تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860439229
![نمایش مجدد: اخلاق از دین جدا نیست/ برای اینکه اخلاقی باشیم باید مناسک دین را انجام دهیم refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
اخلاق از دین جدا نیست/ برای اینکه اخلاقی باشیم باید مناسک دین را انجام دهیم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
![](http://multimedia.mehrnews.com/Larg1/1392/07/08/IMG15132647.jpg)
دین و اندیشه محمدرضایی در گفتگو با مهر:
اخلاق از دین جدا نیست/ برای اینکه اخلاقی باشیم باید مناسک دین را انجام دهیم
یک استاد پردیس قم دانشگاه تهران با بیان اینکه برای اینکه اخلاقی باشیم باید مناسک دین را انجام دهیم و باید اعتقادات خودمان درست باشد، گفت: تنها نیاز واقعی انسان و تکیه گاهی که می تواند وابستگی انسان را تأمین کند دینی است که با عمل کردن به آن انسان به آرامش واقعی می رسد.
دکتر محمد محمدرضایی، استاد دانشگاه پردیس قم دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تفاوت دین با معنویت و عرفان و اینکه چرا نباید معنویت جای دین را بگیرد، مطالبی را بیان کرد که اکنون از نظر شما می گذرد. قبل از اینکه وارد این بحث شویم، ابتدا باید منظور خود را از معنویت، دین و عرفان روشن کنیم. باید مشخص شود که اینها چه رابطه ای با همدیگر دارند و آیا یکی می تواند جای دیگری را بگیرد؟، چون تا ایضاح مفهومی یا سوء مفهومی نداشته باشیم نمی توانیم در مورد اینها قضاوت کنیم. تعاریف مختلفی در مورد دین انجام شده است و هر کسی از زوایه ای به دین نگریسته است. برخی آنرا به اخلاق و برخی به رابطه انسان با خدا تنزل دادند. بعضی ها به خاطر سختی و مشکلی که در تعریف دین وجود دارد ابعاد مختلف دین را مطرح کردند و گفتند اگر این مشخصه ها در چیزی باشد آنرا دین می نامیم. مثلا «نینیان اسمارت»، شش بُعد و مشخصه برای دین ذکر می کند. بعد آموزه ای، بعد اخلاقی، بعد شعائری، بعد تجربی و سایر ابعاد. «آلستون» هم همین طور حدود 9 مشخصه را برای تعریف دین ذکر می کند. از نظر اسلام دین یعنی مجموعه ای از عقاید و احکام و دستورات اخلاقی که خداوند از طریق پیامبران برای سعادت بشر نازل کرده است. بحثی در مورد دین مطرح است و آن این است که اجزای دین چه ارتباطی با هم دارند، آیا رابطه اصل و فرع دارند؟ یا یک رابطه ارگانیک دارند و مجموعه به هم پیوسته ای هستند؟ این بحثی است که شاید اکنون مجال گفتگوی آن نباشد ولی به هر جهت دین برای بشر لازم است. می دانید که دین چرا برای بشر لازم است؟ شاید بتوانیم از این امر استفاده کنیم که قرآن می فرماید: «الا بذکرالله تطمئن القلوب»، چون ما انسانها در این دنیا زندگی می کنیم و دنیای دیگری در پیش داریم، دنیایی که در پیش داریم. در واقع زندگی در آنجا نتیجه و تابعی از زندگی این دنیاست. اگر ما زندگی این دنیا را به خوبی سپری کنیم، در این دنیا هم زندگی سعادتمندانه ای داریم. هر کاری که ما انجام دهیم دلهره ای ایجاد می کند. می دانید که تأثیر و تأثر اعمال در این دنیا آنچنان پیچیده است که به سهولت نمی توانیم در مورد یک عمل اظهار نظر کنیم که عاقبت این کار به کجا کشیده می شود، لذا همواره دلهره داریم و نگران هستیم که نکند این بازتابی در آن دنیا و آینده داشته باشد و زندگی اخروی ما را تباه کند، لذا خداوند از قرآن تعبیر به ذکر کرده است، «ان هو الا ذکر للعالمین» این ذکری برای عالمیان است و در آیه دیگر می فرماید «الا بذکر الله تطمئن القلوب» با ذکر الهی و دین الهی و قرآن الهی است که دلها آرام می گیرد و می توانند در این دنیا زندگی کنند. روابط فردی، اجتماعی و خانوادگی روابط بین الملل، روابط مختلفی که انسان دارد دلهره و نگرانی ایجاد می کند. بعضی ها کارکرد دین را فقط به زندگی این دنیایی تقلیل دادند که نظم این دنیا را برقرار می کند. بله! دین خوب است و می تواند نظم دنیا را برقرار کند، ولی هدف اصلی دین به خاطر این است که ما زندگی ابدی در پیش داریم و آن می تواند سعادت دنیای ما را بسازد، البته قوانین دین عادلانه است و در همین دنیا می تواند زندگی دنیایی ما را سر و سامان دهد ولی تنها این نیست. اگر تنها این بود و اگر ما فقط زندگی شصت ـ هفتاد ساله ای داشتیم و فقط همین دنیا بود کم و زیاد می توانست سپری شود و لزومی نداشت که هفتاد سال زندگی را به تمامه زندگی کنیم، اگر پنجاه سال هم می بود اشکالی ایجاد نمی کرد و لذا ضرورت دین در مورد آخرت انسان معنا پیدا می کند. انسان از بعد مادی و بعد روحانی تشکیل شده است. بعد معنوی را اگر روحانیت و معنویت معنا کنیم یا چیزی که به زندگی ما معنا می دهد و زندگی ما را می تواند معنادار بسازد، چیست؟ می دانید که برخی مواقع گفته می شود منظور از معنویت، بحثهایی است که در باب روح انسان می شود و توجهاتی است که انسان به مقامات روحانی انسان دارد. این یک چیزی است چون از انسان فقط محدود به زندگی مادی نیست. نیازی در وجود او هست که سعی می کند فراتر از این عالم ماده برود و در واقع این نیاز خودش را سیراب کند و برآورده سازد. می دانید که این نیاز تنها با وجود خداوند و وجود دین معنادار می شود، شما می دانید که قرآن و روایات ما می فرمایند که فطرت انسانها خداگرایی، خداجویی و خداشناسی است. روایتی از امیرمؤمنان(ع) داریم که می فرماید: خدایا تو قلبها را با محبت خودت سرشته ای و عقلها را با معرفت خود. ما تنها با معرفت خداست که این قلب ما آرام می گیرد و تنها با محبت خداست که قلب ما آرام می گیرد و تنها با شناخت خداست که ما می توانیم گمشده خودمان را بیابیم همان طوری که قرآن می فرماید: «یا ایهاالناس انتم فقراء الی الله و الله هوالغنی الحمید»، هر چیزی غیر از خداوند در واقع فقیر است و هیچ ضرر و زیانی را نمی تواند از ما و خودش دفع کند غیر از خداوند متعالی که منبع اصلی است اگر منظور از معنویت که انسان باید دارای معنویت باشد منظور این است که ما اعتقاد به خدا داشته باشیم و اعتقاد به برزخ داشته باشیم . اعتقاد به ملائکه الهی داشته باشیم همان طور که خداوند می فرماید: «الذین یؤمنون بالغیب» انسان مرکب از جسم و روح است و این روح انسان است که حقیقت انسان را تشکیل می دهد و نیازهای این روح را ما تأمین کنیم و نیازهای روح هم جز با اعتقاد به خدا و دلبستگی به خدا سیراب نمی شود و اگر به چیزی تکیه کند و در واقع همین چیزهایی که امروزه از آنها به عرفانهای کاذب تعبیر می شود و مجموعه ای که چیزی است مرکب از حق و باطل، اگر منظور اینها در واقع چیزهای خرافی است که ما باید از آنها اجتماب کنیم و می دانید که حق و باطل را با هم در می آمیزند و مقداری بحثهای اخلاقی و مربوط به عالم غیب را ضمیمه اش می کنند و در واقع بنام دین واره یا به جای دین قرار می دهند که یک چیز جعلی است و مدعی هستند که اینها نیاز ما را می تواند برآورده کند.
![](http://multimedia.mehrnews.com/Original/1392/09/10/IMG09572616.jpg)
امروزه بسیاری از افراد دنبال این امر هستند که انسان گرایش به اخلاق داشته باشد و اخلاقی باشد. در واقع فراتر از این عالم ماده برود، ولی معتقد به دین خاصی نباشد. معتقد به خدا نباشد ولی می دانید که این امر واقعا چیزی نیست که بتواند عطش انسان را سیراب کند و نیاز واقعی انسان را پاسخ دهد. امروزه در غرب بحثی تحت عنوان تجربه دینی مطرح است که معتقدند اصل و اساس دین ارتباط با خداست و امری قدسی است. بعضی ها هم امر قدسی را امر نامتناهی و مبهمی می دانند که معلوم نیست چیست و به عنوان تأمل (مدیتیشن) می خواهند که از این راه عطش خود را سیراب کنند. ولی معلوم نیست که اینها چیست؟! یک امر مبهم نامعلومی است که در واقع شاید نتوانیم حقیقت آنرا کشف کنیم لذا تحت عنوان تجربه دینی می گویند همه باید آنرا تجربه کنید، به همه شما وحی می شود. شما همه می توانید با خدا مبدأ هستی، ارتباط برقرار کنیم ولی باید مشخص شود که مبدأ هستی چیست؟، آیا این عالم ماده می تواند مبدأ هستی باشد. این امر نامتناهی جسم است یا غیر مادی است. باید دقیقا این امر مشخص شود. باید با عقلانیت عجین باشد و اگر با عقلانیت عجین شد، ارتباطی که انسان با خداوند دارد و با مبدأ هستی، اگر مبدأ هستی صفات حقیقی و صفات صحیحی را بتوانیم به آن استناد بدهیم می تواند نیاز انسان برطرف شود و الا چیز مبهمی که بخواهند بر جای خدای واقعی بنشنانند و نیاز انسان را برطرف کنند واقعا این جعلی است. به هر جهت این که انسان به مبدأ هستی یا امر نامتناهی که معلوم نیست جسم است یا چه صفاتی دارد خودمان را سرگرم با او کنیم. در واقع این دور شدن از آن دین واقعی است لذا مسیر صحیح همان چیزی است که انبیاء الهی آوردند. همان چیزی است که پیامبران برای سعادت بشر آوردند و مظهر تام و تمام آن هم اسلام است که مجموعه ای از اخلاق، اعتقادات و احکام است و اینها همه در هم تنیده است. برای اینکه اخلاقی باشیم باید مناسک دین را انجام بدهیم و باید اعتقادات خودمان درست باشد، امروزه می گویند اگر خدا نباشد در واقع انسان مجاز به همه کار است و همه چیز برای او مباح است. در واقع خدا می تواند تکیه گاه خوبی برای اخلاق باشد مناسک دین می تواند تکیه گاه خوب و تمرین و ممارستی برای اخلاق باشد. وقتی انسان روزه می گیرد چگونه تمرین و ممارست می کند و بر هوای نفس و تمایلات نفسانی خودش غلبه پیدا می کند. اگر منظور ما از معنویت، فقط اخلاق منهای مناسک و اعتقاد به وجود خدای حقیقی باشد کاذب است. اگر فقط اعتقاد به خدا بدون مناسک و اخلاق است باز جعلی است و اگر فقط هر کدام از اینها به تنهایی باشد نیاز معنوی انسان را نمی تواند سیراب کند و تنها نیاز واقعی انسان و تکیه گاهی که می تواند وابستگی انسان را تأمین بکند خدای واقعی و دینی است که با عمل کردن به آن انسان به آرامش واقعی می رسد.
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ - ۰۸:۲۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
الهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند/ معنویت به شریعت و اخلاق خلاصه نمی شود
دین و اندیشه آیت الله محقق داماد در نشست گفتگوی ادیان الهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند معنویت به شریعت و اخلاق خلاصه نمی شود استاد دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز در هفتمین دور نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات و شورای جهانی کلیساها با بیان اینکه معنویت در الهیات اسنشست « نقد تبیین کارکردی دین» برگزار می شود/ کتاب «دین و اخلاق» منتشر شد
دین و اندیشه نشست نقد تبیین کارکردی دین برگزار می شود کتاب دین و اخلاق منتشر شد نشست علمی نقد تبیین کارکردی دین با حضور کارشناسان 30 بهمن ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر در این نشست که از سوی مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی و با همکتاب «دین و اخلاق» منتشر می شود/ چهارگونه رابطه و وابستگی اخلاق به دین
دین و اندیشه کتاب دین و اخلاق منتشر می شود چهارگونه رابطه و وابستگی اخلاق به دین به همت گروه فلسفه اخلاقِ پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب دین و اخلاق منتشر می شود به گزارش خبرگزاری مهر ربط و نسبت دین و اخلاق دیرزمانی است که ذهن و ضمیر اندیشمنتلفیق علم و تکنولوژی و ترویج آموزههای اخلاقی و دینی راه مبارزه با تخریب زیستمحیطی
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶ ۴۸ هاروتیونیان وزیر محیط زیست کشور ارمنستان امروز چهارشنبه 23 11 92 با محمدرضا تابش و نمایندگان اقلیتهای دینی در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتوگو کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این دیدار محمدرضا تابش رییس فراکسدین بهترین جایگاه برای جهانی عاری از خشونت است/بین علم و مدرنیته همواره دین است که پیروز میشود
دین و اندیشه یونسی در نشست ادیان دین بهترین جایگاه برای جهانی عاری از خشونت است بین علم و مدرنیته همواره دین است که پیروز میشود دستیار ویژه رئیسجمهور در امور اقوام و اقليتهاي ديني و مذهبي گفت پیشنهاد رئیسجمهور در سازمان ملل جهانی عاری از خشونت است که دین بهترین جایگاه برایدین و اعتقادات را نمیتوان با ظاهر افراد سنجید
سهشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۵۶ یک پژوهشگر دینی حوزه علمیه قم گفت سعادت انسان در دنیا و آخرت در گرو خداشناسی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی حجتالاسلام رضا مصباح در نشست گفتمان دینی با موضوع مهدویت و فرقهشناسی افزود معرفت و شناخت خدا انسان راروحانی: اقتصاد ایران در حال طلوع دوباره است/از نظر موازین دینی و اخلاقی با سلاح کشتار جمعی مخالفیم
روحانی اقتصاد ایران در حال طلوع دوباره است از نظر موازین دینی و اخلاقی با سلاح کشتار جمعی مخالفیم رئیس جمهوری با بیان اینکه هیچ مانعی برای توسعه روابط دیرینه اقتصادی علمی فرهنگی و تجاری ایران و کره جنوبی نمیبینیم گفت اقتصاد ایران در حال طلوع دوباره است به گزارش نامه نیوزشماره نود و چهارم مجله اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد/ رویکردهای دینپژوهی در جهان معاصر
دین و اندیشه شماره نود و چهارم مجله اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد رویکردهای دینپژوهی در جهان معاصر به همت مؤسسه اطلاعات شماره نود و چهارمِ مجله اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان دین پژوهی 3 در بهمن 92 منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر دبیر دفترِ این ماهِ نشریه همچون شماره پیتسخیری: دین با عقلانیت انسان سازگاری کامل دارد
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸ ۰۷ مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت اگر ما بخواهیم بین معنویت و مدرنیته فرق بگذاریم یعنی بین خالق و مخلوق جدایی انداختهایم به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله تسخیری در هفتمین نشست دینی مرکز گفتوگوی ادیاتقلیل دین به معنویت به معنای ناقص انگاشتن دین است/ کمال دین نظر هماهنگ به دنیا و آخرت است
دین و اندیشه غرویان در گفتگو با مهر تقلیل دین به معنویت به معنای ناقص انگاشتن دین است کمال دین نظر هماهنگ به دنیا و آخرت است یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تقلیل دین به معنویت به معنای ناقص انگاشتن دین است گفت دین هم به زندگی دنیا و هم به زندگی آخرت می پردازد یا هم بهعضو جامعه مدرسین: مجلس برای نظارت حوزه علمیه بر فیلمهای دینی قانون تصویب کند
عضو جامعه مدرسین مجلس برای نظارت حوزه علمیه بر فیلمهای دینی قانون تصویب کند فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری حوزه نوشت متولیان عرصه فیلم سازی باید در مسائل مربوط به دین مذهب و مقدسات به نصایح مراجع عظام و بزرگان حوزه گوش کنند اما متاسفانه نسبت به این مهم بی توجهآیتالله اعرافی: گفتمان جامعه المصطفی(ص) گفتمانی دینی، معنوی، فلسفی و اخلاقی است
آیتالله اعرافی گفتمان جامعه المصطفی ص گفتمانی دینی معنوی فلسفی و اخلاقی استمدیر جامعه المصطفی ص العالمیه با بیان اینکه بهرهمندی از یک شبکه تبلیغی مناسب برای دانش آموختگان ضروری است گفت گفتمان المصطفی ص گفتمان دینی معنوی فلسفی اخلاقی و همراه با حکمت است و آن را برای هموجوب نظر (به کارگیری عقل) در معارف دینی از منظر کلام اسلامی
وجوب نظر به کارگیری عقل در معارف دینی از منظر کلام اسلامیدر کلام اسلامی چهار استدلال بر وجوب نظر اقامه شده است دو استدلال از سوی عدلیه و دو استدلال نیز از سوی اشاعره با ارزیابی این استدلالها به این نتیجه رسیدیم که تنها استدلال بیواسطه عدلیه از قوت و استحکام باسته برخوردار ابسته فرهنگی پیشنهادی دین و اندیشه/از تدریس عرفان نظری تا دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی
دین و اندیشه بسته فرهنگی پیشنهادی دین و اندیشه از تدریس عرفان نظری تا دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه علاقه مندان به مطالعات قرآنی می توانند در دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی با تدریس محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی شرکت کنندبرگزاری گفتگوي دینی با شوراي جهاني كليساها/ ارائه 16 مقاله پیرامون«معنويت و مدرنيته»
دین و اندیشه برگزاری گفتگوي دینی با شوراي جهاني كليساها ارائه 16 مقاله پیرامون معنويت و مدرنيته هفتمين دور گفتگوي مركز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با شوراي جهاني كليساها برگزارمي شود به گزارش خبرگزاری مهر هفتمين دور گفتگوي مركز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتبآیت الله ابطحی الگوی گمنام عالم دینی در جامعه امروز است
دین و اندیشه حجت الاسلام پناهیان آیت الله ابطحی الگوی گمنام عالم دینی در جامعه امروز است مراسم بزرگداشت آیت الله سید محمد باقر موحد ابطحی عصر چهارشنبه 23 بهمن ماه با حضور جمعی از علمای دینی و شخصیت های کشوری و لشگری و اساتید حوزه و دانشگاه در دانشگاه امام صادق برگزار شد به گزار«سيماي سرافرازان» منتشر شد/ مباحث اخلاقی آیت الله مصباح یزدی
دین و اندیشه سيماي سرافرازان منتشر شد مباحث اخلاقی آیت الله مصباح یزدی سيماي سرافرازان اثر جديد آيتالله مصباح يزدي است که به تازگي جلد نخست آن به زيور طبع آراسته شده است به گزارش خبرگزاری مهر اين کتاب بخشي از مباحث اخلاقي آیت الله مصباح است كه به ترسيم ويژگيهاي شي-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها