محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843093959
یاران نزدیک امام/5 آیتالله مقدم از همراهی با امام تا خلوت نشینی برای جهاد فرهنگی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یاران نزدیک امام/5
آیتالله مقدم از همراهی با امام تا خلوت نشینی برای جهاد فرهنگی
سید محمد تقی مقدم با آغاز نهضت امام وارد میدان مبارزه با شاه شد و از مروجین اصیل مرجعیت امام خمینی(ره) بود و با پیروزی انقلاب اسلامی بار دیگر به سنگر اصلی خود که همان جهاد فرهنگی و قلمی بود، بازگشت.
به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، سید محمد تقی مقدم در سال 1302 شمسی در سبزوار در خاندانی بزرگ از سادات حسینی (اعرجی) به دنیا آمد. پدرش هفتمین پسر میرزا اسماعیل صفیالابادیالاصل سبزواریالمسکن، فرزند سید محمد بود که چون پس از وفات پدر به دنیا آمده بود، نام او را نیز اسماعیل گذاشتند. مادرش از سادات موسوی بود. پدر که وارث چند باب مغازه پدری بود، وقتی هنوز سید محمدتقی چند سالی بیش نداشت به عشق امام هشتم املاک را فروخت و راهی مشهد شد و در کوچه حاج رقیه در ضلع جنوبی فلکه حضرت، منزل بزرگ و مغازهای خریداری کرد تا بیشتر وقت خود را در خدمت حضرت و زیارت بگذارند. *شاگردی که استاد حریفش نمیشد استعداد محمدتقی چنان بود که با یک بار دیدن یا شنیدن به عمق مطلب پی میبرد و آن را در خاطر میسپرد، لذا مکتبدارها حریف او نمیشدند. امروز شاگرد بود و فردا مدرس. او ده ساله بود که در کنار تحصیل به کار روی آورد تا بتواند هزینه زندگی را خود تامین کند. حرفههای سختتر که نوعی هنرمندی و ظرافت و فن در آن بود، بیشتر موردتوجه او بود. در هر کاری که وارد میشد سرآمد بود. او نسبت به مسائل اجتماعی حساس بود و با اینکه هنوز به سن تکلیف نرسیده بود در برابر ترویج فسق و فجور توسط دستگاه رضاخانی ایستادگی میکرد و از حوادث سال 1314 مشهد و کشتار مسجد گوهرشاد خاطراتی داشت. او با علمای بزرگ مبارز همچون مرحوم سید یونس اردبیلی و حاج آقا حسین قمی از همان ابتدای نوجوانی مرتبط بود و فعالیتهای اجتماعی چشمگیری داشت. پس از سقوط رضاخان که فرصت را برای گسترش و علنی کردن فعالیتها و ایجاد تشکیلات دینی فراهم کرد، او به تاسیس هیأتهای عزاداری مختلف پرداخت. در سال 1323 با دختر یکی از تجار مشهدی که اصلیت یزدی داشت و از سادات عریق حسینی بودند، ازدواج کرد که حاصل این ازدواج 6 فرزند، سه دختر و سه پسر بود. همسر اموال خود را در اختیار او قرار داد و او در گسترش فعالیتهای دینی و تحصیلات حوزوی متمکن ساخت. ایشان هم با خرید مجموع کتابهای کتابخانه یکی از دوستان خود به نام جعفر جورابچی مطالعات خود را گسترش داد و عمق بخشید. استعداد فوقالعاده و حرض وافر او به علم، موجب طی مدارج علمی با سرعت وصفناپیر شد. وی از اساتید وقت خوشهچینی کرد، بیشتر از درس مرحوم سید احمد مدرس. آمدن روسها در جریان جنگ جهانی دوم به مشهد، زمینه رواج کمونیسم را فراهم کرد. فسق و فجور هم در قالب تجدد به دیانت مردم حملهور شده بود؛ جهل و خرافه و نادانی نیز بسترساز رواج این دو پدیده خطرناک. سید محمدتقی با درک مسئولیت خطیر در گام اول برای مقابله با این سیل مهاجم، به منبر روی آورد. او با یقین به برتری منطق اسلام و فکر اسلامی بر سایر منطقها و اندیشهها، دانست که اگر جهل را ریشهکن کند و اسلام را صحیح عرضه کند، مردم اسلام را برمیگزینند و خود از کفر و الحاد فاصله میگیرند. در عین حال رفع موانع از سر راه فهم مردم را ضروری میدانست. لذا همزمان مبارزه با مظاهر فریبنده و اغواگر را آغاز کرد. *نواب صفوی از شخصیت های مورد علاقه سید بود شخصیت نواب صفوی که از پیشگامان مبارزه با موانع فهم اسلام و رواج فکر اسلامی بود، سید محمدتقی غیور در امر دین را به خود متوجه کرده بود. لذا در سفری که نواب به مشهد، داشت استقبال خوبی از او به عمل آورد و چند مرتبه با وی ملاقات کرد. سید محمدتقی دریافته بود که فقط رفع مانع کافی نیست و به اصطلاح بیمایه فطیر است و باید برای جامعه غذا مهیا کرد. باید به محض رفع هر مانعی گام پیش نهاد، باید پیشروی داشت، باید هدف داشت. هدف او بسترسازی برای حکومت اسلامی بود و این نیازمند زیرساختهای اسلامی؛ باید پایههای اعتقادی مردم محکم میشد. مردمی که مدتها از معارف دین دور نگه داشته شده بودند حتی حوزههای علمیه نیمه تعطیل شده بود. قرآن در کمتر خانهای پیدا میشد و اکثریت مردم با روخوانی آن آشنا نبودند. معارف دینی در کتابهای خطی یا کتابهایی بعضا با چاپهای ناخوانا در اختیار معدودی از افراد جامعه بود و در مقابل حمله به اسلام در اشکال مختلف با هنرمندانهترین زبان و با پشتوانه مالی در مجلات و روزنامهها و کتابها و رسانههای وقت در اختیار همه بود. او علاج را در ورود به میدان جهاد علمی،تبلیغی دانست و کار خود را با کتاب ارزشمند «راهنمای بهشت» آغاز کرد که اعتقادات شیعی را با زبان شیوا، مؤثر و پندآموز بیان میکرد. این کتاب در پنج جلد نگاشته شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. با شدتگیری اختناق و افزایش انحطاط اخلاقی جامعه، سید محمد تقی مقدم بر آن شد که یک دوره کامل اخلاق را با اشاره به گناهانی که مانع رشد انسان و جامعه هستند، در کتاب نفیس و پرمغز «قانون مجازات» یا «کیفر کردار» مطرح کند. کتابی که پایههای حکومتهای استکباری و ظالمانه با خواندن آن فرو میریخت. *رشد مردم با الهام از قرآن میسر است او برای رشد دادن مردم و تعمیق باورها با الهام از رهنمود قرآن از نماز مدد جست و کتاب نفیس «معراجالمؤمن» را که در نوع خود بینظیر است به مردم اهدا کرد. استقبال مردم از این کتاب با اینکه او فاقد هرگونه ابزار تبلیغی بود، فوقالعاده بود و شاخصی گویا بر ریشهدار بودن دین در متن جامعه، علیرغم ظواهر ناپسند بود. او که مردم را تشنه اسلام یافته بود و میدید که همگان مایلند سبک زندگی اسلامی داشته باشند و بر اساس اسلام زندگی خود را شالودهریزی و بنا کنند، کتاب «دستورات زندگی» را که یک دوره کامل از برنامه اسلام برای زندگی مسلمانان بود، نگاشت. *سید محمد تقی مقدم پیشگام کتاب دینی بود پیشگامی سید محمدتقی مقدم موجب شد جمعی دیگر از اهل قلم و دانش نیز گام در این میدان نهند و نوع جدیدی از کتابهای دینی با زبان روز و قابل درک برای مردم وارد بازار شود. گرچه تألیف کتاب و در دسترس عامه مردم قرار دادن معارف، متن کار او بود، ولی هرگز از عرصههای دیگر مسئولیت، مانند منبر و وعظ و تبلیغ و تعظیم شعائر غافل نماند. وفات مرحوم آیتالله بروجردی فرصتی بود تا او بتواند دینداری و عشق مردم به روحانیت را به رخ دولت بکشد. با سرعت چشمگیر کل مسجد گوهرشاد را سیاهپوش کرد. با اینکه عید بود، با برپایی دستجات عزا فضای جامعه را مبدل به فضای عزا کرد. او با همه آیات عظام مشهد جز بعضی که گرایش به دربار داشتند، مرتبط بود. حضرات آیات سید جواد خامنهای، شیخ غلامحسین تبریزی، شیخ محمدرضا کلباسی، حبیبالله گلپایگانی، سید احمد مدرس، علمالهدی، فقیه سبزواری، میلانی، میرزا جوادآقا تهرانی، حاج آقا مروارید و سید حسن قمی. تأسیس بنای محمدیه فرصتی بود تا او فعالیتهای تبلیغیاش را با تعظیم شعائر دینی و برگزاری مراسم جشن و عزا در اعیاد و وفیات گسترش دهد. علاوه بر آن کارهای آموزشی و تربیت نسلی متدین و مؤمن از طفولیت را مورد توجه قرار دهد. با آغاز نهضت امام وارد میدان شد و از مروجین مرجعیت امام خمینی(ره) گردید. در این راه ثابت قدم بود و به اشکال مختلف با رژیم مبارزه کرد و بارها مورد تهدید و تحدید و فشار قرار گرفت. در انقلاب اسلامی بسیار فعال بود و نقش مؤثری در بسیج تودههای مردم داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی بار دیگر به سنگر اصلی خود که همان جهاد فرهنگی و قلمی بود، برگشت و موفق شد در همه عرصههایی که کمبود احساس میشد و جامعه نیازی داشت وارد میدان شود و کتابی که در حقیقت نسخهای شفابخش بود، تدوین و تقدیم دارد. یکی از مهمترین آثار او کتاب نفیس «گنجینه اسرار» است که صفابخش زندگی دنیوی است. صدها گنج مخفی را آشکار کرده و اقیانوسی از معارف را در اختیار مشتاقان قرار داده است. او بیش از هشتاد عنوان کتاب تألیف کرد که هرکدام از این عناوین متوجه به یک نیاز اساسی جامعه بود. او حتی تا آخرین روز حیات، خود نگران آخرین اثر خود که کتاب «مجمعالانوار» در «شرح دعای امام زمان(عج)» بود که بتواند آن را برای چاپ آمادهسازی کند. او تا پایان عمر پر برکت خود لحظهای آرام و قرار نداشت. در همه کارهای خود پیشبرد اسلام و اهداف آن مدنظر داشت. گرچه در سالهای پایانی کمی ضعیف شده بود ولی حتی تا آخرین دقایق زندگی بسیاری از ادعیه را در خاطر داشت و از توجه و استحکام در کلام برخوردار بود. باور او به مطالب کتابهایش و خصوصا ادعیه و ختوم، همانند باور یک پزشک به علم خود بود و با این اذکار زندگی میکرد. از جسم او خصوصا در سال آخر زندگی چیزی باقی نمانده بود. شاید آخرین قطرات خون او نیز مصرف شده بود. ولی او با همان روح و روحیه زندگی میکرد. سرانجام در 11 آبان 1392 مطابق با 27 ذیالحجه 1434، عالم فانی را وداع گفت و پیکرش در آخرین روز ماه ذیالحجه، در جوار مضجع منور علیبن موسیالرضا(ع) در صحن آزادی به خاک سپرده شد. سید محمد تقی مقدم عمری را در خدمت به اسلام گذراند و حیاتش در خدمت به محمد و آل محمد(ع) بود. مماتش نیز اینگونه شد؛ مراسم تشییعاش در آستانه محرمالحرام و در حرم مطهر امام هشتم برگزار شد و حتی سیاهپوشی تشییعکنندگان نیز پای تعزیت امام حسین(ع) نوشته شد. انتهای پیام/
92/11/15 - 13:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]
صفحات پیشنهادی
پاسخ امام علی(ع) به انتقاد یکی از یاران درباره حکمیت
پاسخ امام علی ع به انتقاد یکی از یاران درباره حکمیت امّا دريغ با كدام نيرو بجنگم و به چه كسي اطمينان كنم شگفتا ميخواهم به وسيله شما بيماريها را درمان كنم ولي شما درد بي درمان من شدهايد كسي را ميمانم كه خار در پايش رفته و با خار ديگري ميخواهد آن را بيرون كشد در حالي كهچرا به امام زمان ميگويند اباصالح مگر ايشان فرزندي به نام صالح دارند؟
چرا به امام زمان ميگويند اباصالح مگر ايشان فرزندي به نام صالح دارند در دعای زیبای ندبه یکی از کنیههایی که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه را با آن می خوانیم کنیه اباصالح است و در لغت این لقب پدر صالح معنا می شود آیا امام زمان فرزندی به نام صالح دارد در دعای زیبای ندبه یارکان امت واحده و تمدن اسلامی از منظر حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب
ارکان امت واحده و تمدن اسلامی از منظر حضرت امام خمینی ره و رهبر معظم انقلابریشه و علت و سرآغاز همه بدیها و کاستیها ترجیح خواسته خود بر خواسته خداست و این درد بزرگ بشر است که علت آن نداشتن دین یا دینداری ناقص و یا ضعف اخلاق و عقلانیت و علم است بخش اول چکیده در سده اخیر متهدیه امام حسین به امیر کبیر
هدیه امام حسین به امیر کبیر مرحوم آیت الله اراکی درباره شخصیت والای میرزا تقی خان امیرکبیر فرمود شبی خواب امیرکبیر را دیدم جایگاهی متفاوت و رفیع داشت به گزارش سرویس دینی جام مرحوم آیت الله اراکی درباره شخصیت والای میرزا تقی خان امیرکبیر فرمود شبی خواب امیرکبیر را دیدمتجدید بیعت جامعه قرآنی کشور با آرمانهای امام خمینی(ره)
دین و اندیشه در آستانه دهه فجر صورت گرفت تجدید بیعت جامعه قرآنی کشور با آرمانهای امام خمینی ره جامعه قرآنی کشور امروز هشتم بهمن ماه با حضور در حرم مطهر امام خمینی ره با آرمانهای والای معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران تجدید بیعت کردند به گزارش خبرگزاری مهر جامعه قرآنی کشور صاختتامیه سومین دوره سیر مطالعاتی آثار امام موسی صدر
اختتامیه سومین دوره سیر مطالعاتی آثار امام موسی صدر فرهنگ > دین و اندیشه - اختتامیه سومین دوره سیر مطالعاتی آثار امام موسی صدر سه شنبه 15 بهمن با حضور نماینده حزب الله لبنان برگزار میشود به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدرشفا یافتن بیمار با تربت امام حسین (ع)
شفا یافتن بیمار با تربت امام حسین ع هر که این دعا را با تربت امام حسین ع در قدحی بنویسد و دست خود را بشوید و با انگشت شهادت به مریض دهد تا بخورد صحت یابد در بعضی از دعوات از حضرت بقیها امام عصر رسیده است هر که این دعا را با تربت امام حسین ع در قدحی بنویسد و دست خود راماجرای پیغامی که آیت الله مجتهدی به امام رضا رساند
ماجرای پیغامی که آیت الله مجتهدی به امام رضا رساند آنجا که می روی به امام رضا ع بگو داش علی یک چیزی در گوش من گفت نفهمیدم چه گفت به گزارش سرویس دینی جام نیوز سخنرانیها و پندهای عرفانی و اخلاقی مرحوم آیتالله احمد مجتهدی تهرانی به یادگار مانده است که هر چند وقت یکدرسگفتار انديشه سياسي امام علي(ع) در نهج البلاغه برگزار می شود
دین و اندیشه درسگفتار انديشه سياسي امام علي ع در نهج البلاغه برگزار می شود به همت کانون اندیشه جوان درسگفتار انديشه سياسي امام علي ع در نهج البلاغه با تدریس دكتر فرزاد جهان بين برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر درسگفتار انديشه سياسي امام علي ع در نهج البلاغه با تدریس دكتربنیاد بینالمللی امام رضا(ع)جریانسازی فرهنگ رضوی را در کشور بر عهده گیرد
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۰۸ امام جمعه مشهد گفت در حوزه رضوی مسائل مختلفی وجود دارد که تاکنون حل نشده و بنیاد بینالمللی امام رضا ع این ظرفیت را دارد که به عنوان یک مرجع در حوزه فرهنگ رضوی عهدهدار این مسئولیت باشد تا مردم در زمان نیاز به آن رجوع نمایند به گزارش گروه دریافت خبرخاطره منتشر نشده رهبر انقلاب از امام خمینی(ره)
خاطره منتشر نشده رهبر انقلاب از امام خمینی ره یکی از خاطرات خیلی جالب من آن شب اوّلی است که امام وارد تهران شدند یعنی روز دوازدهم بهمن - شب سیزدهم - شاید اطّلاع داشته باشید و لابد شنیدهاید که امام وقتی آمدند به بهشت زهرا رفتند و سخنرانی کردند بعد با هلیکوپتر بلند شدند و رعلت صلح امام حسن(ع)
علت صلح امام حسن ع به خدا سوگند اگر به علت سستى و بی وفایى شما ناگزیر شوم زمامدارى مسلمانان را به معاویه واگذار کنم یقین بدانید زیر پرچم حکومت بنى امیه هرگز روى خوش و شادمانى نخواهید دید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به طور كلى براى امام و پيشواى مسلمين در يك شرايط خاصى جااستغاثه برای امام زمان
استغاثه برای امام زمان سیّد علی خان ره در الکلم الطّیب می گوید این استغاثه به امام زمان ع به گزارش سرویس دینی جام سیّد علی خان ره در «الکلم الطّیب»می گوید این استغاثه به امام زمان ع هرجا باشی دو رکعت نماز با حمد و سوره به جای آور آنگاه رو به قبله زیر آسشیوه امام(ره) برای محو فرهنگ و شیوه زندگی طاغوتی/ راه مواجهه مبتکرانه با سبک زندگی غربی
دین و اندیشه در رونمایی کتاب سبک زندگی اسلامی ایرانی طرح شد شیوه امام ره برای محو فرهنگ و شیوه زندگی طاغوتی راه مواجهه مبتکرانه با سبک زندگی غربی حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه زندگی غربی از طریق رسوخ در بطن انواع فناوری ها و محصولات غربْ بنیاد به حیات ما تحمیل شده است گفاعدام 375 امام جماعت سني توسطداعش
اعدام 375 امام جماعت سني توسط داعش جنايت هاي نيروهاي داعش به علما ائمه جماعت و سخنرانان محدود نمي شود بلکه آنان تاکنون هزاران شهروند بي گناه از جمله زن و مرد کوچک و بزرگ پير و جوان را به قتل رسانده اند به گزارش سرویس دینی جام نیوز جديد ترين گزارش منتشر شده در مورد فعاليتکوتاهی قد؛ نقص امام معصوم!
کوتاهی قد نقص امام معصوم در اعتقادات ما معصوم علیه السلام باید از هر گونه عیب ظاهری و باطنی به دور باشد حال با توجه به این مطلب آیا روایاتی که در باره کوتاهی قد علی علیه السلام وارد شده است صحیح است به گزارش سرویس دینی جام آیا احادیثی که می گویند قد امام علی علخاطره يک زائر امام حسين (ع) از أربعين
خاطره يک زائر امام حسين ع از أربعين ساعات خاطره انگيزي برايم بود منکه از نوجواني از اين کار نفرت داشتم اما به هيچ وجه از شستن لباس ديگر زائران احساس نفرت نمي کردم ساعات خاطره انگيزي برايم بود منکه از نوجواني از اين کار نفرت داشتم اما به هيچ وجه از شستن لباس ديگر زائران احسا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها