تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
انواع ریل دستگاههای CNC + جدول مقایسه معایب و مزایا
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806852149
![نمایش مجدد: حسادت و پیامدهای آن در عرصه اجتماعی/ حسادت موجب شکست و عقب ماندگی می شود refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
حسادت و پیامدهای آن در عرصه اجتماعی/ حسادت موجب شکست و عقب ماندگی می شود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
![](http://multimedia.mehrnews.com/Larg1/1391/12/04/IMG17471891.jpg)
دین و اندیشه در گفتگو با مهر مطرح شد:
حسادت و پیامدهای آن در عرصه اجتماعی/ حسادت موجب شکست و عقب ماندگی می شود
یک استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در حسادت افراد بجای همکاری و کمک، به تضعیف و تخریب یکدیگر می پردازند و این موجب شکست و عقب ماندگی در زندگی فردی و اجتماعی می شود، بیش از هرکسی خود شخص حسود است که در دنیا و آخرت در آتش حسادتش می سوزد.
دکتر محمد فنایی اشکوری، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مورد اینکه ریشه حسادت و چشم و هم چشمی در وجود انسان به کجا بر می گردد؟ به خبرنگار مهر گفت: حسادت و چشم هم چشمی دقیقا یک چیز نیستند. کسی که مرض حسادت دارد از موفقیت دیگران ناخرسند می شود و رنج می برد. البته این احساس بیشتر نسبت به کسانی است که فرد با آنها آشناست و نوعی قرابت دارد و با آنها احساس رقابت می کند؛ معمولا با او همجنس و هم صنف هستند و احساس می کند که رشد و موفقیت آنها موجب نوعی عقب ماندگی و شکست برای او حساب می شود. معمولا افراد با هم سن، هم بازی، همکلاس و همکارشان بیشتر احساس حسادت می کنند تا با دیگران که با او بیگانه هستند. انسان نسبت به گذشتگان یا آیندگان معمولا حسادت نمی کند، بلکه حسادت همیشه با معاصران است. به خصوص بین کسانی که در یک حرفه، یک موقعیت و یک رشته علمی هستند. متأسفانه حسادت در همه سطوح و حتی بین تحصیلکردگان عالی هم گاهی دیده می شود. افرادی که از کمالات بیشتری برخوردارند و موفقیت های بزرگتری را بدست می آورند متأسفانه یشتر در معرض حسادت حسودان هستند. حسادت ریشه در خودخواهی و تنگ نظری و پلیدی نفس دارد. شخص دوست دارد که در همه امور از دیگران برتر باشد، از این رو برتری دیگران را بر نمی تابد. چشم هم چشمی معمولا در موردی گفته می شود که شخص می خواهد از دیگران عقب تر نباشد، نه اینکه لزوما خواستار زوال نعمت و موفقیت دیگران باشد.
وی در مورد اینکه عواقب حسادت و چشم و همچشمی در سطح فردی و خانوادگی و اجتماعی چیست؟ اظهارداشت:حسادت در دل است، اما ممکن است آثارش بصورت های مختلف بروز کند. مثلا فرد حسود ممکن است بخواهد با تخریب و تهمت و غیبت و بدگویی و دیگر انواع ایذا و اذیت به شخص صدمه برساند و مانع موفقیت او شود. البته نخستین ضرر حسادت به خود شخص حسود برمی گردد. این مرض در واقع نوعی خودآزاری روحی است. کسی که چنین روحیه ای دارد آرامش را از خود می گیرد. پیشرفت افراد و جامعه در گرو همکاری افراد با یکدیگر است. همکاری وقتی است که خوشبینی و خیرخواهی و دیگر دوستی قوی باشد. اما حسادت با خیر خواهی و همکاری منافات دارد. در چنین وضعیتی کارشکنی و مانع تراشی جای همکاری و مساعدت را می گیرد. افراد بجای همکاری و کمک، به تضعیف و تخریب یکدیگر می پردازند و این موجب شکست و عقب ماندگی در زندگی فردی و اجتماعی می شود. واقعا درست گفته اند که "الحسود لا یسود" و "حسود هرگز نیاسود." در چشم هم چشمی، شخص خود را به زحمت و درد سر می اندازد و با رقابت ناسالم با دیگران که ممکن است شرایط و موقعیتشان با او تفاوت داشته باشد برای خود مشکل ایجاد می کند. مثلا ممکن است کسی نه نیاز ضروری به خریدن فلان کالای لوکس را داشته باشد و نه توان خرید آن را، اما چون می بیند فلانی آن را خریده است، با هر زحمتی شده سعی می کند آن وسیله را بخرد تا به گمان خود موقعیتش از موقعیت آن فلانی تنزل نکند.
این استاد فلسفه اسلامی در مورد اینکه قرآن و روایات چه نگاهی به حسادت و چشم و هم چشمی دارند؟ هم بیان کرد: از نظر قرآن و روایات حسادت و چشم هم چشمی یک رذیله و بیماری روحی است. از نظر عقل سلیم نیز همینطور است. دلیل این مطلب روشن است. برای اینکه این بیماری هم به خود شخص بیمار صدمه می زند و هم اگر منتهی به عمل نامناسبی شود به دیگران صدمه می زند و گناه محسوب می شود. بسیاری از کینه ها و اختلافات و دشمنی ها ریشه در حسادت دارند. معمولا حسادت به سعایت و بدگویی کشیده می شود. بسیاری از اوقات حسادت منتهی به غیبت و تهمت و تخریب و حتی قتل می شود. بعضی تخریب ها از قتل بدتر است. ترور شخصیت از ترور شخص به مراتب بدتر و جنایت بزرگتری است. کسی که دست به این گونه اعمال می زند نمی توان گفت به آخرت و حساب و صراط ایمان دارد، چرا که چنین گناهانی حق الناس است و با صِرف توبه هم رفع نمی شود. تهمت و تخریب از حق الناس مالی و جانی هم بدتر است. آنها را ممکن است کسی ببخشد، اما بخشش جرم عِرضی و آبرویی بسیار بعید است. متأسفانه این گونه بداخلاقی ها در ساحت های اجتماعی و سیاسی هم رایج است. باید توجه داشت که هم کسی که تخریب می کند و تهمت می زند و شایعه ای را جعل و منتشر می کند گناهکار است وهم آنها که گوش می دهند و می پذیرند و منتشر می کند، با جاعل تهمت شریک جرم هستند. و اساسا آنها عامل انتشار می شوند. ازاین جهت است که از منظر اسلام هم غیبت کردن حرام است هم حضور در مجلس غیبت داشتن و گوش دادن آن حرام است. کسی که شایعه ای را می پذیرد و منتشر می کند در جنایت تهمت، شریک جاعل اصلی است و مسئول است و نمی تواند با نقل قول از دیگری خود را تبرئه کند و از دادگاه الهی و کیفر سخت آن فرار کند.
این استاد گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مورد اینکه راهکارهای رهایی از حسادت و چشم و هم چشمی چیست. تصریح کرد: البته رهایی از چنگ بیماری های روحی بویژه اگر در در روح انسان راسخ شده باشند به این آسانی ها نیست و معمولا در این شرایط این بیماری بیمار می کشد. اما در هر حال راه بازگشت و اصلاح باز است و کسانی که همت و اراده نیرومندی داشته باشند و توفیق هم رفیق آنها می باشد می توانند با مجاهده بر این مشکل فایق آیند. ایمان، تقوا، تفکر و اندیشیدن به عواقب زیانبار آنها می تواند انسان را در رهایی از این بیماری کمک کند. یک راهکار مهم برای رهایی از این سنخ رذایل پرورش حس محبت به دیگران است. محبت اکسیری است که ریشه خود خواهی و بدبینی و دیگرآزاری را می خشکاند. نظام تعلیم و تربیت از مهد کودک تا مقاطع عالی باید محبت به بندگان خدا را در دل های افراد نهادینه کند. توجه به اهمیت حق الناس و آثار تخریبی دنیوی حسادت و اعمال حسادت آمیز و همینطور عواقب اخروی آن می تواند در رهایی انسان از این رذیلت کمک کند. ما می دانیم که از حکومت خداوند و دادگاه الهی نمی توان گریخت. باید درباره آن روزی فکر کرد که خطاب می آید: «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ» (الصافات/24).
این استاد دانشگاه در مورد اینکه حسادت در فضای سیاسی چه آثاری می تواند داشته باشد؟ هم یادآورشد: حسادت در فضای سیاسی همان آثار یاد شده را در گستره ای به مراتب وسیع تر و با آثار تخریبی به مراتب زیانبارتر و در سطح ملی در پی دارد و ممکن است منافع و مصالح کشور را به خطر اندازد و به وحدت و همبستگی ملی آسیب برساند. بسیاری از کسانی که در طول تاریخ منزوی، زندانی، محکوم و حتی کشته شده اند قربانی آتش حسادت حسودان بودند. گاهی حتی حسادت باعث تحریف تاریخ می شود. اما بیش از هرکسی خود شخص حسود است که در دنیا و آخرت در آتش حسادتش می سوزد.
۱۳۹۲/۱۲/۱۳ - ۰۹:۰۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
حسادت موجب خودخوری حاسد و امری خانمان برانداز است
دین و اندیشه درگفتگو با مهر مطرح شد حسادت موجب خودخوری حاسد و امری خانمان برانداز است یک استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت حسادت در سطوح فردی ایجاد خودخوری در حسود و دیگرآزاری سایرین می شود و امری خانمان برانداز است دکتر حسین باهر استاد جامعه شناسی دانشگاه شهیدچرا حسادت جزء گناهان کبیره است/ حسادت ریشه بسیاری از گناهان است
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد چرا حسادت جزء گناهان کبیره است حسادت ریشه بسیاری از گناهان است یک عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت حسادت مثل یک تنه درخت است که گناهان بسیاری از او ریشه می گیرد و می روید چه گناهان زبانی مثل غیبت تهمت و توهین و دشنام و افتراء وچه گنحسادت را باید آسیب اعمال صالح و بیماری روحی دانست/ حسادت اعتراض به کار خداست
دین و اندیشه درگفتگو با مهر مطرح شد حسادت را باید آسیب اعمال صالح و بیماری روحی دانست حسادت اعتراض به کار خداست رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد گفت حسادت را باید آسیبی برای اعمال صالح و یک بیماری روحی دانست مانند آنچه که در قرآن آمده وقتی کسی حسادت می کند درواقع به نعمتی که خداوندآمریکا به گسترش حوزه نفوذ ایران در عرصه بینالملل حسادت میورزد
سعیدی در همایش پیشکسوتان نمایندگی ولی فقیه در سپاه آمریکا به گسترش حوزه نفوذ ایران در عرصه بینالملل حسادت میورزد نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه امروز به طور مستقیم با عناصر نظام سلطه درمنطقه درگیرشدهایم گفت گسترش حوزه نفوذ ایران و حسادت آمریکا به این مسئله از متغیرهانماینده مردم خدابنده در مجلس: پیشرفتهای بیشمار کشور موجب حسادت دشمنان شده است
نماینده مردم خدابنده در مجلس پیشرفتهای بیشمار کشور موجب حسادت دشمنان شده استنماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفتهای کشور در عرصههای مختلف گفت پیشرفتهای بیشمار کشور موجب حسادت دشمنان شده است به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان سید محمدعلی موسوی ظهر امروزنشست راهبردها در حوزه اخلاقی اجتماعی برای ایران امروز برگزار می شود
دین و اندیشه نشست راهبردها در حوزه اخلاقی اجتماعی برای ایران امروز برگزار می شود مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی نشست تخصصی راهبردها در حوزه اخلاقی اجتماعی برای ایران امروز را سه شنبه 6 اسفند در این مرکز برگزار میکند به گزارش خ«به عکاسانی که جایزه میگیرند حسادت نکنید»
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰ ۱۸ بهروز مهری ازخانهنشین شدن برخی عکاسان خبری نبودن خط قرمزهای مشخص برای کار فتو ژورنالیسم در ایران مشکلات موجود در انجمنهای صنفی عکاسان مناسب نبودن حقوق مالی آنها و سایر مشکلات عکاسان خبری در ایران سخن گفت این هنرمند در گفتوگو با خبرنگار بخش هندر تمامی عرصهها باید به مقوله نماز پرداخته شود
سهشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۳۳ یک استاد اخلاق گفت برای اینکه بتوانیم نماز را در سطح جامعه ترویج دهیم باید بتوانیم از ناشران پرفروش دعوت کنیم و از آنها بخواهیم که در رابطه با مقوله نماز و ترویج آن در سطح جامعه کارهای فرهنگی زیادی انجام دهند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دشهرستانی: عرصه فرهنگی نیازمند توجه جدیتر است
سهشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴ ۰۱ نماینده آیتالله سیستانی تأکید کرد یکی از مشکلات اساسی کشور مسائل فرهنگی و دوری از سبک زندگی اسلامی است و باید روی این مسائل فکر جدی صورت گیرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی در دیدار با رئیفیلم: اوج حسادت انسانی!
فیلم اوج حسادت انسانی فیلم زیر اوج حسادت یک انسان را نشان میدهد ایسنا فیلم زیر اوج حسادت یک انسان را نشان میدهد این فیلم را فردانیوز منتشر کرده است لینک تاریخ انتشار ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۰۲آسیبهای اجتماعی را جامعه شناسانه حل و فصل کنیم/ بخشی اعظمی از مسئولیت اعمال ما متوجه شرایط اجتماعی است
دین و اندیشه یک جامعه شناس طرح کرد آسیبهای اجتماعی را جامعه شناسانه حل و فصل کنیم بخشی اعظمی از مسئولیت اعمال ما متوجه شرایط اجتماعی است یک استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد افزایش ناهنجاری های اجتماعی در جامعه گفت تا زمانی که نگاه اخلاقی و روانشناسانه حاکم بر ببارسا با شکست مقابل سوسیداد از کورس عقب ماند/ رئال با پیروزی به صدر رسید
ورزشی ورزش جهان هفته بیست و پنجم لالیگا بارسا با شکست مقابل سوسیداد از کورس عقب ماند رئال با پیروزی به صدر رسید هفته بیست و پنجم رقابتهای لالیگا شنبه شب با برگزاری 4 دیدار پیگیری شد که طی آن بارسلونا مقابل سوسیداد شکست خورد اما رئال مادرید مقابل الچه به برتری رسید به گزارش خسفیر سابق اسرائیل در آمریکا: در صورت شکست مذاکرات سازش باید یکجانبه از کرانه باختری عقبنشینی کنیم
سفیر سابق اسرائیل در آمریکا در صورت شکست مذاکرات سازش باید یکجانبه از کرانه باختری عقبنشینی کنیممایکل اورن سفیر سابق رژیمصهیونیستی در آمریکا با اشاره به فشارهای ناشی از شهرکسازی در کرانه باختری میگوید در صورت شکست مذاکرات سازش اسرائیل باید به طور یکجانبه برخی از این مناطق راعقبماندگی از تولید ثروت با ثبت تنها یک اختراع از هر 820 مقاله در کشور
سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۳۸ نماینده انجمنهای علمی ایران با ارائه آماری از نسبت اختراعات ثبت شده به اختراعات تجاری شده در دنیا گفت ایران از هر 820 مقاله تنها یک اختراع به ثبت میرساند به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دکتر عباس علیآبادی امروز طی سخنانیفعاليتهاي ايرانشناسي با همكاري سازمان فرهنگ در عرصه بينالملل كاربرديتر ميشود
دین و اندیشه رئیس سازمان فرهنگ در ديدار با رئيس بنياد ايرانشناسي فعاليتهاي ايرانشناسي با همكاري سازمان فرهنگ در عرصه بينالملل كاربرديتر ميشود رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ديدار با رئيس بنياد ايرانشناسي گفت با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي فعاليت هاي ايرانجبران عقب ماندگی سیستان و بلوچستان نیازمند مدیریت هنرمندانه است
استاندار جبران عقب ماندگی سیستان و بلوچستان نیازمند مدیریت هنرمندانه است چابهار - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه قابلیت ها و ظرفیت های این استان کم نیست خاطرنشان کرد جبران عقب ماندگی ناشی از کم توجهی های گذشته منوط به اعمال مدیریت هنرمندانه همه مسوولان بویژهابوترابی در جلسه علنی مجلس: مقاومت مردم شیرگاه و سوادکوه موجب شکست منافقین شد
ابوترابی در جلسه علنی مجلس مقاومت مردم شیرگاه و سوادکوه موجب شکست منافقین شدنائب رئیس مجلس شورای اسلامی حماسه مردم شیرگاه و سوادکوه در ایستادگی برابر منافقین در اسفند سال 65 را گرامی داشت به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس حجتالاسلام سیدمحمدحسن ابوترابیفر نائب رئیس مجلس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها