تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819970119
توضیح برخی از القاب و كنيههاى امام على عليه السلام
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
توضیح برخی از القاب و كنيههاى امام على عليه السلام نويسنده:احمد رحمانى همدانى 1ـ امير النحل نحل زنبور عسل را گويند.شاعرى گفته است: ولايتي لامير النحل تكفيني عند الممات و تغسيلي و تكفيني و طينتي عجنت من قبل تكويني من حب حيدر كيف النار تكويني «ولايت و دوستى من با امير نحل،در وقت مرگ و غسل و كفن مرا كفايت مىكند. سرشت من پيش از آفرينشم با دوستى حيدر آميخته،پس چگونه آتش مرا خواهد سوخت؟»علامه سبط ابن جوزى گويد: مؤمنان به زنبور عسل مانند،زيرا زنبور عسل چيز پاكيزه مىخورد و چيز پاكيزه مىنهد،و على امير مؤمنان است. حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند: محققا شما در ميان مردم مانند زنبور عسل در ميان پرندگان هستيد. اگر پرندگان از محتواى درون زنبور عسل با خبر بودند يك زنبور عسل باقى نمىماند و همه را مىخوردند همچنين اگر مردم را از محبتى كه شما از ما خاندان در دل داريد با خبر مىشدند شما را با زخم زبانهاشان مى خوردند و در نهان و آشكار به شما ناسزا مىگفتند. خداوند رحمت كند بندهاى از شما را كه بر ولايت ما باشد. 2ـ الأنزع البطين انزع از ماده «نزع» است به معناى كسى كه موى جلوى سر او ريخته باشد،و نيز به معناى كنده شدن و بريده شدن از چيزى است از جمله از شرك و گناه. بطين از «بطن» است به معناى كسى كه شكم بزرگ دارد، و نيز كسى كه باطنش از علم سرشار است. رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند: اى على، خداوند تو را و خاندان و شيعيان و دوستان شيعيان تو را آمرزيده است، پس مژدهباد تو را كه تو انزع بطين هستى، از شرك بريدهاى و از علم سرشارى. علامه سبط ابن جوزى گويد: او را بطين گويند، زيرا باطنش سرشار از علم بود، او خود مىگفت : «اگر برايم بالشى تا كنند(بر آن نشينم و)همانا در تفسير بسم الله الرحمن الرحيم برابر يك بار شتر مطلب گويم».و او را انزع گيند، زيرا از شرك بريده بود. ابن اثير گويد: در وصف على عليهالسلام آمده كه او انزع بطين بود. آن حضرت موى جلو سرش ريخته بود،و شكمى بزرگ داشت. و گويند: معنايش آن است كه او از شرك بريده بود و باطن او از علم و ايمان سرشار بود ابن منظور گويد: تازيان ريختگى موى جلوى سر را دوست مىدارند، و چنين كسى را به فال نيك مىگيرند. 3ـ يعسوب الدين آن حضرت را يعسوب الدين و يعسوب المؤمنين ناميدهاند، زيرا يعسوب ملكه زنبوران عسل است كه از همه قوىتر و هوشيارتر است،بر در كندو مىايستد و هر زنبورى كه عبور مىكند دهانش را مىبويد، اگر بوى بدى از او بشنود مىفهمد كه از گياه بدى استفاده كرده،پس او را دو نيم مىكند و بر دو كندو مىافكند تا زنبورهاى ديگر عبرت گيرند.على عليه السلام نيز بر در بهشت مىايستد و دهان مردم را مىبويد،هر كسى را كه بوى دشمنى خود ازاو بشنود در آتش دوزخ مىافكند. 4ـ ابو تراب ابو تراب به معناى پدر خاك، يا دمساز خاك، يا پدر و رئيس خاكيان است. شاعربزرگ،شيخ كاظم ازرى گويد: لم تكن هذه العناصر الا من هيولاه حيث كان أباها «اين عناصر (چهارگانه) از ماده او به وجود آمدهاند، زيرا كه او پدر عناصر است.»شاعر توانا عبد الباقى افندى مصرى گويد: يا أبا الاوصياء انت لطه صهره و ابن عمه و اخوه ان الله فى معانيك سرا اكثر العالمين ما علموه انت ثانى الآباء فى منتهى الدو ر و آباؤه تعد بنوه «اى پدر اوصيا،تو داماد عمو زاده و برادر طاها (پيامبر خدا) هستى». «خدا را در وجود تو اسرارى است كه بيشتر مردم عالم نمىدانند». «تو در آخر دايره وجود (در قوس صعود)آن دومين پدر هستى كه پدرانش فرزندان او به حساب مىآيند». شيخ علاء الدين سكتوارى در محاضرة الأوائل(ص 113)گويد: نخستين كسى كه به كنيه «ابو تراب» ناميده شد على بن ابى طالب رضى الله عنه است،اين كنيه را رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم، به او داد آن گاه كه ديد او بر روى زمين خوابيده و خاك بر پهلوى او نشسته است،از روى لطف و مهربانى به او فرمود:برخيز اى ابو تراب. و اين محبوبترين القاب او به شمار مىرفت،و از آن پس، به بركت نفس محمدى اين كرامتى براى او گرديد، زيرا خاك خبرهاى گذشته و آينده تا روز قيامت را براى او باز مىگفت. اين را بفهم كه رازى است بىپرده. عباية بن ربعى گويد: به عبد الله بن عباس گفتم: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم از چه رو على عليهالسلام را ابوتراب ناميد؟ گفت: از آن رو كه على عليه السلام صاحب زمين و حجت خدا بر اهل آن پس از رسول خداست، و بقاى زمين و آرامش آن به اوست، و از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شنيدم مى فرمودند: چون روز قيامت شود و شخص كافر پاداش و نزديكى و كرامتى را كه خداى متعال براى شيعيان على آماده نموده ببيند گويد: «اى كاش من ترابى بودم» يعنى كاش از شيعيان على (ابو تراب) بودم. و اين است معناى اين آيه كه كافر گويد: كاش من تراب (خاك) بودم. علامه مجلسى رحمت الله علیه در بيان اين جمله گويد:ممكن است ذكر آيه در اينجا براى بيان علت ديگرى در نامگذارى آن حضرت به ابو تراب باشد، زيرا شيعيان او به جهت تذلل بيش از اندازه و تسليم بودن در برابر فرمانهاى حضرتش تراب ناميده شدند ـ چنانكه در آيه كريمه آمده ـو چون آن حضرت صاحب و پيشوا و زمامدار آنهاست ابوتراب نام گرفته است. 5ـ امير المؤمنين رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند: اگر مردم مىدانستند كه على از چه زمانى امير مؤمنان ناميده شد هرگز فضائل او را انكار نمىكردند. وى آنگاه اين لقب گرفت كه آدم ميان روح و جسد بود (و هنوز آفرينش او كامل نگشته بود)، و آنگاه كه خداوند (در عالم ذر از آفريدگان اقرار گرفت و)فرمودند: «آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: چرا». فرمودند: «من پروردگار شما هستم، و محمد پيامبر شماست، و على امير شما». جابر بن يزيد گويد: به امام باقر عليه السلام گفتم: چرا امير مؤمنان عليه السلام را بدين لقب ناميدهاند؟ فرمودند: زيرا مؤمنان را آذوقه (علم و معرفت) مىرساند، مگر نشنيدهاى كه در كتاب خدا (در داستان يوسف) فرموده: و نمير أهلنا «و خانواده خود را آذوقه مىرسانيم» ؟! امام صادق عليه السلام فرمودند: آن حضرت به لقب امير مؤمنان ناميده شده، و امير از ميرة العلم است (خوراك علم رساندن)، زيرا عالمان از علم او بهره مىبرند، و علمى را كه از او ستاندهاند به كار مىگيرند. عبد المؤمن مى گويد: به امام باقر عليه السلام گفتم: از چه رو امير مؤمنان را بدين لقب ناميدند؟ فرمودند: زيرا آذوقه رسانى مؤمنان به دست اوست،اوست كه آنان را خوراك علم مىدهد. هنگامى كه على عليه السلام به دنيا آمد و رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به خانه ابى طالب رفت، على عليه السلام به وجد آمد و در چهره رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم خنديد و گفت: «سلام بر تو اى رسول خدا». سپس گفت: «به نام خداوند بخشاينده مهربان، تحقيقا مؤمنان رستگار شدند، آنان كه در نماز خشوع دارند». رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند: تحقيقا به سبب تو رستگار شدند، به خدا سوگند تو امير آنهايى كه از دانشهاى خود به آنان خوراك معنوى مىدهى، و به خدا سوگند تو رهنماى آنانى و آنان به سبب تو هدايت مىيابند.اشكال از اين اخبار استفاده مىشود كه علت نامگذارى على عليه السلام به امير المؤمنين آن است كه مؤمنان از دست او خوراك معنوى مىگيرند و او نيز خوراك معنوى آنان را تأمين مىنمايد، و اين مىرساند كه امير از مير گرفته شده و اين خلافى روشن است،زيرا امير بر وزن فعيل از كلمه امر كه مهموز الفاء است گرفته شده، و مير اجوف يائى است و ميان انها در اشتقاق تناسبى وجود ندارد. پاسخ پاسخ اين اشكال همان است كه علامه مجلسى رحمت الله علیه فرموده است كه: «ميره با كسره ميم به معناى جلب كردن و فراهم آوردن طعام است، و پاسخ اين اشكال كه مبدأ اشتقاق امير با مير يكى نيست از چند وجه است: الف) اين كه قلب صورت گرفته باشد (جا به جايى حروف يا تغيير بعضى به بعض ديگر)، و اين به چند جهت درست نيست و آن جهات روشن است. ب) آن كه امير فعل مضارع به صيغه متكلم باشد، و آن حضرت اين جمله را مىفرموده (امير المؤمنين يعنى: مؤمنان را آذوقه مىدهم)سپس علم بالغلبه شده و به صورت اسم در آمده و حضرتش بدين نام مشهور گشته است، مانند تأبط شرا كه جملهاى است كه نام شخصى شده است . ج) مراد آن است كه اميران دنيا را از آن رو امير گويند كه به پندار خودشان عهده دار تهيه خوراك و آذوقه و ما يحتاج مردم در امر معاش آنهايند، و على عليه السلام هم امير مؤمنان است و امارتش در امرى بزرگتر از امور فوق است، زيرا به آنان خوراكى مىرساند كه موجب حيات ابدى و نيروى روحانى آنهاست گر چه با ساير اميران در مورد مير جسمانى نيز شريك است،و اين بهترين وجه است».توضيح اين كه در كلمه «قلب» صورت گرفته باشد، درست نيست،زيرا اولا قلب خلاف قاعده ادبى است . ثانيا اگر عين الفعل مير (ياء) به فاء الفعل انتقال يافته باشد مى شود يمر، و وزن فعيل آن مىشود: يمير، و روشن است كه مقصود ما حاصل نمىشود زيرا يمير غيراز امير است. و اگر منظور از قلب، قلب جوهرى يعنى ابدال باشد، باز هم درست نيست، زيرا دليلى براى اين قلب وجود ندارد. و اين كه امير فعل مضارع باشد گر چه از وجه اول به واقع نزديكتر است اما باز هم درست نيست، زيرا اگر فعلى به صورت اسم درآمد، بر اساس حكايت بايد هميشه به يك صورت باشد و حركت آخر آن تغيير نيابد، بنا بر اين بايد هميشه أمير المؤمنين به صورت مرفوع خوانده شود در صورتى كه مىدانيم إعراب اين كلمه به حسب عوامل مختلف تغيير مىيابد. اما وجه سومى كلامى وجيه و قولى لطيف است كه به اندكى توضيح نياز دارد. توضيح آنكه: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم واسطه فيض خداوند به موجودات است و هر نعمت مادى و معنوى كه به آفريدگان مىرسد به واسطه آن وجود مقدس است. و از آن جهت كه على عليه السلام دروازه شهر علم و فقه و حكمت رسول خداصلى الله عليه و آله و سلم است، و نورش با نور آن حضرت يكى است و از منبع همان نور جدا شده و نفس و روح و جايگاه علم پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم است، و آن دو بزرگوار از يك پستان شير معنا خوردهاند، و هر دو از نور خداوند جدا گرديدهاند، پس على عليه السلام در همه فضائل و مناقب ـ جز نبوت ـ شريك رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم است، بنابر اين آن وجود مقدس نيز واسطه فيض خداست و بركات مادى و معنوى از مجراى آن امام بزرگوار به آفريدگان به ويژه به مؤمنان مىرسد. از اين رو مىتوان گفت كه آن حضرت امير و سالار مؤمنان است كه مسئوليت فراهم آوردن آذوقه و خوراك معنوى مؤمنان به عهده اوست. منبع: www.imamalinet.net
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 425]
صفحات پیشنهادی
توضیح برخی از القاب و كنيههاى امام على عليه السلام
توضیح برخی از القاب و كنيههاى امام على عليه السلام نويسنده:احمد رحمانى همدانى 1ـ امير النحل نحل زنبور عسل را گويند.شاعرى گفته است: ولايتي لامير النحل تكفيني ...
توضیح برخی از القاب و كنيههاى امام على عليه السلام نويسنده:احمد رحمانى همدانى 1ـ امير النحل نحل زنبور عسل را گويند.شاعرى گفته است: ولايتي لامير النحل تكفيني ...
مقالات روز سیزدهم بهمن
توضیح برخی از القاب و كنيههاى امام على کجاوه سخن -9سند غدير طبري و كتاب طرق حديث غدير مسايل فرهنگ ... مبانى فكرى حكومت اسلامىامام سجاد علیه السلام و .
توضیح برخی از القاب و كنيههاى امام على کجاوه سخن -9سند غدير طبري و كتاب طرق حديث غدير مسايل فرهنگ ... مبانى فكرى حكومت اسلامىامام سجاد علیه السلام و .
شخصيت حضرت زينب(سلام الله عليها)
در مورد شخصيت حضرت زينب ـ سلام الله عليها ـ و زندگي نامه وي به اختصار توضيح دهيد؟ .: پاسخ: ... و برخي نيز سال 6 هـ را سال ولادت ايشان مي دانند.[2] البته اقوال ديگري ... [4] حضرت زينب ـ سلام الله عليها ـ داراي القاب و كنيه هاي زيادي است. «يكي از القاب آن ... [7] حضرت علي ـ عليه السلام ـ در سال 40 هجري در كوفه به شهادت رسيد. بنابراين سن ...
در مورد شخصيت حضرت زينب ـ سلام الله عليها ـ و زندگي نامه وي به اختصار توضيح دهيد؟ .: پاسخ: ... و برخي نيز سال 6 هـ را سال ولادت ايشان مي دانند.[2] البته اقوال ديگري ... [4] حضرت زينب ـ سلام الله عليها ـ داراي القاب و كنيه هاي زيادي است. «يكي از القاب آن ... [7] حضرت علي ـ عليه السلام ـ در سال 40 هجري در كوفه به شهادت رسيد. بنابراين سن ...
حضرت عباس (ع) ؛ پرچمدار فضل و ایثار
با اين توضيح، مشخص مي گردد كه حضرت عباس عليه السلام كمالات معنوي و ابعاد وجودي اش ... الف) كنيه هاعظمت آثار و صفات حضرت عباس(ع)، كنيه هاي درس آموزي براي همگان جلوه ... حضرت ابوالفضل(ع) از پدرش علي(ع) كه در جنگ بدر، با كمال شجاعت كنار چاهي كه ... اي نام تو جان پناه مردم چون بحر بلا كند تلاطمباشد لقب تو عبدصالح همچو لقب امام ...
با اين توضيح، مشخص مي گردد كه حضرت عباس عليه السلام كمالات معنوي و ابعاد وجودي اش ... الف) كنيه هاعظمت آثار و صفات حضرت عباس(ع)، كنيه هاي درس آموزي براي همگان جلوه ... حضرت ابوالفضل(ع) از پدرش علي(ع) كه در جنگ بدر، با كمال شجاعت كنار چاهي كه ... اي نام تو جان پناه مردم چون بحر بلا كند تلاطمباشد لقب تو عبدصالح همچو لقب امام ...
ازامام عسكري عليه السلام چه مي دانيم؟
پدر امام منتظر، حضرت ابو محمد حسن بن علي عسكري عليه السلام، يازدهمين امام ... درباره سال ولادت آن حضرت، راويان دو قول ذكر كرده اند: برخي قائل اند كه آن بزرگوار در سال ... (7) اسم شريف آن حضرت، حسن و كنيه اش ابو محمد و مشهورترين لقب هاي ايشان زكي و ...
پدر امام منتظر، حضرت ابو محمد حسن بن علي عسكري عليه السلام، يازدهمين امام ... درباره سال ولادت آن حضرت، راويان دو قول ذكر كرده اند: برخي قائل اند كه آن بزرگوار در سال ... (7) اسم شريف آن حضرت، حسن و كنيه اش ابو محمد و مشهورترين لقب هاي ايشان زكي و ...
زندگينامه امام كاظم (علیه السلام) (3)
بدره هاي ( كيسه هاي ) سيصدديناري و چهارصد ديناري و دو هزار ديناري ميآورد و بر ناتوانان ... امام (علیه السلام) با آن كرم و بزرگواري و بخشندگي خود لباس خشن بر تن ميكرد ... 18 دختر كه ارشد آنها حضرت علي بن موسي الرضا (علیه السلام) وصي و امام بعد از آن امام ... ديار و تبار و كنيهاش : حميده دختر صاعد بربري ازديار اندلس بود كه با لقب لولوه از ...
بدره هاي ( كيسه هاي ) سيصدديناري و چهارصد ديناري و دو هزار ديناري ميآورد و بر ناتوانان ... امام (علیه السلام) با آن كرم و بزرگواري و بخشندگي خود لباس خشن بر تن ميكرد ... 18 دختر كه ارشد آنها حضرت علي بن موسي الرضا (علیه السلام) وصي و امام بعد از آن امام ... ديار و تبار و كنيهاش : حميده دختر صاعد بربري ازديار اندلس بود كه با لقب لولوه از ...
برخي از معروفترين مدعيان دروغين
البته به يقين مشخص نيست که اسم او «حسن» باشد؛ بلکه او با لقب معروف شده است. ... جماعتي از عالمان از ابومحمد تلعکبري از ابوعلي محمد بن همام نقل کردهاند: کنيه شريعي ... او از اصحاب امام هادي(عليه السلام) و امام حسن عسکري(عليه السلام) به شمار ميآمد. ... در اين خصوص، بر خدا و حجّتهاي پروردگار دروغ بست و چيزهايي به آنان نسبت داد که ...
البته به يقين مشخص نيست که اسم او «حسن» باشد؛ بلکه او با لقب معروف شده است. ... جماعتي از عالمان از ابومحمد تلعکبري از ابوعلي محمد بن همام نقل کردهاند: کنيه شريعي ... او از اصحاب امام هادي(عليه السلام) و امام حسن عسکري(عليه السلام) به شمار ميآمد. ... در اين خصوص، بر خدا و حجّتهاي پروردگار دروغ بست و چيزهايي به آنان نسبت داد که ...
كريم كوچه هاي شهر رمضان
كريم كوچه هاي شهر رمضان-پانزدهم رمضان سال سوم هجري، نخستين گل خوشبوي درخت نبوت و ولايت و ثمره نخست ازدواج حضرت علي (ع) و حضرت زهرا (س) اين جهان ... القاب و كنيه هاي امام حسن مجتبي (ع) به القاب و كنيه هايي چون ريحانه رسول خدا(ص)، زكي ، سبط اول .... لبريز از لبخند در تولد شكوهمند امام مجتبي عليهالسلام عرش خدا جاريِ سرور، شهر .
كريم كوچه هاي شهر رمضان-پانزدهم رمضان سال سوم هجري، نخستين گل خوشبوي درخت نبوت و ولايت و ثمره نخست ازدواج حضرت علي (ع) و حضرت زهرا (س) اين جهان ... القاب و كنيه هاي امام حسن مجتبي (ع) به القاب و كنيه هايي چون ريحانه رسول خدا(ص)، زكي ، سبط اول .... لبريز از لبخند در تولد شكوهمند امام مجتبي عليهالسلام عرش خدا جاريِ سرور، شهر .
5 تیر 1389 / 13 رجب 1431 / 26 ژوئن 2010
5) ميلاد پيشواي اول مسلمانان "اميرالمؤمنين امام علي"(علیه السلام) (23 سال قبل از هجرت): امام علي(علیه ... ابوالحسن، ابوتراب، ابوالحسين، ابوالرَّيحانَتَين از جمله كنيههاي آن امام و ... الله علیه و آله و سلم) برگزيده شد و پس از بيعت مردم، اميرالمؤمنين لقب گرفت. .... تبحر علمي اِسْنوك در شرقشناسي تا آنجا بود كه از طرف برخي از اسلامشناسان و ...
5) ميلاد پيشواي اول مسلمانان "اميرالمؤمنين امام علي"(علیه السلام) (23 سال قبل از هجرت): امام علي(علیه ... ابوالحسن، ابوتراب، ابوالحسين، ابوالرَّيحانَتَين از جمله كنيههاي آن امام و ... الله علیه و آله و سلم) برگزيده شد و پس از بيعت مردم، اميرالمؤمنين لقب گرفت. .... تبحر علمي اِسْنوك در شرقشناسي تا آنجا بود كه از طرف برخي از اسلامشناسان و ...
اثبات ولادت حضرت مهدي عليه السلام
نويد امام عسکري(عليه السلام) به ولادت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) در روايتی ... السلام) بود كه علاوه بر حضور در بيت آن بزرگوار، متصدي امور نامههاي آن حضرت و بردن ... گزارش برخي از دانشمندان اهل سنّت از ولادت آن حضرتاغلب اهل سنّت ـ آن گونه كه شيعه ... محمد بن حسن عسكري، فرزند علي الهادي، فرزند محمد الجواد كه پيشينيان او ذكر شد.
نويد امام عسکري(عليه السلام) به ولادت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) در روايتی ... السلام) بود كه علاوه بر حضور در بيت آن بزرگوار، متصدي امور نامههاي آن حضرت و بردن ... گزارش برخي از دانشمندان اهل سنّت از ولادت آن حضرتاغلب اهل سنّت ـ آن گونه كه شيعه ... محمد بن حسن عسكري، فرزند علي الهادي، فرزند محمد الجواد كه پيشينيان او ذكر شد.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها