محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827005545
ارسطو در کتاب سیاست جامعه سياسي مطلوب را بررسی کرده است/ سعادت غايت نهايي جامعه سياسي است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
ارسطو در کتاب "سیاست" جامعه سياسي مطلوب را بررسی کرده است/ سعادت غايت نهايي جامعه سياسي است
دکتر داوود مهدوی زادگان در نشست سیاست از منظر ارسطو با اشاره به اینکه ارسطو در کتاب سیاست، جامعه سياسي مطلوب و در اخلاق نیکوماخوس در مورد فلسفه سياسي بحث کرده است، گفت: کتاب اخلاق نيکوماخوس مترادف با دانش سياست و موضوع آن خير اعلی يا همان سعادت است.
به گزارش خبرگزاری مهر، در یازدهمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی حجت الاسلام والمسلمین دکتر داوود مهدوی زادگان به ارائه بحث با موضوع چیستی فلسفه سیاسی از دیدگاه ارسطو پرداخت. خلاصه مباحث مطرح شده توسط دکتر مهدوی زادگان به شرح زیر است: بحث امروز پاسخ به این پرسش است که «آیا ارسطو تعریفی روشن و صریحی درباره فلسفه سیاسی ارائه کرده است؟» تحقیقات اندیشمندان و پژوهشگران پیرامون اندیشه سیاسی ارسطو، لااقل، دو دسته است: الف) مورخین و شارحین، این گروه بی آنکه به تعریف ارسطو از فلسفه سیاسی توجه کرده باشند در مقام شرح و بیان فلسفه سیاسی ارسطو برآمده اند. طبیعی است که این گروه بر مبنای تعریفی که خود از فلسفه سیاسی دارند به شرح فلسفه سیاسی ارسطو پرداخته اند. (برای مثال تئودور گمپرتس در متفکران یونانی، فردیک کاپلستون در تاریخ فلسفه، جورج کلوسکو در تاریخ فلسفه سیاسی دوران کلاسیک، مایکل فاستر در خداوندان اندیشه سیاسی، مارتا نوسباوم در ارسطو) (ب) فیلسوفان سیاسی، این گروه که به نسبت گروه اول تعدادشان کمتر است، چون دغدغه فهم فلسفه سیاسی را دارند به فهم تعریف ارسطو از فلسفه سیاسی توجه کرده اند. لئو اشتراوس در دو کتاب «فلسفه سیاسی چیست» و «شهر و انسان» به این مسأله پرداخته است. مشخصاً سه اثر ارسطو درباره امر سیاسی است: 1)اصول حکومت آتن 2) سیاست 3) اخلاق نیکوماخوس با توجه به مشخصات متن فلسفی ـ پیشیني بودن، عام بودن (غیر انضمامی)، مطلق بودن (غیر زمانی و غیر مکانی، به تعبیر اشتراوس: غیر علمی و غیر تاریخی) و کلی بودن ـ اثر اول عاری از این مشخصات است. اگر چه در آن تأملات فیلسوفانه را می توان مشاهده کرد. بنابراین، باید برای بدست آوردن پاسخ مسأله به دو اثر دیگر توجه کنیم. زیرا ارسطو در این دو اثر، در مقام بحث فلسفی است. نظر لئو اشتراوس اشتراوس در گفتار دوم از کتاب «فلسفه سیاسی چیست» در بیان فراگیري که طیف فیلسوفان سیاسی، از سقراط تا روسو و حتی برخی از متفکران بعد از روسو، شامل می شود به تحقیق درباره چیستی فلسفه سیاسی کلاسیک پرداخته است. از این رو، تعریف ارسطویی فلسفه سیاسی را هم در بر دارد. فلسفه سیاسی در معنای کلاسیک آن عبارت است از: کوشش برای جایگزین ساختن علم یا معرفت اصیل درباره اصول سیاسی به جای آراء و گمانهایی در این باره. این اصول شامل دو دسته از موضوعات بود: 1ـ «ماهیت مقوله های سیاسی»؛ یعنی ماهیت قوانین، نهادها، قدرت، آمریت، وظایف و حقوق، شرایط، رفتارها، تصمیم ها، برنامه ها، آمال و آرزوها و آدمیان به عنوان عاملان فعال یا موضوع های رفتار سیاسی. 2 ـ «بهترین و عادلانه ترین نظم سیاسی»، البته این معنا از فلسفه سیاسی و انتساب آن به فیلسوفان کلاسیک، قدری قابل خدشه است. زیرا از منظر غیر فلسفی و بیرونی است. اما اشتراوس در کتاب «شهر و انسان» مشخصاً به تعریف ارسطویی از فلسفه سیاسی پرداخته است. وی در پایان تحقیق خود به این نتیجه می رسد که بر مبنای کتاب سیاست، فلسفه سیاسی از نظر ارسطو عبارت از مسأله بهترین رژیم سیاسی است که بنیاد آن بر این اصل قرار دارد که بالاترین عنایت انسان، یعنی خوشبختی برای فرد و شهر یکسان است. (ص 82) گرچه تحقیقات انجام شده در فهم تعریف ارسطویی فلسفه سیاسی، کمک زیادی به ما می کند؛ لیکن چاره ای از مواجهه مستقیم و بدون واسطه به دو اثر فلسفی ارسطو در امر سیاسی، نداریم. کتاب سیاست این اثر، متنی فلسفی است، حتی ارسطو به خواننده این توجه را داده است که در صدد علم سیاست نیست. دانش فلسفی، دانش محض است و به عالم نظر معطوف است ولی معرفت علمی که با عالم عين سر و کار دارد، بحث از اقتضای احوال می کند و از طریق تجربه بدست می آید. ارسطو این مطلب را در بحث انواع فن به دست آوردن مال توضیح داده است. (سیاست: 29) ارسطو کتاب سياست را با موضوع شهر Polis آغاز کرده است: «هر شهري هم چنان که مي دانيم، نوعي اجتماع است و هر اجتماعي به قصد خير بر پا مي گردد» (ص 1). شهر در اينجا شامل حکومت و جامعه است.( اشتراوس، 1392: 56 ، گمپرتس: 3/1551) بنابر اين، مفهوم شهر دو معناي اجتماع و سلطه را در بر دارد. ظاهراً، ارسطو شهر را از دو منظر کلي نگر و کل نگر نگاه کرده است. از منظر کلي نگر شهر يا اجتماع سياسي به سه نوع سروري شهرياري و سياستمدار ، سروري خانواده و سروري خدايگان و بنده تقسيم مي شود. اما از منظر کل نگر، شهر جامعه سياسي است که در فرايند رشد خود از اجتماع چند دهکده در کنار هم و هر دهکده از اجتماع چند خانواده پديد مي آيد، بنابر اين، مطالعه فلسفي شهر هم در معناي کلي نگر و هم در معناي کل نگر در يک فن جا نمي گيرد. مطالعه شهر در معناي کلي آن به چند فن تقسيم مي شود: فن تدبير منزل، فن خدايگان و شوي و پدر و فن شهريار و سياستمدار. اما شهر در معناي کل موضوع فنوني است که هر فن از جنبه و حيثيت خاص که لازمه ذاتي شهر است، از آن بحث مي کند. ارسطو اين فنون را با ملاحظه تجزيه و تحليل شهر معلوم کرده است. ارسطو، از کتاب دوم سياست به بعد بحث از شهر يا جامعه سياسي را در مفهوم عام و نوع خاص مورد مطالعه فلسفي خود قرار مي دهد. يعني شهر هم به عنوان شکل رشد يافته اجتماع دهکده ها و خانواده و هم به عنوان اجتماع سياسي مبتني بر سروري شهريار و سياستمدار. کمال مطلوب هر شخصي که توانايي آن را دارد، زندگي در جامعه سياسي است. اما چون در تعريف کمالي مطلوب يا جامعه سياسي مطلوب، اتفاق نظر نيست، پرسش از بهترين شکل جامعه سياسي يا چيستي کمال مطلوب ، به ميان مي آيد. بنابر اين، ارسطو در کتاب سياست، فلسفه سياسي را در دو معناي کلي و خاص لحاظ کرده است. فلسفه سياسي به معناي عام، شامل همه فنوني مي شود که موضوع آن شهر است. اما فلسفه سياسي به معناي خاص عبارت از دانشي است که درباره جامعه سياسي مطلوب و لوازم ذاتي آن بحث مي کند. بر اين اساس، هر يک از فنون شهري يا سياسي در معناي عام فلسفه سياسي بخشي از فلسفه سياسي است. اما همين فنون در معناي خاص، غير فلسفه سياسي به شمار مي آيند. مثلاً فن تدبير منزل بنابر معناي عام فلسفه سياسي، بخشي از آن است. به همين خاطر، فن تدبير منزل در کتاب سياست گنجانده شده است. اما بنابر معناي خاص، فن تدبير منزل، دانشي غير از فلسفه سياسي به شمار مي آيد. لذا هر دو فن در کنار هم آمده است. کتاب اخلاق نيکوماخوس با خواندن اين کتاب، جايگاه و موضع کتاب سياست در هندسه معرفتي ارسطو دقيق تر معلوم مي گرد. به عقيده ارسطو «دانش سياست معين مي کند که در جامعه کدام دانشها بايد موجود باشند و هر طبقه اي از شهروندان کدام دانش ها را تا چه حد بايد بياموزند» و به علاوه هنرهايي مانند لشکرکشي، اقتصاد، بلاغت و فنون ديگر تابع دانش سياستند. (اخلاق: 14) اين امر، به دليل شرافت غايي دانش سياست نسبت به ساير فنون است، زيرا هر دانشي، غايت خيري دارند. غايت در علم پزشکي تندرستي است و در هنر لشکرکشي پيروزي، در فن معماري خانه و در علم اقتصاد دارايي است و غايات خير هم به خادم و مخدوم تقسيم مي شوند. خير اعلی همان خير في نفسه مطلق است که خادم هيچ خير ديگري واقع نمي شود. آن خير اعلاء عبارت از سعادت است . بحث از خير اعلاء (سعادت) موضوع دانش سياسي است. غايات خادم از خير اعلی انشعاب مي شوند. پس «معلوم مي شود غايت دانش سياست حاوي غايات همه دانشهاي دیگر است و اين غايت، خير آدميان است». (همان) حال معلوم گرديد که چرا بحث از برخي فنون مانند فن تدبير منزل، فن تحصيل مال و ثروت، در کتاب سياست آمده است، اما خير و نيک بختي براي آدمي فعاليت نفس در انطباق بافضيلت است و اگر فضائل متعدد وجود دارند، در انطباق با بهترين و کامل ترين فضايل است، (اخلاق 31) ارسطو با اين مقدمه وارد تبيين فضايل اخلاق مي شود. بنابراين کتاب اخلاق نيکوماخوس مترادف با دانش سياست و موضوع آن خير اعلی يا همان سعادت است. سعادت غايت نهايي جامعه سياسي است. کتاب اخلاق ارسطو همان کتاب فلسفه سياسي است که در آن درباره غايت جامعه سياسي (سعادت يا خير اعلی) بحث مي شود. ارسطو در کتاب پنجم از اخلاق نيکو ماخوس، عدالت را فضيلتي در کنار فضايل نمي داند. بلکه عدالت عبارت است از عمل به فضيلت يا تمام فضيلت، پس سعادت مترادف با عدالت است و بر اين اساس، عدالت غايت نهايي جامعه سياسي است. جمع بندي ارسطو در دو اثر سياسي خود، کتاب سياست و کتاب اخلاق نيکوماخوس، به بحث فلسفه سياسي يا دانش سياسي پرداخته است. منتها در يکي به اعتبار موضوع (جامعه سياسي مطلوب) و در ديگري به اعتبار غايت (سعادت و عدالت) فلسفه سياسي، بحث کرده است. بر اين اساس، تعريف ارسطويي فلسفه سياسي اين گونه است: «فلسفه سياسي، آن بخش از مطالعات فلسفي است که به موضوع شهر يا جامعه سياسي مطلوب و غايت آن مي پردازد و رعايت آن موجب تحقق کمال مطلوب در زندگي سياسي است».
۱۳۹۲/۱۱/۹ - ۱۱:۴۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]
صفحات پیشنهادی
«جامعه شناسی سفر حج» بررسی می شود
دین و اندیشه جامعه شناسی سفر حج بررسی می شود گروه علمی تخصصی جامعه شناسی گردشگری انجمن جامعه شناسی ایران نشست جامعه شناسی سفر حج را برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر گروه علمی تخصصی جامعه شناسی گردشگری انجمن جامعه شناسی ایران نشست «جامعه شناسی سفر حج» را دوشنبنگارش کتاب با توجه به نیازسنجی از جامعه انجام شود
یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵ ۱۴ مدیر حوزههای علمیه بر نیازسنجی از جامعه در نگارش کتاب تاکید کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام سیدهاشم حسینی بوشهری در حاشیه بازدید از نهمین نمایشگاه کتاب قم در جمع خبرنگاران افزود باید نیازسنجی مناسبی صورت بگیرد و پستقویت فرهنگ اسلامی، خدمت به جامعه است
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵ ۵۵ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت تقویت فرهنگ اسلامی خدمت به جامعه و موجب رضای خداوند است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار جمعی از دانشجویان بسیجی از دانشگاه رازی در خصوص هدف ازجامعه را باید اکرام کرد نه اطعام
یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۲۱ آیتالله جوادیآملی گفت آنهایی که به فکر تحریم ایران هستند استقلال عظمت و مقاومت ملت ایران را درک نکردهاند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در سخنانی اظهار کرد اگر خدای سبحاریشه اختلاس های سریالی فقدان خردمندی در جامعه است/ مداحی محوری را جای دانشمندمحوری نشانده ایم
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد ریشه اختلاس های سریالی فقدان خردمندی در جامعه است مداحی محوری را جای دانشمندمحوری نشانده ایم یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت در حوزه جرم شناسانه و جرم یابانه اگر بحث های تعلیلی درست در جامعه جاری و ساری شود خیلی از مسائآسیب های مربوط به خانواده ایرانی/ دنیازدگی در فضای جامعه در حال گسترش است
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد آسیب های مربوط به خانواده ایرانی دنیازدگی در فضای جامعه در حال گسترش است رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی خانواده ها باید حل شود گفت باید ارامش اقتصادی و امنیت شغلی و کاری و درآمدی را به خانواده ها برگردانیم تا روتجدید بیعت جامعه قرآنی کشور با آرمانهای امام خمینی(ره)
دین و اندیشه در آستانه دهه فجر صورت گرفت تجدید بیعت جامعه قرآنی کشور با آرمانهای امام خمینی ره جامعه قرآنی کشور امروز هشتم بهمن ماه با حضور در حرم مطهر امام خمینی ره با آرمانهای والای معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران تجدید بیعت کردند به گزارش خبرگزاری مهر جامعه قرآنی کشور صحد آزادی بیان و آزادی عمل در جامعه اسلامی چقدر است؟
حد آزادی بیان و آزادی عمل در جامعه اسلامی چقدر است خوارج تا زماني كه به اظهار عقيده قناعت كرده بودند حضرت علي ـ عليه السلام ـ هرگز متعرض آنها نشد و با آنها مدارا نمود حتي به نسبت كفري كه آنها به او ميدادند اهميتي نميداد و حقوق آنها را از بيت المال قطع نكرد و به گزارش سرغفلت از وحدت جامعه اسلامی را به بیراهه میکشاند
یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۹ ۳۷ رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت تمام مسلمانان و به ویژه عالمان و نخبگان دینی باید بر حفظ وحدت اسلامی تاکید کنند و غفلت از وحدت یقینا جامعه اسلامی را به بیراهه میکشاند و ظرفیتهای جهان اسلام از بین میرود حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفیمقدم در گدر عصر غیبت راهی براى اصلاح خود و جامعه داریم؟
در عصر غیبت راهی براى اصلاح خود و جامعه داریم هر شخصى باید برنامه اصلاحیه اى براى خود تهیه کند به این صورت که مشخص کند این ها اصول اعتقاداتى است که من به آن ها یقین دارم در زمینه توحید نبوت امامت و به گزارش سرویس دینی جام نیوز فقیه فقید و عارف دانای راز آیت الله بهجرنسانس عصر فرار جامعه از کلیسای افراطی
رنسانس عصر فرار جامعه از کلیسای افراطی در دورة هزار ساله قرون وسطي قدرت اصلي در دست ارباب كليسا بود كه در تمام شئون زندگي مردم دخالت ميكرد در همين دوره بسياري از دانشمندان به وسيله دستگاه تفتيش عقايد محكوم و كشته شدند اين دستگاه اگر چه در تمام دوره قرون وسطي ادامه داشت ولي درجامعه از سبک زندگی پیامبر(ص) دور شده است
سهشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸ ۱۳ مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه محقق اردبیلی گفت جامعه ما متأسفانه از سبک زندگی پیامبر ص فاصله گرفته است در سیره پیامبر ص دروغ و خیلی از رفتارهای زشت دیگر جایگاهی نداشته ولی متأسفانه در جامعه این امر زیاد به چشم میخورد حجتالاسلام والمسنشست وزیر کشور با رؤسای کانون مداحان/ جامعه مداحان محوری ترین شبکه اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر است
دین و اندیشه نشست وزیر کشور با رؤسای کانون مداحان جامعه مداحان محوری ترین شبکه اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر است وزیر کشور ضمن دعوت از جامعه مداحان برای مبارزه با مواد مخدر یادآور شد مشخصاً در سه مورد از راههای مبارزه با مواد مخدر یعنی درمان پیشگیری و صیانت مردم می توانند ورو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها