تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819838566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برای الگوی مدیریت جهانی باید نقشه جامع علمی جهانی داشته باشیم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی؛
برای الگوی مدیریت جهانی باید نقشه جامع علمی جهانی داشته باشیم
حضرت آیت‌الله جوادی آملی، در درس اخلاق خود که با حضور جمعی از شرکت‌کنندگان در آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی «ملکوت» و آحاد مومنین برگزار شد، با بیان اینکه انسان، سالک الهي است اظهار داشتند: اين سلوک الهي يک مهندسي مي‌خواهد که راه را ترسيم کند و يک نورافکن تا اين راه را ببيند.



به گزارش خبرگزاری مهر، آخرین جلسه درس اخلاق آیت الله جوادی آملی با حضور شرکت کنندگان اختتامیه جشنواره ملکوت برگزار شد که متن آن در پی می آید:
 
خداي سبحان صراط را به عهده برخي گذاشت و سراج را در دست همه داد. يک سالک وقتي موفق است که راه را داشته باشد و راه را هم ببيند. آن مهندسي کارِ بشر نيست، هندسه صراط مستقیم که دين است، مستقيماً در اختيار ذات اقدس الهي است، زيرا انسان از کجا آمده به کجا مي‌رود در اختيار خود او نيست، وقتي جايگاه در اختيار او نبود راه هم در اختيار او نيست.
 
ایشان با بیان اینکه خداوند عقل و نقل را در اختیار ما قرار داد تا راه صحیح را پیدا کنیم، بیان داشتند: اما خداوند به ما چراغ روشني داد که اين راه را ببينيم آن چراغ، يکي عقل است که در درون ماست و با فطرت همراه است؛ يکي نقل است که از قرآن و عترت به ما مي‌رسد. آن عقل دروني و نقل بيروني، فضا را روشن مي‌کنند تا ما راه را ببينيم.
 
 آیت الله جوادی آملی با بیان این مطلب که ديني که داعيه جهاني بودن دارد، بايد نقشه جامع علمي جهاني داشته باشد، فرمودند:دين آمده و نقشه جامع جهاني را ترسيم و جهان را به سه بخش تقسيم کرد، آن‌گاه در کنار اين نقشه جامع جهاني،جهان را به فکر آباد کردن و آزاد کردن خلق انداخت; زيرا هر کسي در هر حوزه‌اي که مأموريت دارد اگر اول نقشه جامع را نداشته باشد هر قدمي که بردارد يا قلمي بزند طولي نمي‌کشد که آن به صورت بافت فرسوده در مي‌آيد.
 
ایشان با بیان اینکه دو اصل همگاني بودن و هميشگي بودن از عناصر اصلی دین اسلام است، فرمودند: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر اسلام می فرماید: ما کتابي به شما داديم که تو بشريّت را آزاد کني ﴿ذِکْري‏ لِلْبَشَرِ﴾ نه «للعرب و العجم» ؛ بعد در اين فضا وجود مبارک حضرت جهان را به سه بخش مسلمانان، موحدان [اعم از مسلمانان، مسیحیان، یهودیان] و بی خدایان تقسيم کرد اما همه اينها را در يک نقشه جامع جهاني ترسيم کرد و مشترک بين همه اينها را مسئله «الرحمان» مطرح کرد. یعنی عاطفه، علاقه، دوستي، صلح،عدل، و محبّت، اينها حرف‌هاي جهاني است.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) با بیان اینکه سخنان اهل بیت در جامعه عاطفه ايجاد مي‌کند، بیان داشتند: همین عاطفه همچون ملاتی نرم در لابه‎لای سنگ‎های سخت بنای بشری قرار گرفته و آنها را به هم متصل می‎کند که اگر این ملات‎های عاطفی نباشد، هیچ سنگی روی سنگ دیگر بند نخواهد شد و اين رحمانيّت ذات اقدس الهي نقشه جامع جهاني است و نقطه مشترک همه آنهاس .
 
ایشان با بیان اینکه اگر در هر قانونی اين سه عنصر محوري در نظر گرفته نشود، ناقص است، فرمودند:موادّ قانونی سازمان‌هاي بین المللی مانند سازمان حقوق بشر، صبغه علمي ندارد چون هر قانوني، هر فقهي،هر اخلاقي اگر بخواهد تدوين شود اين سه عنصر محوري را بايد داشته باشد در حالي که بشر دستش از عنصر سوم که مبتنی بر وحی است کوتاه است. اینها قوانین را از يک مباني کلي مانند مواسات، مساوات، امنيت، امانت، آزادي، حقوق متقابل می گیرند که کليد همه اين مباني،عدل است.
 
ایشان در توضیح مطلب فرمودند: همه می گویند تمام چيزها بايد بر طبق عدل باشد و عدل را به «وضع کلّ شيء في موضعه» معنا کرده اند، اما جاي اشيا کجاست؟ جاي اشخاص کجاست؟ آیا جاي اشيا را باید سازمان ملل تعيين ‌کند یا اشیاء آفرین؟! آیا جاي اشخاص را خود سازمان ملل باید تعيين ‌کند یا اشخاص آفرين؟! اينها که منبع و اصل سوم که وحی است را ندارند. وقتي منبع نداشتند اين مباني را از عادات ، آداب، رسوم و فرهنگ مردمي استنباط مي‌کنند؛ لذا يک روز اين گونه نظر مي‌دهند که ايران را محور شرارت بدانند يک روز نظر مي‌دهند که يک گروه تروريستي را از تروريست خارج کنند.
 
 آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: وجود مبارک پيامبر آمد نقشه جامع جهاني را ترسيم کرد فرمود کسي بايد جهان را اداره کند که جهان را ساخت، کسي بايد انسان را اداره کند که انسان را ساخت، کسي بايد انسان را رهبري کند که از گذشته و حال و آينده او باخبر است،اگر ـ معاذ الله ـ مرگ، پوسيدن بود نه از پوست به در آمدن و بعد از مرگ خبري نبود همين قوانين عادي کافي بود اما اين محدوده کوتاه ما نسبت به ابديّت ما قابل قياس نيست، بنابراین اگر ما ابديّتي در پيش داريم زاد و توشه ابدي مي‌خواهد.
 
ایشان در ترسیم نقشه جامع جهانی توسط خداوند بیان داشتند:اوّلين کاري که خداوند کرد منبع را مشخص کرد بعد فرمود مباني را از اين منابع استنباط کنيد بعد آن مواد حقوقي را، اخلاقي را، مسائل فقهي را از اين مباني که ريشه منبعي دارد استنباط کنيد و اين نقشه جامع جهاني است.
 
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود رسالت دانشگاه‌ها را تولید علم نافع و داشتن عمل صالح معرفی کردند و اظهار داشتند:مشکل جامعه امروزی اين است که در بخش علمي به مظنّه بسنده مي‌کنند،و در بخش عملي به جاي اینکه عاقلانه گرايش داشته باشند،هوس‌مدارانه پيروي مي‌کنند، وجود مبارک حضرت آمد بعد از ترسيم آن مهندسيِ عام در اين سه قارّه اسلامي و توحيدي و بين‌المللي هر سه بخش را فرمود در هر ديني هستي، هر ملت و نِحله‌اي که داري تا محقّقانه چيزي براي شما ثابت نشد باور نکن، تا محقّقانه چيزي بطلانش براي شما ثابت نشد تکذيب نکن و در عمل هم بر اساس گرايش هوامدارانه و هوس‌محورانه کار نکنيد بلکه بر اساس حق کار کنيد.
 
آیت الله جوادی آملی در پایان فرمودند: هر مشکلي که ما داريم يا در بخش گمان باطل ماست که وهم و خيال و قياس است يا در بخش گرايش ما مشکل داريم و دين آمده که هر دو قسمت را اصلاح کند.



۱۳۹۲/۱۲/۱۰ - ۱۵:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن