تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803351738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظریه عرفان اهل بیت(ع) نقد و بررسی شد/ بازگشت به خدا و رب جز از راه ائمه(ع)‌ امکان‌پذیر نیست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در قم؛
نظریه "عرفان اهل بیت(ع)" نقد و بررسی شد/ بازگشت به خدا و رب جز از راه ائمه(ع)‌ امکان‌پذیر نیست
به همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست عرفان اهل بیت(ع) با سخنرانی آیت الله فاضلی گلپایگانی و حجج اسلام دلیر نقده ای، رمضانی و حسینی آملی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.



به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست علمی آیت الله محمدحسن فاضل گلپایگانی، به عنوان ارائه دهند مقاله و حجج‌الاسلام مظفری و حسینی آملی از اساتید حوزه علمیه قم به عنوان ناقد به سخنرانی پرداختند.
 
آیت الله فاضل گلپایگانی ضمن طرح محورهای‌ ضرورت بحث، تبیین، اقسام، منابع، محوریت، موضوع و دیگر مسائل مربوط به این حوزه با اشاره به ضرورت بحث از عرفان اهل‌بیت(ع)، گفت: باید تأسف خورد، پس از 35 سال از پیروزی انقلاب با داشتن بستر غنی معارف ائمه اطهار(ع)‌سر سفره دیگران نشسته‌ایم.
 
وی ادامه داد: ارائه عرفان اصیل اهل‌بیت(ع)‌باید از سوی حوزه علمیه صورت گیرد؛ چرا که صدر و ذیل عرفان ائمه اطهار(ع) بر محور سخنان این بزرگواران است.
 
آیت الله فاضل گلپایگانی با تأکید بر دست یافتنی بودن عرفان اهل‌بیت(ع)، اظهار داشت: همان‌گونه که فقه شیعه از سوی فقها به تبعیت از فقه و کلام اهل‌ بیت(ع)‌ و بر اساس روایات بیان شده است، می‌توان با ایجاد بستر مناسب عرفان اصیل اهل‌ بیت(ع)‌ را نیز در حوزه ایجاد کرد.
 
وی افزود: ما در تلاش هستیم تا نهال عرفان ائمه اطهار(ع)‌را در کشور بکاریم؛ چرا که عرفان اهل‌بیت(ع)‌ عرفانی است که می‌تواند مورد استفاده همه جهانیان قرار گیرد.
 
پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که منابع عرفان اهل‌بیت(ع)‌ قرآن، روایات، مناجات‌ها، ادعیه، فطرت و سیره معصومان(ع)‌ است، گفت: عرفان اهل‌ بیت(ع)‌ به دو قسم نظری و عملی تقسیم می‌شود؛ عرفان نظری به معنای شناخت شهودی خدا، اسماء حسنی، صفات علیا و تجلیات اوست.
 
وی تصریح کرد: عرفان عملی یعنی شناخت انسان کامل، عبودیت و بندگی خالصانه او (در مسر انقطاع الهی و بریدن از ما سوا و دست یافتن به چشمه جوشان حکمت و تقرب کامل الهی و مقام عندیت است).
 
در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین حسینی آملی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: حیات و بقای عالم به حیات و بقا پیامبر(ص)‌ و اهل‌بیت(ع)‌ است. این بزرگواران اول و آخر هستند؛ ولی اول و آخرت به ذات نیستند. در این عالم جایگاه آن‌ها را انبیاء می‌دانستند؛ از این‌رو در موارد حساس و‌ خطرها دست به دامن چهارده معصوم(ع)‌ می‌شدند. حضرت آدم(ع)‌ تا زمانی که خدا را به پنج تن آل عبا قسم نداده بود، توبه‌اش پذیرفته نشد.
 
وی تأکید کرد: نام پیامبر(ص)‌ و اهل‌ بیت(ع)‌ سبب شکاف رود نیل شد. در عالم برزخ و قیامت اهل‌بیت(ع)‌ میدان‌دار هستند، بازگشت به خدا و رب جز از راه ائمه(ع)‌امکان‌پذیر نیست، آنکه سرانجام دستور رفتن به بهشت و جهنم را صادر می‌کند، اه ل‌بیت(ع)‌ هستند. اگر موجودات بخواهند بازگشت راستین به خدا داشته و به رضوان الهی برسند، تنها باید از راه پیامبر(ص)‌و آل ایشان حرکت کنند.
 
استاه حوزه با تأکید بر این‌که عرفان ناب اهل‌بیت(ع)‌در ظاهر و باطن هماهنگ هستند، بیان داشت: این بزرگواران تنها رهبر باطن نیستند، رهبری ظاهر نیز برای این بزرگواران است.
 
حجت‌الاسلام حسینی آملی، استاد حوزه علمیه قم در رد سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین فاضل گلپایگانی، نسبت به نوسازی عرفان، گفت: ما نیز اهل‌بیت(ع)‌را برتر از مرتبه خلق و خلفیة الله می‌دانیم، شأن پیامبر(ص) برتر از تک تک اسمای الهی است.
 
در پایان نشست دیگر ناقد حاظر در جلسه حجت‌الاسلام رمضانی، استاد حوزه و دانشگاه نیز در سخنانی، تصریح کرد: سخنان آقای فاضل گلپایگانی خطابه خوبی بود نه نظریه! بنده اعتقاد دارم همه آنچه در کتاب‌های عرفانی بیان شده و مورد قبول بزرگان است، دریافتی از تعالیم ویژه اهل‌بیت(ع) که آن را به اصحاب خاص و ویژه خود تعلیم دادند است و ما نیز باید یک تحقیق جامعی در این زمینه ارائه دهیم.
 
وی افزود: باید نسبت به مباحثی که در کتاب‌های عرفانی بیان شده است تحلیل دقیق داشته و با موشکافی موضوعات را پیگیری کنیم. سخنان مرحوم مجلسی در تبیین روایت مبدأ و معاد، ریشه در فرمایشات بزرگان اهل معرفت دارد. اگر شهیدان اول و ثانی در دمشق لو نرفته و به شهادت نمی‌رسیدند، چه بسا ما اینها را سنی می‌دانستیم.
 
استاد حوزه، با تأکید بر شناخت و درک سخنان عارفان گفت: برای یک کار جدید خوب است که برخی از تعابیر که با مسلمات مذهب حقه در تعارض است را حذف کنیم و بر عکس جاهایی که به صورت قاعده کلی بیان شده را برای اهل‌بیت(ع)‌ تطبیق کنیم. نزدیک‌ترین شخص به حقیقت پس از پیامبر(ص)‌ شخص امیرمؤمنان(ع)‌ هستند. در روایت آمده: «علی بن ابیطالب(ع) امام عالم و سر انبیاء هستند».
 
وی تصریح کرد: کار جدید این است که برخی از امور مهم که با مسلمات تعارض دارد را حذف کرده و مسائلی که بزرگان به سبب حجاب‌های زمان نتوانستند بیان کنند را بیان کنیم. وقتی گفته می‌شود «عرفان بر اساس تعالیم اهل‌ بیت باشد»، یا می‌خواهیم علمی را سامان ببخشیم و یا می‌خواهیم پیام‌های عرفانی را که در تعالیم اهل‌بیت(ع) است را استخراج کنیم، یا هر دو کار را با هم انجام دهیم.
 
حجت‌الاسلام رمضانی یادآور شد: اگر تنها هدف ما از بیان عرفان اهل‌بیت(ع)‌ استخراج پیام‌های عرفانی باشد، این کار قبلا انجام گرفته و به وسیله کتاب‌ها در اختیار ما قرار گرفته است؛ ولی اگر می‌خواهیم تدوین علم داشته باشیم، باید به نحوه دیگری عمل کنیم.
 
نخستین نشست تخصصی عرفان اهل بیت(ع) صبح پنج شنبه پانزدهم اسفندماه با حضور اساتید و صاحبنظران عرفان در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر مقدس قم برگزار شد.



۱۳۹۲/۱۲/۱۸ - ۱۲:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن