و همسرش مسئله کوچک و کماهمیتی است؛ در برابر پیام اصلی قرآن که عهد و میثاق بین خدا و بشریت و آمرزش کارهای جاهلانه مؤمنان (زن باشد یا مرد) است (احزاب / 72 ـ 73؛ اعراف / 172). دکتر «روت رادد» بعد از ذکر این مطالب در رابطه با داستانِ آفرینش در قرآن، به تفاسیر، احادیث و روایات اشاره کرده است. او مینویسد که نقش حوا در آنها منفی است. حوا مسئول وسوسه آدم و لغزش او میشود، چون عمداً او را فریب داد... «رودت رادد» همه نظریات منفی و تحقیرآمیز نسبت به حوا را اینجا مینویسد و چنین نتیجه میگیرد:بنابراین، برخلاف متن قرآن، دانشمندان کلاسیک مسلمان «حوّا» را نه تنها خطری برای شوهرش، بلکه تهدیدی برای تمام جامعه بشری توصیف کردهاند. سه ستون از این مقاله به داستان یوسف(ع) و همسر عزیز اختصاص یافته است و نویسنده در رابطه با این جمله «کید زنان عظیم است» مطالب زیادی نوشته است از جمله اینکه:در تفاسیر قرآن، توجه و تمرکز در قصه یوسف و زلیخا روی تمایل جنسی زنان و فریبکاری آنها که در واژة «کید» تجسم یافته، بیشتر است تا پیامبری که بر سختیها و مشکلات زیاد چیره میشود. تمایلات جنسی کنترل ناپذیر زن و کید او در رویدادهای اسلامی و داستانهای پیامبران به تفصیل بیان و به عنوان یک صنعت ادبی مطرح شده است: آن هم با بسط و آب و تاب بیشتر در مقابل علوم اسلامی هیچ محدودیتی برای آن در نظر نگرفتهاند. در جای دیگر در رابطه با حضرت یوسف(ع) مینویسد: .... زن عزیز به گناه اعتراف و صداقت و پرهیزگاری یوسف را تصدیق کرد، ولی یوسف پذیرفت که به سوی پلیدی میل کرده بود و خدا را شکر کرد که به کمک او بر نفس انسانی خود چیره شده است (یوسف / 53).یوسف در خدمت شاه قرار میگیرد و متصدی خزانه دولت میشود، آن وقت از برادرانش انتقام میگیرد و یک معجزه انجام میدهد. خانم «رادد» درباره آسیه همسر فرعون مینویسد:«در قرآن در بین زنانی که با موسی ارتباط داشتند، از همسر فرعون به عظمت یاد شده و به عنوان الگویی برای مؤمنان تجلیل شده است؛ به خاطر این که وی فرعون را متقاعد ساخت تا موسی نوزاد را نکشد». در رابطه با ملکه سبا مینویسد:«ملکه سبا در قرآن به عنوان پادشاهی که با سلیمانِ خردمند و دانشمند به مذاکرات سیاسی پرداخت و به تدریج هر دو تسلیم خدا شدند، مطرح شده است.... ملکه سبا نخست مردد بود به تنهایی تصمیم بگیرد، اما متن قرآن هیچ جای تردیدی باقی نمیگذارد که او توانایی استدلال مستقل در مسائل دولتی و حکومتی را داشت و تصمیمات او از مشروعیت برخوردار بود. فهم و قضاوت او مساوی با سلیمان به نظر میرسد، بخصوص هنگامی که در امتحان تخت سلطنتی هم پیروز میشود؛ هر چند در حکایت جالبِ سطح شیشهای که آب به نظر میآمد، سلیمان او را با ترفند و زرنگی شکست داد و تحقیر کرد. با وجود این، جالب است که در پایان داستان قرآنی، هر دو تسلیم خدا میشوند». «روت رادد» در رابطه با سطح شیشهای مینویسد: صورت روشن بلقیس در حالی که مقابل سلیمان ایستاده و پاهای پر از مویش را نشان میدهد، بیقین تصویر او را به عنوان یک پادشاه مستقل و پرتوان پایین میآورد. «روت رادد» این بخش از مقاله خود را با ذکر حضرت مریم(س) در قرآن و زنان پیامبران که در قرآن به آنها اشاره شده است و همسران پیامبر اسلام(ص) به پایان میبرد. او در مورد عایشه مینویسد:شاید مشهورترین داستانی که یکی از آیات قرآن را توضیح میدهد داستان تهمت به عایشه، همسر پیامبر باشد. این آیه مقررات سختی را برای زنا و مجازات خشن و ناگواری را برای کسی که به یک زن تهمت بزند و نتواند آن را با دلیل ثابت کند، تشریح کرده است (نور / 4 ـ 26). شیعه نظر دارد که چون نام عایشه در قرآن ذکر نشده، او هیچ وقت از اتهام زنا تبرئه نشد. در اینجا نویسنده به سوره مجادله و داستانی که آنجا مطرح شده است، پرداخته و در آخر به موضوع زنان پیامبر خدا(ص) برگشته است. او مینویسد:این گزارشها و سنت حدیثی از گفتار و رفتار پیامبر زمینهای برای تعداد زیادی از داستانهای جالب و خندهدار از حسادت، حرص و توطئهگری زنانِ خانه پیامبر شد.اگر چه خانواده با تعدد زوجات، بیتردید زمین حاصلخیزی برای تبانی و دسیسه میشود، به نظر میرسد دانشمندان کلاسیکِ مردِ مسلمان نیز از تفسیر و برجسته کردنِ سیاستهای حرام لذت میبرند. نویسنده در آخرین بخش از مقاله به زنان مفسر متقدم و متأخر اشاره کرده و مفسرانی با قرائتهای فمینیستی از قرآن را معرفی میکند. او از عایشه، حفصه و زنانی در صدر اسلام نام برده است که در انتقال قرآن نقش داشتند. دکتر عایشه عبدالرحمن بنت الشاطی را اولین مفسر زن معرفی کرده است. از ممتاز علی، محمد جمال الدین القاسمی، محمد عبده، محمد رشید رضا، محمود عباس العقاد، مودودی، سید قطب و امینه ودود محسن را مفسران قرآن با قرائت فمینیستی دانسته و به مجله زنان در تهران به سردبیری شهلا شرکت اشاره کرده است که در آن را آیات قرآن را مطابق نیازهای زنان تفسیر میکنند و مینویسد:ویراستار مجله، شهلا شرکت و دیگر خانمهای خبره و ماهر در قرآن از حق زنان در بهرهگیری از اجتهاد یا استدلال مستقل، حمایت و دفاع کردهاند و بدین وسیله مقام روحانیت را در حوزه تفسیر به مبارزه طلبیدهاند. نویسنده در آخرین جملات به عنوان حسن ختام مینویسد:وسایل ارتباط جمعی جهانی نیز به اشاعه قرائتهای جدید قرآن سهولت بخشیده و نسل دوم فمینیستهای مسلمان، مفسران مبتکر زن را فراخوانده است تا قرآن را تفسیر و به زودی متن مقدس را خودشان تحلیل کنند. منابع: 1. ادوارد سعید، اسلام رسانهها، اکبر افسری، چاپ شرکت افست، 1379. 2. ادوارد سعید، برخورد تمدنها، عبدالرحیم گواهی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 85. 3. ادوارد سعید، عبدالرحیم گواهی، شرقشناسی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1383 چ چهارم. 4. ثواقب، جهانبخش، نگرش تاریخی بر رویارویی غرب با اسلام، دفتر تبلیغات اسلامی، 79. 5. جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی، مرکز نشر اسراء، قم،1379. 6. جوادی آملی، عبدالله، زن در آینه جلال و جمال، نشر اسراء، 1381. 7. زمانی، محمد حسن، شرق شناسی و اسلامشناسی غربیان، دفتر تبلیغات اسلامی، 1385. 8. زمانی، محمد حسن، مستشرقان و قرآن، مؤسسه بوستان کتاب، 1385. 9. شوقی ابوخلیل، اضواء علی مواقف المستشرقین والمبشرین، جمعیة الدعوة الاسلامیة العالمیه، 1969 چ دوم. 10. صادقی، تقی، رویکرد خاورشناسان به قرآن، فرهنگ گستر 1379. 11. طباطبائی، سید محمد حسین، سید محمد باقر موسوی همدانی، المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامی، 1382. 12. علی الصغیر، محمد حسین، خاورشناسان و پژوهشهای قرآنی، مطلع الفجر، 1372. 13. قرائتی، محسن، تفسیر نور، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، 1381. 14. محمد امین حسن محمد بنی عامر، المستشرقون و القرآن الکریم، دارالأمل للنشر والتوزیع، 2004. 15. مهریزی، مهدی، شخصیت و حقوق زن در اسلام، انتشارات علمی فرهنگی 1382. 16. الویری، محسن، مطالعات اسلامی در غرب، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1381. 17. هاشمی رفسنجانی، تفسیر رهنما، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1379. 18. Roded, Ruth, Women and the Quran, Encyclopaedia of the Quran, P. 523. 19. Motzki, Harald, Marriage and Divorce, Encyclipaedia of the Quran P. 276. 20. Motzki, Harald, Chastity, Encyclopaedia of the Quran, P. 298. 21- Brockopp, Jonathan, Slaves and Slavery, Encyclopeadia of the Quran, p. 56. 22- Brockopp, Jonathan, Concubines, Encyclopeadia of the Quran, P. 396. 23- Motzki, Harald, Bridewealth, Encyclopaedia of the Quran, p. 258. 24- Mc Auliffe, Jane Dammen, Fatima, Encyclopaedia of the Quran, p. 192. منبع: مجله قرآن پژوهی خاورشناسان شماره 5 ادامه دارد ...
92/12/20 - 01:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]
صفحات پیشنهادی
نشست نقد و بررسی کتاب مبانی توسعه پایدار در ایران برگزار می شود
دین و اندیشه نشست نقد و بررسی کتاب مبانی توسعه پایدار در ایران برگزار می شود به همت انجمن ژئوپلیتیک ایران نشست نقد و بررسی کتاب مبانی توسعه پایدار در ایران با حضور کارشناسان چهارشنبه 14 اسفندماه برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر به همت انجمن ژئوپلیتیک ایران و همکاری انجمن علنظریه عرفان اهل بیت(ع) نقد و بررسی شد/ بازگشت به خدا و رب جز از راه ائمه(ع) امکانپذیر نیست
دین و اندیشه با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در قم نظریه عرفان اهل بیت ع نقد و بررسی شد بازگشت به خدا و رب جز از راه ائمه ع امکانپذیر نیست به همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست عرفان اهل بیت ع با سخنرانی آیت الله فاضلی گلپایگانی ونقد و بررسی عرفانهای نوظهور/ «یوگا» هیچ نسبتی با عرفان اسلامی ندارد
دین و اندیشه نقد و بررسی عرفانهای نوظهور یوگا هیچ نسبتی با عرفان اسلامی ندارد حجت الاسلام والمسلمین عابدی با رد سخنان افرادی که یوگا را با عرفان اسلامی یکی می خوانند گفت یوگا ابتدا با ورزش شروع می شود و ورزشش با یک ریاضت های خاصی است بعضی ها هم خواسته اند که بگویند این ورزشکارنامه تاریخ نگاری دکتر سهراب یزدانی نقد و بررسی می شود
دین و اندیشه کارنامه تاریخ نگاری دکتر سهراب یزدانی نقد و بررسی می شود گروه روششناسی و تاریخنگاری پژوهشکده تاریخ اسلام پنجمین نشست از سلسله نشستهای تجربه ایرانی تاریخنگاری را به بررسی و نقد کارنامه تاریخ نگاری دکتر سهراب یزدانی اختصاص داده است به گزارش خبرنگارمهر گروه روشاختتامیه مسابقات قرآن کریم در راسالخیمه امارات
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۳۹ مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره از مسابقات قرآن کریم جایزه راسالخیمه امارات متحده عربی با تقدیر از برترینهای این دوره برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در دوبی این مراسم روز گذشته و با حضور مسئولان محلی و شخصیتهای اسلامی بهمایش"بیداری قرآنی در تاریخ معاصر" برگزار میشود
سهشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴ ۰۲ مدیرمسئول اجرایی دومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر از برگزاری این همایش با محوریت اندیشهها و آثار آیتالله صادقی تهرانی ره در دانشگاه مفید قم خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم مسعود صادقی تهرانی در جمع خبرندبیرجشنواره تئاترفجر در نشست رسانهای بررسی جشنواره باید نقدها را از زبان دیگران نیز بشنویم
دبیرجشنواره تئاترفجر در نشست رسانهای بررسی جشنوارهباید نقدها را از زبان دیگران نیز بشنویمدبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در نشست رسانهای بررسی و نقد نقاط ضعف و قوت این جشنواره گفت هر مدیری که مسئولیتی میگیرد باید خود را پاسخگوی افکار عمومی بداند ما مدیران باید نقدها را از ز5 هزار و ۷۰۰ اتحادیه و موسسه قرآنی در کشور فعال هستند
سهشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۱۲ مدیرعامل اتحادیه و موسسات قرآنی در دیدار با مدیر کل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت ۵ هزار و ۷۰۰ اتحادیه و موسسه قرآنی در کشور فعال هستند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام سیدحسین کوششی با بیان لزوم استفادبرترین بانوان قرآنی کشور در سال 92 در 5 رشته معرفی شدند
دین و اندیشه برترین بانوان قرآنی کشور در سال 92 در 5 رشته معرفی شدند با معرفی برترین های قرآنی کشور در بخش خواهران در 5 رشته قرائت مفاهیم ترتیل حفظ کل و حفظ 20 جزء رقابت های سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم شامگاه روز دوشنبه 5 اسفندماه به پایان رسید به گزارش خبرگزاربرگزاری نشست تحلیل و نقد کتاب جامعه شناسی جامعه شناسی در ایران/ توسعه علمی مطلوب یک جامعه اسلامی چیست
دین و اندیشه برگزاری نشست تحلیل و نقد کتاب جامعه شناسی جامعه شناسی در ایران توسعه علمی مطلوب یک جامعه اسلامی چیست نشست تحلیل و نقد کتاب جامعه شناسی جامعه شناسی در ایران با حضور دکتر محمد فاضلی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و نشست توسعه علمی مطلوب یک جامعه اسلامی چیستنشست بررسی اولویت های مسایل زنان در ایران آغاز شد
نشست بررسی اولویت های مسایل زنان در ایران آغاز شد تهران - ایرنا - نشست بررسی اولویت های مسایل زنان در ایران عصر سه شنبه با حضور شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری آغاز شد به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا در این نشست همچنین تعدادی از استادان دانشگاه های ایرانفلسفه اسلامی تنها در ایران وجود داشته و دارد/ دکتر اعوانی و دینانی تربیت یافته مکتب قرآن هستند
دین و اندیشه صانعی درهبیدی در همایش سالکان حکمت و فکرت فلسفه اسلامی تنها در ایران وجود داشته و دارد دکتر اعوانی و دینانی تربیت یافته مکتب قرآن هستند استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی عصر امروز در مراسم سالکان حکمت و فکرت بزرگداشت دکتر دینانی و دکتر اعوانی با بیان اکتاب «سی گفتار پیرامون امام خمینی، انقلاب و جمهوری اسلامی» نقد و بررسی میشود
کتاب سی گفتار پیرامون امام خمینی انقلاب و جمهوری اسلامی نقد و بررسی میشودنشست درآمدی بر نظریه جمهوری اسلامی با محوریت معرفی و نقد کتاب سی گفتار پیرامون امام خمینی انقلاب و جمهوری اسلامی با حضور غلامرضا خواجه سروی محمد شفیعی فر و مصطفی ملکوتیان برگزار میشود به گزارش خبرنگاردر جلسه امروز فراکسیون زنان هر سه تبصره مربوط به بیمه زنان خانهدار بررسی شد
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۲۹ فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز خود ضمن انتقاد از تصمیم کمیسیون تلفیق جهت عدم ارائه راهکار برای بیمه زنان خانهدار بهترین راهکار را ارائه لایحه دولت در این زمینه دانست به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا فراکسیاجبار فرزندان به حفظ کل قرآن، تربیت اسلامی نیست
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۰۲ معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت نمیشود به زور و اجبار فرزند خود را وادار به حفظ کل قرآن کرد شاید استعداد او در کار دیگری باشد و اصرار ما او را از دین و قرآن دور کند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دومین جلسه ازدیدار با ابوتراب خسروی در عصری با نویسنده/ ملکان عذاب نقد و بررسی می شود
استانها جنوب فارس دیدار با ابوتراب خسروی در عصری با نویسنده ملکان عذاب نقد و بررسی می شود شیراز – خبرگزاری مهر در برنامه عصری با نویسنده رمان ملکان عذاب ابوتراب خسروی به نقد و بررسی گذاشته می شود به گزارش خبرنگار مهر در این برنامه که همراه با دیدار ابوتراب خسروینتایج آزمون طرح ملی تربیت حفظ قرآن تا پایان سال اعلام می شود
دین و اندیشه نتایج آزمون طرح ملی تربیت حفظ قرآن تا پایان سال اعلام می شود معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه با بیان اینکه آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم با حضور بیش از ۲۰۰ هزار نفر برگزار شد گفت نتایج این آزمون تا پایان سال اعلام و نفرات برتر از 140 کمک هزینه زیارتی ب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها