محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803889997
![نمایش مجدد: رفیعفر: مردمشناسی مظلوم واقع شده است refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
رفیعفر: مردمشناسی مظلوم واقع شده است
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
رییس انجمن انسانشناسی ایران گفت: مردمشناسی در ایران مظلوم واقع شده، چون مسائل حساسیتبرانگیز را بررسی میکند، این در حالی است که علم را نمیتوان سانسور کرد. دکتر جلالالدین رفیعفر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهی عنوان این رشته، اظهار کرد: اصطلاح درستی که باید برای این رشتهی علمی به کار رود «مردمشناسی» است و نه «انسانشناسی». دو اصطلاح مردمشناسی و انسانشناسی هر دو معادل آنتروپولوژی (anthropology) هستند که از دو واژهی یونانی انتروپوس، به معنی انسان به زبان عربی یا مردم به زبان فارسی و لوگوس به معنی شناخت تشکیل شده است. دلیل اصرار من برای استفاده از اصطلاح مردمشناسی این است که واژهی انسان، عربی است و وقتی معادل فارسی دارد، چرا معادل عربی آن را بهکار ببریم؟ عدهای به غلط اصطلاح اتنولوژی (ethnology) را معادل مردمشناسی بهکار میبرند، در حالی که اتنولوژی به معنی «قومشناسی» است. این استاد دانشگاه ادامه داد: بر اصطلاح مردمشناسی تأکید دارم، چون واژهی انسان، مخاطب را یاد یک موجود فیزیکی و مطالعهی زیستشناختی او میاندازد. در حالی که ویژگی انسان در مقایسه با سایر حیوانات، فرهنگ پیشرفتهی اوست و نه جسمش، یعنی موجودی که تاریخ، فرهنگ و هویت مشخص دارد و بخش عمدهی مطالعات این رشته در حوزهی فرهنگ است. مطالعهی بخش جسمانی آن از همان ابتدا یعنی قرن هجدهم تا کنون، بیشتر برعهدهی زیستشناسان بوده است. البته معتقدم انسانشناسی هم اصطلاح غلطی نیست، ولی مردمشناسی در زبان فارسی بهتر است. نکتهی دیگر اینکه اصطلاح انسانشناسی بیشتر از هر جای دیگری در حوزههای علمیه برای مطالعهی انسان از دیدگاهی معین مورد استفاده قرار میگیرد. او اظهار کرد: علوم اجتماعی، حوزهی مطالعات هم فرهنگی و هم اجتماعی در جوامع مختلف است. بخش پژوهشهای فرهنگی آن برعهدهی مردمشناسان و اجتماعی آن برعهدهی جامعهشناسان است. از طرف دیگر، هیچ متخصص علوم اجتماعی را نمیبینیم که از دانش این دو رشته بهره نبرده باشد. البته در بعضی جوامع، اهمیت مطالعهی دقیقتر و جامعتر یکی از این شاخهها میتواند بر دیگری ارجحیت داشته باشد. در بسیاری از جوامع مانند ایران، نقش و جایگاه فرهنگ در شکلگیری برخی رویدادهای تعیینکننده بهمراتب بیشتر و پررنگتراست. رفیعفر گفت: بنابراین در این نوع جوامع، برای درک بهتر رویدادهای اجتماعی، مطالعات مردمشناسی نسبت به جامعهشناسی در اولویت قرار میگیرد. بهطور کلی باید بپذیریم که بخصوص در جوامع اخیر، مطالعات مردمشناسی در هرگونه برنامهریزی و هر اقدامی با هدف توسعهی پایدار نقش کلیدی پیدا میکند. وی بیان کرد: رویکردهای جامعهشناسی غربی روی جوامع در حال پیشرفت (یا اصطلاحا سنتی) که به برنامهریزیهای توسعهای نیاز مبرم دارند به اندازهی کافی کارساز نبودهاند؛ ولی رویکرد مردمشناختی میتواند بهدلیل استفاده از روشهای کیفی و ژرفانگر در یک محدودهی جغرافیایی معین که معمولا یک حوزهی فرهنگی را دربرمیگیرد مفیدترتر باشد. از طرف دیگر، از ما سوال میشود که چرا فقط جامعههای کوچک را بررسی میکنیم. بعضی مواقع گفته میشود «مردمشناسی یعنی مطالعهی فولکلور یا مطالعهی جوامع ابتدایی» در جواب باید بگویم این یک فهم غلط از مردمشناسی است. او گفت: حوزهی پژوهشهای مردمشناختی همهی جوامع بدون در نظر گرفتن زمان و مکان است، از جوامع اولیه تا جوامع امروزی از هر نوع، در حوزهی مطالعات مردمشناختی قرار میگیرند. بارها گفته شده که انسان یک موجود تاریخدار است و برای شناخت جامع و دقیق او چارهای بهجز مطالعهی کامل تاریخ فرهنگ او نیست. این انسانشناس اظهار کرد: از آنجا که فرهنگها در طول زمان ساخته و پرداخته میشوند و عمر مفی شان طولانی است و در بسیاری از جوامع گاهی چند هزار سال سابقه دارند و بعضی از آنها در طول این چند هزار سال فقط دچار برخی تحولات شده و تغییر اساسی و بنیادی پیدا نکردهاند، بنابراین مطالعهی تاریخ فرهنگ و سیر تحول آن برای درک صحیح فرهنگ جوامع امروزی از ضروریات است. به عبارت دیگر، تاریخ چهار میلیون سالهی تحولات فرهنگی جامعهی بشری، بدنهی مطالعاتی رشتهی مردمشناسی را تشکیل میدهد. رییس گروه مردمشناسی دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه مردمشناسی را رشتهی مادر علوم اجتماعی میداند، گفت: جامعهشناسان معروف جهان غالبا از پایگاه مردمشناسی و تاریخ به علوم اجتماعی وارد شدهاند، مانند ماکس وبر، امیل دورکیم، مارسل موس، پیر بوردیو و بسیاری دیگر. از طرف دیگر، نظریههای ارائهشده توسط مردمشناسان بزرگی مانند براتیسلاو مالینفسکی، فرانتس بواس، کلود لوی استروس، رادکلیف بران همراه جامعهشناسانی که نام بردم و ... پایههای اولیهی علوم اجتماعی مدرن را شکل دادهاند. مدیر گروه مردمشناسی دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: اگرچه مردمشناسی خود یک رشتهی بینارشتهای است، ولی اگر بین سایر رشتههای مختلف علوم انسانی رشد نکند، آن رشتهها هم رشد نخواهند کرد. بدون بهرهگیری از دانش مردمشناسی، نهتنها در علوم اجتماعی بلکه در سایر رشتههای علوم انسانی مانند ادبیات، ادبیات داستانی، تئاتر، سینما، کلیه رشتههای هنرهای تجسمی، حتی اقتصاد و بالاخره همهی علومی که به نوعی با مردم و افراد جامعه سر و کار دارند، مانند برخی رشتههای علوم پزشکی و ... پیشرفتی ایجاد نمیشود. او اظهار کرد: شاعرانی مانند حافظ، سعدی، فردوسی و ... که توانستهاند آثار بدیع و بیمانند را خلق کنند، فیلمنامهنویسان و کارگردانانی که در بخش فیلمهای مستند و سینمایی توانستهاند جایزههای جهانی را درو کنند، برخی شاعران معاصر و رماننویسان، موسیقیدانان و حتی سیاستمدارانی که توانستهاند در تصمیمگیریهای خود بهدرستی عمل کنند و موفق شوند، با بهرهگیری از دانش مردمشناختی بوده است. نویسندگانی مانند صادق هدایت، جلال آل احمد، محمود دولتآبادی، غلامحسین ساعدی، منیرو روانیپور، اسماعیل فصیح، قطعا بدون استفاده از دستمایههای مردمشناختی قادر به خلق چنین آثاری نمیشدند. رفیعفر دربارهی موانع رشد رشتهی مردمشناسی در ایران نیز گفت: شاید بتوان گفت این رشته تا حدودی مظلوم واقع شده است، چون در مطالعاتش به مسائل حساسیتبرانگیز هم پرداخته میشود. در حالی که علم را نمیتوان سانسور کرد! از طرفی گاهی هم از مردمشناسی استفادهی ابزاری یا حتی سوءاستفاده شده است. مثلا در گذشته، از آن برای اهداف استعماری استفاده شده و این توهم را ایجاد کرده که این رشته میتواند در خدمت استعمار قرار گیرد؛ ولی بعدها که ماهیت علمی این رشته بیشتر خود را نشان داد، به کار کردهای مهم و مثبت بیشمار این رشته توجه بیشتری شد. این استاد دانشگاه ادامه داد: دلیل دیگری که میتواند بهعنوان یکی دیگر از موانع رشد این رشته در نظر گرفته شود، توسعهی رشتهی جامعهشناسی است که در مدت زمان نهچندان زیادی رشد کمی قابل توجهی کرده، و این مسأله باعث شده تا در اکثر موارد جامعهشناسان خود را بهعنوان تنها نمایندهی علوم اجتماعی معرفی کنند و مردمشناسان نیز بهدلیل تعداد به نسبت محدودترشان، فرصت کمتری برای نشان دادن قابلیتهایشان بهدست آورند. به عبارت دیگر، شاید بتوان گفت که مردمشناسی به نوعی مورد تهاجم جامعهشناسان قرار گرفته است! رییس انجمن انسانشناسی ایران همچنین بیان کرد: اکنون میدانیم که بسیاری از معضلات اجتماعی راه حل فرهنگی دارند و از طریق مطالعات فرهنگی است که میتوان این معضلات را از میان برداشت و آموختهایم که برای رسیدن به توسعهی صحیح و پایدار مسیر مشخصی وجود دارد که برای عبور از این مسیر، باید از مطالعات مردمشناختی کمک بگیریم. گاهی برای احداث یک طرح عمرانی که قرار است مورد استفادهی مردم قرار گیرد، بودجهای عظیم صرف شده، ولی چون دربارهی منطقهی اجرای طرح و شیوهی اجرای آن، بهدلیل فقدان مطالعات مردمشناختی توجه نشده است، با مشکلات زیادی برای بهرهبرداری از آن روبهرو شدهایم. این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همچنین اظهار کرد: متأسفانه تعداد نخبگان این رشته در ایران زیاد نیست، چون درک صحیحی از این رشته وجود نداشته است. تنها گروه آموزشی مردمشناسی ایران در دانشگاه تهران است. البته دانشگاههای دیگری هم در شهرهای مختلف، این رشته را ارائه میکنند که از نظر کادر هیئت علمی و تخصصی جای بررسی دارند! در بعضی شهرستانها این رشته فقط با یک استاد مردمشناسی آن هم از نوع مدعو (پروازی) اداره میشود. بدیهی است افرادی که از این دانشگاهها فارغالتحصیل میشوند، به بازار کار وارد میشوند و بهدلیل بنیهی علمی نسبتا ضعیفی که دارند، طبعا کار درخور توجهی هم نمیتوانند انجام دهند. در چنین شرایطی با معرفی نادرست توانمندیهای رشتهی مردمشناسی، هم به خود و هم به این رشته آسیب میرسانند. او ادامه داد: البته این امیدواری وجود دارد که به این رشته توجه بیشتری شود، چنانچه میبینیم امسال مقطع دکتری این رشته تأسیس شد و بیش از 10 سال است که انجمن انسانشناسی ایران تأسیس شده و حدود 10 سالی است که مجلهی علمی - پژوهشی انسانشناسی توسط این انجمن در حال انتشار است و تا کنون 17 شماره از آن منتشر شده (یعنی صدها مقاله و هزاران صفحه مطالب تخصصی)، در همین 10 سال اخیر، دهها کتاب تخصصی بهصورت تألیف و ترجمه در ارتباط با این حوزه منتشر شده است. رفیعفر افزود: برگزاری دهها سمینار و صدها سخنرانی تخصصی مردمشناسی توسط انجمن انسانشناسی ایران، تربیت صدها متخصص در این رشته در 20 سال اخیر و ... دستاوردهای خوبی است که دست کم در دو دههی اخیر بهوقوع پیوسته و چشمانداز امیدوارکننده و نویدبخشی را در جهت پیشرفت و توسعهی این رشته نشان میدهد. این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که اختلافهای موجود در میان نخبگان این رشته چقدر میتواند به این رشته آسیب بزند؟ گفت: این انتقادی است که خودمان هم متوجه آن هستیم؛ ولی این یک اشکال نیست. در مجامع علمی دنیا همیشه چنین بوده، همیشه تضارب آرا و اختلاف دیدگاه و نظر وجود داشته است و دارد. اگر چنین نباشد و اگر همهی همکاران همیشه حرفها و نظرات مشابه ارائه کنند، دیگر دانشگاه، دانشگاه نمیشود. تفاوت نظر برای رشد یک علم ضروری است. دانشجویان هم باید وظیفهی دانشجویی خود را انجام دهند، یعنی سر کلاس همه بنشینند، مطالب و نظرات همه را بشنوند و بخوانند و از نظرات همه استفاده کنند. اگر کسی نتواند دیدگاهش را در کلاس دانشگاه مطرح و دربارهی آن صحبت کند، آنجا دیگر دانشگاه نیست. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
رشته هنری نقاشی مظلوم واقع شده است
رشته هنری نقاشی مظلوم واقع شده است زنجان- ایرنا- رییس دانشکده فنی و حرفه ای سما زنجان گفت رشته هنری نقاشی در برابر سایر رشته های دانشگاهی مظلوم واقع شده است سید عمیدالدین موسوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود متاسفانه رشته هنری نقاشی همیشه در برابر رشته های ریاداور دیدار راهآهن و تراکتورسازی با وجدان راحت خوابید؟ آشوبی: هم از درون ضربه میخوریم هم از بیرون/ مظلوم واقع
داور دیدار راهآهن و تراکتورسازی با وجدان راحت خوابید آشوبی هم از درون ضربه میخوریم هم از بیرون مظلوم واقع شدهایمهافبک تیم فوتبال راهآهن گفت ما هم از درون ضربه میخوریم هم از قضاوتهای بیرون داوری فرزاد آشوبی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در خصوص شکست راهآهنحوزه بهداشت و درمان خوزستان مظلوم واقع شده/ تلاش برای جذب بخش خصوصی
وزیر بهداشت عنوان کرد حوزه بهداشت و درمان خوزستان مظلوم واقع شده تلاش برای جذب بخش خصوصی دکتر هاشمی با بیان اینکه از وضعیت بهداشت و درمان خوزستان راضی نیستم گفت برای ارتقا کیفیت خدمات درمانی این استان باید بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در این حوزه تشویق کنیم دکتر قاضیزاده همظلومی: بايد به شرايط تيم استقلال واقع گرايانه نگاه کرد
مظلومی بايد به شرايط تيم استقلال واقع گرايانه نگاه کرد غلامحسین مظلومی در خصوص شرایط تيم استقلال گفت باید به این مسئله با دیدی واقع گرایانه صحبت کنیم به گزارش گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران وبه نقل از سایت رسمی باشگاه استقلال غلامحسین مظلومی در خصوص شرایط این تیم اظهار داشتواقعیتهای گزندهای که اهالی موسیقی باید بدانند
یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱ ۰۰ چندی پیش بود که مرکز موسیقی بتهوون به دلیل نصب کردن هولوگرام بر روی آثارش از سوی نیروی انتظامی پلمب و بابک چمنآرا مدیر این مرکز نیز بازداشت شد در این وضعیت این سوال پیش میآید که این اقدام نیروی انتظامی چقدر دارای وجاهت قانونی بوده است خبرگزاری دانپرسه میان واقعیت و رویا/ حاشیههای روز دوم جشنواره فجر
پرسه میان واقعیت و رویا حاشیههای روز دوم جشنواره فجر فرهنگ > سینما - صبح روز دوم جشنواره سی و دوم با برف و قصهها ی رخشان بنیاعتماد شروع شد با جلسهای پر حاشیه و جنجالی که در آن خیلی حرفها زده شد و اما خیلی چیزها هم ناگفته ماند همه چیز میتواند مثل یک قصبازیگر فیلم چ : باید به سمت سینمای واقع گرا برویم
بازیگر فیلم چ باید به سمت سینمای واقع گرا برویم تهران- ایرنا- بازیگر فیلم سینمایی چ واقع گرایی را یکی از نیازهای جامعه دانست و گفت باید به سمت تولید فیلم های سینمایی واقع گر حرکت کنیم مهدی سلطانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارداشت ما بیشتر در سینمای ایضرورت برگزاری جشنواره مطبوعات در صورت داشتن کارکرد واقعی
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۲۲ مدیرمسوول روزنامهی ابتکار معتقد است اگر جشنوارهی مطبوعات کارکردهایش را داشته باشد و بتواند قابلیتهای افراد و رسانهها را بهنمایش بگذارد ضرورت برگزاریاش انکارناپذیر است محمدعلی وکیلی در گفتوگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بافانتزی، یک وهم خارج از واقعیت نیست
فرهنگ و ادب ادیبات ایران فانتزی یک وهم خارج از واقعیت نیست کاجهای کفشدوزک و کالسکه یک کتاب فانتزی برای بچههاست که در واقعیت ریشه دوانده چراکه به گفته نویسنده آن فانتزی یک وهم خارج از واقعیت نیست فانتزی یک بستر رئالیستی هم دارد هم قابل تاویل است و هم قابل جایگزینی نفیلمبردار«امام علی» و «روز واقعه» درگذشت
فیلمبردار امام علی و روز واقعه درگذشت مازیار پرتو فیلمبردار پرسابقه سینمای ایران درگذشت تابناک مازیار پرتو فیلمبردار پرسابقه سینمای ایران درگذشت مازیار پرتو فرزند شین پرتو شاعر نویسنده و زبان شناس معاصر ایرانی در 1311 متولد شد او در دوران جوانی در سینما کاررابرت زمه کیس روی مرز باریک فانتزی و واقعیت
رابرت زمه کیس روی مرز باریک فانتزی و واقعیت فیلمی که زمه کیس قرار است بسازد هم قرار است ترکیبی از فانتزی و واقعیت باشد به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران رابرت زمه کیس بعد از فیلم پرواز 2012 با حضور دنزل واشینگتن در نقش خلبانی الکلی و معتاد به مواد مخدر سراغ زندگی مردی میرآموزگار در گفتوگو با فارس: معاون فرهنگی حاضر است کلید را به بخش خصوصی واگذار کند/ با جایگاه واقعی نمایشگاه کت
آموزگار در گفتوگو با فارس معاون فرهنگی حاضر است کلید را به بخش خصوصی واگذار کند با جایگاه واقعی نمایشگاه کتاب فاصله داریمدبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت با توجه به رویکرد جدید در راستای کاهش تصدیگری دولت و واسپاری امور به بخش خصوصی آقای صالحی عنوان کردند که حتی حاضواقعهای تاریخی در دوران هخامنشیان به روی صحنه رفت
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۰۶ نمایش مگافونیا که روایتگر ماجرایی تاریخی در دوران هخامنشیان است در دوازدهمین روز جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این نمایش به نویسندگی و کارگردانی میلاد حسینی 9 بهمن در دو نوبت در تالار سایه م«بیگانه» انتخاب نادرستی برای اقتباس/ «سیزده» تلخ اما واقعی بود
فرهنگ و هنر سینمای ایران بیگانه انتخاب نادرستی برای اقتباس سیزده تلخ اما واقعی بود یک منتقد سینما فیلم بیگانه را یک اقتباس نادرست دانست سیزده را قابل قبول ارزیابی کرد و قصهها ساخته رخشان بنی اعتماد را دارای ایدهای درخشان خواند کیوان کثیریان منتقد سینما و تلویزیونگزارش فارس از نشست خبری فیلم سینمایی «خط ویژه» کیایی: سعی کردم فیلنامه را بر اساس واقعیت بنویسم/سام
گزارش فارس از نشست خبری فیلم سینمایی خط ویژهکیایی سعی کردم فیلنامه را بر اساس واقعیت بنویسم سام غریبیان یک غریبیان برای سینمای ایران کافی استکارگردان فیلم سینمایی خط ویژه گفت من سعی کردم فیلنامه را بر اساس واقعیت بنویسم چون حرف ما این است که هر آدم عدالتخواهی دوست دارد که جامعاین کتاب عکسی از برخی واقعیات در مورد شهید همت است
فرهنگ و ادب ادیبات ایران نویسنده همت در گفتگو با مهر این کتاب عکسی از برخی واقعیات در مورد شهید همت است محمد عزیزی با اعلام انتشار کتاب زندگینامه داستانی شهید محمد ابراهیم همت با عنوان همت گفت این کتاب روایتی از زندگی شهید همت است که از فیلتر فهم و درک من عبور کرده است وپای درس مهدویت آیتالله ناصری/8 آیا «کشتار فراگیر» در آخرالزمان واقعیت دارد
پای درس مهدویت آیتالله ناصری 8آیا کشتار فراگیر در آخرالزمان واقعیت داردکشتار فراگیر افسانهای بیش نیست و شماری از نابخردان نیز به آن اعتقاد پیدا کردهاند بدون تردید حضرت ولیعصر عج مظهر نام مبارک المنتقم نیز هستند اما ظهور این صفت در ایشان تنها درباره معاندان خواهد بود به گز-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها