تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833958316
آیا پایه گزار شیعه عبد الله بن سبا ست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
آیا پایه گزار شیعه عبد الله بن سبا ست؟
و همچنين عبدالله بن سبا بود كه قائل به الوهيت علي ـ عليه السلام ـ بود و مي گفت كه «يا علي در دل من چنين راه يافت كه تو خدايي و من پيغمبر هستم» علاوه بر اين...
به گزارش سرویس دینی جام نیوز با مراجعه به كتاب هاي تاريخي براي شناخت سبائيان و عبدالله بن سبا به نقطه مشتركي ميان مؤرخاني كه از او سخن گفته اند برخورد مي كنيم كه خلاصه آن چنين است:
گفته اند عبدالله بن سبا مردي يهودي از اهل صنعاء يمن، در زمان عثمان به ظاهر ايمان آورد ولي پنهاني در ميان مسلمانان مكر و حيله به كار مي برد و در شهرهاي بزرگ اسلامي مانند شام و كوفه و بصره و مصر گردش كرده و در مجامع مسلمين حاضر مي شد و مردم را تبليغ مي نمود بر آنكه پيغمبر اسلام محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ را نيز مانند عيسي بن مريم ـ عليه السلام ـ رجعتي است و همچنانكه هر پيغمبري وصي داشت، وصي محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ هم علي ـ عليه السلام ـ است و او خاتم اوصياء است هم چنانكه محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ خاتم انبياء بود و چون عثمان حق اين وصي را غصب كرده و درباره او ستم نموده است پس بايد قيام كرد و حق را به اهلش باز گردانيم.(1) عثمان را در خانه اش محاصره نموده، تا كار به كشته شدنش انجاميد و همه اين كارها به رهبري و مباشرت عبدالله بن سبا و سبائيان صورت گرفت.
و گويند كه پس از آنكه مسلمانان با علي ـ عليه السلام ـ بيعت كردند و طلحه و زبير براي خون خواهي عثمان به بصره رفتند و بيرون بصره بين حضرت علي ـ عليه السلام ـ و آن دو كه سركرده سپاه جنگ جمل بودند شروع به تفاهم شد، سبائيان ديدند اگر اين تفاهم صورت گيرد مسبب اصلي قتل عثمان كه خود سبائيان بودند مشخص گشته و گرفتار خواهند شد، لذا شبانه تصميم گرفتند به هر وسيله و هر دسيسه اي كه شده آتش جنگ را بر افروزند، پيرو اين تصميم، بنا گذاردند دسته اي از ايشان به حالت استتار ميان سپاه علي و دسته اي ديگر ميان لشگر طلحه و زبير شب هنگام از تاريكي استفاده نموده اين دو لشگر را عليه يكديگر بشورانند و نگذارند كسي از اين راز آگاه شود. كه اين نقشه خطرناك را با موفقيت انجام دادند.(2) و همچنين عبدالله بن سبا بود كه قائل به الوهيت علي ـ عليه السلام ـ بود و مي گفت كه «يا علي در دل من چنين راه يافت كه تو خدايي و من پيغمبر هستم» علاوه بر اين بعد از شهادت اميرالمؤمنين علي ـ عليه السلام ـ كه خبر به عبدالله بن سبا رسيد گفت «علي نمرده است اگر مغز او را در هفتاد انبان مي كردي و هفتاد گواه بر قتل او مي گرفتي باز هم باور نمي كردم. او كشته نشده و نخواهد مرد تا آنكه سراسر زمين از آن او شود».(3) او قائل به اين بود كه حضرت نمرده و بلكه غائب شده و در آينده رجعت خواهد كرد.(4)
اين خلاصه از زندگي نامه عبدالله بن سبا بود كه راوياني چون ابن اثير، ابن خلدون و ابن كثير و... آن را نقل كرده اند كه با مراجعه به منابع اين كتاب در مي يابيم كه به جز كتاب «تاريخ الامم و الملوك» ابوجعفر محمد بن جرير طبري كه متوفي سال 310 هجري قمري مي باشد و نسبت به همه تاريخ نگاران به آن حادثه نزديك بوده منبع ديگري وجود ندارد و همه از كتاب تاريخ طبري نقل قول كرده اند. با توجه به داستان عبدالله بن سبا كه در ضمن حوادث سال 30 ـ 36 هجري قمري بوده بايد خود طبري نيز از طريق شخصي اين داستان را روايت كرده باشد كه آن شخص هم سيف بن عمر تميمي كوفي مي باشد كه وفات او در سال 170 هجري قمري در زمان خلافت هارون الرشيد مي باشد. براي دانستن ارزش روايت سيف بايد اول به كتاب هاي علماء رجال و حديث اهل سنت مراجعه كرد تا ببينيم درباره قوت و ضعف حديث سيف و صحت و وثوق او چه گفته اند.
1. يحيي بن معين (متوفي سال 233 هجري قمري) درباره او گفته «حديث او ضعيف است و سست».
2. نسائي (متوفي سال 303 هجري قمري) گفته «او ضعيف است و حديثش را ترك كرده اند، نه مورد اعتماد است و نه امين».
3. ابو داود (متوفي سال 275 هجري قمري) گفته: «بي ارزش است و بسيار دروغگو است».
4. ابن حبان (متوفي سال 354) گفته: «حديث هائي را كه خود جعل مي كرده، آن را از زبان شخص موثقي نقل مي كرده است» و نيز گويند «سيف متهم به زندقه است و گفته اند حديث جعل مي كرده است».(5)
اين نظريه دانشمندان علم رجال در مورد سيف بوده كه در نيمه نخست قرن دوم هجري يعني يكصد و بيست سال پس از وجود افسانه عبدالله بن سبا مي زيسته و جز او و پيش از او كس ديگري از عبدالله بن سبا نامي نبرده است.
تاريخ نگاران اسلامي مانند ابن شهاب زهري، عروه بن زبير،ابان بن عثمان، ابوبكر بن حزم، موسي بن عقبه و واقدي و جز اينها كه در اواخر روزگار امويان مي زيسته و همه روايات و رويدادها را در كتاب هاي خود ثبت كرده اند هيچ نامي از او نبرده و به هيچ وجه درباره او چيزي ننوشته اند و همچنين بر زبان هيچ يك از امويان مانند معاويه و امثال او كه پول هاي كلان مي دادند تا روايتي به سود آنان و به زيان علي ـ عليه السلام ـ و پيروانش وضع شود، نام او بازگو نشده و تاريخ اسلام در طول قرن اول هجري حتي تا اواخر نيمه نخست قرن دوم، هيچ چيزي از وجود اين قهرمان افسانه اي و انديشه ها و توانايي ها و حيله بازي هاي او نمي داند. در اواخر نيمه نخست قرن دوم هجري اين بازيگر به وسيله سيف بن عمر بر روي صحنه نمايان شد و سيف بن عمر در ميان محدثان و تاريخ نويسان به حيله گري و دروغ پردازي و چاپلوسي نزد حكام عباسي كه در همه موارد با علويان و پيروان آنها از روش دشمنان پيشين آنان پيروي مي كردند مشهور است.
اضافه بر همه اينها اگر قهرمان حوادثي كه عثمان در درون مدينه و بيرون آن بر آنها دچار شده بود، همين يهودي بيگانه بوده است بايد نزد عثمان و فرمانداران او شناخته شده و معروف باشد در صورتي كه آنچه به نظر مي رسد اين است كه عثمان و كارگزاران او به هيچ وجه از ابن سبا نام نبرده اند و تاريخ هم گوياي اين نيست كه عثمان از او نزد كسي گله و شكايتي كرده باشد بلكه او علي ـ عليه السلام ـ و عمار و اباذر غفاري را متهم مي كردكه مردم را بر ضد او مي شورانند و ازآنان پيش مردم شكوه مي كرد. در موارد و موقعيت هاي ديگر نيز عثمان حتي اشاره اي دور به اين يهودي بيگانه اي كه ادعا مي كنند دنيا را شورانيده و بر ضد او برانگيخته، نكرده است و معقول نيست كه وضع ابن سبا بر عثمان و كارگزارانش پوشيده بماند در حالي كه او اصحاب شايسته پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ را مانند عمار و ابن مسعود را تازيانه مي زند و اباذر را تعقيب و به سرزمين دور و خالي از سكنه تبعيد مي كند ودر آنجا فوت مي كند اما چگونه ممكن است در مورد اين مرد يهودي سكوت اختيار كرده باشد؟
در نتيجه در مورد عبدالله بن سبا چنين مي توان گفت كه داستان زندگي او افسانه اي بيش نيست. كه توسط سيف بن عمر ساخته و پرداخته شده است.
2. پايه گذار تشيع؟كساني كه تشيع را ساخته سبائيان مي دانند مي پندارند كه تشيع از آثار و نتايج كشته شدن عثمان است و به وسيله عبدالله بن سبا كه عقيده داشته علي ـ عليه السلام ـ وصي پيامبر اكرم اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و داراي حق الهي در خلافت است پديده آمده است و در نتيجه پايه گذار تشيع را عبدالله بن سبا مي دانند، براي اين منظور بايد قبل از پرداختن به پايه گذار تشيع بايد كلمه شيعه را بررسي كرد كه به چه معناست.
شيعه در لغت به معني دوستان، ياران، پيروان(6) و بر تابعان شخص معيني اطلاق مي شود و به همين خاطر چون شيعيان به ولايت حضرت علي ـ عليه السلام ـ و به پيروي از مكتب روحاني آن حضرت اعتقاد دارند، آنان را شيعه علي ـ عليه السلام ـ يعني پيروان علي ـ عليه السلام ـ گفته اند.(7) در قرآن نيز در موارد متعددي شيعه به معني پيروان و ياران آمده است «هذا من شيعته و هذا من عدوه» موسي با دو نفر رو برو شد كه يكي از پيروان او و ديگري دشمن او بود.(8)
با توجه به توضيح بالا بايد ديد كه كلمه شيعه از كي و توسط چه كسي بر ياران حضرت نهاده شد.
با بررسي تاريخ اسلام بالاخص تاريخ 23 ساله تبليغ اسلام در مكه و مدينه به روشني ثابت مي شود كه تشيع در حوزه اسلام به وسيله خود پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ پايه گذاري شده چرا كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در موارد متعددي كساني را كه به دوستي و ولاي علي ـ عليه السلام ـ معروف بودند شيعه خوانده مانند: «پيامبر به حضرت علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايند: تو و شيعيانت در حوض كوثر بر من وارد مي شويد در حالي كه سيراب شده ايد».(9)
با اين بيان ادعاي شكل گيري تشيع و اعتقاد به خلافت بلافصل علي ـ عليه السلام ـ كه به وسيله ابن سبا و پس از كشته شدن عثمان مي باشد، نظريه اي باطل و بي اساس خواهد بود. چرا كه علاوه بر روايات شيعي، محدثان اهل تسنن نيز بر اين اعتقادند كه اين عقيده از زمان پيامبر اكرم اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ وجود داشته همانند روايتي كه ابن عساكر از جابربن عبدالله نقل مي كند كه: «ما در محضر پيامبر اكرم اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بوديم، ناگهان علي ـ عليه السلام ـ وارد شد پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرمودند: سوگند به خدايي كه جانم در دست اوست اين مرد و شيعيانش در روز قيامت، رستگار خواهند بود».(10)
علاوه بر اين حضرت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ چندين بار حضرت علي ـ عليه السلام ـ را جانشين و خليفه بعد از خود معرفي مي كند كه از آن جمله در اولين ابلاغ علني اسلام پس از سه سال پنهاني، پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ حضرت علي ـ عليه السلام ـ را جانشين خود معرفي مي كند و آخرين آن در غدير خم بود كه هم از طريق اهل تسنن و هم شيعه روايت شده بنابراين خلافت بلافصل حضرت و همچنين نهادن كلمه شيعه بر پيروان امام علي ـ عليه السلام ـ از زمان پيامبر اكرم اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و به وسيله خود آن حضرت بوده.
افزون بر اين ها آنچه كه درباره عقايد ابن سباء گفته شده است هيچ كدام در مذهب تشيع قابل قبول نمي باشد و ممكن نيست كه پيروان عبدالله بن سباء، پيشواي خود را انكار كرده و در عين حال سبئيه باشند. پاورقی: 1. ابوالفداء الحافظ ابن کثير، البدايه و النهايه، ج7، الطبعة الاولي، 1966م، مکتبة المعارف بيروت، ص167.
2. عسگري، مرتضي،عبدالله بن سبا، مترجم زنجاني، نجفي، هريسي، انتشارات مجمع علمي اسلامي، چاپ سوم، ج1، ص40 ـ 41.
3. مشکور، محمد جواد، فرهنگ فرق اسلامي، انتشارات آستان قدس رضوي، چاپ چهارم، 1384ش، ص225.
4. همان، ص224.
5. عسگري، مرتضي، عبدالله بن سبا، مترجم زنجاني، نجفي، هريسي، انتشارات مجمع علمي اسلامي، چاپ سوم، ج1، ص70.
6. معين، محمد، فرهنگ فارسي، انتشارات اميرکبير، چاپ چهارم، ج2، (متوسط)، ماده شيعه، ص2113.
7. مشکور، محمد جواد، فرهنگ فرق اسلامي، چاپ چهارم، 1384ش، انتشارات آستان قدس رضوي، ص270.
8. قصص : 15.
9. ابن حجر، هيثمي المکي، الصواعق المحرقه، مکتبه قاهره، ص32.
10. مجله تخصصي کلام اسلامي، سخنراني، سبحاني، ش52، زمستان 1383ش، ص14.
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ - ۲۰:۵۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]
صفحات پیشنهادی
درگذشت آيتالله موحد ابطحی/ برگزاری اردوی استعدادهای درخشان قرآنی با راهپیمایی 22 بهمن
دین و اندیشه دین و اندیشه در 7 روز درگذشت آيتالله موحد ابطحی برگزاری اردوی استعدادهای درخشان قرآنی با راهپیمایی 22 بهمن خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه درگذشت آيتالله سيد محمدباقر موحد ابطحی برگزاری نشستهای مختلف در حوزه اندیشه به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برپاییآیتالله مکارمشیرازی: راهپیمایی امسال پرشورتر از همیشه برگزار میشود
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۵۴ مرجع تقلید شیعیان با تبریک دهه مبارک فجر و یومالله 22 بهمن بر ضرورت حضور حماسی مردم در راهپیمایی تاکید کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم افزود راهپیمایی امبزرگداشت آیتالله موحد ابطحی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار میشود
یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴ ۲۹ مراسم بزرگداشت آیتالله موحدابطحی در دانشگاه امام صادق ع برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مجلس بزرگداشت مرحوم آیتالله موحد ابطحی روز چهارشنبه 23 بهمن ماه از ساعت 15 الی 16 30 از طرف آیتالله مهدوی کنی رئیسپاسخ آیت الله خامنه ای به استفتاء درباره تقدم اقامه نماز جمعه بر برگزاری نمایشگاه
پاسخ آیت الله خامنه ای به استفتاء درباره تقدم اقامه نماز جمعه بر برگزاری نمایشگاه مقام معظم رهبری در پاسخ به استفتایی درباره اقامه نماز جمعه در مصلای تهران و برگزاری نمایشگاه فرمودند اقامه نماز جمعه در مصلی یادشده مقدم بر سایر امور است و اگر برپایی نمایشگاه ها مزاحم با نمازجمعهگزارش تصویری - دیدار رمضان عبدالله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با دبیر شورای عالی امنیت ملی
دیدار رمضان عبدالله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با دبیر شورای عالی امنیت ملی عکس امیر پورمند - ایسنا شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۱۱النشره گزارش داد دستگیری مرد شماره ۲ گروه عبدالله عزام شکار گران بهایی برای لبنان است
النشره گزارش داددستگیری مرد شماره ۲ گروه عبدالله عزام شکار گران بهایی برای لبنان استارتش لبنان با دستگیری نعیم عباس مردم شماره 2 گروه تروریستی عبدالله عزام شکار گرانبهایی را به چنگ آورده که اطلاعات مهمی درباره انفجارهای تروریستی این کشور فاش کرده است به گزارش خبرگزاری فارس پایگبه همت مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق مراسم مناظره صادق زیباکلام و عبدالله گنجی با موضوع تعامل با غرب برگ
به همت مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادقمراسم مناظره صادق زیباکلام و عبدالله گنجی با موضوع تعامل با غرب برگزار میشودبه همت مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق مناظره بین صادق زیباکلام و عبدالله گنجی در خصوص مساله تعامل انقلاب اسلامی با غرب شنبه ۲۶ بهمن در دانشگاه امام صادق عامیرعبداللهیان:نشست سه جانبه ایران،سوئیس و سوریه فردا در تهران برگزار می شود
در گفت و گو با ایرنا امیرعبداللهیان نشست سه جانبه ایران سوئیس و سوریه فردا در تهران برگزار می شود تهران-ایرنا- حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران سوئیس و سوریه برای تسهیل ارسال کمک های انسان دوستانه به این کشور فرداگزارش تصویری - دیدار رمضان عبدالله با وزیر امور خارجه
دیدار رمضان عبدالله با وزیر امور خارجه عکس عرفان خوشخو - ایسنا چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸ ۳۳جشن میلاد امام حسن عسکری(ع) در امامزاده عبدالله همدان برگزار می شود
استانها غرب همدان حجت السلام قبادی در گفتگو با مهر جشن میلاد امام حسن عسکری ع در امامزاده عبدالله همدان برگزار می شود همدان- خبرگزاری مهر معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان همدان از برگزاری جشن میلاد امام حسن عسکری ع با حضور مقامات کشوری و استانی در امامزاده عبگزارش تصویری - دیدار رییس مجلس با رمضان عبدالله
دیدار رییس مجلس با رمضان عبدالله چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۱۹گزارش فارس از نشست مطبوعاتی فیلم «آرایش غلیظ» نعمتالله: بازگشت به عقب نداشتهام/سعدی: تمام تلاشمان
گزارش فارس از نشست مطبوعاتی فیلم آرایش غلیظنعمتالله بازگشت به عقب نداشتهام سعدی تمام تلاشمان برای اکران نوروزی استکارگردان فیلم سینمایی درخصوص اینکه آرایش غلیظ نسبت به فیلم قبلی او بیپولی یک بازگشت به عقب محسوب میشود گفت به هیچ وجه چنین فکری نمیکنم و معتقدم فیلم آرایش غلعبدالقیوم کرزی همگام با انتخابات افغانستان، آزمون تاریخی و سرنوشت ساز/7 حامد کرزی: برگزاری انتخابات گامی مهم ب
عبدالقیوم کرزی همگام با انتخابات افغانستان آزمون تاریخی و سرنوشت ساز 7حامد کرزی برگزاری انتخابات گامی مهم برای ثبات سیاسی در افغانستان استدولت حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان باوجودی که هر روز به پایان نزدیک میشود اما وی با ابراز خرسندی برگزاری انتخابات و آغاز مبارزات انتخادستگیری مغز متفکر گروه تروریستی عبدالله عزام
دستگیری مغز متفکر گروه تروریستی عبدالله عزامتاریخ انتشار پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵ ۵۷ ارتش لبنان با دستگیری نعیم عباس مردم شماره ۲ گروه تروریستی عبدالله عزام شکار گرانبهایی را به چنگ آورده که اطلاعات مهمی درباره انفجارهای تروریستی این کشور فاش کرده است به گزارش فارس ارتش لباسفند ماه سال جاری برگزار میشود مراسم دومین سالگرد شهید حجتالله رحیمی در باغملک
اسفند ماه سال جاری برگزار میشودمراسم دومین سالگرد شهید حجتالله رحیمی در باغملکپدر شهید حجتالله رحیمی از برگزاری دومین سالگرد عروج ملکوتی این دانشجو و مداح شهید در شهرستان باغملک در شمال استان خوزستان خبر داد صفدر رحیمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد آیینترکی الفیصل: ملک عبدالله به احمدینژاد گفته بود که در امور داخلی اعراب دخالت نکند/سران عربستان و ایران مرتب با
ترکی الفیصل ملک عبدالله به احمدینژاد گفته بود که در امور داخلی اعراب دخالت نکند سران عربستان و ایران مرتب با یکدیگر دیدار میکنند ترکی الفیصل بن عبدالعزیز آلسعود از اعضای خانواده سلطنتی آل سعود در گفتگویی با نشریه آلمانی "دی ولت" به تشریح دیدگاههای خود درباره رابطهمراسم بزرگداشت آیتالله موحد ابطحی در اصفهان برگزار میشود
استانها جنوب اصفهان امروز و فردا مراسم بزرگداشت آیتالله موحد ابطحی در اصفهان برگزار میشود اصفهان - خبرگزاری مهر مراسم بزرگداشت آیتالله موحد ابطحی امروز و فردا در اصفهان برگزار میشود به گزارش خبرنگار مهر مراسم بزرگداشت آیتالله موحد ابطحی امشب از ساعت 19 الی 21 در-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها