تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833244512
آیا انسان حق هرگونه استفاده از بدن خود را دارد/ حد و مرز شرعی مالکیت انسان بر بدن خویش
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
آیا انسان حق هرگونه استفاده از بدن خود را دارد/ حد و مرز شرعی مالکیت انسان بر بدن خویش
یکی از مدرسان عالی حوزه درباره نسبت انسان و اعضای بدنش گفت: در اسلام «حقتکلیف» مطرح است یعنی نمی توانیم بگوییم که انسان فقط حق دارد و یا فقط تکلیف دارد و انسان موجود «حقدار مکلف» است یا مکلف صاحب حق است. اصل اولی تسلط انسان بر شئون خودش است که می شود «حق»؛ اما آنچه که شارع تحدید کرده است، می شود «تکلیف».
به گزارش خبرنگار مهر، حق النفس یا حق بدن، حقی است که نفس و جان انسان بر وی دارد و رعایت آن ضروری است. در این باره امام سجاد (ع) در رساله حقوق فرموده است: "حَقُّ نَفْسِکَ عَلَیْکَ أَنْ تَسْتَعْمِلَهَا بِطَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل"؛ حق نفس تو این است که او را در راه اطاعت خداوند به کار گیری. مقصود از "حق نفس" در روایت امام سجاد (ع)، جنبه جسمانی انسان مورد نظر نیست، بلکه معنایش این است که انسان از سرمایه وجودی خویش در راه اطاعت و رضایت خداوند استفاده نماید. اما جدای از روایت امام سجاد(ع) ممکن است مقصود از حق نفس، رعایت امور مربوط به جسم و روح باشد؛ بدین معنا که همان گونه که اهتمام به حقوق خداوند(حق الله) و مردم(حق الناس) ضروری است، اموری که به سلامت جسمی و روحی انسان کمک می نماید، نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا در مسیر بندگی خداوند موفق بود، و ادای حق نفس (به این معنا) با حفاظت از نفس و پیشگیری از اموری که به سلامت او ضرر می رساند، تحقق می یابد. اما درباره رابطه انسان با اعضا و اينكه آيا بين انسان و اعضاي او رابطه اي وجود دارد يا خير و اگر رابطه اي وجود دارد ماهيت آن چيست، در بررسي ادله فقهی به اين نتيجه مي رسيم كه بر اساس فطرت، بين انسان و اعضايش رابطه وجود دارد و اين رابطه به دلالت وجدان، ضرورت و سيره عقلا از نوع مالكيت و سلطنت است و شارع و قانونگذار آن را امضا كرده اند. انسان حق بهره برداری و انتفاع از اعضای بدن خود را دارد اما اینکه تا چه حد حق انتفاع و سلطه و اختیار نسبت به اعضای خود را دارد، بستگی به این امر دارد که رابطه وی با اعضایش را حق یا حکم بدانیم. عده ای از فقها معتقد به مالکیت انسان بر اعضایش هستند اما در مقابل عده ای دیگر معتقدند که انسان مالک اعضای خود نیست. لذا نمی تواند هرگونه تصرفی که می خواهد نسبت به اعضایش اعمال کند. برخی علما با صراحت به سلطنت انسان بر بدنش اشاره دارند از جمله امام خمینی(ره) در کتاب «البیع» ضمن بحث تفاوتهای حق و ملک و سلطنت تصریح می کند که سلطه انسانها بر نفوسشان امری عقلانی است و همانگونه که انسان بر اموال خود سلطه دارد بر نفس خود نیز مسلط است و چنین سلطه ای برای انسان این حق را ایجاب می کند که هرگونه تصرفی را مگر در موارد وجود مانع قانونی و شرعی انجام دهد. امام خمینی(ره) با توجه به اینکه میان سلطنت و مالکیت تفاوت قائل است و سلطنت را از احکام عقلانی مالکیت می داند لذا با اینکه تصریح به عقلانی بودن مسأله سلطنت انسان بر نفس خود را دارد اما معتقد است که ظاهر این است که مالکیت انسان بر نفسش معتبر شناخته نشده است. بنابر نظر عقل و شرع، تصرفی که منجر به مرگ انسان یا نقص و ضرر قابل توجه و جبران ناپذیر به وی و یا باعث هتک حرمت و ذلت و خواری او شود، ممنوع، غیرجایز و حرام است لذا انسان به دلیل وجود این موانع عقلی و شرعی قادر به اینگونه تصرفات نیست. امام صادق(ع) در این باره می فرمایند: به راستی که پروردگار تمام امور مؤمن را از نظر تصمیم گیری به خود او واگذار نموده است اما به وی اجازه ذلیل کردن نفس خود را نداده است. حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم درباره حد و مرز حق بدن به خبرنگار مهر گفت: ما اصلی در اسلام داریم تحت عنوان تسلط انسان بر مال، حقوق، وقت و اراده خودش که در مباحث به « مسلطون علی مالِهم و مالَهم» تأویل می شود یعنی اموال و شئونی که انسان دارد. بنابراین هیچ کس و هیچ نهادی نمی تواند تسلط انسان را بر مال و برخورداری ها و بر شئونش محدود کند اما این تسلط به معنای مالکیت به این مفهوم که انسان تلاشی کرده باشد و آن را به دست آورده باشد، نیست بلکه به معنای داشتن حق تصرف است. وی افزود: بر اساس باور دینی که داریم این تسلط در برخورداری و در شئون و در وقت و اراده مقید به حوزه تحدید شارع می شود. یعنی اگر شارع جایی تحدید کرده باشد، آنجا دیگر این تسلط نیست اما اگر تحدید نکرده باشد و یا در این مسئله شک داشته باشیم که شارع تحدید کرده است یا خیر، تسلط به عنوان اصل اول بر جای خود وجود دارد. برخی از تحدیدها قطعی است و محل بحث و گفتگو نیست و حتی ممکن است همه ادیان توحیدی بر آن متفق باشند اما برخی از مباحث ممکن است جای بحث و گفتگو داشته باشد. به عنوان مثال طبق شریعت اسلام یک زن و یا یک مرد هر گونه ای که مایل باشد، نمی تواند در جامعه حضور پیدا کند، یعنی از این جهت ما یک تحدید شرعی قطعی داریم. یا درباره خودکشی -که جان یکی از شئون انسان است- انسان حق خودکشی ندارد. نویسنده کتاب «فقه و عقل» درباره تصرف انسان در اعضا نیز گفت: اگر تصرف به گونه ای باشد که یک عیب محسوب شود، مثل کسی که می گوید من می خواهم با عمل جراحی صورتم را کریه کنم، حق ندارد ولی ممکن است کسی بگوید من مایلم یکی از اعضای بدنم را که جانم به خطر نمی افتد و برایم ضرر فاحش ندارد اهدا کنم مثل اهدای کلیه که اینجا بحث و گفتگوست که آیا می تواند صرفا اهدا کند و یا نه می تواند در مقابلش پول بگیرد که بحثی فنی است. حجت الاسلام والمسلمین علیدوست تصریح کرد: بنابراین اصل اول همانا تسلط انسان بر شئون خویش است، ولی این شئون را قانونگذار اسلام می تواند تحدید کند که مواردی را تحدید کرده است و برخی از این تحدیدات مسلم است و جای بحث و گفتگو ندارد اما برخی از موارد تحدید جای بحث و گفتگوی علمی دارد. وی درباره نسبت حق و تکلیف درباره انسان و اعضای بدنش گفت: در اسلام «حقتکلیف» مطرح است یعنی نمی توانیم بگوییم که انسان فقط حق دارد و یا فقط تکلیف دارد و انسان موجود حق دار مکلف است یا مکلف صاحب حق است. اصل اولی تسلط انسان بر شئون خودش است که می شود «حق»؛ اما آنچه که شارع تحدید کرده است، می شود «تکلیف». نسبت انسان با اعضای بدنش هم حق است و هم حکم. حق به این معنی که می تواند با دستش بنویسد و یا پاهایش را بلند کند و... اما نمی تواند مثلا دستش را قطع کند. نویسنده کتاب« فقه و مصلحت» درباره اینکه امام خمینی(ره) با وجود تصریح به عقلانی بودن مسأله سلطنت انسان بر نفس خود اما معتقد است که مالکیت انسان بر نفسش معتبر شناخته نشده است، گفت: منظور امام این است که مالکیت اینجا به معنای اینکه کاری کرده باشد و برخوردار باشد ولذا می تواند نقل و انتقال بدهد و به ازای آن پول بگیرد، نیست. یعنی اگر من مالک کلیه، چشم و دست و... خودم به معنای مالک خودکار و دفتر و ... باشم، می گفتم مثلا می شود اعضای بدنم را بفروشم، که این اصلا اینگونه نیست و نمی تواند بفروشد البته می تواند تصرف کند. اما در مورد پیوند اعضا و یا اهدای اعضای بدن حق جوازش را خود تسلط حل می کند اما اگر بخواهد معامله و مبادله کند باید مالکیت باشد یعنی طبق مبنای تسلط، اهدا مشکلی ندارد اما خرید و فروش مشکل پیدا می کند که البته همین مسئله نیز قابل بحث و گفتگوست.
۱۳۹۲/۱۲/۹ - ۱۰:۵۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
پیام آیت الله جعفر سبحانی به همایش فقه هسته ای/ آمریکا با استفاده از سلاح هسته ای چهره انسانیت را سیاه کرد
دین و اندیشه پیام آیت الله جعفر سبحانی به همایش فقه هسته ای آمریکا با استفاده از سلاح هسته ای چهره انسانیت را سیاه کرد آیت الله جعفر سبحانی در پیامی به همایش فقه هسته ای گفت آمریکا در جنگ جهانی دوم به بهانه اینکه جنگ را کوتاه کند دو شهر از شهرهای ژاپن را به خاک و خون کشید و چهرمصباح یزدی:در اسلامی سازی علوم انسانی از استنادات قرآنی استفاده شود
پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶ ۳۵ رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره بر بهره گیری از مستندات قرآنی در اسلامی سازی علوم انسانی تاکید کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله محمد تقی مصباح یزدی در همایش مبانی کلامی علوم انسانی در سالن همایش مؤسسه آموزشیدنبال استفاده از اقبال خود هستیم کیروش: با چالش تحریمهای اقتصادی به عنوان مربی ایران مقابله میکنم/برزیلیها
دنبال استفاده از اقبال خود هستیمکیروش با چالش تحریمهای اقتصادی به عنوان مربی ایران مقابله میکنم برزیلیها از ما حمایت کنندسرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت با چالش تحریمهای اقتصادی به عنوان مربی ایران مقابله میکنم به گزارش خبرگزاری فارس کارلوس کیروش که در اجلاس مربیان تیمعشق، با بدن انسان چه می کند؟
عشق با بدن انسان چه می کند پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود درهاى رحمت آسمانى در چهار وقت گشوده می شود 1- موقع بارش باران 2- زمانى كه فرزند به چهره پدر و مادرش می نگرد 3- هنگام گشوده شدن در كعبه 4- هنگام برپايى مراسم عقد و عروسى به گزارش سرویس خانوروحانی:آزادی قدس یکی از آرزوهای ملت ایران است/هرگونه اختلاف و انشقاق درون فلسطین سبب سوءاستفاده اسرائیل خواهد
روحانی آزادی قدس یکی از آرزوهای ملت ایران است هرگونه اختلاف و انشقاق درون فلسطین سبب سوءاستفاده اسرائیل خواهد شد رئیسجمهور در دیدار رئیس مجلس فلسطین گفت یکی از آرزوهای ملت ایران آزادی قدس شریف است به گزارش نامه نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجتالاسلام حسنفرق گذاشتن بین معنویت و مدرنیته باعث جدایی انسان از خالق میشود
دین و اندیشه تسخیری در نشست ادیان فرق گذاشتن بین معنویت و مدرنیته باعث جدایی انسان از خالق میشود مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام عصر امروز در هفتمین نشست دینی مرکز گفتوگوی ادیان و شورای جهانی کلیساها گفت فرق گذاشتن بین معنویت و مدرنیته باعث جدایی انسان از خالق خود میمظلومان چگونه حق خود را از ظالمان میگیرند؟
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰ ۳۴ شاید برخی فکر کنند که وقتی اسم از ظلم و ستمگری میآید مربوط به حاکمان و سلاطین است که همواره به زیردستان خود ستم میکردهاند درحالی که در آموزههای دینی ما حتی از کلمهای ناروا گفتن در حق کسی یا غیبت پشت سر او به عنوان ظلم و ستم در حق دیگری یاد شدهامیدوارم رسانهها ما را یاری کنند آخوندزاده: میخواهیم از تمام پتانسیل جودو استفاده کنیم/ رودکی دوران بدنسازی
امیدوارم رسانهها ما را یاری کنندآخوندزاده میخواهیم از تمام پتانسیل جودو استفاده کنیم رودکی دوران بدنسازی را سپری میکندسرمربی تیم ملی جودو گفت با دعوت از رودکی هدفمان این است که از تمام پتانسیل جودوی ایران در بازیهای آسیایی اینچئون استفاده کنیم مسعود حاجیآخوندزاده در گفتالقاعده از جوانان برای رهبری تشکیلات خود استفاده میکند
جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۰۰ سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کرد که رهبری تشکیلات القاعده شاهد تغییرات ملموسی در گروه سنی افراد آن بوده به طوری که جوانان بیشتر تشکیلات آن را اداره میکنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از سایت شبکه خبری بیبیسی بر اساس گزارششیعه و سنی با تأکید بر مبانی اعتقادی خود میتوانند سربلند باشند
یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷ ۴۸ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت در فرهنگ اسلامی و دینی حقوق بشر و حقوق همه موجودات در عالم از جایگاه ویژهای برخوردار است حجتالاسلام قربانپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی درخصوص نامگذاری پنجم آگوست به عهر آنچه باید از بیمه بدنه خودرو بدانید
هر آنچه باید از بیمه بدنه خودرو بدانیدتاریخ انتشار چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۳ ۳۰ شاید سه یا چهار سال پیش بحث بیمه بدنه زیاد در بین رانندگان و صاحبان وسایل نقلیه جدی نبود و بسیاری به مزایای استفاده از خدمات بیمه بدنه آگاه نبودند اما با توجه به افزایش قیمت خودروها و ورود خودرولایتی: ایران بر استفاده از حق هسته ای خود تاکید دارد
ولایتی ایران بر استفاده از حق هسته ای خود تاکید دارد تهران - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روند مذاکرات هسته ای را رو به پیشرفت توصیف کرد و گفت ایران حق خود می داند که از انرژی صلح آمیز هسته ای در چارچوب ان پی تی NPT استفاده کند به گزارش خبرنگار سحالتی که انسان را از حیوان هم پست تر است!
حالتی که انسان را از حیوان هم پست تر است چرا برخی از جن و انس به جهنم منتهی می شود علت این عاقبت به شری چیست و از کجا شروع می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز اگر انسان از خودش غافل شود نسبت به خود سازیش هم غافل می شود و اگر غافل شد که از کجا آمده به کجا می رود برای چه آمدهانفجار خودرو بمبگذاری شده در جنوب موصل/انهدام کاروان داعش در مرز عراق با سوریه
بین الملل آفریقا و خاورمیانه اخبار امنیتی عراق انفجار خودرو بمبگذاری شده در جنوب موصل انهدام کاروان داعش در مرز عراق با سوریه منابع امنیتی عراقی از انفجار تانکر بمب گذاری شده در جنوب موصل و تخریب پل استراتژیک در این منطقه و انهدام یک کاروان حامل محموله سلاح برای داعش در مرز سودر پی انفجار سینا رژیم صهیونیستی سطح آماده باش خود را در مرز با مصر بالا برد
در پی انفجار سینارژیم صهیونیستی سطح آماده باش خود را در مرز با مصر بالا بردرژیم صهیونیستی در پی انفجار اتوبوس حامل گردشگران در منطقه سینا نزدیک مرز با فلسطین اشغالی سطح آماده باش خود را در طول مرزهایش با مصر افزایش داد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما دراگر افغانستان و پاکستان امنیت مرزهای خود را تامین نکنند مداخله می کنیم
اجتماعی انتظامی و حوادث وزیر کشور اگر افغانستان و پاکستان امنیت مرزهای خود را تامین نکنند مداخله می کنیم وزیر کشور با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده برای آزادی پنج سرباز مرزبانی ربوده شده گفت اگر افغانستان و پاکستان امنیت مرزهای خود را تامین نکنند حق خود میدانیم در این مورنیجریه مرز خود با کامرون را بست
نیجریه مرز خود با کامرون را بست تهران- ایرنا- ارتش نیجریه روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور مرزهای شمال شرقی خود با کامرون را برای جلوگیری از ورود افراد مسلح و باندهای تبهکار بسته است به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نیجریه مناطق مرزی ایالت اداماوا یکی از سه ایالت شمال-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها