تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834129479
مبانی مشروعیت در اندیشه سیاسی غرب و اسلام منابع مشروعیت سیاسی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مبانی مشروعیت در اندیشه سیاسی غرب و اسلام
منابع مشروعیت سیاسی
از نظر اسلام، منشأ مشروعیت نظام سیاسی، ارتباط تنگاتنگی با چگونگی تعیین حاکم اسلامی دارد؛ زیرا آنکه مطابق فقه سیاسی اسلام ـ در همه مذاهب اسلامی ـ حاکم مسلمانان در همه مسائل حکومتی و اعمال حاکمیت، دارای نقش اساسی و محوری است.
بخش دوم از نظر اسلام، منشأ مشروعیت نظام سیاسی، ارتباط تنگاتنگی با چگونگی تعیین حاکم اسلامی دارد؛ زیرا آنکه مطابق فقه سیاسی اسلام ـ در همه مذاهب اسلامی ـ حاکم مسلمانان در همه مسائل حکومتی و اعمال حاکمیت، دارای نقش اساسی و محوری است، بهگونهایکه بحث درباره مبانی مشروعیت حکومت و شیوه اعمال آن (اعمال حاکمیت مشروع)، وابسته به بحث درباره چگونگی تعین حاکم اسلامی است. منبع یا منابع مشروعیت سیاسی، آن چیزهایی است که مردم با استناد به آنها، به نظام سیاسی خود، مقبولیت و مشروعیت میبخشند، مانند قانون و مذهب. پس کسانی که منبع مشروعیت سیاسی حکومت را قانون میدانند، معتقدند که تطابق هرچه بیشتر نظام سیاسی با قوانین، بر مشروعیت آن میافزاید و در نظر آنهایی که به نظریه الهی مشروعیت دولتها معتقدند، بهگونهایکه منبع اصلی همه قدرتها در جهان هستی، از جمله قدرت سیاسی را خداوند میدانند، هرچه نظام سیاسی بیشتر به آن نزدیکتر باشد، مشروعیت بیشتری خواهد داشت. 1 . منابع مشروعیت سیاسی در اندیشه سیاسی غرب اندیشهوران غربی، منابع مختلفی را برای مشروعیت سیاسی بیان کردهاند که در اینجا به مهمترین آنها اشاره میکنیم. از نخستین افرادی که دراینباره به بحث پرداخت، ماکس وبر است. او معتقد است: تضمین یا تداوم مشروعیت یک نظام ممکن از طریق انگیزههای درونی یا بیرونی صورت میپذیرد. الف) انگیزههای درونی: این انگیزهها یکی از سه حالت زیر را دارد: 1. صرفاً احساسی که شامل یک حالت وفاداری به منشأ احساس میباشد؛ 2. ناشی از یک باور عقلایی به اعتبار مطلق یک نظام بهعنوان نمود ارزشهای متعالی، مثل ارزشهای اخلاقی، زیباییشناختی یا هر نوع دیگری از ارزش؛ 3. ناشی از انواعی نگرش مذهبی میباشد که رهایی را در پذیرش نظام مورد نظر میبیند. ب) انگیزههای کاملاً بیرونی (منفعتی): که به معنای امید به تبعات بیرونی خاص است: 1. یک نظام زمانی عرف نامیده میشود که اعتبار بیرونی آن به این طریق تضمین میشود که به احتمال قوی، هرگونه انحرافی از مبانی آن، با واکنش عمومی و بسیار منفی در درون گروه مواجه خواهد شد؛ 2. یک نظام زمانی قانونی است که بتواند از طریق فشارهای روحی و فیزیکی، افراد را وادار به پذیرش نماید یا اینکه بتواند افراد خاطی را تنبیه کند. (وبر، 1374: 38 و 39) بر اساس این مطالب، وی معتقد است افراد میتوانند به کمک یکی از روشهای زیر به یک نظام مشروعیت بخشند: الف) به موجب سنت: یعنی باور یا اعتقاد به مشروعیت آنچه همیشه وجود داشته است؛ ب) به موجب نگرش عاطفی: یعنی اینکه چیزی به این خاطر که به تازگیتجلی یافته یا الگویی است که برای تقلید معتبر باشد؛ ج) به موجب باور عقلایی به ارزش غایی نظام که به معتبر شناختن آن بهعنوان یک تعهد نهایی و مطلق ختم شود؛ د) به موجب استقرار قانون: این قانونیت میتواند به یکی از دو طریق زیر مشروع تلقی گردد: 1. اگر ناشی از توافق اختیاری بین طرفین باشد؛ 2. ناشی از تحمیل و تمکین باشد (تحمیل به سبب سلطه انسان بر انسان مشروع به شمار میآید). (همان: 42) یکی دیگر از نویسندگان به نام فردریک، منابع مشروعیت را به پنج گروه تقسیم میکند که عبارت است از: 1. دینی؛ 2. فلسفی و حقوقی؛ 3. سنّتی؛ 4. روشی؛ 5.تجربی. (قوام، 1373: 87) گریسجونز نیز منابع مشروعیت نظام سیاسی انگلستان را بدینگونه بیان میدارد: 1. تداوم نهادهای سیاسی و اجتماعی؛ 2.سنّت عدم خشونت؛ 3. باورهای دینی؛ 4. باور به ارزشها؛ 5. روند آزادی و یکدلی انتخاباتی؛ 6. جامعه هماهنگ و یکپارچه و تداوم سنّتهای آن؛ 7. فرهنگ سیاسی انطباقپذیر. (عالم، 1373: 107) برخی دیگر بهویژه طرفداران حقوق طبیعی، نظریه «قرارداد اجتماعی» [1] را مبنای مشروعیت حکومت میدانند. هرچند این نظریه از نظریههای بسیار قدیمی است؛ بهگونهایکه افلاطون نیز این را مطرح کرده است، ولی بسیاری از فیلسوفان لیبرال ـ دموکرات به پیراستن آن همت گماشته و نظام دموکراسی امروز را بر پایه قرارداد اجتماعی بنیان نهادهاند. ازاینرو، مشروعیت این نظام بر اساس قرارداد اجتماعی و ناشی از خواست مردم است که در قالب انتخابات تجلی مییابد. (نک: , 1970: 88 Raphael) گروهی از متفکران غرب و در رأس آنها ژان ژاک روسو، [2] بهمنظور برطرف ساختن کاستیهای موجود در نظریههای فوق، نظریه «اراده عمومی» را درباره مشروعیت حکومتها مطرح ساختهاند. (حیدریان، 1381: 27 و 28) این نظریه معتقد است حکومتی مشروعیت دارد که طبق رأی اکثریت روی کار آمده باشد. (Raphael, 1970: 98, 97) این نظر آنقدر نزد طرفداران دموکراسی غربی پذیرفته شده است که گاهی مفهوم مشروعیت را مساوی با رأی اکثریت میدانند؛ یعنی معتقدند مفهوم مشروعیت چیزی جز رای اکثریت نیست. بر اساس آنچه بیان شد، میتوان نتیجه گرفت همانگونهکه ماکس وبر نیز معتقد است، امروزه رایجترین شکل مشروعیت در جهان غرب و تفکر غیردینی، اعتقاد به قانونیت است، چه این قانون از طریق آرای اکثریت وضع شده باشد یا اقلیتی اراده خود را تحمیل کرده باشد. به عبارت دیگر، هنگامی که در بنیادهای نظام همگانی توافق نباشد، در واقع به این معناست که این نظام بر اقلیت تحمیل شده است. با این وجود، بسیار متداول است که اقلیتها بتوانند با استفاده از زور یا شیوههای خشن و هدفدار، نظامی را اعمال کنند که در ابتدا با مخالفت روبهرو باشد، ولی در طول زمان مشروعیت بهدست آورد. در واقع، تا زمانی که صندوق رأی، وسیله قانونی تغییر نظام است، امری بسیار طبیعی است که اقلیت صاحب اکثریت رسمی شود و اکثریت هم بپذیرد. در چنین مواردی، حاکمیت اکثریت، خیال صرف است. اعتقاد به قانونیت یک نظامِ مبتنی بر توافقِ اختیاری، اعتقادی نسبتاً قدیمی است. (نک: وبر، 1374: 43 و 44) بنابراین، مشروعیت امری ذهنی و اعتقادی است، بهگونهایکه جوامع مختلف برداشتهای متفاوتی از آن دارند. نقدو بررسی مبانی مشروعیت در اندیشه سیاسی غرب الف) به لحاظ تاریخی: تاریخ هیچگاه به یاد ندارد انسانها گرد هم آمده باشند و آگاهانه توافقی به صورت قرارداد اجتماعی تنظیم کرده باشند. بنابراین، قرارداد غیرآگاهانه و غیرارادی، به واقع قرارداد نیست. در نتیجه، اگر مقصود از قرارداد، معنای واقعی آن نباشد، بلکه مراد معنای مسامحی و مجازی باشد، در آن صورت، اصل تحقق الزام به اطاعت از حکومت، بر اساس قرارداد مجازی و مسامحی، اول کلام خواهد بود. ب) دلیل اطاعت اقلیت: اگر گروهی به هر دلیل حاکمیت موجود را به رسمیت نشناختند، طبیعتاً بر اساس این نظریهها، هیچ دلیلی بر لزوم اطاعت از فرامین حکومت نخواهند داشت و دولت برای آنها مشروعیتی ندارد. (نک: Raphael، 89 , 90:1970) ج) قواعد خلاف اخلاق عامهپسند: بر اساس نظریههای قرارداد اجتماعی و اراده عمومی، لازم نیست نوع حکومت دموکراسی باشد، بلکه قرارداد اجتماعی شامل این مواردی که مردم یک دیکتاتوری را سرکار بیاورند یا حکومتی که قواعد اخلاقی را نقض میکند، مانند هیتلر یا چنگیز نیز میشود و باید متعهد به قرار داد باشند، هرچند نوع حکومت استبدادی باشد، درحالیکه به یقین، از نظر صاحبنظران غربی چنین حکومتی مشروعیت ندارد. 2. منابع مشروعیت سیاسی در اندیشه سیاسی اسلام از نظر اسلام، منشأ مشروعیت نظام سیاسی، ارتباط تنگاتنگی با چگونگی تعیین حاکم اسلامی دارد؛ زیرا آنکه مطابق فقه سیاسی اسلام ـ در همه مذاهب اسلامی ـ حاکم مسلمانان در همه مسائل حکومتی و اعمال حاکمیت، دارای نقش اساسی و محوری است، بهگونهایکه بحث درباره مبانی مشروعیت حکومت و شیوه اعمال آن (اعمال حاکمیت مشروع)، وابسته به بحث درباره چگونگی تعین حاکم اسلامی است. برای مثال، اگر در این موضوع، به اجماع امت یا اجماع اهل حل و عقد قائل باشیم و تنها آن را ملاک تعیین حاکم اسلامی بدانیم، در حقیقت، فقط منشئیت و مشروعیت انحصاری مردم را برای نظام سیاسی پذیرفتهایم و اگر آن را تنها مربوط به نصب ـ چه به صورت نص یا بیان صفات شخصی یا اشخاص واجد شرایط ـ بدانیم، منشئیت و مشروعیت انحصاری خداوند را پذیرفتهایم و هرگاه به لزوم بیعت و پذیرش عمومی پس از نصب قائل باشیم، درحقیقت مشروعیت دوگانه (خداوند و مردم) را قبول کردهایم. ازاینرو، طرح دیدگاههای مختلف از علما و دانشمندان اهل سنّت و شیعه درباره چگونگی انتخاب حاکم اسلامی ضروری به نظر میرسد. آرای علمای اهل سنّت در میان علمای اهل سنّت، میتوان به شخصیتهایی همچون ماوردی، قاضی ابویعلی، ابن قیمیه، ابن قدامه، عبدالملک جوینی و فضلالله روزبهان خنجی اشاره کرد و در یک جمعبندی کلی، آرای آنها درباره انتخاب حاکم اسلامی را اینگونه بیان داشت. 1. تعین خلیفه به وسیله بیعت که شامل دو قسم است: الف) بیعت اهل حل و عقد؛ ب) بیعت امت اسلامی. هرکدام از این دو قسم میتواند به دو صورت تحقق یابد که عبارتند از: یک ـ اجماع جمهور یا اکثریت اهل حل و عقد یا اجماع امت؛ دو ـ رأی یا پذیرش شماری محدود از اهل حل و عقد یا امت. 2. تعیین خلیفه بهوسیله قهر و غلبه بدون مشورت با اهل حل و عقد یا جلب رضایت امت و انعقاد عقد. 3. تعیین حاکم اسلامی بهوسیله انتخاب شورای اهل حل و عقد و انضمام رضایت امت به آن. 4. تعیین حاکم اسلامی بهوسیله تعیین جانشین از سوی حاکم و خلیفه پیشین. 5. تعیین حاکم اسلامی بر اساس موروثی بودن و ولایتعهدی (سلطنت). 6. تعیین حاکم اسلامی بهوسیله نص از سوی خداوند و رسول اکرم. اهل سنّت، برای بیان دلیل مشروعیت و شیوههای تعیین حاکم و خلیفه اسلامی، به سیره خلفای راشدین و حتی صحابه پیامبر خدا6 و گفتار و کردار ایشان استناد میکنند، نه به قرآن یا سنّت یا عقل. (مرندی، 1376: 99 و 100) آرای علمای شیعه در میان علما و دانشمندان شیعه، میتوان به آرای افرادی چون ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه حلی، ملا احمد نراقی، صاحب جواهر، شیخ انصاری، میرزای نائینی، آیتالله بروجردی و امام خمینی; اشاره کرد. تفاوت نظر اسلام با غرب در این مسئله بیشتر به مبانی هستیشناختی و انسانشناختی مربوط میشود. همانگونهکه بیان شد، چون متفکران غرب، خدا و باورهای دینی را از معادلههایشان حذف کردهاند، ناچارند برای پاسخ دادن به مسئله مشروعیت، آن را به معنای صرف مقبولیت در نظر بگیرند. در حقیقت، همه پاسخهایی که علمای غربی به مسئله مشروعیت دادهاند، پاسخی به مسئله مقبولیتِ نظام و توجیه سلطه موجود است. بنابراین، هیچگاه نتوانستند جواب این پرسش که «چرا شهروندان ملزمند از دستورهای حکومت اطاعت کنند» را بیابند. در اندیشه دینی اسلام براساس آیه «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثاً» (مؤمنون: 114)، هیچ چیز در عالم بیهوده آفریده نشده است. بنابراین، وجود انسان نیز هرچند مسجود ملائکه، اشرف آفرینش و به مقتضای آیه: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً» (اسراء: 70) مورد تکریم خداوند است، ولی همین انسان از عهده شناخت خیر و شر، سعادت و شقاوت و نجات و رستگاری خویش ناتوان است؛ زیرا ابزارهای شناخت انسان برای شناخت سعادت و شقاوت او کافی نیست. ازاینرو، یکی از مواردی که خداوند تأکید بسیاری بر آن دارد، رهبری و هدایت جامعه بشری است، بهگونهایکه خلقت انسان، با خلقت هادی او، یعنی حضرت آدم7 آغاز شد و مسئله امامت و رهبری جامعه را یکی از ارکان اصلی دین اسلام برمیشمارد. بدین خاطر، به صراحت پیامبر را به تبلیغ امامت و اعلان جانشین پس از خود امر میکند و میفرماید: یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیکَ مِن رَّبِّکَ وَ إِن لَّمْتَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللّهُ یعْصِمُکَ مِنَ النَّاس. (مائده: 67) ای پیامبر! برسان آنچه که از طرف خدا نازل شده [است] و اگر این کار را انجام ندهی، رسالت خودت را انجام ندادهای؛ و خدا تو را از [شر] مردم حفظ میکند. بنابراین، اهمیت این امر به اندازهای است که خداوند انجام ندادن آن را بهمنزله به انجام نرساندن رسالت نبی میداند. ازاینرو، هنگامی که پیامبر مأموریت خویش، یعنی معرفی جانشین پس از خود را به انجام میرساند، فرمود: «اکنون دین خود را کامل نمودم.» [3] بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که اولاً از آنجایی که انسانها در خلقت مساویند، پس هیچ فردی اصالتاً حق حکومت بر دیگران را ندارد و حاکمیت تنها از آن خداست: «إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلّهِ» (انعام: 57)؛ یعنی حکم و حکومت فقط از آن خداست. «حکم» هم به معنی قانونگذاری و هم به معنی اجرای قانون است با این تفاوت که انتهای اجرای قانون، به صورت غیرمستقیم به خداوند باز میگردد؛ یعنی کسانی باید «قانون الهی» را در جامعه به اجرا درآورند که از سوی خداوند حق حکومت داشته باشند. در عصر حضور، کسانی از سوی خداوند حق حکومت بر مردم را دارند که معصوم باشند و در عصر غیبت، کسانی حق حکومت دارند که این سه شرط را داشته باشند: 1. آگاهی و دانایی کامل به قانون و مبانی و روح آن؛ 2. داشتن قوه تشخیصی بالاتر از مصالح و مفاسد مردم؛ یعنی افزون بر علم به احکام، از «موضوعات و مصادیق» نیز آگاه باشند تا بدانند در هر شرایطی چه حکمی اقتضا میکند؛ 3. از صلاحیت اخلاقی بالایی برخوردار باشد. (مصباح، 1377: 193) بنابراین، از دیدگاه الهی، منبع ذاتی مشروعیت، حقانیت و اعتبار خداوند متعال است که حاکمیت مطلق انسان و جهان از آنِ اوست، هرچند این دیدگاه در تلقی ادیان و ایدئولوژیهای مختلف، متفاوت است. از نظر دین و فرهنگ اسلامی، مشروعیت با شرع و شریعت در ارتباط است و به اموری اطلاق میشود که شارع آن را وضعکرده باشد. ازاینرو، مبنایی قدسی و الهی دارد. (عمید زنجانی، 1368: ج1، 58) همانگونه که بیان شد، اصل اولی آن است که هیچکس بر دیگری ولایت ندارد و تنها خداوند است که مالک و ولی انسانهاست و حق حاکمیت دارد. بنابراین، اگر خداوند کسانی را برای حکومت برگزیند، تنها آنها حق حکومت دارند. حال اگر فرد تعیین شده به هر دلیلی در دسترس نباشد، باید به دنبال کسی بود که از سوی ایشان تعیین شده است. این تعیین به دو گونه میتواند انجام میشود: یا فردی را بهطور مشخص به جای خود منصوب میکند، مانند نواب خاص امام زمان یا شرایط خاصی برای نائب خود تعیین میکند، مانند فقیه جامعالشرایط. یکی از مهمترین شکلهای نظریه «رأی اکثریت» این بود که نمیتوانست الزامهای اخلاقی «اقلیت مخالف» را توجیه کند، ولی طبق نظریه اخیر، اولاً الزامهای اخلاقی بر همه حاکم است، چه اقلیت و چه اکثریت و ثانیاً علم خداوند به سعادت انسان و الزام خداوند نسبت به انسان، اختصاص به اکثریت ندارد و شامل اقلیت نیز میشود. از همه مهمتر، حق حاکمیت و صدور فرمان مخصوص خداست و هیچ انسانی حق ندارد برای انسانهای دیگر فرمان صادر کند و آنها را به اطاعت از فرامین خود ملزم دارد، حال چه صادرکننده فرمان یک نفر باشد (= حکومتهای استبدادی) یا چند نفر (= حکومتهای الیگارشی) یا چندین نفر منتخب مردم (= دموکراسی) باشند. در اینجا این پرسش مطرح میشود که مردم چه نقشی در اندیشه سیاسی اسلامی دارند؟ در پاسخ به این پرسش، لازم است در ابتدا به جایگاه مردم در مردمسالاری دینی پرداخته شود. منابع: 1. قرآن مجید 2. نهجالبلاغه، تحقیق: صبحی صالح، بیتا، قم، دارالهجره. 3. عالم، عبدالرحمن، 1373، بنیادهای علم سیاست، تهران، نشر نی. 4. عمید زنجانی، عباسعلی، 1368، فقه سیاسی، تهران، انتشارات امیرکبیر. 5. مرندی، محمدرضا، 1376، مبانی مشروعیت نظام سیاسی در اسلام، تهران، مؤسسه انتشاراتی عطا. 6. مصباح یزدی، محمدتقی، 1377، حقوق و سیاست در قرآن، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. 7. وبر، ماکس، 1374، اقتصاد و جامعه، ترجمه: عباس منوچهری ترابینژاد و عمادزاده، تهران، انتشارات مولی. 8. Raphael, D.D, (1970) Problems of Political Philosophy, first published, (Pall Mall press, ltd, London). پی نوشتها: [1] Social contract [2]. Rousseau [3]. «الْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا». (مائده: 3) رضا رمضان نرگسی منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه دارد.......
92/11/14 - 02:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
مبانی مشروعیت در اندیشه سیاسی غرب و اسلام چهارچوب مفهومی مشروعیت
مبانی مشروعیت در اندیشه سیاسی غرب و اسلامچهارچوب مفهومی مشروعیتمشروعیت ناشی از هماهنگی عقیدتی و ارزشی میان شهروندان و حکومتکنندگان است بهگونهایکه این هماهنگی اطاعت را آسان میکند دولت را از کاربرد زور و تهدید به منظور تأمین فرمانبرداری بینیاز میسازد بخش اول چکیده ازتفکر سیاسی امام(ره) دارای ریشه عمیق اسلامی و دینی بود
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۰۱ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور تفکر سیاسی امام ره را دارای ریشه عمیق اسلامی و دینی ذکر کرد و گفت اندیشه سیاسی در اسلام ریشه در کلمات نورانی پیامبر اعظم ص و ائمه ع داشت به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمیندرسگفتار انديشه سياسي امام علي(ع) در نهج البلاغه برگزار می شود
دین و اندیشه درسگفتار انديشه سياسي امام علي ع در نهج البلاغه برگزار می شود به همت کانون اندیشه جوان درسگفتار انديشه سياسي امام علي ع در نهج البلاغه با تدریس دكتر فرزاد جهان بين برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر درسگفتار انديشه سياسي امام علي ع در نهج البلاغه با تدریس دكترهمایش اندیشه سیاسی اسلام در اصفهان برگزار می شود
همایش اندیشه سیاسی اسلام در اصفهان برگزار می شود خبرگزاری رسا ـ همایش اندیشه سیاسی اسلام 29 و 30 بهمن ماه در اصفهان برگزار می شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در جلسه هماهنگی " همایش اامام خمینی حکیمی است که نگاه سیاسی و راهبردی به حکمت دارد/ امام(ره) حکمت را پیشینه و پشتوانه حکومت می داند
دین و اندیشه یک استاد دانشگاه در گفتگو با مهر امام خمینی حکیمی است که نگاه سیاسی و راهبردی به حکمت دارد امام ره حکمت را پیشینه و پشتوانه حکومت می داند یک استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه حضرت امام ره به عنوان یک حکیم فقیه و مفسر متعالی اخلاقی و عرفانی نظامی را تأسیس کرده وارسطو در کتاب سیاست جامعه سياسي مطلوب را بررسی کرده است/ سعادت غايت نهايي جامعه سياسي است
دین و اندیشه ارسطو در کتاب سیاست جامعه سياسي مطلوب را بررسی کرده است سعادت غايت نهايي جامعه سياسي است دکتر داوود مهدوی زادگان در نشست سیاست از منظر ارسطو با اشاره به اینکه ارسطو در کتاب سیاست جامعه سياسي مطلوب و در اخلاق نیکوماخوس در مورد فلسفه سياسي بحث کرده است گفت کتاب ااولین جشنواره بین المللی امام خمینی(ره) - اندیشه سیاسی اسلام
۱۹۵۸۱۸ ۱۳۹۲ ۱۱ ۳ - ۱۵ ۰گزارش تصویری 1 اولین جشنواره بین المللی امام خمینی ره - اندیشه سیاسی اسلام عکاس محمد اخلاقی اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۲ ۱۱ ۳ - ۱۵ ۰دبیر جشنواره بینالمللی امام خمینی(ره) تاکید کرد لزوم بازخوانی اندیشههای سیاسی اسلام و امام در شرایط کنونی
دبیر جشنواره بینالمللی امام خمینی ره تاکید کردلزوم بازخوانی اندیشههای سیاسی اسلام و امام در شرایط کنونیدبیر جشنواره بینالمللی امام خمینی ره گفت بازخوانی بازآفرینی و بازاندیشی اندیشههای سیاسی اسلام و امام راحل امری ضروری در شرایط کنونی است تا همه جهانیان به ویژه مسلمانان بکتاب «نقدی بر خرد سیاسی» منتشر شد/ بررسی تحلیل فوکو از طرز تفکر دولت مدرن
دین و اندیشه کتاب نقدی بر خرد سیاسی منتشر شد بررسی تحلیل فوکو از طرز تفکر دولت مدرن توماس لمکه در کتاب نقدی بر خرد سیاسی به طرح و نقد و بررسي موضوعات مختلف در آثار فوکو پرداخته و در سه بخش اصلي طبيعتشناسي قدرت طرز تفكر حكومت و سياست و اخلاق آنها را مورد بررسي قرار داده اسآیتالله سبحانی: ولایت فقیه مشروعیت نظام حاکمیتی است
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۵۵ آیتالله جعفر سبحانی گفت مشروعیت نظام حاکمیتی منوط به ولایت فقیه است و تا ولایت فقیه نباشد قوای مجریه قضائیه و مقننه نمیتوانند اقدامی کنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در نخستین جشنواره بینالمللی امام خمیکتاب فلسفه سیاسی و مفروضات سنجش ناشده منتشر شد/ پژوهشی در فلسفه سیاسی فارابی
دین و اندیشه کتاب فلسفه سیاسی و مفروضات سنجش ناشده منتشر شد پژوهشی در فلسفه سیاسی فارابی کتاب فلسفه سیاسی و مفروضات سنجش ناشده پژوهشی در فلسفه سیاسی فارابی اثر دکتر رضا اکبری نوری با مقدمه دکتر حاتم قادری در روزهای اخیر وارد بازار کتاب شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب "انقلاب اسلامی با ساختار شکنی غرب را دچار چالش کرده است/ انقلابی که سبب ایجاد نظام سیاسی شد
استانها شرق خراسان رضوی نجفی انقلاب اسلامی با ساختار شکنی غرب را دچار چالش کرده است انقلابی که سبب ایجاد نظام سیاسی شد مشهد – خبرگزاری مهر رئیس گروه نظریهپردازی انقلاب اسلامی گفت انقلاب اسلامی با ساختار شکنی غرب را دچار چالش و بحران کرده است به گزارش خبرنگار مهر موسی نهمایش« تاریخ وعلوم سیاسی» برگزار می شود
دین و اندیشه همایش تاریخ وعلوم سیاسی برگزار می شود گروه تاریخ و همکاریهای میانرشتهای پژوهشکده تاریخ اسلام همایش تاریخ و علوم سیاسی را برگزار میکند به گزارش خبرگزاری مهر گروه تاریخ و همکاریهای میانرشتهای پژوهشکده تاریخ اسلام همایش «تاریخ و علعضو مجلس خبرگان رهبری: تبیین کارکردها و وظایف مجلس خبرگان رهبری از اهداف برگزاری همایش «اندیشه سیاسی اسلا
عضو مجلس خبرگان رهبری تبیین کارکردها و وظایف مجلس خبرگان رهبری از اهداف برگزاری همایش اندیشه سیاسی اسلام استعضو مجلس خبرگان رهبری گفت تبیین کارکردها و وظایف مجلس خبرگان رهبری از اهداف برگزاری همایش اندیشه سیاسی اسلام است به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از دفتر نماینده ونماینده ولی فقیه در اصفهان خواستار شد لزوم همکاری ادارات برای برگزاری همایش اندیشه سیاسی اسلام در اصفهان
نماینده ولی فقیه در اصفهان خواستار شدلزوم همکاری ادارات برای برگزاری همایش اندیشه سیاسی اسلام در اصفهانامام جمعه اصفهان گفت برگزاری همایش اندیشه سیاسی اسلام در اصفهان در بالا بردن اطلاعات مردم در زمینه مأموریتهای مجلس خبرگان رهبری بسیار مؤثر است و ادارات اصفهان باید همکاری لازمحجتالاسلام ایزدهی در گفتوگو با فارس: «درایت، عدالت و مردمباوری» شاهکلید اندیشه سیاسی امام است
حجتالاسلام ایزدهی در گفتوگو با فارس درایت عدالت و مردمباوری شاهکلید اندیشه سیاسی امام استمدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت فقدان آموزههای اصیل مذهب شیعه عدم رهبری شایستگان در قالب فقیه جامعالشرایط و اتکا به مردم موجب شد عملًا کشورهای منطقه نتوانند ارئیس امور روحانیون عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا: امنیت، عزت و اعتبار ایران اسلامی مرهون خون شهدا است
رئیس امور روحانیون عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا امنیت عزت و اعتبار ایران اسلامی مرهون خون شهدا استرئیس امور روحانیون عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا گفت خون شهدا انقلاب ما را بیمه کرد و امروزه هرچه از امنیت استقلال عزت آزادی و اعتبار داریم مرهون خون شهدا است به گزارش خبرگزاری-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها