تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833408204




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانستنيهايى درباره حضرت مهدى، عليه‏السلام


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
دانستنيهايى درباره حضرت مهدى، عليه‏السلام
دانستنيهايى درباره حضرت مهدى، عليه‏السلام نویسنده: سيد على شفيعى اشاره: آنچه كه يك شيعه منتظر مى‏بايست درباره امام و مقتداى خويش بداند مجموعه‏اى از معارف را شامل مى‏شود، كه برخى مطالبى عمومى‏اند كه فراگيرى آنها بر همه لازم است و برخى ديگر مطالبى تخصصى كه شايد براى همگان لازم و ضرورى نباشد. 1. مهدويت‏شخصيه و نوعيه در باب مهدويت عقيده مذهب شيعه اين است كه مهدويت‏خاصه صحيح و مقبول است و به تعبير ديگر آنچه مورد پذيرش است مهدويت‏شخصيه است نه مهدويت نوعيه. لكن بعضى از صوفيه و عرفا قائل به مهدويت نوعيه بوده يا هستند. به اين معنا كه عقيده دارند در هر عصرى و دوره‏اى بايد يك مهدى وجود داشته باشد كه ويژگيها و خواص مهدويت و هادويت را داشته باشد و مى‏گويند هيچ عصرى خالى از يك مهدى هادى نيست و ضرورتى هم ندارد كه مشخص شود از نسل چه كسى است و چه خصائصى را داراست! (1) اين عقيده بعضى صوفيه و عرفا است كه البته از نظر ما نامفهوم بلكه مردود است. عقيده مبرهن و مستدل مذهب شيعه آن است كه مهدويت، مهدويت‏شخصيه است، يعنى يك فرد است كه مهدى اين امت است و موعود امتها و ملتها است و ابعاد و ويژگيهاى او مشخص است. خانواده‏اش، پدر و مادرش، محل ولادت و غائب شدن و نشانه‏هاى ظهورش و حتى خصوصيات جسمى او و در يك كلام همه ابعاد مربوط به او اعلام شده است و با اين مشخصات و ويژگيهاى ذكر شده، ما فقط يك مهدى را قبول داريم. آرى يك فرد به عنوان مهدى است كه واجد و جامع تمامى اين خصائص و ويژگيها و نشانه‏ها است. براى آنكه مفهوم مهدويت نوعيه مقدارى روشنتر شود، به اشعارى از ملاى رومى درباره امام حى غائب دقت كنيد كه مى‏گويد هر دورى يك ولى دارد ولى ما معتقديم كه در تمام ادوار و اعصار تنها و تنها يك ولى هست ملاى رومى مى‏گويد: پس به هر دورى وليى قائم است تا قيامت آزمايش دائم است هر كرا خوى نكو باشد برست هركسى كوشيشه‏دل‏باشدشكست پس امام حى قائم آن ولى است خواه‏از نسل عمر،خواه از على‏استمهدى و هادى وى است اى راه جو هم‏نهان و هم نشسته پيش رو (2) اين كه در ابيات بالا ملاحظه مى‏نماييد مفاد مهدويت نوعيه است. ما قائل هستيم كه اين ادعا هيچ دليل و برهانى در مقام اثبات ندارد; بلكه تمامى ادله مهدويت‏شخصيه و خاصه به گونه‏اى است كه هر نوع مهدويت ديگرى را نفى مى‏كند و مهدويت‏شخصيه خاصه را با همان ابعاد و جزئيات و شرايط و صفات و علاماتى كه بيان داشتيم; اثبات مى‏نمايد. پس اگر در مطالعات و بررسيها پيرامون امام زمان، عليه‏السلام، مهدويت نوعيه به بيان فوق يا هر بيان ديگر ارايه و مطرح شد بايد توجه داشت كه اين نظر و عقيده اصيل و پذيرفته شده شيعه اماميه نيست‏بلكه ديدگاه مذهب شيعه همان هدويت‏خاصه شخصيه است كه به آن معتقديم. 2. سخنى درباره معناى ظهور مطلب ديگر كه هر چند هنوز آن را مورد تحقيق تام و تتبع و كاوش قرار نداده‏ام لكن اصول و كليت آن را عرضه مى‏دارم اين است كه: كلمه «ظهور» نوعا به معناى ظهور شخص امام زمان، عليه‏السلام، مطرح مى‏شود و مثلا به همين معنى «عجل على ظهورك‏» گفته مى‏شود و البته اين مساله‏اى قطعى و غيرقابل انكار است; لكن احتمال قوى و جدى ديگرى هم وجود دارد كه ظهور به معناى ظهور امر باشد نه ظهور شخص. البته ظهور كامل و تام امر، مستلزم ظهور شخص است. يعنى تا شخص ظاهر نشود، امر امت ‏به صورت تمام و كامل ظاهر نمى‏شود، ولى در عين حال ميان اين دو تفاوتهايى وجود دارد. اصل اين تفكر و انديشه از اينجا سرچشمه مى‏گيرد كه ظهور حداقل مى‏تواند دو معنا داشته باشد. (3) يكبار به معناى طلوع و آشكار شدن و پيدايش بعد از استتار; بدينگونه كه ظهور را نقطه مقابل خفا بگيريم كه نظارت مطلب بيشتر به ظهور شخص مى‏باشد، و البته اين قابل انكار نيست، و بار ديگر ظهور را از ماده و ريشه ظهر معنا كنيم كه عبارت از تقويت و پشتوانه يافتن چيزى باشد كه ما از آن تعبير به پيروزى و حاكميت مقتدرانه مى‏نماييم و در اين برداشت و نظر مطالب ديگرى به ذهن مى‏رسد و نتايج ديگرى به دست مى‏آيد. در اين بحث توجه به مشتقات لفظى لغت ظهور مفيد مطالب ارزشمندى است كه مى‏توان از آن كمك گرفت. خداوند در قرآن مبارك، يك جا مى‏فرمايد: «و لو كان بعضهم لبعض ظهيرا» (4) هيچ كس نمى‏تواند مثل اين قرآن بياورد هر چند جن و انس با هم جمع شوند و بعضى پشتوانه بعضى ديگر شوند و به تقويت همديگر برخيزند. اين از «ظهر» به معناى كمر و پشت است كه استقامت انسان به كمر و پشت اوست و اين كاربرد در آيه شريفه كنايه از متراكم كردن نيروها است. از مشتقات ديگر هم مواردى در قرآن داريم مانند: «و ظهر امرالله و هم له كارهون‏» (5) كه در اين آيه شريفه ظهور را صفت‏شخص نگرفته بلكه صفت امر گرفته است و در موارد خاصه در مورد امام زمان، عليه‏السلام، هم اين موضوع ديده مى‏شود. همچنين در آيه كريمه: «ليظهره على الدين كله و لو كره المشركون‏» يا «ولو كره الكافرون‏» (6) كه در اينجا «ليظهره‏» به معناى پيدايش بعد از خفا نيست‏بلكه به معناى پيروزى و چيره شدن است و لذا با «على‏» متعدى مى‏شود تا پيروزى معنى دهد و غلبه و سلطه و قدرت را بر احياء دين افاده كند; هر چند كافران و مشركان را خوشايند نباشد. در دعاى افتتاح - در شبهاى ماه مبارك رمضان - مى‏خوانيم: «اظهر به دينك و سنة نبيك‏» كه اين جمله را هرچند مى‏توان بدين‏سان معنى و تفسير كرد كه پروردگارا! به وسيله امام زمان، عليه‏السلام، دينت را آشكار كن! اما با در نظر گرفتن مجموع مشتقات مى‏توان به اين گونه تفسير و معنا كرد كه: دينت را تقويت كن و سايه افكن فرما. و نيز در بعضى ادعيه و زيارات مبارك «ظهور الفرج على يديك‏» داريم كه ظهور به فرج و نصرت امر توجه و ارتباط دارد، نه به شخص. البته بايد در اين مورد بحث وسيعترى انجام گيرد. بنابراين معنايى كه بيان كرديم; مى‏شود عصر ظهور را به عصر پيروزى و سلطه اسلام تعبير نمود. از اين بحث مى‏توان نتيجه گرفت كه اگر ظهور را صفت‏شخص بگيريم تمام آيات و روايات و ادعيه و زيارات و مناجاتهايى كه در آنها واژه ظهور به كار رفته و استعمال شده است; تحقق نيافته و معنى پيدا نمى‏كند مگر با ظهور شخص امام زمان، عليه‏السلام. زيرا ظهور به معناى پيدايش بعد از استتار و خفا استعمال شده است. اما اگر ظهور را به معناى پيروزى و سلطه اسلام تعبير نماييم; حتى ممكن است اين پيروزى - البته تا حدودى - قبل از ظهور امام زمان، عليه‏السلام، نيز حاصل شود; لكن نه به گونه‏اى كه مستغنى از ظهور آن حضرت باشيم، هرگز. اما به صورت منطقه‏اى و محدود مى‏شود اين ادعا را بيان كرد. الان همه مى‏دانيم و مى‏بينيم و لذا عقيده فقهى - سياسى ما اين است كه الان در ايران اسلامى ما نمى‏توانيم احكام دوران غيبت امام زمان، عليه‏السلام، را به صورت مطلق، آنچنان كه در ايران قبل از انقلاب معتقد بوديم، ادعا كنيم. زيرا آنگونه كه بيان شد، امروز حكومت ايران اسلامى در ظل و سايه حكومت الهى ولى‏عصر، عليه‏السلام، برپا شده و استقرار يافته است. 3. انقلاب اسلامى نمودارى از ظهور امام زمان، عليه‏السلام هنگامى كه امام عصر،عليه‏السلام، ظاهر مى‏شود، بديهى است كه ايشان در يك نقطه متمركز هستند و در بلاد و مناطق ديگر كه حضور ندارند، والى معين اعزام مى‏نمايند. همانگونه كه اميرالمؤمنين، على، عليه‏السلام، در دوران خلافت‏خود مالك اشتر را به ولايت مصر، ابن عباس را به ولايت‏بصره و اصحاب و بزرگان ديگرى از برجستگان يارانش را به حكومت ديگر بلاد تعيين فرموده بود. امام زمان، عليه‏السلام، نيز براى مناطق اسلامى حاكم معين مى‏فرمايد. بدين جهت ما امروز با اينكه مدعى نيستيم كه تمامى احكام زمان حكومت ولى عصر، عليه‏السلام، را پياده كرده‏ايم; اما حكومت اسلامى خود را مرحله‏اى از ظهور به معناى تدريجى آن مى‏دانيم يعنى حاكميت تدريجى اسلام و احكام نورانى آن بخشى و رشحه‏اى از ظهور امر حضرت مهدى، عليه‏السلام، است هر چند هنوز ظهور شخص ايشان، واقع نشده است. 4. امام‏زمان چه‏وقت ‏ظهورمى‏نمايد؟ موضوع و نكته ديگرى كه احيانا در قالب سؤال مطرح مى‏شود اين است كه دنيا اكنون پر از جور و ستم است. پس چرا امام زمان، عليه‏السلام، بنا به مفاد روايت معروف و مشهور «يملاء الارض قسطا و عدلا بعد ماملئت ظلما و جورا» (8) ظهور نمى‏كند؟ در رابطه با اين مساله بايد گفت: اولا، چه كسى گفته امروز دنيا پر از ستم و ظلم است و اصولا تشخيص اين مطلب كه دنيا پر از ظلم و ستم شده يا خير با چه كسى است؟ گذشته از اين بعضى محققين مى‏گويند منظور از «ملئت ظلما و جورا» پر شدن دنيا از ظلم و جور نيست‏بلكه منظور و مراد سيطره و چيرگى ظلم و ستم و فراگيرى جوراست‏به گونه‏اى كه مجال و گريزى براى رهايى از آن نباشد. مثلا در نظر بگيريد امروز را كه نظم نوين جهانى آمريكا مطرح است و مى‏نگريم كه پس از فروپاشى شوروى سابق، آمريكاى جنايتكار كشورهاى مختلف را تحت فشار قرار داده تا حاكميت ظالمانه خود را گسترش و توسعه دهد. ولى در هر حال بايد توجه داشت كه به تعبير علمى هيچگونه عليتى فيمابين پرشدن دنيا از ظلم و جور و يا سيطره ظلم و جور بر دنيا و ظهور امام زمان، عليه‏السلام، وجود ندارد كه بگوييم بلافاصله و آنا امام زمان بايد در اين شرايط ظهور فرمايد. توضيح مطلبى را در اينجا مفيد و ضرورى مى‏دانيم و آن اينكه روايات وارده در اين بحث و مقام دو دسته هستند: الف) دسته‏اى از روايات مى‏فرمايند: «يملاءالارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما وجورا». (9) كه اين حرف «كاف‏» به گفته بزرگان ادبيات زبان عرب يا براى تشبيه است‏يا مقابله. يعنى امام زمان، عليه‏السلام، دنيا را از عدل و داد پر مى‏كند آنچنان كه از ظلم و ستم پر شده باشد يا در مقابل آنكه دنيا مملو و سرشار از جور و ستم است آن را پر از عدل و داد مى‏نمايد. ملاحظه مى‏فرماييد كه در اين تعبير و بيان، سخن از مقابله بين ظلم و عدل و يا شباهت ميان پرشدن زمين از عدالت است‏بگونه‏اى كه از جور و ستم پر شده باشد و سخنى از تاريخ سپرى شدن ظلم و جور و جايگزينى عدل و داد به ميان نيامده است. ب) در برخى ديگر از روايات چنين آمده است كه: «يملاءالارض قسطا و عدلا و نورا بعد ما ملئت ظلما و جورا» (10) بعد از آنكه دنيا از ظلم و جور پر شد امام زمان، عليه‏السلام، تشريف مى‏آورد و آن را از عدل و داد سرشار و لبريز مى‏نمايد; اما مقدار اين فاصله و اندازه آن مشخص نشده است. پس بايد اين شبهه ازاذهان بيرون بيايد كه تا دنيا از ظلم و ستم پر شد; بايد حتما امام زمان، عليه‏السلام، ظهور كند; زيرا امكان آن هست كه اين مدت زمان و فاصله بنا به حكمتها و مصالحى به درازا بكشد و اين نبايد براى كسى جاى نگرانى و يا افسردگى باشد. 5. ذكر نام امام زمان به طور صريح يك مساله ديگر اين است كه آيا در اين زمان ذكر اسم امام زمان، عليه‏السلام، به طور صريح و مشخص، جائز است‏يا خير؟ در بعضى روايات وارد شده كه نبايد صريحا اسم امام زمان، عليه‏السلام، را بيان كنيم بلكه بايد بگوييم (م‏ح‏م‏د) در روايتى آمده است: «لا يحل لكم ذكره باسمه‏» (11) بنابراين اصلا ذكر نام حضرت مباح نيست. بعضى از اعاظم و علماى دين مستقلا در اين موضوع كتاب نوشته‏اند. (12) شيخ حر عاملى در اين مساله كتاب مستقلى تاليف نموده است. (13) مرحوم ميرداماد كتاب مستقلى در اين مساله به نام «شرعة‏التسمية‏» تاليف و بر حرمت ذكر نام اصلى امام زمان، عليه‏السلام، استدلال كرده است. (14) شيخ صدوق (15) كه متخصص و استاد جمع روايات مربوط به امام زمان، عليه‏السلام، است در كمال‏الدين مى‏فرمايد: «والذى اذهب اليه ما روى فى‏النهى من التسمية‏» (16) آنچه من بدان مايل شده‏ام رواياتى است كه در آنها از تسميه نهى شده است. درباره فتوى به حرمت ذكر نام; صريح امام زمان، عليه‏السلام، معتقدان به اين راى چون شيخ صدوق، شيخ مفيد، شيخ طبرسى، سيد اسماعيل عقيلى مولف «كفاية‏الموحدين‏»، ميرداماد، علامه مجلسى، محدث نورى... هر كدام به گونه‏اى به حرمت فتوى داده و آن را به زمان خاص و يا با شرايط مخصوص مقيد نموده و برداشتهاى گوناگونى از روايات مربوطه نجم‏الثاقب‏» (18) تاليف محدث نورى و ديگر مصادر مربوطه از مشروح مباحث و مطالب آگاهى حاصل نمود. لكن الان قول ديگرى حاكم است و آن اينكه هيچ يك از مراجع معظم تقليد ما ذكر نام امام‏زمان، عليه‏السلام، را حرام نمى‏دانند زيرا رواياتى را كه در اين خصوص صادر شده ناظر به زمان تقيه مى‏دانند و استدلال مى‏نمايند كه در روايات مربوطه به امام زمان، عليه‏السلام، بيان شده كه نام آن حضرت، نام پيامبر، و كنيه‏اش، كنيه پيامبر، صلى‏الله‏وعليه‏وآله، است. خوب وقتى بنا باشد كنيه پيامبر درباره ايشان علنا مطرح باشد; نام پيامبر نيز علنا در مورد ايشان مطرح شود، اين زمينه‏اى مى‏شد براى اينكه دشمنان حضرت مهدى را شناسايى كرده و جان ايشان را مورد خطر و تهديد قرار دهند و اين مربوط به زمان تقيه و خطر بوده است. پس توجه مى‏شود كه اين مساله از آن مسائلى است كه به تعبير امام راحل، قدس سره‏الشريف، شرايط زمان و مكان به عنوان عناصر مؤثرى در اجتهاد دخالت دارد و تاثير مى‏گذارد. (19) برداشت و استنباط فقهاى ما اين است كه اين روايات به زمان تقيه نظارت دارد يعنى زمانى كه خلفاى عباسى با شدت هر چه تمامتر از همه احتمالات و اخبار براى رديابى امام زمان، عليه‏السلام، استفاده مى‏كردند تا آن حضرت را يافته و نابود نمايند. اما الان كه آن تقيه وجود ندارد لذا آن حركت هم منتفى است. بنابراين ذكر نام امام زمان، عليه‏السلام، «حرمت مادامى‏» است‏يعنى مادامى كه تقيه حاكم بوده ذكر نام صريح امام، عليه‏السلام، حرام بوده است اما وقتى تقيه‏مرتفع‏شدحرمت‏هم‏مرتقع‏مى‏شود. در اين ميان بعضى از بزرگان بين دو قول مطرح در اين مساله جمع كرده‏اند و گفته‏اند به استناد بعضى از روايات ذكر نام صريح حضرت، عليه‏السلام، در ملاء عام و محافل و مجالس جائز نيست امادر غير اين موارد، بيان نام امام زمان، عليه‏السلام، اشكال ندارد. كما اينكه شيخ مفيد در ارشاد (20) و محدث نورى در النجم‏الثاقب (21) و شيخ صدوق دراعتقادات (22) نام شريف آن حضرت را ذكر كرده‏اند و چنانكه گفته شد تفصيل و تشريح موضوع را بايد از مدارك و مصادر خاصه به دست آورد. 6. برخاستن به هنگام ذكر نام امام زمان مساله ديگر اين است كه آيا وقتى نام امام زمان، عليه‏السلام، برده مى‏شود قيام براى نام ايشان واجب است‏يا واجب نيست؟ مدركى كه براى اين مساله وجود دارد يكى روايتى است مشتمل بر داستان سفر «دعبل بن على خزاعى‏» به خراسان و تشرف وى به محضر حضرت رضا، عليه‏السلام، كه دعبل در آنجا قصيده‏اى را كه براى ائمه اطهار سروده خدمت‏حضرت رضا، عليه‏السلام، مطرح مى‏كند تا آنجا كه در شعر خود به نام حضرت صاحب‏الامر، عليه‏السلام، مى‏رسد، امام هشتم با شنيدن نام مبارك حضرت صاحب‏الامر، عليه‏السلام، از جاى خود برخاسته قيام مى‏فرمايد و دست‏بر روى سرگذارده و مى‏فرمايد: «اللهم عجل فرجه سهل مخرجه‏» (23) چنانكه در روايت ديگرى نيز چنين آمده است كه روزى در محضر حضرت صادق، عليه‏السلام، نام حضرت صاحب‏الامر، عليه‏السلام، برده شد، امام ششم به منظور تعظيم و احترام نام آن حضرت از جاى برخاسته قيام فرمود. (24) بديهى است عملكرد دو امام بزرگوار حضرت صادق و حضرت رضا، عليهماالسلام، براى هميشه سند و حجت‏بوده و حداقل مراتب آن اثبات استحباب شرعى است و چنانچه در سند روايت ضعفى هم وجود داشته باشد لكن: اولا: مى‏توان سيره مستمره شيعه را كه از سوى علماى اعلام و جامعه مؤمنين هميشه وجود داشته است جبران‏كننده اين ضعف اصطلاحى دانست. ثانيا: طبق قاعده علمى متداول ميان فقها و اصوليان، اين مورد را در كليت روايات «من بلغ‏» قرار داد. توضيح مطلب آنكه چنانچه سند روايتى يك مساله مستحب و يا مكروه ثابت و مستند و واجد شرايط حجيت‏باشد كه در اين صورت عمل نخست را به عنوان يك موضوع مستحب و شرعى قطعى مى‏توان به جا آورد و عمل دوم را به عنوان يك مكروه قطعى شرعى ترك نمود. اما در جايى كه سند روايتى داراى ضعف باشد و برخوردار از شرايط حجيت‏خبر نباشد; در اين صورت با پشتوانه اخبار و روايات متعددى كه مى‏گويند: «من بلغه شى‏ء من الثواب...» يعنى هر كس كه ثوابى را بر عملى مطلع شد و به اميد آن ثواب عمل مورد نظر را انجام داد; البته ثواب و اجر آن عمل را خواهد ديد هر چند ثواب آن عمل واقعا از طرف پيامبر، صلى‏الله‏عليه‏وآله، يا ائمه اطهار، عليهم‏السلام، صادرنگرديده‏باشد. (25) البته تفاوت اين موارد با استحباب و كراهت قطعى الصدور آن است كه در اينجا بايد عمل مورد بحث را به قصد رجاء و اميد اينكه شرعا مطلوب است انجام داد نه به عنوان يك مستحب قطعى و عمل مكروه را به قصد رجاء و اميد اينكه مورد كراهت‏شارع اسلام است ترك نمود نه به نيت‏يك مكروه قطعى. حال آيا استحباب برخاستن به هنگام شنيدن نام مبارك امام عصر، عليه‏السلام، شامل هر كدام از نامهاى آن حضرت است و يا منحصر به كلمه «قائم آل محمد» است؟ اين نيز مورد بحث و گفتگو ميان بزرگان علم و دين است كه با مراجعه به مصادر مربوطه روشن و استفاده مى‏گردد. پی‌نوشت:1. در اين رابطه به كتاب مولوى نامه تاليف مرحوم جلال‏الدين همائى (م 1400 ق،1317ش) ج‏دوم، صفحات 850 تا843 و 901 تا897 مراجعه شود كه اين عقيده را به گروهى از عرفاو صوفيه از جمله محيى‏الدين و مولوى نسبت داده و مى‏گويد: اين عقيده با مهدويت‏شخصيه منافاتى ندارد زيرا همان گروه از عارفان و صوفيان در عين حال به وجود امام عصر، عليه‏السلام، كه همان مهدى موعود باشد نيز اعتقاد جازم دارند كه در كلمات و تاليفات آنان موجود است. در كتاب ياد شده مهدى نوعى را به گونه‏اى تفسير مى‏نمايد كه با صرف نظر از مرحله ثبوت اما در مرحله اثبات، اقامه برهان بر آن ممتنع نباشد لكن بسى مشكل است. 2. مثنوى معنوى، تصحيح نيكلسون، انتشارات اميركبير، دفتر دوم، ص‏239. 3. جهت كاوش و تحقيق بيشتر نگاه كنيد به لسان‏العرب تاليف علامه‏ابن‏منظور (م‏711ق) از انتشارت دفتر تبليغات اسلامى قم ج 4، ص‏ص‏529 - 520 4. سوره اسراء (17)، آيه 88. 5.سوره توبه (9)، آيه 48. 6.سوره توبه (9)، آيه‏33. 7.سوره صف (61)، آيه‏9. 8. عن النبى، صلى‏الله‏عليه‏وآله: «لولم يبق من‏الدنيا الا يوم لطول الله ذلك اليوم حتى ياتى رجل من عترتى اسمه اسمى يملاءالارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا» ينابيع‏المودة، ص‏426 و همچنين كمال‏الدين و تمام‏النعمة ج‏1، ص‏280، ح‏27 و مصادر فراوان ديگر. 9. همان . 10. از رسول خدا، صلى‏الله‏عليه‏وآله، نقل شده است كه در رابطه با امام زمان، عليه‏السلام، فرمودند: يملاءالارض قسطا و عدلاو نورا بعد تملى‏ء ظلما و جورا و سواءا. اثبات‏الهداة، ج‏3، ح‏268; سنن ابى‏داود ج 4، ص‏107 ; كنز العمال، ج‏14، ص 264; همچنين اصبغ بن نباته به نقل كمال‏الدين، ج 1، ص‏259، حديث 5، روايت مى‏كند كه فرمودند: «يملاءالله عزوجل به الارض نورا بعد ظلمتها و عدلا بعد جورها علمابعد جهلها» 11. روايت از امام حسن عسكرى، عليه‏السلام، در كتاب شريف كافى، ج 1، ص 332; همچنين كمال‏الدين، صدوق، ج 2، باب‏56، ص 648، نقل شده است. همچنين در كمال‏الدين، ج 2، ص‏333، باب‏33، حديث 1، از امام صادق، عليه‏السلام، روايتى نقل شده كه پيرامون حضرت مهدى، عليه‏السلام، فرمودند: «يغيب عنكم شخصه ولايحل لكم تسميته.» 12. مرحوم علامه شيخ آقابزرگ طهرانى(1389-1393 ق)در كتاب ارزشمند «الذريعة‏الى تصانيف الشيعه‏» از حدود ده رساله در اين خصوص ياد نموده است. 13. علامه محقق شيخ محمد بن الحسن الحرالعاملى متوفاى 1104 ق. كتابى به نام كشف‏التعيمة فى حكم‏التسميه نوشته كه در واقع جواب رساله ميرداماداست و در آن جواز تسميه رااثبات كرده است. 14. سيد محمدباقرحسينى استرآبادى مشهور به ميرداماد (م 1041 ق) كتاب بنام شرعة‏التسميه به سال 1020 ق تاليف نموده و در آن بيست روايت را كه به نظر وى دلالت‏بر حرمت ذكر نام امام زمان (عج) دارند بيان نموده است. صاحب كفاية‏المهتدى كه بر ميرداماد تلمذ نموده مى‏نويسد: مدتى فيمابين ميرداماد و شيخ بهايى، عليهماالرحمة، بر سر جوار تسسميه وحرمت آن در زمان غيبت مناظره روى نموده و لهذا ميرداماد كتاب مذكور راتاليف نمود. 15. ابوجعفر محمدبن على بن الحسين بن بابويه قمى معروف به شيخ صدوق (م 381ق). 16. كمال‏الدين و تمام‏النعمة چاپ مكتبه صدوق ص‏307. 17. مكيال‏المكارم فى فوائد الدعاء للقائم تاليف علامه بزرگوار محمد تقى موسوى اصفهانى، قدس سره‏الشريف (1348-1301 ق.) ج 2، ص‏136 -109،18. النجم‏الثاقب فى الاحوال الامام الغائب تاليف محدث عظيم الشان ميرزاحسين نورى طبرسى، (1320-1254ق.) 19. صحيفه نور، ج 21، ص 98 حضرت امام، قدس‏سره‏الشريف، مى‏فرمايند: زمان و مكان دو عنصر تعيين‏كننده در اجتهادند. 20. الارشادفى معرفه حجج‏الله على‏العباد، محمد بن نعمان معروف به شيخ مفيد، ج‏2، صص‏343-342، (413-336 ق). 21. النجم‏الثاقب، ص 58. 22. شيخ صدوق در كتاب «اعتقادات‏» ص‏ص‏95-93 چنين مى‏فرمايد: «و نعتقد حجة‏الله فى‏ارضه و خليفة على عباده و هو القائم المنتظر،محمد بن الحسن بن على بن محمد...» 23. منتخب الاثر، چاپ سوم، ص‏506 و 508 به نقل از كتاب «مرآة‏الكمال‏» علامه مامقانى و كتاب «الزم‏الناصب‏» تاليف شيخ على يزدى حائرى و كتاب «النجم‏الثاقب‏» تاليف محدث نورى. 24. مكيال‏المكارم، ج 2، صص 172-171 به نقل از النجم‏الثاقب، محدث نورى، ص‏523 و خود نويسنده دانشمند كتاب «مكيال‏المكارم‏» ميگويد: سيره و روش مذهب شيعه دوازده امامى بر اين سنت‏حسنه جارى است. 25. مراجعه شود به كتب علم اصول مانند رسائل شيخ انصارى (1214-1281 ق) و... و كتب روايات مانند بحارالانوار، وسائل الشيعه و... دانستنيهايى درباره حضرت مهدى، (عليه السلام) آخرين قسمت 7. آيا امام‏زمان همسر و فرزند دارد؟ مطلب ديگر كه احيانا مطرح‏مى‏شود اين است كه آيا امام زمان،عليه‏السلام، زن و فرزند دارد يا خير؟و البته در اطراف اين سؤال هم‏پرسشهاى ديگرى كه مطرح است كه‏اگر امام ازدواج نكرده چگونه سنت‏پيامبر را ترك نموده؟ و اگر ازدواج‏كرده آيا اولاد دارد يا خير؟ و اگراولاد ندارد آيا همسر ايشان نازاست‏يا خير؟ و اگر اولاد دارد آنها كجاهستند؟ و اگر فوت كرده‏اند كى و كجابوده و اگر زنده‏اند آيا آنها نيز همانندخود حضرت طول عمر دارند يا خير؟و سؤالهاى پيوسته و سلسله‏وار كه‏در اين خصوص مطرح مى‏شود. لكن‏حق مطلب اين است كه هيچ دليلى برهمسر و اولاد داشتن امام زمان‏نيست، بلكه احيانا دليل بر نفى آن هم‏در شرايط فعلى وجود دارد. اما دررابطه با اينكه ازدواج سنت نبوى،صلى‏الله‏عليه‏وآله، است‏به احتمال‏عقلى دو مساله مطرح است‏يكى اينكه‏بگوييم ازدواج فى نفسه سنتى است ازسنن پيامبر، هر چند هيچ مساله‏اى هم‏به دنبال آن نباشد «ان من سنتى‏النكاح‏» (1) ولى معلوم نيست كه اين‏صورت صحيح باشد. لذا احتمال دوم‏مطرح مى‏گردد زيرا روايات ديگرى‏ناظر بر اين هستند كه انسان ازدواج‏كند و بچه‏دار شود تا نسل مبارك‏اسلام فزونى يافته و زياد شود «تثقل‏الارض بلااله الاالله‏» (2) كه البته اين‏كه در روايات آمده چيز واجبى نيست‏زيرا اگر ضرورت جامعه اسلامى ونيازهاى قطعى عالم ايجاب كند كه‏امام زمان، عليه‏السلام، تنها زندگى‏كند; ديگر عنوان سنت، پيامبر به هرمعنا باشد، هر چند به صورت مقطعى،منتفى خواهد بود و بحث اهم و مهم‏مطرح است كه سنت پيامبر براى‏مصالح عامه و جامعه اسلامى ترك‏شده و اين اشكالى ندارد. البته بحث مادر وجود همسر و فرزندان بر امام‏زمان، عليه‏السلام، قبل از ظهور است‏و گر نه ما بر وجود همسر و فرزندبراى حضرت صاحب‏الامر، عليه‏السلام، بعد از ظهور دلائلى‏داريم. براى اين ادعا كه امام زمان،عليه‏السلام، قبل از ظهور همسر وفرزندانى دارد به روايتى استدلال‏شده كه مرحوم شيخ طوسى، (3) دركتاب بسيار نفيس و ارزشمند خود به‏نام «الغيبة‏» آن را ذكر نموده است.اين روايت از حضرت صادق،عليه‏السلام، نقل شده است كه ايشان‏فرمودند: مطلع نيست‏بر مكان امام زمان درايام غيبت هيچ كس نه از اولاد امام ونه غير اولاد مگر غلامى كه متصدى‏كارهاى آن حضرت است و فقط او ازمحل امام مطلع است. (4) به اين روايت استدلال شده كه‏امام صادق فرمودند: لايطلع على موضعه احد من‏ولده و لاغيره. پس معلوم مى‏شود كه امام زمان‏اولاد دارد و وقتى فرزند داشت قطعاهمسر هم دارد. لكن مرحوم نعمانى (5) كه از اجله علماى اسلام است در كتاب‏«الغيبة‏» خود روايت را «من وليه‏» (6) نقل كرده نه «من ولده‏» يعنى هيچ‏كس‏نه دوست نه غير دوست‏بر جايگاه‏امام زمان، عليه‏السلام، مطلع نيست‏مگر آن خدمتكارى كه متصدى‏كارهاى آن حضرت است. با اين نقلى كه مرحوم نعمانى ذكرفرموده نمى‏توان به نقل شيخ طوسى‏استدلال كرد; زيرا «اذاجاء الاحتمال‏بطل الاستدلال‏» و به نظر مى‏آيد كلمه‏«ولى‏» هم بهتر است چون با كلمه‏مولى كه در انتهاى روايت آمده انسب‏است و سازگارتر. مرحوم سيدبن‏طاووس، در كتابى‏به نام «جمال الاسبوع‏» كه جمع‏آورى‏و تدوين فرموده و اعمال هفته را ازشنبه تا جمعه با مستحبات و زيارات‏و اعمال ذكر نموده از حضرت رضا،عليه‏السلام، زيارتى نقل مى‏كند كه‏امام هشتم فرموده است: «اين زيارت‏را براى امام زمان، عليه‏السلام،بخوانيد». در فقره‏اى از اين زيارت‏چنين آمده است: اللهم اعطه فى نفسه و اهله وولده و ذريته و امته و جميع‏رعيته ما تقر عينه و تسر به‏نفسه.. (7) خدايا به امام زمان، عليه‏السلام، درمورد خودش، خانواده و اولادش، و ذريه‏و امت و رعايايش آنقدر عطا فرما كه‏چشمش روشن و دلش شادمان گردد. بنابراين زيارت امام زمان،عليه‏السلام، نه فقط اولاد بلكه ذريه‏يعنى نوه و غير آن هم دارد. اما به اين‏زيارت نامه دو اشكال وارد شده‏است. يكى اشكال سندى كه سندش‏ضعيف است و از اعتبار كافى‏برخوردار نيست و ديگر اينكه‏نظارتى به اين مطلب كه اهل و ذريه آن‏حضرت مربوط به دوران غيبت‏باشند ندارد بلكه شايد مربوط به‏دوران ظهور و حضور آن بزرگوارباشند. همچنين سيدبن‏طاووس (8) از امام‏هشتم، عليه‏السلام، زيارت ديگرى‏براى امام زمان، عليه‏السلام، نقل‏كرده كه در فقره‏اى از آن چنين آمده‏است: اللهم صل على ولاة عهده والائمة من ولده (9) اما بايد توجه داشت در اين موردنيز دو نقل وجود دارد يكى «الائمة من‏ولده‏» و ديگرى «الائمة من بعده‏» وچون دو نقل محتمل هستند به‏هيچ‏كدام نمى‏توان استدلال بر مدعاكرد. البته ما مى‏دانيم كه بعد از امام‏زمان، عليه‏السلام، ائمه‏اى وجودندارد، حال يا فقها، يعنى نواب عام‏امام زمان منظور هستند كه داراى‏مقام ولايت مى‏باشند به قرينه كلمه‏ولاة عهد يا مطلب ديگرى مورد نظراست لكن به هر حال با وجود دو نقل،نمى‏توان بطور قطع به هيچ‏كدام‏استدلال و استناد كرد. در كتاب «بحارالانوار»، علامه‏مجلسى، رضوان‏الله‏عليه، (10) روايتى‏از امام صادق، عليه‏السلام، درباره‏حضرت صاحب‏الامر، عليه‏السلام،نقل مى‏كند كه فرمودند: كانى ارى نزول القائم فى‏مسجد السهله باهله و عياله. (11) اين روايت هم سواى اشكال‏سندى (12) نظارت به تشريف فرمايى وظهور حضرت دارد چون نزول درمسجد سهله را بيان مى‏فرمايدبنابراين نمى‏توان از آن دلالت‏برزمان غيبت رابرداشت كرد. روايت ديگرى كه بسيار جالب‏است و مسعودى (13) كه شيعيان وسنيان قبولش دارند آن را نقل كرده‏چنين است كه مى‏گويد: «على بن‏حمزه‏» «وابن السراج‏» و «ابن ابى‏سعيد» خدمت‏حضرت رضا،عليه‏السلام، مشرف شدند. على بن‏حمزه مى‏گويد: «عرض كردم يابن‏رسول‏الله ما از زبان شما براى‏شيعيان نقل كرده‏ايم كه هيچ امامى ازدنيا نمى‏رود مگر اينكه فرزند خود رامى‏بيند.» كه ملاحظه مى‏كنيد اين فقره‏روايت‏شامل امام زمان، عليه‏السلام،هم مى‏شود لكن اين را هم جواب‏داده‏اند كه اين ناظر به وقت‏شهادت يافوت امام، عليه‏السلام، است پس اين‏روايت نيز به اعتبار شمول و صدق برامام زمان، عليه‏السلام، ناظر به بعد ازظهور آن حضرت و قبل از شهادت‏ايشان است، و جالب اين است كه‏وقتى على بن حمزه اين را عرض‏مى‏كند امام هشتم مى‏فرمايد: اضافه‏كرديد الا امام زمان (14) كه معلوم‏مى‏شود امام زمان، عليه‏السلام، درهنگام شهادت يا فرزند ندارد يا اگردارد در آن وقت‏حضور ندارند. به هر صورت از مجموع روايات‏ذكر شده ما هيچ دليلى بر اينكه الان‏امام زمان، عليه‏السلام، زن و فرزندداشته باشد نداريم. ظاهرا اولين‏كسى كه صريحا به اين مطلب‏متعرض شده مرحوم آية‏الله شيخ‏محمد تقى شوشترى، قدس‏سره‏الشريف، است كه دربعضى تاليفاتش نوشته امام زمان،عليه‏السلام، بعد از ظهور اگر مجالى‏باشد ازدواج مى‏كند اما در دوره‏غيبت هيچ دليلى برانجام اين مساله‏نداريم. (15) پی‌نوشت:1. مكارم‏الاخلاق تاليف شيخ جليل حسن بن‏الفضل الطبرسى (از اعلام قرن ششم هجرى)چاپ انتشارات اعلمى، لبنان ص 196. 2. همان، ص 196. 3. شيخ‏الطائفه ابوجعفر محمدبن الحسن‏الطوسى(460-385 ق.) 4. عن‏المفضل‏بن‏عمر قال: سمعت اباعبدالله،عليه‏السلام، يقول: ان لصاحب هذاالامرغيبتين.احاهماتطول حتى يقول بعضهم مات و يقول‏بعضهم قتل و يقول بعضهم ذهب، حتى لايبقى‏على امره‏من اصحابه الانفريسير، لايطلع على‏موضعه احد من ولده ولاغيره الا المولى الذى يلى‏امره. «كتاب الغيبة‏» تاليف شيخ طوسى‏ص‏ص‏161 - 162 و نيز «بحارالانوار» علامه‏مجلسى، ج 52، ص 153. 5. الشيخ الاجل محمد بن ابراهيم بن جعفرالنعمانى (از اكابر علماى اماميه در قرن سوم‏هجرى). 6. «... لايطلع على موضعه احد من ولى و لاغيره الاالمولى يلى امره‏»، كتاب الغيبة، ص 114، ح 1. 7.مكيال المكارم، ج 2، ص 73، به نقل از جمال‏الاسبوع، سيد ابن طاووس، ص 506. 8. رضى‏الدين ابوالقاسم على بن موسى بن جعفربن محمد بن طاووس الحسنى الحسينى معروف‏به ابن طاووس (م 664 ق.) 9. مكيال المكارم، ج 2، ص 76 به نقل از جمال‏الاسبوع. 10. علامه متتبع مولى محمد باقر مجلسى،قدس‏سره، (م 1110 ق.) 11. بحارالانوار، ج 52، ص 317. 12. سند اين روايت‏بدين‏گونه است: بالاسناد عن‏الصدوق عن‏محمد بن المفضل عن‏احمدبن‏محمدبن غمار عن ابيه عن حمدان‏القلانسى عن محمد بن جمهور عن مريم بن‏عبدالله عن ابى بصير عن ابى عبدالله انه قال: ياابامحمد كانى ارى نزول القائم فى مسجد السهلة‏باهله و عياله. قلت: يكون منزله؟ قال نعم... در اين سلسله سند بعضى رواة همچون «حمدان‏قلانسى‏» و «محمد بن عمار» توثيق نشده‏اند وبعضى ديگر همچون «محمد بن على بن المفضل‏»مجهول و مهمل هستند. «محمد بن جمهور» نيز شديدا ضعيف است واشكالات ديگر. مگر آنكه بگوييم لزوم شرايطحجييت‏خبر واحد مخصوص به اخبار مشتمل براحكام فقيهه است و در غير احكام معيار يا موازين‏ديگرى مورد توجه و نظر مى‏باشد كه تفصيل اين‏بحث از حوصله اين نوشتار خارج است. 13. ابوالحسن على بن الحسين بن على‏المسعودى (م 345 يا 363ق)، از بزرگان دانش‏رجال و تراجم و از شخصيتهاى علمى برجسته‏بوده است. 14. اثبات الوصيه، مسعودى، ص 201. 15. ضرورى است‏به كتاب نفيس و تحقيقى تاريخ‏النبى والال به قلم علامه تسترى،(م‏1374-1281ش) از انتشارات دارالشرافه قم‏صفحات 112 و134 تا 131 مراجعه شود. منبع:پایگاه اطلاع رسانی امام مهدی
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن