محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843205210
گفتوگو به مناسبت میلاد آخرین حلقه از انسان ۲۵۰ ساله سیره ائمه(ع) را با چه نگاهی مطالعه کنیم؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتوگو به مناسبت میلاد آخرین حلقه از انسان ۲۵۰ ساله
سیره ائمه(ع) را با چه نگاهی مطالعه کنیم؟
امام عسکری (ع) فرمودند که بنیامیه و بنیعباس به دو دلیل شمشیرهایشان را در برابر ما از رو بستند: جهت اول اینکه میدانند خودشان اهلیت برای خلافت ندارند.جهت دوم اینکه میدانند که پایان حکومتشان، پایان حکومت ظالمین به دست امام منتظر است.
هشتم ربیعالثانی مصادف است با سالروز ولادت امام حسن عسکری علیهالسلام در سال 232 ه.ق. ایشان به عبارتی آخرین حلقه از انسان 250 ساله هستند: «زندگى ائمه از امیرالمؤمنین تا امام عسگرى علیهمالسّلام را باید زندگی یک انسان به حساب آوریم، یک انسان 250 ساله؛ تمام کارهای ائمه در طول این 250 سال کار یک انسان با یک هدف، با یک نیت و با تاکتیکهای مختلف است. ائمه علیهمالسلام وقتی احساس کردند که اسلام رو به غربت افتاد و جامعهی اسلامی تشکیل نشد، چند هدف را اهداف اصلی خود قرار دادند. یکی «تبیین اسلام به شکل درست.»... کار مهم دیگر تبیین مسألهی «امامت» بود. امامت یعنی زمامداری جامعهی اسلامی. اگر ائمه علیهمالسلام غیر از این دو کاری که گفتم هیچ کار دیگری نداشتند، کافی بود که ما بگوییم زندگی ائمه از اول تا به آخر یک زندگی سیاسی است.»1 در گفتوگو با حجتالاسلاموالمسلمین نجمالدین طبسی، استاد حوزهی علمیهی قم و مدرس خارج فقه و اصول به بررسی سیرهی این پیشوایان هدایت پرداختیم. همانطور که استحضار دارید مطالعهی زندگی اهلبیت علیهمالسلام از این جهت اهمیت دارد که روش و منش آن بزرگواران برای ما به عنوان یک الگو مد نظر است. حال گاهی به صورت جداگانه به حیات هر یک از ائمه علیهمالسلام توجه میکنیم، گاهی هم به صورت کلی حیات تمام این بزرگواران را بررسی میکنیم. به نظر شما در آن نگاه کلی آیا ما میتوانیم بگوییم که یک روح واحد بر سیرهی ائمه علیهمالسلام حاکم است؟ در ارتباط با امامان معصوم علیهمالسلام ما روایات متعددی با الفاظ مختلف داریم که همگی به یک معنا اشاره دارند؛ اینکه ائمهی طاهرین سوای اینکه اهلبیت رسولالله هستند «روحِ رسولالله» صلیاللهوعلیهوآلهوسلم هم هستند. به تبع، ایشان در هر مرحلهای از تاریخ باشند، مُبیّن خط مشی رسولالله و بیانگر این هستند که رسولالله هم اگر در همین مقطع بود، همین بیان و همین موضع و همین دستور را میداد. این معنا را من از روایات متعدد به دست آوردم. پیامبر گرامی اسلام نسبت به امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند که «ما کان عندی فهو عند علی بنابیطالب» و باز میفرمایند «فما کان عند علی ابنابیطالب، عند حسن» و همینطور یکبهیک ادامه میدهند. البته به لحاظ مقام تفاوت دارند. نبی مکرم، نبی خاتم است و ائمهی طاهرین مقام نبوت را قطعاً ندارند. ولی نکتهای که عرض کردم باید مد نظر باشد. روایت دیگری داریم که پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم میفرمایند: «تا زمانی که علی در بین شماست، من نمردم» و تعبیرات دیگری نیز پیامبر اکرم در همین زمینه دارند. یعنی حکمت و علمی که خدا به ایشان داده، به علی بنابیطالب هم داده است. این همان «انا مدینة العلم و علی بابها» است. به مثال دیگری اشاره کنم. ماجرایی در کوفه اتفاق افتاد و گروهی خواستند از امیرالمؤمنین علیهالسلام سؤالی کنند. ایشان در کوفه نبودند، آنها از امام حسن علیهالسلام پرسیدند. سؤال فقهی بود و در باب حدود. امام حسن علیهالسلام خیلی تواضع کردند و گفتند که اگر درست جواب دادم از امیرالمؤمنین است و اگر درست جواب ندادم از خودم است. حضرت جواب دادند و بعد که پرسشکنندگان به امام علی علیهالسلام رسیدند موضوع را مطرح کردند. امیرالمؤمنین سؤال کردند که فرزندم چه گفت؟ گفتند اینجور پاسخ دادند. حضرت فرمود «لوکنت انا المسئول لما کان عندی اکثر مما کان عند ولدی الحسن»؛ اگر از من هم سؤال میشد همین را میگفتم. یا اینکه امام باقر روحیفداه وقتی که روی منبر صحبت میکردند و درس میدادند، میفرمودند که قال رسولالله. از نظر تاریخی ایشان از تابعین بودند؛ در سال 61 هجری -که حدوداً نیمقرن از رحلت رسولالله گذشته- در کربلا تشریف داشتند و سنشان 3 سال بود. از طرفی دوران امامت امام باقر علیهالسلام تا سال 120 هجری بوده است، یعنی حدود 110 سال پس از رحلت پیامبر. با این وجود سر منبر و برای درس میگفتند قال رسولالله. قال رسولالله یعنی حرفها حرفهای خودشان نیست، حرفهای پیامبر اکرم است. اینها یک سلسلهی مرتبط به هم است؛ یعنی موضعگیریهایشان در طول حیات شریفشان، حرکاتشان، سکناتشان، صحبتهایشان و حرفهایشان بیانگر و حکایتکنندهی حرکات و مواضع و سکنات پیامبر اکرم بود؛ چرا؟ چون همهی این بزرگواران پیامبر را اسوه قرار دادند و اگر پیامبر اکرم هم در همان مقطع بود، تکلیفشان همین بود که ائمه انجام دادند. بنابراین حرکت و موضعگیری ائمهی معصومین، در واقع همان موضعگیری و حرکت رسولالله بوده است. با این توصیف میتوانیم بگوییم که جهت و هدف تمام ائمهی طاهرین علیهمالسلام یکی بوده است؛ اگرچه گاهی حرکت تند میشده و گاهی کند میشده ولی جهت و هدف، واحد بوده است. میخواهیم بگوییم ائمهی طاهرین تماماً در برابر پیامبر اکرم به منزلهی سایه و ظل هستند. وقتی سایهی یک شخص باشند، تصمیمی هم که میگیرند تصمیم رسولالله است. مثلاً قیام آقا امام حسین علیهالسلام در واقع بیانگر مواضع خود پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در آن مقطع است. جنگهای امیرالمؤمنین روحیفداه، جنگ جمل با ناکثین، با کسانی که مدعی بودند اصحاب پیامبر اکرم هستند، بیانگر موضع رسولالله است، از کجا میگویید؟ از آنجایی که رسول گرامی خطاب به امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: «انا اقاتل علی التنزیل و انت تقاتل علی التأویل». موضع امیرالمؤمنین با قاسطین و مارقین هم بیانگر موضع رسولالله است. الان موضع حضرت امام بقیةالله روحیفداه مُبیّن موضع رسولالله است. امروز اقتضا کرده است که سالها امام غایب شوند، اما پیامبر اکرم هم غایب شدند، منتها اقتضای آن زمان یک غیبت چند روزه بود. وقتی که حضرت از مکه به اجبار هجرت کردند ناپدید بودند. کسی خبر از ایشان نداشت. به نظر حقیر تاریخ زندگانی هر کدام از ائمهی طاهرین مکمل دیگر این بزرگواران است؛ یعنی اگر امام حسین علیهالسلام در دوران امام باقر علیهالسلام بودند، همان موضعگیری و برنامهی ایشان را انجام میدادند. اگر امام باقر امامتشان در دوران امام حسین بود، همان برنامهی امام حسین علیهالسلام را داشتند. باید با این نگاه تاریخ ائمهی طاهرین را مطالعه کنیم. با مطالعهی سیرهی پیامبر گرامی اسلام میبینیم پس از دشواریهای آغاز دعوت در مکه؛ ایشان در اولین فرصتی که در مدینه پیدا میکنند، حکومت اسلامی را بنا مینهند. آیا میتوانیم بگوییم ائمهی بزرگوار هم از زمان وفات حضرت پیامبر تا زمان غیبت، داعیهی تشکیل حکومت الهی در سرزمین اسلامی داشتند؛ ولو اینکه هدف درازمدت بوده باشد؟ همینطور است؛ یک مقدار بازترش کنیم. ائمهی طاهرین به تبع خود پیامبر اکرم دنبال ادای تکلیف بودند. تکلیف چیست؟ تکلیف، هدایت مردم به سوی اسلام است، نجاتشان از ضلالت است، هدایتشان به قرآن و رسول خداست و به سوی خداوند عزوجل است، این تکلیف است. خب انجام این تکلیف در سطح کلان به وسیلهی تشکیل حکومت است. بستر اینکه این تکلیفها را به صورت گسترده و عالمگیر و جهانی انجام بدهیم، نیاز به حکومت قوی دارد. حالا اگر حاکمیت میسور نشد، آیا دیگر امام از روشنگری دست برمیدارد؟ اگر دشمنان یک در هزار احتمال میدادند که ائمهی طاهرین دست از تکلیفشان بردارند، هرگز با آنها اینجور برخورد نمیکردند. درواقع دشمن این معنا را از ائمه خوانده بود؛ یعنی برداشت و قرائت دشمن از یکیک ائمه همین مطلب، یعنی تلاش آنها برای ایجاد حکومت الهی در جامعه بود. دلیل من چیست؟ برایتان روایت میخوانم. امام عسکری علیهالسلام فرمودند2 که بنیامیه و بنیعباس به دو دلیل شمشیرهایشان را در برابر ما از رو بستند و موضع تندی داشتند: جهت اول اینکه میدانند خودشان اهلیت برای خلافت ندارند و میدانند که ما اهلش هستیم و میترسند از ادعای ما، از اینکه ما یک روز ادعا کنیم و خلافت به اهلش برگردد. به این خاطر همهاش با ما میجنگند. جهت دوم اینکه به خبرهای متواتری که به آنها رسیده، میدانند که پایان حکومتشان، پایان حکومت ظالمین به دست امام منتظر است. امام زمان، یک نفر از اهلبیت است و میدانند خودشان ظالم هستند و آن شخص از این نسل است؛ لذا ما را میکُشند به طمع اینکه آن موعود کشته بشود یا با کشتهشدن پدرانش آنکه در صُلبشان هست متولد نشود. میدانید اینها جنایت بزرگی در حق امام حسین علیهالسلام و خانواده و یارانش رقم زدند، اما برخورد حکومتهای بعد با ائمهی طاهرین علیهمالسلام از این بهتر نبود. از دستشان برنمیآمد والّا همین برخورد را میکردند. مثلاً بعد از شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام به خانهی امام زمان علیهالسلام حمله کردند، حملهی بدی هم کردند، مادر امام را گرفتند به عنوان اسیر بردند و زندانی کردند. این برخوردهای خشن، آن هم نسبت به خانهی کسی که تازه به شهادت رسیده و تازه به خاک سپرده شده است، حکایت از این دارد که ائمهی طاهرین علیهمالسلام واقعاً کسانی بودند که اگر زمینه برایشان فراهم میشد لحظهای از ادای تکلیف کوتاهی نمیکردند. کما اینکه در همان مقاطعی که اقامهی حکومت الهی میسور نبود، ائمه تا آنجایی که توانستند مفهوم امامت را تبیین کردند. مفهوم امامت یعنی این آقایی که الان حاکم است بهجا نیست. یا تلاش کردند که اسلام حقیقی را از طریق تلاشهای علمی معرفی کنند. این هم برای خودش یک نوع مبارزهی سیاسی با حاکم است که به دنبال معرفی یک اسلامِ انحرافی بود. به نکتهی خوبی اشاره کردید. حاکمان چون میخواهند بر امت اسلام حکومت کنند، به عنوان حاکمِ اسلامی باید باشند. اگر اسلام با همان لباس و چهرهی واقعی خودش مطرح باشد، خودبهخود اینها را طرد میکند. لذا اینها برای اینکه حکومت کنند و موانعی سر راهشان نباشد، اسلام را منحرف میکنند؛ اسلامی که با حکومت امویان و عباسیان بسازد؛ لذا فرهنگ را عوض میکنند. علمای درباری را، شخصیتهایی که نان به نرخ روز میخورند، به آنها بها میدهند و زمینه برای تحرک آنها فراهم میکنند تا اسلامی را به مردم معرفی کنند که با حکومت اینها هیچ تضاد و تعارضی نداشته باشد و بلکه برعکس، حامیاش باشند و اطاعت کنند. ائمهی طاهرینی که زمینهی حکومت و حاکمیت برایشان فراهم نبود به این نکته پرداختند و در تبیین اسلام از اول شروع کردند؛ یعنی توحید. اینها خدایی را معرفی کردند که خودشان بشوند سایهاش؛ بشوند ظل الله! این خدا با آن خدای اسلام فرق میکند. آن خدایی که این سلطان ظل او هست، این خدا عادل نیست، نعوذ بالله. لذا ائمهی طاهرین از توحید شروع کردند؛ خداشناسی، بعد نبی مکرم اسلام را معرفی کردند. 25 صفحه امیرالمؤمنین راجع به پیامبر در احتجاج بحث میکند و مقامی از نبی مکرم بیان میکند که همه بهتشان میزند. حالا گاهی تبیین حقایق اسلام در قالب دعاهاست. این دوران از دورانهای بسیار سخت است. شاید یکی از رازهای طولانی بودن عمر امام زینالعابدین هم همین بود که این دوران را پشت سر بگذارند و زمینه برای امامت امام باقر و امام صادق علیهماالسلام فراهم بشود. ائمهی طاهرین علیهمالسلام یکی از وظایفشان در آن مقاطع، تبیین حقایق بود، این احتجاجات را نگاه بکنید، مبارزه با خطوط انحرافی بود، اصلاً مخصوصاً حکومت پشت سر خطوط انحرافی بود، پول میداد، پشتیبانی میکرد تا انحرافات ایجاد شود. اساس کارشان هم جعل روایات بود. با تمام فشاری که به ائمهی طاهرین در این دوران وارد شد، اگر ایشان در این جامعه نبودند و تبیین حقایق نمیکردند، امروز صحنههایی که شما در سوریه از داعش و القاعده میبینید، در تمام جهان اسلام فراگیر بود. یعنی افرادی که مسلمانها از شر آنها در امان نیستند، اما یهود و نصارا از آنها در امان هستند و به اسم اسلام این کارها را میکنند! اگر ائمه نبودند و حقایق را تبیین نمیکردند، امروز کل عالم اسلامی تابع همین اسلام بود؛ اسلامِ آمریکایی که امروز انشاءالله تاریخ مصرفش رو به اتمام است. پینوشتها: 1. خطبههای نماز جمعهی تهران، 1364/1/23 2. قد وضع بنو امیه و بنی العباس سیوفهم علینا لعلتین احدا هما انهم کانوا یعلمون انه لیس لهم فی الخلافه حق فیخافون من ادعائنا ایاها و تستقر فی مرکزها و ثانیتها انهم قد وقفوا من الأخبار المتواتره علی ان زوال ملک الجبابره و الظلمه علی ید القائم منا و کانوا لا یشکون انهم من الجبابره و الظلمه فسعوا فی قتل اهل بیت رسول الله صلیاللهعلیهوآله و اباده نسله طمعا منهم فی الوصول الی منع تولد القائم علیه السلام او قتله منبع: پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی)
92/11/20 - 06:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
سروقامت: سبک زندگی ائمه معصومین(ع) حقیقت سیره زندگی انسان است
سروقامت سبک زندگی ائمه معصومین ع حقیقت سیره زندگی انسان استمشاور عالی مرکز هماندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی در نشست تخصصی هماندیشی سبک زندگی واحد علوم تحقیقات گفت سبک زندگی ائمه معصومین ع واقعیت و حقیقت سیره زندگی انسان است به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل ازآیتالله سبحانی: هدایت انسان با کلام خدا همچون جهاد است
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۳۷ یک مرجع تقلید گفت احکام و اصول دین در جهت هدایت و راهنمایی انسان تبیین شده است و علما نقش مهمی در هدایت انسان دارند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله جعفر سبحانی در درس خارج فقه در مسجد اعظم در جوار حرم مطهر حضرت مآخرین وضعیت راهها در گفتوگو با فرمانده پلیس راه
آخرین وضعیت راهها در گفتوگو با فرمانده پلیس راهتاریخ انتشار يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵ ۳۰ فرمانده پلیسراه کشور با اشاره به انسداد پنج محور کشور بر اثر بارش برف و باران گفت شهرهای غرب استان مازندران به دلیل بارش نیممتری برف با اختلال جدی تردد مواجهند سردار محمدرضبه مناسبت سالروز میلاد یازدهمین نور امامت مزار همسر امام حسن عسکری(ع) کجاست+عکس
به مناسبت سالروز میلاد یازدهمین نور امامتمزار همسر امام حسن عسکری ع کجاست عکسمزار امام حسن عسکری ع و نرجس خاتون در کنار بزرگان دیگری همچون امام هادی ع و همسر ایشان قرار دارد به همین دلیل است که ضریح متبرک سامرا به صورت هشتضلعی ساخته میشود به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرتمسک به سیره و گفتار پیغمبر(ص) مانع از رواج بیاخلاقی میشود
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۱۰ یک استاد حوزه علمیه لرستان گفت تمسک به سیره و گفتار پیغمبر ص مانع از رواج بیاخلاقی میشود حجتالاسلام هادیان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان با اشاره به عوامل سقوط اخلاقی و دینی در جامعه کنونی بیان کرد بیتوجهی وبه مناسبت میلاد امام حسن عسکری (ع) صبح میلاد تو هنگامه هم عهدی توست
به مناسبت میلاد امام حسن عسکری ع صبح میلاد تو هنگامه هم عهدی توستامام حسن عسکری ع با وجود اسارتها همواره در مسیر امامت و فراهمسازی زمینه غیبت فرزندش تلاش کرد تا امر غیبت از سوی مردم مورد پذیرش قرار گیرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم امام حسن عسکری ع در هشتم ربیعالثانی سابیانیه کانون مداحان و شعرای آیینی کشور به مناسبت فرارسیدن ۲۲ بهمن
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۰۴ کانون مداحان و شعرای آیینی کشور به مناسبت فرارسیدن یومالله ۲۲ بهمن بیانیهای صادر کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن این بیانیه به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائدر گفتوگو با فارس مطرح شد آخرین تحولات جشنواره آیات/ سایت جشنواره تغییر میکند
در گفتوگو با فارس مطرح شدآخرین تحولات جشنواره آیات سایت جشنواره تغییر میکندسرپرست دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد ضمن اعلام برخی تغییرات در زمانبندی دور سوم جشنواره قرآنی آیات گفت سایت جشنواره تغییر خواهد کرد مهدی عزیززاده سرپرست دفتر تبلیغ و ترویج معاونتنشست علمی چیستی رفتار انسان از دیدگاه متفکران اصولی معاصر برگزار میشود
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۰۳ گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست علمی چیستی رفتار انسان از دیدگاه متفکران اصولی معاصر را در روز شنبه 12 بهمن برگزار میکند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا هدف از برگزاری این نشست تبیین چیستی رفتار انسانی از دسومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی برگزار می شود
دین و اندیشه آبان ماه ۱۳۹۴ سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی برگزار می شود در جلسه مشترک شورای سیاستگذاری و کمیته علمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی مشخص شد که سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی آبان 1394 برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر جلسه مشترک شورااعلام برنامه های مركز فعاليتهاي ديني شهرداري تهران به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی
دین و اندیشه اعلام برنامه های مركز فعاليتهاي ديني شهرداري تهران به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی مركز فعاليتهاي ديني شهرداري تهران به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی برنامه های مختلفی را در نظر دارد که از جمله آنها می توان به برگزاری مراسم سخنرانی و جشن در بیش از 500 باب مسجد شاخص شهبه مناسبت سالروز میلاد یازدهمین نور امامت علت تفاوت ارث زن و مرد از منظر امام حسن عسکری(ع)+چند کرامت
به مناسبت سالروز میلاد یازدهمین نور امامتعلت تفاوت ارث زن و مرد از منظر امام حسن عسکری ع چند کرامتشخصی به نام فهفکی که اشکال تراشیهایی در ذهن او راه یافته بود به حضور امام حسن عسکری ع شرفیاب شد و پرسید چرا در اسلام سهم ارث زن نصف سهم مرد است آیا چنین قانونی یک نوع زورگوییبرگزاری مراسم جشن میلاد امام حسن عسکری (ع) در امارات
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۳۰ مراسم جشن میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری ع در شهرهای مختلف امارات متحده عربی برگزار میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا همزمان با سالروز میلاد با سعادت یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری ع مراسم جنایب رئیس استان الانبار عراق در گفتوگو با فارس: تشدید اوضاع انسانی در فلوجه/بیم از افزایش تعداد تروریستها وج
نایب رئیس استان الانبار عراق در گفتوگو با فارس تشدید اوضاع انسانی در فلوجه بیم از افزایش تعداد تروریستها وجود داردنایب رئیس استان الانبار با تاکید بر اینکه اوضاع انسانی در فلوجه وخیم است هشدار داد اگرچه تنها 250 تروریست در فلوجه حضور دارند اما اگر حمایت بغداد از نیروهای اینشمسایی در گفتوگو با فارس: گفتمان تحولگرایی در علوم انسانی تابع تغییر دولتها نیست/برنامه وزیرعلوم برای اساتی
شمسایی در گفتوگو با فارس گفتمان تحولگرایی در علوم انسانی تابع تغییر دولتها نیست برنامه وزیرعلوم برای اساتید سکولاردبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور با اشاره به مطالبه دانشجویان از وزارت علوم برای حرکت به سمت تحقق دانشگاه اسلامی گفت گفتمان تحولگرایی در علوم انسانی وبه همت پژوهشگاه علوم انسانی اخباری گری در ایران عصر صفوی بررسی میشود
به همت پژوهشگاه علوم انسانیاخباری گری در ایران عصر صفوی بررسی میشودنشست علمی مکتب اخباری در ایران عصر صفوی با حضور روح الله اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس نشست علمی مکتب اخباری در ایران عصر صفوی با حضور دکتر روح الله اسلامی«انسان شناسی یاریگری» به زبان انگلیسی ترجمه می شود
دین و اندیشه انسان شناسی یاریگری به زبان انگلیسی ترجمه می شود اثر مرتضی فرهادی استاد مردم شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان انسان شناسی یاریگری توسط انتشارات سروش به انگلیسی ترجمه می شود به گزارش خبرگزاری مهر در حالی که از یک سو هژمونی علوم اجتماعی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها