تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804043343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت الاسلام جوادی در برنامه شب آسمانی: «شیعه» نه یک نحله کلامی است، نه یک مذهب نوظهور


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت الاسلام جوادی در برنامه شب آسمانی:
«شیعه» نه یک نحله کلامی است، نه یک مذهب نوظهور
یک کارشناس دینی گفت: شیعه نه یک نحله کلامی است و نه یک مذهب نوظهور بلکه زمان و تاریخ تشکیل شیعه همزاد با نبوت است و این را وهابیتی که خود هیچ پشتوانه‌ای ندارد تکذیب می‌کند!

خبرگزاری فارس: «شیعه» نه یک نحله کلامی است، نه یک مذهب نوظهور


حجت الاسلام علیرضا جوادی، کارشناس دینی در برنامه «شب آسمانی» شبکه قرآن و معارف سیما درباره «اصالت و پیدایش تشیع» صحبت کرد و گفت: وهابیت که خودش هیچ پشتوانه و عقبه‌ای ندارد و به تعبیر مقام معظم رهبری مولودشان بر حرام است شیعه را متهم می‌کند و معتقد است شیعه ساخته و پرداخته جریان‌های سیاسی و یا ساخته بعضی افراد غیر مسلمان مانند یهودی‌هاست. وی ادامه داد: اصل پیدایش شیعه و زمان تاریخ پیدایش تشیع همزاد و همزمان با نبوت است زیرا بخشی از تعالیم الهی را که پیامبر با خود آورده است مربوط به هدایت امت اسلامی بعد از پیامبر(ص) است و در حقیقت این تعالیم، رهبری بعد از پیامبر را ضامن بقا و استمرار دین می‌داند، از سویی در این تعالیم نیز مشخصات فردی که باید رهبر امت اسلامی پس از پیامبر(ص) باشد بیان شده به گونه‌ای که در این رابطه آیات و روایات بسیاری وجود دارد. جوادی با تأکید بر این مطلب که شیعه نه نحله کلامی است و نه مذهبی نو ظهور و نه یک مذهب فقهی بیان داشت: شیعه به فرد خاصی وابسته نبوده و نیست بلکه پیدایش آن در حقیقت به این موضوع باز می‌گردد که راهبری و رهبری بعد از پیامبر بر عهده چه کسی است و مشخصه و ممیزی تشیع نیز همین موضوع است زیرا شیعه معتقد است که پیامبر بحث رهبری بعد از خود را رها نکرده و تمام شالوده تشیع نیز در رابطه با همین اعتقاد به جانشینی بعد از پیغمبر(ص) است. این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه تعبیر شیعه را خود رسول اکرم(ص) از زمانی که دعوتش را علنی فرمود به کار برد، گفت: در حقیقت زمانی که حضرت محمد(ص) 40 نفر از اقوام خویش را دعوت کرد و فرمود من پیامبر شده‌ام و هر کس به من ایمان بیاورد جانشین من خواهد بود و در آن زمان امام علی(ع) تنها کسی بود که به پیامبر (ص) ایمان آورد و رسول اکرم نیز امام علی (ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد، بنابراین مسلماً شیعه همزاد به نبوت خواهد بود. وی در ادامه افزود: یکی از مکان‌هایی که پیامبر تعبیر شیعه را به کار برده در سوره مبارکه بینه است که بیان شده: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» در تمامی تفاسیر شیعه و سنی وارد شده که امام علی(ع) از پیامبر پرسیدند که منظور از خیر البریه کیست و پیامبر در جواب فرموده‌اند: «انت یا علی و شیعتک» و این موضوع را تمام تفاسیر اهل سنت نیز تأیید می‌کنند. جوادی تأکید کرد: یکی از دلایل دیگر در رابطه با بحث جانشینی امام علی(ع) آیه 55 سوره مائده است: «اِنّما وَلیّکم الله و رسوله و الّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون» تمام تفاسیر شیعه و سنی بر این باورند که منظور از «هم راکعون» علی بن ابی طالب است وی در توضیح بیشتر آیه 55 سوره مائده بیان داشت: اِنّما نیز که در ابتدای این آیه آمده در ادبیات عرب دلیل بر حصر است یعنی ولی شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛ همان کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع نماز زکات می‌پردازند، است. وی در ادامه شبهات وارد بر پیدایش تشیع را بی منطق خواند و گفت: دشمنان شیعه در جایی می‌گویند که خواستگاه شیعه در سقیفه است به طوری که طایفه اوس در سقیفه طرفدار ابوبکر و خزرج نیز طرفدار خلافت علی(ع) شدند.  این شبهه بسیار بی اساس است زیرا امام علی(ع) اصلاً در سقیفه حضور نداشتند بنابراین اگر هم خزرج از علی بن ابی طالب(ع) دفاع کرده‌اند خلق الساعه نبوده است و همان لحظه به وجود نیامده بلکه مسلماً به خاطر پیش زمینه‌هایی چون غدیر، آیه ولایت و سایر موارد بوده است. وی با بیان این مطلب که بعضی جنگ جمل را خواستگاه تشکیل تشیع می‌دانند، اظهار داشت: جنگ جمل در حقیقت سرآغاز ظهور و بروز ابعاد سیاسی و نظامی شیعه بود نه خواستگاه تشکیل آن، زیرا تا آن زمان امام بنا به مصالح حکومت و امت اسلامی سکوت کرده بودند اما در جنگ جمل قدرت نظامی شیعه ظهور پیدا کرد. جوادی در پایان به برخی از دلایل گسترش شیعه در ایران اشاره کرد و گفت: بعضی دلایل گسترش شیعه در ایران را با خواستگاه تشکیل تشیع اشتباه می‌گیرند در حالی که ایرانیان به دلایل متفاوتی به شیعه روی آوردند که یکی از این دلایل مربوط به جنگ قادسیه و ظلم‌هایی است که در حق عجم بعد از آن صورت گرفت، بنابراین در زمان حکومت امام علی(ع) عدالت امام باعث شد تا ایرانیان که بی عدالتی زیادی را تجربه کرده بودند به سمت تشیع متمایل شود. وی بیان داشت: بعد از جنگ قادسیه و ورود گروه موالی به ایران، ایرانیان زیادی شیعه شدند علاوه بر این موضوع ورود امام رضا(ع) به ایران و استقبال گرمی که از ایشان صورت گرفت و سخنرانی‌هایی که در مسیر سفر خود به مشهد داشتند و همچنین سفر حضرت معصومه(س) از مهم ترین دلایل گرایش ایرانیان به شیعه است. انتهای پیام/ک

92/12/13 - 10:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن