تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844656894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظریه عرفان اهل بیت(ع) نقد و بررسی شد/ بازگشت به خدا و رب جز از راه ائمه(ع)‌ امکان‌پذیر نیست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در قم؛
نظریه "عرفان اهل بیت(ع)" نقد و بررسی شد/ بازگشت به خدا و رب جز از راه ائمه(ع)‌ امکان‌پذیر نیست
به همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست عرفان اهل بیت(ع) با سخنرانی آیت الله فاضلی گلپایگانی و حجج اسلام دلیر نقده ای، رمضانی و حسینی آملی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.



به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست علمی آیت الله محمدحسن فاضل گلپایگانی، به عنوان ارائه دهند مقاله و حجج‌الاسلام مظفری و حسینی آملی از اساتید حوزه علمیه قم به عنوان ناقد به سخنرانی پرداختند.
 
آیت الله فاضل گلپایگانی ضمن طرح محورهای‌ ضرورت بحث، تبیین، اقسام، منابع، محوریت، موضوع و دیگر مسائل مربوط به این حوزه با اشاره به ضرورت بحث از عرفان اهل‌بیت(ع)، گفت: باید تأسف خورد، پس از 35 سال از پیروزی انقلاب با داشتن بستر غنی معارف ائمه اطهار(ع)‌سر سفره دیگران نشسته‌ایم.
 
وی ادامه داد: ارائه عرفان اصیل اهل‌بیت(ع)‌باید از سوی حوزه علمیه صورت گیرد؛ چرا که صدر و ذیل عرفان ائمه اطهار(ع) بر محور سخنان این بزرگواران است.
 
آیت الله فاضل گلپایگانی با تأکید بر دست یافتنی بودن عرفان اهل‌بیت(ع)، اظهار داشت: همان‌گونه که فقه شیعه از سوی فقها به تبعیت از فقه و کلام اهل‌ بیت(ع)‌ و بر اساس روایات بیان شده است، می‌توان با ایجاد بستر مناسب عرفان اصیل اهل‌ بیت(ع)‌ را نیز در حوزه ایجاد کرد.
 
وی افزود: ما در تلاش هستیم تا نهال عرفان ائمه اطهار(ع)‌را در کشور بکاریم؛ چرا که عرفان اهل‌بیت(ع)‌ عرفانی است که می‌تواند مورد استفاده همه جهانیان قرار گیرد.
 
پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که منابع عرفان اهل‌بیت(ع)‌ قرآن، روایات، مناجات‌ها، ادعیه، فطرت و سیره معصومان(ع)‌ است، گفت: عرفان اهل‌ بیت(ع)‌ به دو قسم نظری و عملی تقسیم می‌شود؛ عرفان نظری به معنای شناخت شهودی خدا، اسماء حسنی، صفات علیا و تجلیات اوست.
 
وی تصریح کرد: عرفان عملی یعنی شناخت انسان کامل، عبودیت و بندگی خالصانه او (در مسر انقطاع الهی و بریدن از ما سوا و دست یافتن به چشمه جوشان حکمت و تقرب کامل الهی و مقام عندیت است).
 
در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین حسینی آملی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: حیات و بقای عالم به حیات و بقا پیامبر(ص)‌ و اهل‌بیت(ع)‌ است. این بزرگواران اول و آخر هستند؛ ولی اول و آخرت به ذات نیستند. در این عالم جایگاه آن‌ها را انبیاء می‌دانستند؛ از این‌رو در موارد حساس و‌ خطرها دست به دامن چهارده معصوم(ع)‌ می‌شدند. حضرت آدم(ع)‌ تا زمانی که خدا را به پنج تن آل عبا قسم نداده بود، توبه‌اش پذیرفته نشد.
 
وی تأکید کرد: نام پیامبر(ص)‌ و اهل‌ بیت(ع)‌ سبب شکاف رود نیل شد. در عالم برزخ و قیامت اهل‌بیت(ع)‌ میدان‌دار هستند، بازگشت به خدا و رب جز از راه ائمه(ع)‌امکان‌پذیر نیست، آنکه سرانجام دستور رفتن به بهشت و جهنم را صادر می‌کند، اه ل‌بیت(ع)‌ هستند. اگر موجودات بخواهند بازگشت راستین به خدا داشته و به رضوان الهی برسند، تنها باید از راه پیامبر(ص)‌و آل ایشان حرکت کنند.
 
استاه حوزه با تأکید بر این‌که عرفان ناب اهل‌بیت(ع)‌در ظاهر و باطن هماهنگ هستند، بیان داشت: این بزرگواران تنها رهبر باطن نیستند، رهبری ظاهر نیز برای این بزرگواران است.
 
حجت‌الاسلام حسینی آملی، استاد حوزه علمیه قم در رد سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین فاضل گلپایگانی، نسبت به نوسازی عرفان، گفت: ما نیز اهل‌بیت(ع)‌را برتر از مرتبه خلق و خلفیة الله می‌دانیم، شأن پیامبر(ص) برتر از تک تک اسمای الهی است.
 
در پایان نشست دیگر ناقد حاظر در جلسه حجت‌الاسلام رمضانی، استاد حوزه و دانشگاه نیز در سخنانی، تصریح کرد: سخنان آقای فاضل گلپایگانی خطابه خوبی بود نه نظریه! بنده اعتقاد دارم همه آنچه در کتاب‌های عرفانی بیان شده و مورد قبول بزرگان است، دریافتی از تعالیم ویژه اهل‌بیت(ع) که آن را به اصحاب خاص و ویژه خود تعلیم دادند است و ما نیز باید یک تحقیق جامعی در این زمینه ارائه دهیم.
 
وی افزود: باید نسبت به مباحثی که در کتاب‌های عرفانی بیان شده است تحلیل دقیق داشته و با موشکافی موضوعات را پیگیری کنیم. سخنان مرحوم مجلسی در تبیین روایت مبدأ و معاد، ریشه در فرمایشات بزرگان اهل معرفت دارد. اگر شهیدان اول و ثانی در دمشق لو نرفته و به شهادت نمی‌رسیدند، چه بسا ما اینها را سنی می‌دانستیم.
 
استاد حوزه، با تأکید بر شناخت و درک سخنان عارفان گفت: برای یک کار جدید خوب است که برخی از تعابیر که با مسلمات مذهب حقه در تعارض است را حذف کنیم و بر عکس جاهایی که به صورت قاعده کلی بیان شده را برای اهل‌بیت(ع)‌ تطبیق کنیم. نزدیک‌ترین شخص به حقیقت پس از پیامبر(ص)‌ شخص امیرمؤمنان(ع)‌ هستند. در روایت آمده: «علی بن ابیطالب(ع) امام عالم و سر انبیاء هستند».
 
وی تصریح کرد: کار جدید این است که برخی از امور مهم که با مسلمات تعارض دارد را حذف کرده و مسائلی که بزرگان به سبب حجاب‌های زمان نتوانستند بیان کنند را بیان کنیم. وقتی گفته می‌شود «عرفان بر اساس تعالیم اهل‌ بیت باشد»، یا می‌خواهیم علمی را سامان ببخشیم و یا می‌خواهیم پیام‌های عرفانی را که در تعالیم اهل‌بیت(ع) است را استخراج کنیم، یا هر دو کار را با هم انجام دهیم.
 
حجت‌الاسلام رمضانی یادآور شد: اگر تنها هدف ما از بیان عرفان اهل‌بیت(ع)‌ استخراج پیام‌های عرفانی باشد، این کار قبلا انجام گرفته و به وسیله کتاب‌ها در اختیار ما قرار گرفته است؛ ولی اگر می‌خواهیم تدوین علم داشته باشیم، باید به نحوه دیگری عمل کنیم.
 
نخستین نشست تخصصی عرفان اهل بیت(ع) صبح پنج شنبه پانزدهم اسفندماه با حضور اساتید و صاحبنظران عرفان در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر مقدس قم برگزار شد.



۱۳۹۲/۱۲/۱۸ - ۱۲:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن