تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819254480
عدالت امام علی(ع) باعث گرایش ایرانیان به تشیع شد/ شیعه نه نحله کلامی و نه مذهب نوظهور است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه یک کارشناس دینی:
عدالت امام علی(ع) باعث گرایش ایرانیان به تشیع شد/ شیعه نه نحله کلامی و نه مذهب نوظهور است
یک کارشناس دینی با بیان اینکه شیعه نه نحله کلامی و نه مذهب نوظهور است، بلکه زمان و تاریخ تشکیل شیعه همزاد و همزمان با نبوت است، گفت: عدالت امام علی(ع) باعث گرایش ایرانیان به تشیع شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا جوادی در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما شب گذشته 12 اسفندماه به موضوع اصالت و پیدایش تشیع پرداخت و اظهار داشت: وهابیت که خودش هیچ پشتوانه و عقبه ای ندارد به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند مولودشان بر حرام است شیعه را متهم می کند و می گوید شیعه ساخته و پرداخته جریانهای سیاسی و یا ساخته بعضی افراد غیر مسلمان مانند یهودیهاست. وی ادامه داد: اصل پیدایش شیعه و زمان تاریخ پیدایش تشیع همزاد و همزمان با نبوت است زیرا بخشی از تعالیم الهی را که پیامبر با خود آورده است مربوط به هدایت امت اسلامی بعد از پیامبر(ص) است و در حقیقت این تعالیم، رهبری بعد از پیامبر را ضامن بقا و استمرار دین می داند، از طرفی در این تعالیم نیز مشخصات فردی که باید رهبر امت اسلامی پس از پیامبر(ص) باشد بیان شده است به گونه ای که در این رابطه آیات و روایات بسیاری وجود دارد. جوادی با تأکید بر این مطلب که شیعه نه نحله کلامی است و نه مذهبی نو ظهور و نه یک مذهب فقهی بیان داشت: شیعه به فرد خاصی وابسته نبوده و نیست بلکه پیدایش شیعه در حقیقت به این موضوع بر می گردد که راهبری و رهبری بعد از پیامبر بر عهده چه کسی است و مشخصه و ممیزی تشیع نیزهمین موضوع می باشد زیرا شیعه معتقد است که پیامبر بحث رهبری بعد از خود را رها نکرده است و تمام شالوده تشیع نیز در رابطه با همین اعتقاد به جانشینی بعد از پیغمبر(ص) است. این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به این موضوع که تعبیر شیعه را خود رسول اکرم(ص) از زمانی که دعوتش را علنی فرمود به کار برده است، گفت: در حقیقت زمانی که حضرت محمد(ص) 40 نفر از اقوام خویش را دعوت کرد فرمودند من پیامبر شدهام و هر کس به من ایمان بیاورد جانشین من خواهد بود و در ان زمان امام علی(ع) تنها کسی بود که به پیامبر ایمان آورد و رسول اکرم نیز امام علی را به عنوان جانشین خود انتخاب کردند بنابراین مسلما شیعه همزاد به نبوت خواهد بود. وی افزود: یکی از جاهایی که پیامبر تعبیر شیعه را به کار برده اند در رابطه با آیه سوره مبارکه بینه است که بیان شده است إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ و در تمامی تفاسیر شیعه و سنی وارد شده است که امام علی(ع) از پیامبر پرسیدند که منظور از خیرالبریه کیست و پیامبر در جواب فرموده اند انت یا علی و شیعتک و این موضوع را تمام تفاسیر اهل سنت نیز تأیید می کنند. جوادی تأکید کرد: یکی از دلایل دیگر در رابطه با بحث جانشینی امام علی(ع) آیه 55 سوره مائده است که در این آیه آمده است که «اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون» تمام تفاسیر شیعه و سنی بر این باورند که منظور از هم راکعون علی بن ابی طالب است وی در توضیح بیشتر آیه 55 سوره مائده بیان داشت: اِنّما نیز که در ابتدای آیه آمده در ادبیات عرب دلیل بر حصر است یعنی فقط ولی شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آوردهاند؛همان کسانی که نماز را بر پا میدارند و در حال رکوع نماز زکات میپردازند، میباشند. وی شبهات وارد بر پیدایش تشیع را بی منطق خواند و گفت: دشمنان شیعه در جایی می گویند که خواستگاه شیعه در سقیفه است به طوری که طایفه اوس در سقیفه طرفدار ابوبکر و خزرج نیز طرفدارخلافت علی(ع) شدند. این شبهه بسیار بی اساس است زیرا امام علی(ع) اصلا در سقیفه حضور نداشتند. بنابراین اگر هم خزرج از علی بن ابیطالب(ع) دفاع کردهاند خلق الساعه نبوده است و همان لحظه به وجود نیامده بلکه مسلما به خاطر پیش زمینههایی چون غدیر، آیه ولایت و بقیه موارد بوده است. وی با بیان این مطلب که بعضی جنگ جمل را خواستگاه تشکیل تشیع می دانند اظهار داشت: جنگ جمل در حقیقت سرآغاز ظهور و بروز ابعاد سیاسی و نظامی شیعه بود نه خواستگاه تشکیل ان، زیرا تا ان زمان امام بنا به مصالح حکومت و امت اسلامی سکوت کرده بودند اما در جنگ جمل قدرت نظامی شیعه ظهور پیدا کرد. جوادی در پایان به برخی از دلایل گسترش شیعه در ایران اشاره کرد و گفت: بعضی دلایل گسترش شیعه در ایران را با خواستگاه تشکیل تشیع اشتباه می گیرند در حالی که ایرانیان به دلایل متفاوتی به شیعه روی آوردند که یکی از این دلایل مربوط به جنگ قادسیه و ظلم هایی است که در حق عجم بعد از آن صورت گرفت. بنابراین در زمان حکومت امام علی(ع) عدالت امام باعث شد تا ایرانیان که بی عدالتی زیادی را تجربه کرده بودند به سمت تشیع متمایل شود. وی بیان کرد:: بعد از جنگ قادسیه و ورود گروه موالی به ایران، ایرانیان زیادی شیعه شدند علاوه بر این موضوع ورود امام رضا(ع) به ایران و استقبال گرمی که از ایشان صورت گرفت و سخنرانی هایی که در مسیر سفر خود به مشهد داشتند و همچنین سفر حضرت معصومه(س) از مهم ترین دلایل گرایش ایرانیان به شیعه است.
۱۳۹۲/۱۲/۱۳ - ۱۱:۲۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
دری نجفآبادی: عدالت و فقاهت در دین از ویژگیهای بارز امام علی(ع) است
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴ ۰۲ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت امام خمینی ره تحولی در قرن 21 به نام انقلاب اسلامی ایجاد کرد که در بعد سیاسی و اقتصادی اثرات جهانی دارد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان آیتالله دری نجفآبادی در همایش ملی بازشناسی سیره علابن ابی الحدید معتقد است مباحث خداشناسی مختص امام علی(ع) است/ صحابه بحثی در مورد خداشناسی ندارند
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتقد است مباحث خداشناسی مختص امام علی ع است صحابه بحثی در مورد خداشناسی ندارند خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه توحيد و عدل و مباحث دقيق و باريك مربوط به خداشناسى به جز از گفته هاى امام علی ع از ديگرى شنيده نشده و سخن بزعلی اللهی به چه کسانی گفته می شود وآیاشیعه هستند یا سنی؟
علی اللهی به چه کسانی گفته می شود وآیاشیعه هستند یا سنی اين گروه همه چيز از خوردنيها و نوشيدنيها را حلال مي دانند و هيچ چيز بر آنها حرام نيست حتي گوشت خوك و شراب به گزارش سرویس دینی جام نیوز براي روشن شدن مطلب نياز است كه سؤال فوق به شرح ذيل تفكيك شود 1 آيا فرقه علي اخواجه نصیر الدین طوسی در بحث اخلاق پیشگام بوده است/ خواجه کلام شیعه را کلامی قدرتمند و مستدل کرد
دین و اندیشه نجفقلی حبیبی در گفتگو با مهر خواجه نصیر الدین طوسی در بحث اخلاق پیشگام بوده است خواجه کلام شیعه را کلامی قدرتمند و مستدل کرد یک استاد فلسفه و كلام اسلامي گفت خواجه به لحاظ اندیشه ای نه تنها نیاز زمان خود و حتی چند نسل بعد از خود را برآورده کرد حال اینکه نسل هاعمرو عاص از زبان امام علی(ع)/ فراموشى آخرت او را از گفتن سخن حق بازداشته است
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه عمرو عاص از زبان امام علی ع فراموشى آخرت او را از گفتن سخن حق بازداشته است خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه امام علی ع در معرفی عمرو عاص می فرمایند او سخن مىگويد و دروغ مىگويد وعده مىدهد و تخلف مىنمايد درخواست مىكند و اصرار مىورزاعتقاد به امام مهدی علیه السلام ، مسئله ای اسلامی نه مذهبی
اعتقاد به امام مهدی علیه السلام مسئله ای اسلامی نه مذهبیمقصود رسول خدا صلی الله علیه و آله از خلفای دوازده گانه که اوصافشان در احادیث خلفای اثناعشر بیان شده است امامان دوازده گانهای هستند که همگی آنان از اهل بیت پیامبرند بخش اول چکیده اعتقاد به وجود دوازده امام در جایگاه جانشنشست مؤسس شیعه؛ پیامبر(ص) یا امام صادق(ع) برگزار می شود
دین و اندیشه نشست مؤسس شیعه پیامبر ص یا امام صادق ع برگزار می شود به همت پژوهشکده باقرالعلوم ع نشست مؤسس شیعه پیامبر ص یا امام صادق ع با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رجبی 15 اسفندماه برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر عبدالرضا عسکری مدیر گروه دائرةالمعارف صحانگاه اجمالی به تاریخ امویان خلیفه اموی که دشنام به امام علی را ممنوع کرد
نگاه اجمالی به تاریخ امویانخلیفه اموی که دشنام به امام علی را ممنوع کردبسیاری از مورخین عبدالملک را موسس اصلی حکومت امویان می دانند و برخی او را موسس دوم بعد از معاویه بن ابی سفیان می خوانند عبدالملک مروان با سیاستی زیرکانه توانست هر سه رقیب سیاسی خود را کنار بزند به گزارش خبراعتقاد به امام مهدی علیهالسلام؛ مسئلهای اسلامی نه مذهبی
اعتقاد به امام مهدی علیهالسلام مسئلهای اسلامی نه مذهبیاحادیث خلفای اثنی عشر که در صحاح اهل سنت آمده با حدیثی که دانشمندان شیعه از طریق حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کردهاند کاملاً تطابق دارد بخش سوم و پایانی 8 مهدی آخرین خلیفه رسولمیرعمادی: نگاه امام علی(ع) به سیاست و اقتصاد، قدرتمحورانه نبوده است
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۵۲ نماینده ولی فقیه در لرستان گفت در این برهه اگر عناصر تولیدکننده و سیاستگذاران سست عمل کنند اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی کشور به مخاطره میافتد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان حجتالاسلام سیداحمد میرعمادی در همایش مدومین شماره فصلنامه تحقیقات کلامی منتشر شد/ آموزه بداء در اندیشه امامیه از آغاز غیبت تا پایان مدرسه بغداد
دین و اندیشه دومین شماره فصلنامه تحقیقات کلامی منتشر شد آموزه بداء در اندیشه امامیه از آغاز غیبت تا پایان مدرسه بغداد دومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی وابسته به انجمن کلام اسلامی حوزه همراه با مقالات مختلفی منتشر شده است به گزارش خبرگزاری مهر خلاصه ای از مقالات مننشست علمی"مؤسس شیعه، پیامبر(ص) یا امام صادق(ع)" برگزار میشود
سهشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۲۳ به همت پژوهشکده باقرالعلوم ع نشست علمی مؤسس شیعه پیامبر ص یا امام صادق ع با سخنرانی علمی حجتالاسلام والمسلمین رجبی برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا عبدالرضا عسکری مدیر گروه دائرةالمعارف صحابه پیامبر پژوهحجت الاسلام جوادی در برنامه شب آسمانی: «شیعه» نه یک نحله کلامی است، نه یک مذهب نوظهور
حجت الاسلام جوادی در برنامه شب آسمانی شیعه نه یک نحله کلامی است نه یک مذهب نوظهوریک کارشناس دینی گفت شیعه نه یک نحله کلامی است و نه یک مذهب نوظهور بلکه زمان و تاریخ تشکیل شیعه همزاد با نبوت است و این را وهابیتی که خود هیچ پشتوانهای ندارد تکذیب میکند حجت الاسلام علیرضا جوادیمشروح گفتوگویی تفصیلی فارس با نماینده آشوریان مجلس: جمعیت تمام اقلیتهای دینی ایران به نصاب 1 نماینده مجلس نم
مشروح گفتوگویی تفصیلی فارس با نماینده آشوریان مجلس جمعیت تمام اقلیتهای دینی ایران به نصاب 1 نماینده مجلس نمیرسد حفاظت ایرانیان از کلیسای مسیحیان عهدنامه امام علی با ما منشور جهانی استبتکلیا با بیان اینکه تمام اقلیتهای دینی در ایران نصاب لازم را برای حضور یک نماینده در مجلسامام جمعه ملایر: پرداخت زکات باعث زدودن فقر از جامعه میشود
امام جمعه ملایر پرداخت زکات باعث زدودن فقر از جامعه میشودامام جمعه ملایر پرداخت زکات توسط مردم را موجب زدودن فقر از جامعه خواند به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر حجتالاسلام سیدرضا فاضلیان صبح امروز در شورای زکات شهرستان ملایر با توجه به اهمیت زکات در قرآن کریم اظهار داشت در هرامام جمعه خاکعلی: دفاع از اصول شهدا ضامن بقای انقلاب است
امام جمعه خاکعلی دفاع از اصول شهدا ضامن بقای انقلاب استامام جمعه شهر خاکعلی دفاع از اصول آرمانها و ارزشهای شهدا را ضامن بقای انقلاب بیان کرد به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک حجتالاسلام علی اکبری ظهر امروز در دیدار با خانوادهها معزز شهدای روستای اسلامآباد بخش بشاریات شهرستانخط 9 اتوبوس تندرو در بزرگراه امام علی(ع) بصورت آزمایشی راه اندازی شد
خط 9 اتوبوس تندرو در بزرگراه امام علی ع بصورت آزمایشی راه اندازی شد شهرری - ایرنا - معاون شهردار منطقه 20 گفت خط شش کیلومتر مسیر رفت و برگشت از خط 9 بی آر تی در بزرگراه امام علی ع بصورت آزمایشی راه اندازی شد علیرضا اسفراینی نژاد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها