تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833817458
مدینه الهی دغدغه تزکیه و تهذیب دارد/ ویژگیهای شهر خدا چیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه صابری در گفتگو با مهر؛
مدینه الهی دغدغه تزکیه و تهذیب دارد/ ویژگیهای شهر خدا چیست
یک پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی با آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی گفت: دغدغه مدینه آسمانی دردآگاهی است، مدینه آسمانی از جهالت خالی است و درد تزکیه و تهذیب دارد و نفس افراد جامعه از شائبه های دنیوی خالی می شود، چنین جامعه ای به کمال می رس و مردان خدا بوجود می آیند.
دکتر علی محمد صابری، استاد گروه فلسفه دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه چرا با وجود تلاش و هشدارهای مستمر، برخی مسائل و ناهنجاریهای اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و تخلفات و تصادفات رانندگی همچنان در جامعه ما روند افزایشی دارند. چرا در مدیریت و کنترل این مسائل موفق نبوده ایم، گفت: مسائلی چون اعتیاد و طلاق علت فروپاشی جامعه نیستند بلکه معلول فروپاشی آن هستند. با سیاستهای کنترلی هم این مشکلات برداشته نمی شوند و از بین نخواهند رفت. سیاست کنترلی یکی از سه قدمی است که در این خصوص باید برداریم. وی افزود: پس از سیاستهای کنترلی که چوب قانون بر سر تخلف کنندگان قرار می گیرد و عامل بازدارنده موقتی و مسکن قلمداد می شود قدم دوم فرهنگسازی است، یعنی تا فرهنگ زندگی خانوادگی و اجتماعی را در جامعه پی ریزی نکنیم به طور قطع موفق نخواهیم شد. حتی اگر به فرض تمام قوانین را هم در اختیار داشته باشیم اما کسی که معتاد است را نمی توانید از ماده مخدر جدا کنید یا فردی که نمی تواند زندگی جمعی کند باید پیش مشاوران و روانکاو برود و اصلاً وی تربیت ناشده است. افلاطون کسانی که تربیت ناشده بودند به آکادمی خود راه نمی داد. صابری اظهارداشت: در فرهنگسازی باید از نیروی اخلاق استفاده کنیم. یعنی سعی کنیم یک جامعه اخلاقی بنا کنیم. متأسفانه جامعه ما سیاست زده و عوام زده است که باعث عقب ماندگی اش شده است. به دلیل اینکه فقط به دنبال رفع نیازهای جسمانی و مادی افراد است دنبال غذا دادن معنوی به افراد نیست. اگر خانواده ای تحت تربیت قرار نگیرد و از هنرها ، از ادبیات این مملکت و از گفتگوهای دینی، علمی ، فلسفی و تضارب آراء بهره ای نبرد اگر در محیط های آموزش و پرورش تربیت نبیند مطمئناً این خانواده هر چقدر که هم امکانات مادی داشته باشد در اینده دچار مشکل خواهد شد. چنین است که از استفاده از لایه های فرهنگی در جامعه ایرانی غافل هستیم زیرا لایه های فرهنگی را اصلاً نشناخته ایم. لایه های فرهنگی ای مثل هنر، روانشناسی، عرفان، فلسفه و تفکر عقلی ، تمام اینها باید به کمک خانواده بیایند. کشورهای پیشرفته چرا اینقدر به وظایف قانونی خود عمل می کنند چوب قانون که ما هم داریم اما آنها از مالیات فرار نمی کنند اما ما فرار می کنیم و مسائل دیگر. این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان اسلامی تصریح کرد: چرا در کشورهای جهان سوم فقر و اعتیاد و فلاکت و بدبختی بیشتر است دلیلش این است که آنها از آموزش و پرورش خود شروع کردند ولی آموزش و پرورش ما فقط جایی برای درس خواندن است دانش آموز چند ساعت درس بخواند و بعد به خانه برود یک مشت محفوظاتی که ممکن است به دردش هم نخورد تحویلش می دهیم. درحالیکه باید کودکان حتی قبل از آموزش های رسمی در خانواده ها تمام تجربیات زندگی آینده را ببینند. کسی بچه طلاق است یا پدر و مادر او یا یکی از آندو معتاد است سریعاً باید آموزش و پروش و سازمان بهزیستی دست به کار شوند و با خانواده اش ارتباط برقرار کنند . خیلی از رنج ها که در خانه شناسایی شود در بیرون هم حل می شود و از بین می رود. وی تأکید کرد: قدم سوم بعد از کنترل و فرهنگسازی تمدن سازی با فکر است. امروزه تمدن را زندگی پر زرق و برق شهری می شناسیم اما منظور من بر عکس این است. زیرا این خودش یک آفت استیعنی به جای مدینه زمینی که نیازهای کاذب و مادی شهروندان را بر طرف می کند باید به دنبال یک مدینه آسمانی یا به قول عرفا و فلاسفه اتو پیا باشیم. شهری که بیشتر اهداف بلندی دارد. یعنی تزکیه و تهذیب مد نظرش است و باطن پاک مطلوبش است. درد جامعه حرص و ولع داشتن به امکانات مادی نباید باشد و مثل سگ و گرگ به جان هم بیافتیم بلکه درد مدینه آسمانی دردآگاهی است. اینکه از جهالت خالی باشد درد تزکیه و تهذیب داشته باشد. نفس از شائبه های دنیوی خالی بشود. چنین جامعه ای به کمال می رسد. آنوقت مردان خدا و جانهای متحد بوجود می آیند. آنوقت اگر عضوی بیمار شد دیگر اعضا به کمکش می ایند. همیاری، همدلی، روحیه ایثار و فداکاری بالا می رود و دنبال ساختن یک مدینه آسمانی می رویم. این می شود تمدن سازی بافکر. از این بعد غافل هستیم و دنبال یک مدینه زمینی مثل جنگل حیوانات هستیم که انسانها گرگ و سگ و دیگر جانداران به ظاهر انسان می شوند. فرزندانمان در این مدینه زمینی قربانی می شوند. این استاد دانشگاه فرهنگیان در مورد اینکه چقدر جامعه و چقدر شخصیت افراد در بروز این گونه ناهنجاری ها نقش دارند هم عنوان کرد: شخصیت ها اکنون دچار بی هویتی و چند هویتی شده است. یعنی افراد دچار نوعی ریا شدند متأسفانه این ریا کاری را در جامعه با برخوردمان با افراد ریا کار افزایش می دهیم. یعنی برای مثال خانمی که لباس رنگی پوشیده کمکش نمی کنیم ولی خانمی که سیاه پوش است که در اسلام هم کراهت دارد به او کمک می کنیم این کار باعث می شود آدمها آن طوری که هستند دیگر نباشند. آنچنانی که وانمود می کنند باشند و این خیلی زشت است. باید در جامعه افراد خودشان باشند و صداقت و خلوص نیت را رواج دهیم. تا جامعه ما دچار بی هویتی یا چند هویتی نشود. برای مثال وقتی بی برنامه دانشجو می گیریم فرد می رود لیسانس یا فوق لیسانسی می گیرد پس از آن وارد بازار کار می شود اما امکان اشتغال و ازدواج برایش مهیا نیست از آنطرف می بیند که افرادی که باز نشسته شده اند در ادرات مشغول کارند این چنین به حکومت بدبین می شود و دچار بی هویتی یا چند هویتی می شود. این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان اسلامی عنوان کرد: جامعه و حکومت این چنین در بروز اینگونه مشکلات و آسیب های اجتماعی مسئول هستند. وقتی کارگزاران حکومتی به قشر عظیمی از جوانان بها نمی دهند آنوقت جوان که باید یک شخصیت واحد باشد و این مسئله در تربیت روحی و فردی او مد نظر باشد چنین چیزی رخ نمی دهد. باید یک رنسانس فرهنگی در جامعه به وجود آوریم. یعنی تمام اعضا و جوارح جامعه به کمک طلبیده شوند برای مثال وزارت اطلاعات که همانند اعصاب جامعه است باید با اطلاع رسانی درست نقاط ضعف و قوت جامعه را به کارگزاران حکومتی گوشزد کنند تا روسا با توجه به همین نقاط ضعف و قوت برنامه ریزی کنند.بعد از وزارت اطلاعات نهادها و وزارت خانه های دیگر هم مسئول هستند. اگر وزارت ارشاد نمی تواند به وظایف خود به نحو احسن عمل کند باید یک وزارت خانه جداگانه به عنوان تاریخ و هنر تأسیس کنیم این استاد دانشگاه فرهنگیان در مورد اینکه وظیفه و مسئولیت نهادهای آموزشی و تربیتی در آماده کردن افراد برای پذیرش مسئولیت اجتماعی مانند رعایت قانون، احترام به دیگران، احساس مسئولیت نسبت به جان و مال و وقت مردم تا چه حد است جرا کمتر در این مسائل موفق بوده اند هم اظهارداشت: من طرح یک مدارس پیش رونده اسلامی را به آموزش و پررش داده ام. مدرسه ای که شعارش این است که مدرسه به عنوان محل زندگی و تربیت است که تربیت بر آموزش مقدم باشد. تربیت نباید در یک نمره انضباط 20 خلاصه شود بحث تربیت مثل آکادمی افلاطون است افلاطون کسانی که تربیت ناشده بودند به آکادمی خود نمی پذیرفت. بعد از تربیت به آنها طبیعت شناسی و ریاضیات و الهیات و فلسفه تعلیم می داد. حتی اگر هوش بالایی داشتند اما تربیت ناشده بودند آنها را نمی پذیرفت. متأسفانه ما فقط در آموزش و پرورشمان جانور با هوش درست می کنیم. باید انسان بسازیم نه جانور باهوش تحویل دهیم. یعنی حرفه انسان بودن را بیش از هر حرفه دیگر باید بیاموزانیم. این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان اسلامی عنوان کرد: باید دانش آموزان در این مدارس پیش رونده با قوانین حقوقی و تکالیف خود اشنا بشوند. اینکه می بینیم جوانی که به محض اینکه دیپلم گرفت وارد اجتماع شد کلاه سرش می رود زیرا با قوانین حقوقی و اقتصادی آشنا نیست او حتی با تکالیف خود و مسئولانش آشنا نیست. دموکراسی که یک واژه تربیتی و نه سیاسی است در این مدارس باید آموزش داده شوند. برنامه ریزی درستی بشود تا استعدادها و توانایی افراد در جای خودش به کار گرفته شود. اینکه افراد رشته غیر میل خود را در دانشگاه انتخاب می کنند و به کارهای بی ذوق و علاقه خودشان مشغول می شوند این یک درد است. صابری اظهارداشت: در این مدارس پیش رونده باید پس از شناسایی استعدادها و شکوفایی آن بصیرت را هم به افراد نهادینه کنیم. بصیرت یعنی علم النظر و علم الجمال یعنی چشم و گوش دانش آموزان باز باشد تا پندها را کامل بگیرند. آموزش و پرورش باید محل پند آموزی باشد. باید چشم و گوش بچه ها باز باشد یک بصیرت شخصی و اخلاقی به آنها بدهند چیزی که شخصیت و هویت آنها را بسازد. متأسفانه ما از دادن این خوراکهای فرهنگی به دانش آموزان غافلیم.
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ - ۰۹:۲۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]
صفحات پیشنهادی
اگر بدانی هر جا میروی، خدا با توست؛ برترین ایمان را داری!/ علت ایراد گرفتن به آیات الهی مانند قصاص چیست؟!
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله قرهی اگر بدانی هر جا میروی خدا با توست برترین ایمان را داری علت ایراد گرفتن به آیات الهی مانند قصاص چیست آيتالله قرهی در جلسه درس اخلاق گفت دوری از طاعت الهی متخلق نشدن به اخلاق الهی و باز کردن راه برای گناه سبب میشود که عدهای آیاآتش جهنم هفتاد بار بیشتر از آتش دنیا است/ عذاب الهی برای کسانی که خدا را فراموش کرده اند
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله جاودان آتش جهنم هفتاد بار بیشتر از آتش دنیا است عذاب الهی برای کسانی که خدا را فراموش کرده اند آیت الله جاودان در درس اخلاق این هفته خود گفت می گویند آتش جهنم را هفتاد بار خاموش کردند شد آتش دنیا نمی دانم آتش دنیا به چه معناست مثلا می گویمهم ترین رخداد تاریخی امروز تقویم شیعه
مهم ترین رخداد تاریخی امروز تقویم شیعه امروز یکشنبه 11 اسفندماه 1392 هجری شمسی مصادف با 30 ربیع الثانی 1435 هجری قمری است به گزارشی سرویس دینی جام نیوز در روز آخر ربیع الثانی خالد بن ولید بن مغیره مخزومی به اسفل السافلین جهنم شتافت وقایع الشهور ص 91 او 20 سال بعد از بعثت پیامچند پیامبر خدا در اطراف کعبه مدفون هستند؟
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸ ۱۳ کعبه مقدسترین مکان در دین اسلام و میان مسلمانان و به عنوان قبلهگاه و جهت عبادت و نماز پیروان دین اسلام است نام کعبه اشاره به چهارگوش بودن بنای آن دارد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا از مکه مکرمه در قرآن کریم درباره بتوجه به اقتصاد فرهنگی یکی از دغدغههای ارشاد قم است/ لزوم استفاده از رخدادهای فرهنگی
استانها مرکز قم حجتی توجه به اقتصاد فرهنگی یکی از دغدغههای ارشاد قم است لزوم استفاده از رخدادهای فرهنگی قم - خبرگزاری مهر معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بر توجه به اقتصاد فرهنگی تأکید کرد و گفت این موضوع یکی از دغدغههای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامیخواجه نصیر کلام شیعی را به فلسفه الهی تبدیل کرد/ اگر خواجه نبود ملاصدرا و علامه طباطبایی نداشتیم
دین و اندیشه دینانی در همایش اخلاق و فلسفه از نگاه خواجه نصیر خواجه نصیر کلام شیعی را به فلسفه الهی تبدیل کرد اگر خواجه نبود ملاصدرا و علامه طباطبایی نداشتیم استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران با بیان اینکه خواجه نصیر کلام شیعی را به فلسفه الهی تبدیل کرد گفت با قاطعیت میگونماینده مردم دشتستان در مجلس: راهاندازی تمام بخشهای بیمارستان 17 شهریور مهمترین دغدغه مردم دشتستان است
نماینده مردم دشتستان در مجلس راهاندازی تمام بخشهای بیمارستان 17 شهریور مهمترین دغدغه مردم دشتستان استنماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت راهاندازی تمام بخشهای بیمارستان 17 شهریور مهمترین دغدغه مردم دشتستان است به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان حجتالاسلام سید مموانع تحقق تربیت اسلامی افراد جامعه چیست؟
یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۱۱ معاون اداره تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تربیت بر مبنای اسلام و دستورات دینی را نیازمند برخی پیش شرطها دانست حجتالاسلام سیدمحمد میربد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد تربیت دینی و به تعفرمانده انتظامی شهرستان خدابنده: محموله 6 تنی کود شیمیایی قاچاق در خدابنده متوقف شد
فرمانده انتظامی شهرستان خدابنده محموله 6 تنی کود شیمیایی قاچاق در خدابنده متوقف شدفرمانده انتظامی شهرستان خدابنده گفت محموله 6 تنی کود شیمیایی قاچاق در شهرستان خدابنده متوقف شد بهرام خلیلی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت در پی کسب خبری مبنی بر تردد یک دسبرگزاري نشست بازخواني جنگهاي صليبي؛ چيستي و ضرورت آن
دین و اندیشه برگزاري نشست بازخواني جنگهاي صليبي چيستي و ضرورت آن انجمن ايراني تاريخ با همكاري پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و خانه انديشمندان علوم انساني نشست علمي بازخواني جنگ هاي صليبي چيستي و ضرورت آنرا در روز پنج شنبه اول اسفند برگزار مي كند به گزارش خبرگزاری مهر در اين نشست عراز شهر بیگدا چیست؟
راز شهر بیگدا چیست تکدیگری و گدایی معضلی اجتماعی در جوامع در حال توسعه است که روزبهروز در شهرهای بزرگ در حال افزایش است معضلی که با ظهور و بروز آن به تدریج به روابط انسانی و اجتماعی آسیب وارد میشود به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران درآمار غیررسمی تهران و ماستان ولایتمدار بوشهر رهرو صدیقی برای کتاب الهی یعنی قرآن است
استانها جنوب بوشهر حجتالاسلام سروستانی استان ولایتمدار بوشهر رهرو صدیقی برای کتاب الهی یعنی قرآن است بوشهر - خبرگزاری مهر مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت استان ولایتمدار بوشهر رهرو صدیقی برای کتاب الهی یعنی قرآن است به گزارش خبرنگار مهر حجتالاسلام عبدالرضامدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده: تولید بیش از 11 هزار تن محصول انگور در شهرستان ماهنشان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده تولید بیش از 11 هزار تن محصول انگور در شهرستان ماهنشانمدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده گفت در سال جاری بیش از 11 هزار تن محصول انگور در شهرستان ماهنشان تولید شده است علی عیوضی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت میزان تولیدسرپرست کمیته امداد شهرستان خدابنده خبر داد هزینه 4 میلیارد ریالی برای بیمه مددجویان خدابندهای
سرپرست کمیته امداد شهرستان خدابنده خبر دادهزینه 4 میلیارد ریالی برای بیمه مددجویان خدابندهایسرپرست کمیته امداد شهرستان خدابنده از هزینه 4 میلیارد ریالی برای بیمه مددجویان خدابندهای خبر داد غدیر خلجی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان بیان اهمیت بهرهمندی خانوادهها از خخدایا شکر!
خدایا شکر فرشته جواب داد این جا بخش تصدیق جواب است مردمی که دعاهایشان مستجاب شده باید جواب بفرستند ولی عده بسیار کمی جواب می دهند روزی مردی خواب عجیبی دید او دید که پیش فرشته هاست و به کارهای آن ها نگاه می کند هنگام ورود دسته بزرگی از فرشتگان را دید که سخت مشغول کارند و تندفروش خرما مهمترین دغدغه نخلداران بوشهر/ لزوم توسعه صنایع بستهبندی و تبدیلی خرما
استانها جنوب بوشهر گزارش خبری فروش خرما مهمترین دغدغه نخلداران بوشهر لزوم توسعه صنایع بستهبندی و تبدیلی خرما بوشهر - خبرگزاری مهر نخلداران و فعالان عرصه خرما در استان بوشهر مشکلات بسیار زیادی را برای تولید و فروش خرمای خود دارند که لازم است با ایجاد و توسعه صنایع بستهبند600 خانوار روستایی در شهرستان خداآفرین از گاز طبیعی بهره مند شدند
600 خانوار روستایی در شهرستان خداآفرین از گاز طبیعی بهره مند شدند تبریز - ایرنا - با بهره برداری از طرح های گازرسانی به هفت روستای شهرستان خداآفرین 600 خانوار ساکن در این روستاها از گاز طبیعی بهره مند شدند به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی شرکت گاز آذربایجان شرقی مدیر عامل این ش-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها