تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834061590
روششناسی تفسیر اجتماعی قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
روششناسی تفسیر اجتماعی قرآن
تفسیر اجتماعی قرآن، زمینه نگاه چند بعدی به قرآن کریم را فراهم میسازد و باعث میشود از ورود به دیدگاههای متحجرانه و تک بعدی که دفاعناپذیر جلوگیری شود.
بخش اول چکیده نویسنده با استفاده از یافتهها و آموزههای موجود در عرصه تفسیر قرآنکریم در بخش قواعد، مبانی و پیشفرضها و همچنین با توجه به آموزههای جامعهشناختی، مناسبتی بین تفسیر و قرآن کریم1، در قالب «تفسیراجتماعی» برقرار میسازد و ضرورت چنین رویکردی را، با توجه به اصول یاد شده، تبیین مینماید؛ به اینمعنا که در شرایط فعلی که دانش رو به گسترش است و به همان میزان توان بهرهوری از قرآنکریم رو به افزایش میباشد، با مراجعه به مسائل علوم از جمله جامعهشناسی، میتوان پاسخهای متقن و پذیرفتنی از قرآن کریم استخراج کرد و به حل آن مسائل کمک کرد. واژههایاصلی: قرآن، تفسیر، تفسیر اجتماعی، جامعهشناسی، علوم اجتماعی. مقدمه قرآن کریم با تمام محتوای متعالیاش، چشمهای جوشان در تنظیم حیات اجتماعی بشر است و عالمان و فرهیختگان هر روز که میگذرد، بیش از پیش به نقش آن به عنوان «قاعدهای اساسی و الهامبخش در رویارویی با تهاجمهای خصمانه به عقیده اسلامی» واقف میشوند. قرآنکریم خود را تبیین کنندة همه چیز وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَاناً لِکُلِّ شَیْءٍ؛ (نحل/ 89) و بیان برای مردم هذَا بَیَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِینَ؛ (آلعمران/ 138) میداند. امروزه هر اهل دقتی میپذیرد که قرآن راهنمای اساسی در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی ـ متناسب با هر عصری ـ است؛ البته اگر بهرهبردار از آن در وادی هولناک تفسیر به رأی یا برداشتهای متحجرانه یا التقاطی قرار نگیرد، لذا بین علمای بزرگ شیعه و اندیشمندان اهلسنت، کسانی که بیشتر به دغدغههای اجتماعی توجه کردهاند و قرآن را در این زمینه رهگشا دیدهاند، تفاسیر متعددی با گرایش اجتماعی در زمینههای مختلف (اعم از: مسائل کلی و جزیی) تدوین کردهاند یا در بیانات خود به آن توجه ویژه نشان دادهاند. در بخش تفاسیر عالم تشیع میتوان به المیزان فی تفسیر القرآن، (علامه طباطبایی)، تفسیر نمونه (آیتالله مکارم شیرازی)، پرتویی از قرآن (آیتالله طالقانی)، جامعه در قرآن (آیتالله جوادی آملی) و در عالم اهل سنت، به تفسیر المنار (رشید رضا) و فی ظلال القرآن (سید قطب) اشاره کرد. بزرگانی چون سید جمال الدین اسدآبادی، مرحوم شهید مرتضی مطهری، شهید سید محمد باقر صدر نیز زمینههای فراوانی را در بهرهمندی از قرآن کریم در عرصههای اجتماعی فراهم و تبیین نمودهاند: همچنان که امام خمینی; به گونهای عملی و متأثر از مکتب اسلام ناب، قرآن را در صحنه زندگی اجتماعی مسلمانان احیاء کرد. همانگونه که کتابها و تفاسیر یا برداشتهای مختلف دیگری در جهان اسلام ـ به طور عام ـ و در جهان عرب و ایران اسلامی ـ به طور خاص ـ این موضوع را مورد توجه قرار دادند. از این قبیل آثار میتوان به جامعه و تاریخ در قرآن (مصباح یزدی)، جامعه انسانی از دیدگاه قرآن (شهید محمد باقر حکیم)، قرآن و عقاید اجتماعی (عزتالله رادمنش)، مدخل الی علم الاجتماع الاسلام (یوسف شلمت)، بناء المجتمع الاسلامی و نظم و دراسته فی علم الاجتماع الاسلامی (نیل سمالوطی)، عناصر المجتمع فی القرآن الکریم (شهید محمد باقر صدر) و المجتمع بحوث فی المذهب الاجتماعی القرآنی (محمد عبدالجبار) اشاره نمود. جامعه شناسی هنجارگرا در یک تقسیمبندی علوم و معارف بشری را به سه دسته اساسی (علوم فیزیکی، علوم زیستی و علوم انسانی) تقسیم میکنند. علوم انسانی به دانشهای مربوط به انسان در قالب علوم انسانی، اجتماعی یا تاریخی و فرهنگی ناظر است که بخشی از آن، علوم انسانی به امور و شئون اجتماعی او توجه دارد و تنها جنبة توصیفی دارد. جامعهشناسی، بر اساس این تقسیمبندی و طبقهبندی علوم، از جمله علوم انسانی ـ اجتماعی با جنبة توصیفی به حساب میآید (ر.ک. به: مصباح یزدی، محمد تقی، جامعه و تاریخ در قرآن، 16 ـ 21). صرف نظر از جنبة توصیفی جامعهشناسی، از ویژگیهای عمدة آن که از محصولات رشد علمی در جامعة غرب پس از قرنهای نوزده و بیست است، «اثباتگرایی» یا متأثر از دیدگاه فلسفی خاصی دربارة جهان، حیات و انسان است که فیلسوف فرانسوی «اگوست کنت» به عنوان پدر جامعهشناسی غرب، در قرن نوزدهم و در فضایی از ناآرامی و آشوب فکری پدید آورد؛ فضایی که از مشخصات اصلی آن مخالفت جریانهای انسانگرا و اومانیستی بر ضد نظام اندیشة دینی افراطی (مسیحی) است (کوزر، لوئیس، زندگی و اندیشة بزرگان جامعهشناسی، 24ـ 36) یکی از ویژگیهای بارز اثباتگرایی، سکولاریستی بودن آن است و این که سعی میکند به صورت علمی و مستقل از تصورات و مفاهیم دینی، به مطالعة امور طبیعی و اجتماعی بپردازد. جامعهشناسی هنجارگرا، که حکایت ضرورت اصلاح و تجدید نظر در مبانی روش شناختی در جامعهشناسی است و امروزه ـ به خصوص با گسترش رویکردهای دینی به ویژه در جامعة علمی اسلامی ـ به عنوان یک اقدام ضروری تلقی میگردد، در حقیقت افزودن منبع وحی و جهتدهیهای آن به مجموعه منابع جامعهشناسی است؛ روشی که از سطح پژوهشِ صرفاً اثباتگرا که در محدودة توصیف و گزارش واقعیت میایستد، فراتر میرود و در پرتو معیارهای مشخصی که از قرآنکریم و جهتگیریهای آن نشأت میگیرد، به سطح ارزشگذاری و ارائة جایگزین گام مینهد. این روش مطالعه که واقعیت را از برنامة خود حذف نمیکند، به توصیف و تحلیل تجربی هم بسنده نمیکند؛ در نتیجه، هنجارگرایی روشی است که هر دو رویکرد را با هم دارد؛ یکی رویکرد توصیفی و گزارشی و دیگری رویکرد ارزشگذارانه و ارائه جایگزین معیاری و ارزشی. بنابراین، تعارضی که در اثباتگرایی میان «گزارههای ناظر بر واقع» و «گزارههای ناظر بر ارزش» وجود دارد، نفی میشود، این روش مشروعیت ارزشهای حاکم بر واقعیت اجتماعی را، تنها به دلیل رواج و شیوع وحیانی این ارزشها، نمیپذیرد؛ بلکه در پرتو الگوها و مقایسههای مشخص شدة سنتی سعی در تفسیر واقعیت موجود به واقعیتی بهتر دارد (ر.ک. به: امزیان، محمد محمد، روش تحقیق در علوم اجتماعی از اثباتگرایی تا هنجارگرایی، 6 ـ 7). نسبت مطالعات اجتماعی و قرآنکریم پرداختن به رابطة مطالعات اجتماعی و قرآنکریم با توجه به بحث مفهومی و روشی که ارائه گردید، از دو نظر قابل بررسی است. الف) اگر از مباحث مربوط به معاد و توصیف مراحل و مکانهای مرتبط به آن و مطالبی از قرآن کریم که به مباحث توحید و صفات الهی میپردازد بگذریم، شاید بسیاری از مسائل محوری قرآنکریم به چگونگی حیات اجتماعی، تاریخ زندگی انسانهای صالح و ناصالح، بایدها و نبایدها و نیازمندیهای فکری و رفتاری او در ابعاد مختلف مادی و معنوی ناظر باشد. طرح گوناگون سرگذشت اقوام و سخنراندن از سنّتهای حاکم بر جوامع، تاریخ آنها و توجه دادن به عبرت از آنها (قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ؛ (آلعمران/ 137)، لَقَدْکَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاُِولِی الْأَلْبَابِ؛ (یوسف/ 111). به گونهای که تنها واژة «سنت» با تکرار قابل توجه و با تعابیر متعدد آمده ـ شاهدی زنده بر این مدّعی است. واژه «سنت الله» (8 بار)، «لسنتنا» (1 بار)، «سنن» (2 بار) و «سنة الاولین» (4 بار) تکرار شده است. همچنین طرح انواع مختلف این سنن و به تعبیری قوانین اجتماعی از مباحث محوری قرآنکریم است. مانند:1ـ تغییر سرنوشت به دست انسان: إِنَّ اللَّهَ لاَیُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءاً فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِن دُونِهِ مِن وَالٍ؛ (رعد/ 11). 2ـ آزمایش با انواع بلا و مصیبتها: وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالَّثمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ؛ (بقره/ 155). 3ـ تفاوت خصوصیات ظاهری و رفتاری انسان: یَاأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛ (حجرات/13)؛ وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلاَفُ الْسِنَتِکُمْ وَأَلْوَانِکُمْ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَاتٍ لِلْعَالِمِینَ؛ (روم/ 22). همچنین تقسیمبندی قرآن کریم از دو طبقة مترف و مستکبر و طبقه صالح و مستضعف و در راستای آن، طرح بحث از ریشههای فساد جامعه و راهکارهای اصلاح آن ـ که از مباحث اساسی قرآن کریم است و بیشتر در قالب اصول اساسی مانند ضرورت و فلسفة بعثت انبیاء و همچنین فروع آن که تا ابعاد اجتماعی نماز، امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری پیش میرود ـ نشانگر میزان بالای توجه قرآن کریم به موضوعات اجتماعی است (ر.ک. به: طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، 4، 91 ـ 133). اضافه بر آن، طرح و بیان احکام از نوع واجبات و محرمات و اشاره به برخی از علل تشریع احکام مختلف، گویای پردة دیگری از حقایق قرآنی است، موضوعاتی چون رسیدگی به ایتام، مساکین و در راه ماندگان، (انسان / 82 ؛ بقره / 83 ـ 177، 215؛ نساء / 8 و 36؛ مائده / 89 و 95؛ انفال/ 41؛ توبه/ 60؛ کهف / 79؛ نور/ 22 و حشر/7) انفاق معیار تقوی (بقره/ 3، 215) بیان انحرافات اجتماعی، مانند سرقت، ظلم فحشا و راههای مبارزه با آنها (مائده / 38 و 32 و 33؛ نور/ 21؛ آل عمران / 135 و نساء / 15 ـ 25) و ... گویای نوع نگاه قرآن کریم به فرهنگ و جامعة انسانی و مسایل مربوط به آن است. ب) جامعهشناسی (شاخهای از علوم اجتماعی با جنبه توصیفی) موضوع و روش مطالعاتی خاصی دارد. برخی از موضوعات محوری مطالعه در این رشته علمی عبارت است از: 1) مطالعة نهادهای اجتماعی، 2) فرهنگ و زیرمجموعههای مربوط به آن، 3) آموزش و پرورش، 4) فرهنگپذیری و جامعهپذیری، 5) گروههای اجتماعی، 6) آسیبشناسی اجتماعی، 7) قشربندی و طبقههای اجتماعی، 8) عدالت اجتماعی، 9) آزادی، 10) رهبری و حکومت در جامعه، 11) مدینة فاضله، 12) نظارت و کنترل اجتماعی، 13) تحلیل انقلابات، 14) جنبشها و حرکتهای مردمی و اجتماعی. موضوع اصلی جامعه شناسی تحلیل و مطالعة رفتارهای اجتماعی انسانی است. این دانش نقش انسانها ـ مستقیم و غیر مستقیم ـ را در خلق این رفتارها (اعم از رفتارهای مثبت یا منفی، هنجار یا ناهنجار، به دلیل انگیزهها، سلایق نگرشها و بینشهای متفاوت) تحلیل و بررسی میکند. با توجه به این نکته بین موضوعات مورد نظر قرآنکریم و مطالعات جامعهشناسی نوعی همخوانی احساس میشود. عمده دغدغة قرآن کریم با نگاه اجتماعی آن، حوزة رفتارهای انسانها در جامعه و اصلاح آن است. موضوع مطالعات جامعهشناختی هم، تحلیل اینگونه رفتارهاست؛ البته به شیوة جزیینگر؛ نه کلاننگری که در قرآن کریم هست. در نتیجه به نظر میرسد: 1) با مرور بر قرآنکریم در مییابیم که بسیاری از مباحث محوری در جامعهشناسی وجود دارد که ـ به طور مستقیم و غیر مستقیم ـ مورد نظر قرآنکریم است. 2) چون قرآن کریم مصدر بسیاری از معارف است، مصدر بسیاری از علوم و معارف اجتماعی نیز خواهد بود. 3) بسیاری از برداشتها و تحلیلهای عقلی و تجربی بشر، از مسائل و نیازهای اجتماعیاش، قابل اصلاح و بازبینی است، به این معنا که با مراجعه به مضامین اجتماعی قرآن کریم میتوان بسیاری از مبانی، پیشفرضها، اصول و قواعد مطالعات جامعة بشری را اصلاح کرد؛ به ویژه این که مجموعه گزارهها و آموزههای علوم اجتماعی، از جمله جامعهشناسی، ناظر به انسانی اجتماعی است که رفتارها و عوامل و انگیزههای آن، بریدة از حیات ابدی و آن جهانی او تدوین و تحلیل شده است؛ در حالی که در قرآن کریم به جنبههای دیگر انسان و بعد روحانی و آن جهانی او تأکید فراوان شده است. ضمن اینکه قرآن دیگران را از نگاه تک بعدی به انسان و حیات او بر حذر میدارد و به بعد معنوی و آن جهانی او اولویت میدهد. در نتیجه، نگاه تک بعدی به انسان و اصرار بر تدوین گزارهها و نظریههای سکولار در جهان امروز، اهل تحقیق و تدبر را وامیدارد، تا با مراجعه به آن کتاب عزیز، این دسته از شئونات امروزی جامعه بشری را کشف و اصلاح نمایند و از راز عدم موفقیت قطعی علوم انسانی و اجتماعی امروز در مسیر رفع مشکلات جوامع و عدم پاسخگویی سریع و کامل به نیازهای آن پرده بردارند. تفسیر اجتماعی بازتابی از رابطه قرآن و جامعه شناسی اگر تفسیر را فهم و درک مفاد استعمالی و مراد جدّی خداوند از آیات قرآن کریم با شرایط لازم آن بدانیم (ر.ک. به: رضایی اصفهانی، محمد علی، منطق تفسیر؛ بابایی، روش تفسیر قرآن)، به طور قطع تفسیر اجتماعی با رویکرد و نگرش جامعهشناختی، از جمله گرایشهای تفسیری است که مفسر سعی دارد بر اساس یافتههای این دسته از علوم و با کمک آنها به ضمیمة شرایط لازم، به کشف معانی و مفاد استعمالی قرآنکریم راه یابد؛ نوعی بهرهگیری از یافتههای قابل اعتماد علمی که بر اساس عقل و عرف میتوان به کمک آن پرده از برخی اجمال و ابهامات آیات الهی کنار زد و بخشی از حقایق آن را روشنتر نمود. بر این اساس ـ صرفنظر از مباحث جنجالی در مفهوم تفسیر علمی، و تسرّی جریان تفسیر علمی به حوزة علومانسانی (از این جهت که این علوم موضوع مطالعه و روش پژوهش ویژه دارند) ـ مفهوم تفسیر اجتماعی با رویکرد جامعهشناختی را میتوان دارای دو جنبة اساسی دانست: الف) بهرهمندی از دانش جامعه شناسی و دستآوردهای متقن آن در ابعاد مختلف نظری و کاربردی برای فهم بهتر و دقیقتر محتوای آیات قرآنی و برداشت نو از آن؛ به گونهای که بتوان به شیوة عقلانی و منطقی از آن دفاع کرد و دستآوردهای عقل و شرع آن را تأیید نماید. ب) بهرهمندی از قرآن کریم برای استخراج اصول و قواعد تفکر اجتماعی و استنباط نظام جامع اجتماعی از آن؛ به گونهای که این یافتهها دیگر بخشهای قرآنی در زمینه مباحث اجتماعی را تبیین کند و مفسر و تحلیلگر اجتماعی را قادر سازد تا ضمن تحلیل و بررسی مسائل پیرامونی جامعه کنونی با قرآن کریم، به اصلاح و بازسازی مبانی جامعه شناختی دست بزند و در حوزه روششناختی، وحی را منبع دیگر شناخت در تحلیل و کشف مسائل اجتماعی به حساب آورد. برای تأیید برداشت این دو جنبه، ضمن توجه دادن دوباره خواننده محترم به آنچه در خصوص حاکمیت روح اجتماعی بر تمام دستورات و توصیههای قرآن کریم در صفحات پیشین آمد، دقت در جدول زیر، به عنوان یک مقایسه کوتاه بین موضوعات محوری در جامعهشناسی و آیات مختلف قرآنی، راهگشاست. موضوع و محور جامعهشناختی معادلها و آیات قرآنی 1 جامعه، جامعهگرایی و مفاهیم مربوط استفاده قرآن از واژه قوم (383 بار) ناس (240 بار) امت (64 بار) قریه (56 بار) اناس (5 بار) ... . 2 اعتقادات دینی جامعه رابطة ایمان و افزایش برکات وَلَوْ أَنَّ أَهْلَالْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ؛ (اعراف/96) «و اگر (بر فرض) اهل آبادىها ایمان مىآوردند و خودنگهدارى مىکردند، حتماً برکاتى از آسمان و زمین بر آنان مىگشودیم». 3 قانونمندی جامعه و تاریخ سنّتهای الهی قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُواکَیْفَکَانَ عَاقِبَةُالْمُکَذِّبِینَ؛ (آلعمران/ 137) «به یقین، پیش از شما، سنّتها [و روشهایى وجود داشته که] سپرى شده است. پس در زمین گردش کنید و بنگرید فرجامِ تکذیب کنندگان چگونه بوده است؟!» 4 نقش فرد در جامعه پیرو سازی رهبران إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاَ فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعاً؛ (قصص/4) «در واقع، فرعون در زمین (مصر) برترىجویى کرد و اهل آن را گروههایى قرارداد». 5 پایگاه اجتماعی خداوند موقعیتها را فراهم میکند نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُم مَعِیشَتَهُمْ فِیالْحَیَاةِ الدُّنْیَا...؛ (زخرف/32) «ما وسایل زندگى آنان را در زندگى دنیا بین آنان تقسیم کردیم و ...». 6 توجه به تفاوتها در جنس و نژاد خداوند موقعیتها را فراهم میکند ریشة تفاوتها از نظر قرآن یَاأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِن ذَکَرٍ وَأُنثَى...؛ (حجرات/ 13) «اىمردم! در واقع، ما شما را از مرد و زنى آفریدیم...». 7 جامعه آرمانی (مدینة فاضله) پاکان و صالحان سازندگان جامعة آرمانی وَعَدَاللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ....؛ (نور/55) «خدا به کسانى از شما که ایمان آورده و [کارهاى] شایسته انجام دادهاند، وعده داده است که قطعاً آنان را در زمین جانشین خواهد کرد». نتیجه بحث و تأمل در جدول گویای نوعی همآنی در مفاهیم اساسی جامعهشناسی و تفسیر اجتماعی قرآن کریم است. برای نمونه به محور اوّل جدول که ناظر به مفهوم جامعه و جامعهگرایی است، توجه کنید.هرچند در قرآن کریم مفهوم جامعه را نداریم؛ لیکن معادلهای مختلفی برای آن میتوان یافت، تأملی در کالبد شکافی این مفهوم و ارتباط آن با موضوعات قرآنکریم در این خصوص راهگشاست. جامعه در مفهوم لغوی اسم فاعل مؤنث به معنای گردکردن و گردآوردن است و معنای عرفی آن گروه یا گروههای انسانی است؛ به این شرط که در آن، جهتِ جمع و وحدتی لحاظ شده باشد. بر این اساس گروه مردم یک روستا، استان، دین، جغرافیا، یا یک شغل را میتوان یک جامعه نامید.جامعه معنایی اصطلاحی نیز دارد که به دلیل نبود تعریف مورد اتفاق، به بررسی ملاکهایی برای تعیین کردن آن نیاز دارد که به دلیل اهمیت، به اختصار، مرور میشود. 1. ملاک جامعه بودن را جدایی مکانی بدانیم که به سه گونه تصورپذیر است:الف) شرط تحقق یک جامعه آن است که گروهی از انسانها در یک محدودة سرزمینی زندگی کنند. ب) شرط تحقق یک جامعه آن است که گروهی از انسانها گرد هم آیند و در فعالیتهایی که برای اداره زندگی آنها ضروری است، مشارکت کنند و از عواید و منافع آنها برخوردار گردند؛ به این معنا که تحت یک نظام تقسیم کار با هم مرتبط باشند و عایدات آن را نیز بین خود تقسیم کنند. ج) منظور از جامعة واحد، گروهی از مردم هستند که در یک نظام جداگانه سازمان یافتهاند و امور آن را، مستقل از نظارت بیرونی، اداره میکنند، یعنی یک حاکمیت واحد و مستقل سیاسی دارند. 2. ملاک جامعه را اصول فکری و عقایدی دانست که از آن انتظامات، قوانین، شریعت و امور سیاسی ـ اقتصادی منشعب میشود. بر این اساس گاهی جوامع را به جوامع اسلامی، کمونیستی، سرمایهداری یا دینی، بدون مرز بندی جغرافیایی، تقسیم میکنند. 3. ملاک جامعه بودن را جدایی زمانی بدانیم، به این معنا که، هرگاه در ساختار اجتماعی یک گروه خاص از انسانها که در یک سرزمین معینی زندگی میکنند و جامعهای واحد و جداگانه را تشکیل میدهند، تغییر مهمی پدیدار شود؛ به گونهای جامعه که بعد از آن تغییر، نسبت به گذشتهاش متمایز شود. در واقع ما دو جامعه با دو خصوصیت داریم که عمده نهادهای اجتماعی آن تغییر اساسی کرده است، مانند: جامعه صدر اسلام با قبل از آن، یا جامعه بعد از انقلاب ایران و قبل از انقلاب. با توجه به ملاکهای یاد شده، به نظر میرسد تعریف جامعه به دو سطح رویین و زیرین ناظر است. سطح زیرین محتوای مفهومی جامعه، ناظر به عقاید، افکار و اصول فکری و اندیشههاست و سطح رویین آن مربوط به بعد مکانی، جغرافیایی و قالبهای نه چندان پیچیده است که بر اساس آنها فعالیتهای اجتماعی، صورتی عینی و روزمره به خود میگیرد و آغاز و انجام مییابد. با پذیرش این برداشت از مفهوم جامعه که جمعی سازگار بین ملاکهای زمانی، مکانی، و اندیشهای است، به نظر میرسد با مراجعه به مفاهیم مشابه این مفهوم در قرآن کریم، هر دو سطح مورد نظر قرآن کریم باشد. آنجا که سخن از حضور یک پیامبر در بین یک گروه از مردم است فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ؛ (بقره/ 213) و وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ؛ (رعد/ 7) و آنجا که سخن از اعتقاد و باورهای یک گروه است إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاَ فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعاً؛ (مریم/ 20) و آنجا که قرآن بر محوریت زمانی تأکید دارد إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجاً؛ (نصر/ 1 و 2) همه گویای ناظر بودن آیات به بعد مکانی، زمانی و اندیشهای جامعه است (عبدالجبار محمد، المجتمع، 6) که پیگیری ابعاد آن فرصت و مجال دیگری را میطلبد. منابع 1. آرون، ریمون، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعهشناسی، ترجمه: باقر پرهام، نشر علمی ـ فرهنگی، تهران، 1384 ش. 2. امزیان، محمد محمد، روش تحقیق در علوم اجتماعی از اثباتگرایی تا هنجارگرایی، ترجمه: عبدالقادر سواری، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، قم 1380 ش. 3. جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج 17، «جامعه در قرآن»، نشر اسراء، قم، 1388 ش. 4. رضایی اصفهانی، محمد علی، منطق تفسیر 1 و 2، نشر جامعةالمصطفی العالمیه، قم 1387 ش. 5. زمانی، محمد حسن، مستشرقان و قرآن، قم، موسسه بوستان کتاب، 1385، چ اول. 6. سمالوطی، بنیل، بناء المجتمع الاسلامی و نظمه «دراسته فی علوم الاجتماع الاسلامی»، دار الشروق، جدّة، 1428 هـ . ق. 7. صدر، محمد باقر، سنتهای تاریخ در قرآن، ترجمه: سید جمال موسوی، انتشارات اسلامی، قم، 1388 ش. 8. طالقانی، سید محمود، پرتویی از قرآن، نشر شرکت سهامی، تهران، 1381 ش. 9. طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، نشر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. 10. عبدالجبار، محمد، المجتمع، بحوث فی المذهب الاجتماعی القرآنی، دارالاضواء، بیروت، 1987 م. 11. گروهی از نویسندگان، در آمدی بر جامعه شناسی اسلامی، نشر دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، قم، 1373 ش. 12. مؤدب، سید رضا، روشهای تفسیر قرآن، نشر دانشگاه قم، 1386 ش. 13. مصباح، محمد تقی، جامعه و تاریخ از دیدگاه قران، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، 1380 ش. 14. مطهری، مرتضی، جامعه و تاریخ در قرآن، (مجموعه آثار ج 2) نشر صدرا، قم. 15. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیة، 1376 ش. مکارم، محمد حسن، مدینه فاضله در متون اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1377 ش. محمد رضا آقایی/عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیه منبع: مجله قرآن و علم شماره 5 ادامه دارد...........
92/11/26 - 00:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
تدریس مبانی عرفان اسلامی حسن رمضانی/ دومین نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی
دین و اندیشه پیشنهاد گروه آئین و اندیشه به مخاطبان تدریس مبانی عرفان اسلامی حسن رمضانی دومین نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه نمایشگاه دستاوردهای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و نمایشگاه دستاوردهای مؤسسات قرآنی دانلود تلاوتهای مجلسی استادافتتاحیه مرحله کشوری مسابقات قرآنی تلاوت و تسنیم/ برپایی هشتمین مراسم تکریم چهرههای قرآنی
دین و اندیشه سازمان دارالقرآن برگزار می کند افتتاحیه مرحله کشوری مسابقات قرآنی تلاوت و تسنیم برپایی هشتمین مراسم تکریم چهرههای قرآنی هشتمین مراسم تکریم چهره های قرآنی همراه با اختتامیه مسابقات تلاوت و تسنیم برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر افتتاحیه مرحله کشوری نخستیفعالیت های قرآنی سد محکم و رسوخ ناپذیر در مقابل آسیب های اجتماعی است
استانها غرب زنجان حجت الاسلام خاتمی فعالیت های قرآنی سد محکم و رسوخ ناپذیر در مقابل آسیب های اجتماعی است زنجان -خبرگزاری مهر نماینده ولیفقیه در استان زنجان با تاکید بر اینکه روند موجود در زمینه فعالیت های قرآنی در استان زنجان نیازمند توسعه و تقویت است گفت توجه و توسعه فعاچگونه خانههایمان را قرآنی کنیم؟!
یکی از مواردی که در زندگی ما به عنوان یک مسلمان کمتر بدان توجه می شود تلاوت قرآن به عنوان کتاب دینی ما و تعمق در آیات آن است به همین دلیل است که کمتر این کتاب آسمانی در زندگی ما جا دارد در حالی که خداوند حکیم در این مورد می فرماید ای مردم از سوی پروردگارتان موعظه و اندرزی براحسینی بوشهری: انس با قرآن کریم، جامعه را اصلاح میکند
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴ ۱۷ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور گفت انس با قرآن کریم به ویژه در نسل جوان جامعه را اصلاح میکند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری روز پنجشنبه در مسابقات قرآن کریم ویژه کارکنان امور حراست و حفاظدر جلسه تفسیر قرآن صورت گرفت تقدیر آیتالله جوادی آملی از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن
در جلسه تفسیر قرآن صورت گرفتتقدیر آیتالله جوادی آملی از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمنآیتالله جوادی آملی از حضور میلیونی مردم در راهپیمایی 22بهمن تقدیر کرده و برای آنان دعا کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه این مرجع تقلید ظهر امروز در جلسه درس تفسیر قرآآغاز اولین همایش تقدیر از حافظان قرآنی غیرحضوری
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵ ۴۹ به همت دارالقرآن خانه کارگر مراسم تقدیر از حافظان قرآن کریم و اعضای فعال ستاد برگزاری آموزشهای غیرحضوری برگزار شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مراسم با حضور شخصیتهایی همچون احمد مسجدجامعی رییس شورای اسلامیاز نظر قرآن، زيبايي و ارضاي غريزه جنسي چه نقشي در ازدواج دارند؟
پرسش از نظر قرآن زيبايي و ارضاي غريزه جنسي چه نقشي در ازدواج دارند پاسخ ازدواج نخستين سنگ بناي تشكيل خانواده اجتماع و جامعه است و گرچه از يك منظر ازدواج يك مسأله شخصي و فردي به حساب ميآيد ولي از بعد ديگر چون بنيادش در ساية جامعه انساني نهاده شده و ميشود سود و زيانش جامعمحجوب: باید شناخت مسلمانان نسبت به قرآن را بیشتر کنیم
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷ ۲۵ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت امیدواریم بتوانیم کارهایی را که در راستای مفاهیم قرآنی است بیشتر انجام دهیم و بتوانیم شناخت مسلمانان را نسبت به قرآن بیشتر کنیم و مثل سایر عرصههای ورزشی و فرهنگی به موضوع قرآن نیز اهمیت ویژهای بدهیم بهاکرمی: پاداش حافظان قرآن در دنیا و آخرت تمام شدنی نیست
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶ ۱۷ رییس شورای فرهنگی نهاد ریاستجمهوری گفت ما اگر میخواهیم در جهان امروز مسوولیتپذیر باشیم باید به قرآن مراجعه کنیم و طبق سخن امام سجاد ع اگر تمام دنیا از بین برود ولی قرآن باشد انسان هرگز احساس تنهایی نمیکند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاریرئیس سازمان اوقاف: هدایت مردم به سوی نور مهمترین وظیفه قاریان و حافظان قرآن است
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰ ۴۴ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که قرائت قرآن باید مقدمه تدبر در آن باشد گفت خارج کردن مردم از ظلالت و هدایت به سمت نور مهم ترین وظیفه قاریان و حافظان قرآن و تدبر کنندگان واقعی در قرآن است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایرا«از خدا بپرس» راهی برای مقابله با تهاجم به ارزشهای قرآنی/ درک بهتر مفاهیم با ترجمه سه زبانه موضوعی قرآن
دین و اندیشه مصلینژاد در گفتوگو با مهر عنوان کرد از خدا بپرس راهی برای مقابله با تهاجم به ارزشهای قرآنی درک بهتر مفاهیم با ترجمه سه زبانه موضوعی قرآن مؤلف از خدا بپرس گفت با توجه به اینکه من سالهاست در دانشگاه ترجمه متون اسلامی تدریس میکنم متوجه شدم که بسیاری از این ترانس با قرآن باعث پیشرفت و تعالی دانشجویان میشود
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵ ۳۶ رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه قرآن منبع تمام ناشدنی لطف الهی و منشا اثر است گفت فعالیت در حوزه قرآنی جزء عمر گذشته و برباد رفته فعالین قرآنی محسوب نمیشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان وحید حیدری درشرکت 12 هزار نفر از 84 کشور در نوزدهمین المپیاد بینالمللی قرآن و حدیث
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸ ۳۸ مدیر کل قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه گفت بیش از 12 هزار نفر از 84 ملیت در نوزدهمین المپیاد بینالمللی قرآن و حدیث شرکت کردهاند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حسین اسدی در نشست خبری نوزدهمین المپیاد بینالمللی جامعةسید هادی خسروشاهی: نگاهی به میراث فکری ـ اجتماعی «حسن البنا» مؤسس اخوان المسلمین
سید هادی خسروشاهی نگاهی به میراث فکری ـ اجتماعی حسن البنا مؤسس اخوان المسلمینجنبش و نهضت حسن البنا در اصول و مفاهیم مطرح شده آن در حقیقت مکمل جریان اسلامی پیشین بود که سید جمال الدین حسینی معروف به افغانی در اواخر قرن نوزدهم آغازگر آن بوده است به گزارش خبرگزاری فارس به نقل ازبسته فرهنگی پیشنهادی دین و اندیشه/از تدریس عرفان نظری تا دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی
دین و اندیشه بسته فرهنگی پیشنهادی دین و اندیشه از تدریس عرفان نظری تا دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه علاقه مندان به مطالعات قرآنی می توانند در دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی با تدریس محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی شرکت کنندضرورت توجه به تفسیر و علوم قرآن در حوزه علمیه
رییس انجمن قرآن پژوهی حوزه مطرح کرد ضرورت توجه به تفسیر و علوم قرآن در حوزه علمیه حبرگزاری رسا ـ رییس انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم گفت در زمینه علوم قرآن و تفسیر باید اقدامات بیشتری در حوزه صورت گیرد چون امروز نه تنها در کشور بلکه در خارج از کشور نیز به حوزه علمیه چشم امید بس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها