تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820054955
رابطه آزادی با انسان/ ارزش هر سخن به توان نقدپذیری آن است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
رابطه آزادی با انسان/ ارزش هر سخن به توان نقدپذیری آن است
آزادی آبروی تاریخ انسان است و آزادی برای انسان نشان پولادین افتخار است که به انسان جایگاه شهروندی میدهد، چرا که انسانها بدون داشتن آزادی شهروند یک جامعه محسوب نمیشوند بلکه افراد یک جامعه هستند.
"آزادگی به خود بودگی کامل است"، اما به خود بودگی کامل به چه معناست؟ به خود بودگی کامل بدین معناست که موجود( انسان و یا حیوان) بیرون از هر حدود و قیود باشد و تحت سلطهی خانواده و گروه و اجتماع نباشد. آزادی با چنین صورت خام و خالص و وحشی نه در زندگی شخصی و اجتماعی انسان و نه در زندگی رمهیی و وحشی حیوانات و جانوران قابل وقوع است، بلکه تنها برای چنین صورتی خام و خالص میتوان قالبی انتزاعی را فرض و قائل بود.1 انتزاع چیست؟ انتزاع به گونههای متفاوتی که دارای مایهی اشتراک هستند تعریف شده است. اما من تعریفی از انتزاع ارائه میکنم که شاید مایهی اشتراکی با دیگر تعاریف نداشته باشد و یا دارای مایه اشتراک اندکی با دیگر تعاریف باشد. من برای انتزاع دو صورت که یکی انتزاع و دیگری انتزاع محض است قائل هستم. انتزاع بدین معناست که فرد تا حدودی مستقل از باورهای جاری در اجتماع و تاریخ صورت و یا طرح و یا تزی را در ذهن (عقل) خود تداعی و طراحی میکند. تا حدودی به چه معناست؟ تا حدودی بدین معناست که فرد یکی از باورهای جاری در اجتماع را گرفته و بر اساس این باور صورت و طرحی دیگر بنا میکند و هر چند پایه و اساس این صورت و طرح از دیگری است اما شخص با تکیه بر تواناییهای فردی صورت و باوری جدید را ارائه میکند. در کل در این صورت و طرح انتزاعی هر چند بخش و یا بخشهایی از آن متعلق به باورهای پیشین اجتماع و تاریخ است اما شخص بخش و یا بخشهایی جدید را هم ارائه کرده که تا پیش از این در تاریخ و اجتماع وجود نداشته و این بخش و یا بخشهای جدید متعلق به فرد طراح و ارائه دهنده هستند. انتزاع محض چیست؟ انتزاع محض ترسیم صورت و یا طرح و یا تزی مستقل و بدون تکیه بر باورهای جاری تاریخ و اجتماع است. به عبارتی روشنتر شخص طراح برای ارائه صورت و تز خود به هیچ یک از باورهای جاری در تاریخ و اجتماع رجوع نمیکند و هیچ یک از این باورها را پایه و اساس طرح خود قرار نمیدهد بلکه طرحی نو در میافکند که در اساس و پایه از آن خود طراح است. پس اکنون به این پرسش می رسیم که انسان چیست؟ از لحاظ فلسفی و منطقی انسان حیوانی است ناطق. از لحاظ سیاسی و اجتماعی انسان موجودی است اجتماعی. اما این دو تعریف برای ما راهگشا نیست و ما اکنون براساس این دو تعریف راه به جایی نخواهیم برد. هر چند برای آزادی تعریفی انتزاعی محض ارائه کردم اما در این جا برای انسان تعریفی انتزاعی در قالب فلسفه سیاسی ارائه میکنم . انسان واحدی اجتماعی با قالبی تاریخی مشخص با ارزشهای مادی و معنوی مخصوص به خود است. اما تناسب انسان با آزادی چیست؟ آزادی آبروی تاریخ انسان است. آزادی برای انسان نشان پولادین افتخار است که به انسان جایگاه شهروندی میدهد. انسانها بدون داشتن آزادی شهروند یک جامعه محسوب نمیشوند بلکه افراد یک جامعه هستند. به واقع تا این که انسان به آزادی دست نیافته باشد به جایگاه شهروندی نائل نخواهد آمد. در جوامع بسته عنوان شهروندی پرستیژ بزک شده ایست که به افراد اطلاق میشود. از آن جایی که با نبود آزادی معیارهای شهروندی به یک شخص تعلق نمیگیرد پس در یک جامعهی بسته واژه ی شهروندی برای شخص پرستیژی درون تهی است که برای شخص هیچ گونه بار فردی و اجتماعی نخواهد داشت. ارزشهایی چون حریم شخصی و آزادی قلم و آزادی دین معیارهای شهروندی هستند که آن گاه که انسان آنها را به دست آورد به واقع به جایگاه شهروندی نائل آمده است و این ارزشها به دست نخواهند آمد مگر این که جامعه به آزادی رسیده باشد. اکنون به پرسش پایانی میرسیم. آزادی انسانی چیست؟ با آن تعریفی که از آزادی ارائه کردیم آزادی در صورت خام و خالص بودن نمیتواند به کار انسان آید و به درد انسان بخورد و عنوان آزادی انسانی را به خود بگیرد. پس خواهی نخواهی برای این که آزادی بتواند قالب انسانی بر خود بپوشد و با عنوان آزادی انسانی شناخته شود باید حدود و ثغور را بر خود بپذیرد. اما باید مشخص کنیم که منظور از حدود و ثغور برای آزادی چیست؟ حدود و ثغور در حوزهی اجتماع و آزادی بدین معناست که هر شخص دارای حریمی مشخص و محدود به خود است. حریم خصوصی هر شخصی به حریم خصوصی دیگر اشخاص تکیه میزند و هر شخص حق ورود به حریم شخصی دیگر افراد را نخواهد داشت. حریم شخصی حریم قدسی هر شخص محسوب میشود و نه فقط دیگر افراد جامعه حق ورود به این حریم شخصی و قدسی فرد را نخواهند داشت بلکه دولت به عنوان قدرتمندترین نهاد سیاسی اجتماعی جامعه هم حق ورود به حریم خصوصی افراد را نخواهد داشت. حریم خصوصی تنها به معنای خانه و محل کار نیست. بلکه حریم خصوصی همانند پوست صورت پرستیژ لاینفک هر فرد محسوب می شود و به صورت مدام با فرد خواهد بود. با این توصیف از حریم خصوصی ایجاب می کند تا اکنون چندی از گونه هایی که بوجود آورنده ی حریم خصوصی هستند را نام ببریم. چند نمونه از حریم خصوصی شامل نوع دین و نوع مذهب و نوع رابطه ی اجتماعی و نوع خوردن و نوع نوشیدن میشود. در این جا پرسشی دیگر مطرح میشود وآن این که آیا جامعه و شخص پس از به دست آوردن این انواع به آزادی انسانی نائل آمده است؟ هر آن گاه که شخص با داشتن این حریم خصوصی دارای آزادیهای قلم و بیان باشد و بتواند آزادانه تمامی ارکان حاکمیت را به نقد و چالش بگیرد و جامعه با رأی اکثریت بتواند قدرت سیاسی را جابه جا کنند فرد به آزادی انسانی نائل آمده است و آزادی انسانی تحت عنوان دموکراسی همانند یک چتر بر جامعه و کشور گسترانده شده است. در یک جامعه ی دموکرات دستان مردم تفویض کنندگان قدرت سیاسی هستند. بر همین اساس هر فردی که خواستار قدرت سیاسی است باید اندیشه ی خود را در اختیار جامعه بگذارد و به پرسش و نقد جامعه پاسخگو باشد. پس در جامعه ی آزاد ارزش هر سخن به توان نقدپذیری آن است. اما به تناسبی که در پشت هر رأی و نقدی خرد سیاسی و اجتماعی نهفته باشد کیفیت رشدی بالایی و پایینی خواهد داشت. پس بدون شک سطح مطالعه عامل اصلی و اساسی در رشد خرد سیاسی و اجتماعی فرد و جامعه خواهد بود.
--------------
قیصرخسروان (کللی ) 1- آزادی- برای آگاهی بیشتر درباره نظر نویسنده این مقاله دربارهی آزادی بنگرید- فرهنگ فلسفی و فلسفه سیاسی- چاپ سوم- بخش آزادی- قیصرخسروان (کللی ) - نشر پایان.
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ - ۰۹:۰۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]
صفحات پیشنهادی
سخنی با دلسوزان و حامیان فصلی «کرامت انسانی، عزت ملی و آزادی بیان»
سخنی با دلسوزان و حامیان فصلی کرامت انسانی عزت ملی و آزادی بیان همچنان که تحمیل قهرآمیز منافع یک فرد یا گروه به دیگران بدون اینکه رضایتی در میان باشد امری نکوهیده است از رنگیبهرنگدیگرشدن برای رسیدن به منافع و سود شخصی نیز امری پسندیده در عرصه سیاستورزی نیست بلکه نوعی رسخنگوی انجمن قلم ایران: بخش اعظم توان ادبی ما وارد حیطه دفاع مقدس شد
ادبیات انقلاب از دید صاحبنظران سخنگوی انجمن قلم ایران بخش اعظم توان ادبی ما وارد حیطه دفاع مقدس شد حیطه دفاع مقدس به عنوان یکی از عرصهها و دورههای تاریخی کشورمان به گفته محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم ایران بخش توان ادبی ما را معطوف به خود کرده است محسن پرویز سخنگوی انجمن قلمحمایت یک مرجع تقلید از سخنان مطهری/ بیات زنجانی: اعلام جرم علیه یک نماینده آزادیخواه، یعنی لق شدن قانون
حمایت یک مرجع تقلید از سخنان مطهری بیات زنجانی اعلام جرم علیه یک نماینده آزادیخواه یعنی لق شدن قانون آیتالله بیات زنجانی با تاکید بر لزوم اجرای کامل قانون اساسی از برخوردهای صورت گرفته با اظهارات اخیر علی مطهری انتقاد کرد و گفت وقتی یک نماینده آزادیخواه درباره مسألهای اعلاجایگاه و قلمرو تبشیر در مسیحیت بررسی می شود/ برگزاری همایش «رابطه مدیریت با علوم اسلامی»
دین و اندیشه جایگاه و قلمرو تبشیر در مسیحیت بررسی می شود برگزاری همایش رابطه مدیریت با علوم اسلامی به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره نشست بررسی جایگاه و قلمرو تبشیر در مسیحیت چهارشنبه 30 بهمن ماه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر به همت گروه ادیان مؤسسه آموزشیچرا انسان نمي تواند يك سوره مثل قرآن بياورد؟
چرا انسان نمي تواند يك سوره مثل قرآن بياورد به گزارش سرویس دینی جام نیوز مسأله اعجاز قرآن داراي ابعاد مختلف است الف در بعد هنري فصاحت و بلاغت ب در بعد پيشگويي اخبار و حوادث آينده ج در بعد محتواي عالي و ارزشمند د در بعد هم سطح و هماهنگ بودن مجموعه قرآن بدين معنا كه با ورابطه دولت و دربار در عصرصفوی بررسی می شود/ نشست«تحلیل وضعیت اجتماعی کشور» برگزار می شود
دین و اندیشه رابطه دولت و دربار در عصرصفوی بررسی می شود نشست تحلیل وضعیت اجتماعی کشور برگزار می شود انجمن جامعهشناسی ایران با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انجمن ایرانی تاریخ سلسله سخنرانیهای علمی پیرامون جامعهشناسی تاریخی در ایران را با هدف ترویج رویکرد جامفرق گذاشتن بین معنویت و مدرنیته باعث جدایی انسان از خالق میشود
دین و اندیشه تسخیری در نشست ادیان فرق گذاشتن بین معنویت و مدرنیته باعث جدایی انسان از خالق میشود مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام عصر امروز در هفتمین نشست دینی مرکز گفتوگوی ادیان و شورای جهانی کلیساها گفت فرق گذاشتن بین معنویت و مدرنیته باعث جدایی انسان از خالق خود میانسانی که سه میلیارد دلار ارزش دارد+تصویر
انسانی که سه میلیارد دلار ارزش دارد تصویر محققان آمریکایی موفق شدهاند به لطف یک پرینتر 3دی یک گوش مصنوعی توسط یک آنتن در گوش میانی تولید کنند به گزارش نامه نیوز به نقل از فارس مایکل مک آلپین و گروه محققان وی در دانشگاه پرینکتون موفق شدند از طریق چاپگر 3دی یک غضروف مصگناه روح انسان را میکشد/ حکایت جوانی که از شدت شرمندگی گناه جان داد
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله مظاهری گناه روح انسان را میکشد حکایت جوانی که از شدت شرمندگی گناه جان داد آیت الله مظاهری در درس اخلاق این هفته خود گفت گناهان زبان مانند دروغ غیبت تهمت و اهانت و تحقیر گناهان گوش مثل شنیدن گناهان زبانی دیگران و شنیدن موسیقی مطرب و شهوتتکریم زنان را فقط خود زن ها می توانند احیا کنند/ خلاء وجود زنی در ردیف امام(ره) در تاریخ انقلاب
دین و اندیشه آیت الله حائری شیرازی تکریم زنان را فقط خود زن ها می توانند احیا کنند خلاء وجود زنی در ردیف امام ره در تاریخ انقلاب آیت الله حائری شیرازی در کنگره بزرگداشت بانو مجتهده امین گفت که در اسلام هرجا مردان بزرگی برخاستند به کمک زنان بزرگی کار را پیش بردند در انقلاب اسلتوانمندسازی خانواده های زیر پوشش کمیته امداد رویکرد ارزشمندی است
توانمندسازی خانواده های زیر پوشش کمیته امداد رویکرد ارزشمندی است بافت - ایرنا - فرماندار بافت گفت تغییر رویکرد کمیته امداد امام خمینی ره برای توانمندسازی خانواده های زیر پوشش با فراهم آوردن زمینه کار و اشتغال برای آنان یک رویداد خوب و ارزشمند است به گزارش ایرنا محمدعلی بهروزرابطه ساز زدن و توان مغزی
رابطه ساز زدن و توان مغزی پژوهشگران اسکاتلندی دریافتند افرادی که به نواختن آلات موسیقی اشتغال دارند دارای مغزی فعالتر و دقیقتر هستند زیرا میتوانند اشتباهات خود را در اجرا یافته و آنها را نسبت به افراد معمولی سریعتر تثبیت کنند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکهرسالت حوزه و روحانیت، دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی است
سهشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷ ۵۲ مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور خواستار حضور هرچه بیشتر روحانیت در صحنههای حساس انقلاب اسلامی شد و گفت وجود پربرکت امام خمینی ره احیاگر نهضت نبوی و باعث برقراری حکومت دینی در عصر شیطنت استکبار جهانی شده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایرانترویج ارزشهای دینی، بهترین راه مقابله با بدحجابی است
سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۲۲ مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت ترویج ارزشهای دینی بهترین راه مقابله با پدیده بدحجابی است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام سید جعفر مرتضوی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به وضعیت نامطلوبتحول و ارتقا در علوم انسانی شامل اسلامی سازی، بهروزرسانی، کارآمدسازی و بومی سازی است
دین و اندیشه حداد عادل تحول و ارتقا در علوم انسانی شامل اسلامی سازی بهروزرسانی کارآمدسازی و بومی سازی است رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در جلسه این شورا با بیان اینکه تحول و ارتقا در علوم انسانی شامل 4 مرحله اسلامی سازی بهروزرسانی کارآمدسازی و بومی سازی است گفت احداد عادل: تحول و ارتقا در علوم انسانی شامل اسلامی سازی، بهروزرسانی، کارآمدسازی و بومی سازی است
حداد عادل تحول و ارتقا در علوم انسانی شامل اسلامی سازی بهروزرسانی کارآمدسازی و بومی سازی است فرهنگ > دین و اندیشه - مهر نوشت رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در جلسه این شورا با بیان اینکه تحول و ارتقا در علوم انسانی شامل 4 مرحله اسلامی سازی بهروزرساسینمای ما، سینمایی مبتنی بر ارزش های اخلاقی و انسانی است
سینمای ما سینمایی مبتنی بر ارزش های اخلاقی و انسانی است تبریز - ایرنا - یک کارگردان سینما گفت سینمای ما سینمایی مبتنی بر ارزش های اخلاقی و انسانی است حسین پورستار روز شنبه اظهار کرد در حقیقت هر آنچه که در سینما اتفاق می افتد انعکاس شرایط اجتماعی است و در این میان فیلمسازان و-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها