محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842769253
ابوطالبی: اگر انقلاب ما مدرنیته نبود سیر حاکم بر جهان را عوض نمیکرد/شفیعی: ما در مدرنیته سهمی داریم و از آن جدا نیستیم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه مناظره "انقلاب اسلامی؛ امتداد یا تقابل با مدرنیته"؛
ابوطالبی: اگر انقلاب ما مدرنیته نبود سیر حاکم بر جهان را عوض نمیکرد/شفیعی: ما در مدرنیته سهمی داریم و از آن جدا نیستیم
مهدی ابوطالبی در مناظره شب گذشته برنامه زاویه گفت: اگر انقلاب اسلامی، مدرنیته بود نمیتوانست سیر حاکم بر جهان را عوض کند و شفیعی نیز با تأکید بر اینکه اگر ما احیاگر متون یونان باستان در دوره شکوفایی تمدن اسلامی نبودیم تمدن جدید غرب شکل نمیگرفت، گفت: پس ما نیز سهیم هستیم و دیدگاهی که میان مدرنیته و کشور ما دیوار چین می کشد به نظر من فاجعه است.
به گزارش خبرنگار مهر، برخي از پژوهشگران معتقدند كه در شرايط فعلي بهتر است به جاي بحث از ايدههاي مدرن كه زادگاهشان عموما غرب است، از تجربههاي مدرن صحبت كنيم. این عده معتقدند كه به واسطه مسائلي چون جهاني شدن، فراگير شدن صنعت و اقتصاد مدرن و ... ساير كشورهاي دنيا نيز در حالت تجربه كردن مدرنيته، منتها با مختصات خودشان هستند. مجله تصویری «زاويه»،"انقلاب اسلامی؛ امتداد مدرنیته یا تقابل با آن" را بررسی می کند.
به مناسبت در پیش بودن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شب گذشته 9 بهمن ماه در برنامه گفتگومحور "زاویه" شبکه چهار سیما، مهدی ابوطالبی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و محمود شفیعی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید برای واکاوی و بررسی "انقلاب اسلامی؛ امتداد یا تقابل با مدرنیته" با یکدیگر مناظره کردند.
شفیعی: در مورد انقلاب اسلامی ایران دیدگاههای متنوعی وجود دارد که به طور کلی در تقسیمبندی در این حوزه سه دیدگاه به شکل کلان عنوان شده است: در یک دیدگاه برخی معتقدند انقلابی سنتی بوده و متعلق به گذشته است و از قبال این رویکرد نتیجه میگیرند انقلاب ایران با معیارهای دنیای مدرن سازگار نیست. البته کسانی که چنین دیدگاهی دارند خود به دو طیف تقسیم میشوند: یکی گروهی که انقلاب ایران را به دوره صفویه پیوند میدهند در حالی که بعد از صفویه اتفاقاتی افتاد که ما را از هویت خودمان جدا کرد و بعد از انقلاب اسلامی بود که به هویت خود بازگشتیم.
در دیدگاه دوم طیف مذکور، انقلاب ایران را منفی قلمداد کرده و آن را ارتجاعی میدانند، اما فارغ از این نگرشها دیدگاههای دیگری نیز وجود دارد از جمله اینکه انقلاب ایران انقلابی پست مدرن است و همه معیارهای دنیای مدرن را شکسته است و در نهایت دیدگاه دیگر آن است که انقلاب ایران انقلابی مدرن است.
کسانی که قائل به مدرن بودن انقلاب اسلامی هستند چنین استدلالی دارند که ایرانیان در تاریخ معاصر خود درست از زمانی که با تجربه مدرن آشنا شدند با توجه به جذابیتهایی که تجربه مدرن برای همه انسانها داشت لباس مدرنیته را پوشیدند اما تلاشهای آنان با شکستهایی مواجه بود مثلا ایرانیان با انقلاب مشروطه تلاش کردند لباس مدرن به تن کنند و بعدها در دوره پهلوی نیز در این راستا تلاش کردند اما زمانی که زوایا را بررسی کردند متوجه شدند آنچه که در پی آن بودند نمی تواند کافی باشد.
ابوطالبی: معتقدم کلیشه سنت به مدرنیته و پست مدرنیته قالبی است که در غرب شکل گرفته است. بنابراین تحلیل انقلاب اسلامی با این قالب به نظر من تحلیل کارآمدی نیست. به نوعی نگاه به ایران به عنوان یکی از کشورهای شرقی به تعبیر «ادوارد سعید» با نگاه شرقشناسانه است یعنی غرب ما را در قالب خاصی تحلیل میکند و لذا تحلیل صحیحی از انقلاب ما ندارد. علت این مساله آن است که غرب بسیاری از ادبیات و واژگان ما را در ک نمی کند و شباهتسازی ظاهری صورت میگیرد که کارآمد نیست.
انقلاب اسلامی را باید با فضای خودش تحلیل کنیم. معتقدم صفویه مبدأ تاریخ معاصر ماست. به این علت که از صفویه به این طرف هویت ایرانی و ملی ما با تشیع به شدت گره خورد و بسیاری از غربیها نیز به آن تصریح کردند و انقلاب اسلامی تحولی است که ریشه در گذشته دارد اما قائل به بازگشت به آن معنا نیستم که گسستی ایجاد شده باشد و باید به آن بازگردیم بلکه معتقدم از دوران صفویه به بعد، تحولات سیاسی و اجتماعی ایران روی اصلی ترین عنصر تشیع یعنی ولایت می چرخد.
شفیعی: تقسیمبندی سه گانه ای از تاریخ ایران می توان ارائه داد. مقطع اول مقطع نظام سلطانی است یعنی دورانی که مقدمات مشروطه نیز شروع نشده است مصادف با نیمه اول حکومت قاجاریه؛ مقطع دوم دوره گذار تاریخی نام دارد که از مقدمات مشروطه تا انقلاب اسلامی بازه زمانی دارد و ویژگی مهم این دوره درهم تنیدگی تاریخی است.
اما نهایتا دوره سوم که تاریخ جدید ایران را تشکیل می دهد و من به شخصه معتقدم در حال حاضر در دوره مقدمات تاریخ جدیدمان هستیم چرا که تعریف من از مدرنیته تجدید سنت است یعنی دورانی که انسانها موفق شدند در سنت شان تأمل کنند و منظور از سنت آن چیزی است که به لحاظ سیاسی و اقتصادی از گذشتگان به ارث رسیده است.
ابوطالبی: هویت شیعی که در ایران شکل گرفت و عنصر تمایز تشیع و تسنن در اسلام عنصر ولایت است که اصلی ترین عنصر پیش برنده تحولات سیاسی و اجتماعی در ایران در همه سطوح است؛ از جنگ ایران و روس، نهضت تنباکو، ملی شدن نفت، انقلاب اسلامی، برای مثال در نهضت تنباکو همه اعتراضات و تجمعات علیه شاه شکل می گیرد و موفق نمی شود و آنچه که این نهضت را موفق می کند حکم ولایی و سلطانی میرزای شیرازی است.
وقتی از ادبیات غرب استفاده می کنیم لفظ مدرنیته را بکار می بریم و در وهله بعد وقتی این واژه اصطلاح شد بار معنایی خود را دارد، مثلا دموکراسی که در غرب با ماهیتی شکل گرفته است که آنها می گویند مردم ما نیز می گفتیم و مولفه آزادی که ما نیز قایل بودیم لذا استفاده از تجربه بشری را انکار نمی کنیم هر چند که برخی علمای دوره مشروطه از جمله اشتباهاتشان همین بود؛ مثلا مرحوم آخوند خراسانی درباره مشروطیت می گوید مشروطیت هر مملکت به حسب خودش است، مشروطه غربی چون دیناش مسیحی بود مشروطهشان به آزادی از دین کشیده شد اما ما بر اساس دین خودمان تعبیر می کنیم.
شفیعی: در کشور ما می گویند مدرنیته و دنیای مدرن برای غرب است و یک دیوار چین بین این دو مقوله می کشند در حالی که این نگرش خطا و حتی خودباختگی است چرا که مدرنیته تجربه بشر است و من ایرانی در تجربه ای که در مغرب زمین تحقق یافته است سهیم هستم و اساسا چطور ممکن است که ما سهمی نداشته باشیم، اگر ما احیاگر متون یونان باستان در دوره شکوفایی تمدن اسلامی نبودیم تمدن جدید غرب شکل نمیگرفت پس ما نیز سهیم هستیم و دیدگاهی که میان مدرنیته و کشور ما دیوار چین می کشد به نظر من فاجعه است.
مدرنیته تجربه سنت است. رنسانس به معنای تولید و بازتولید است و اولین گروه هایی که مدرنیته بر دوش تفکر آنها استوار است افراد مذهبی چون کالون ها و لوترها بودند و این طور نبود که به یکباره مسیحیت را کنار بگذارند؛ همچنین در مورد انقلاب اسلامی من انقلاب را ناقد مدرنیته میدانم.
وجه سلبی انقلاب ایران نفی استبداد و نفی استعمار است که پدیده جدیدی بود چراکه استبداد در ایران تاریخ طولانی دارد اما ما آگاه به پدیده استبداد نبودیم و زمانی متوجه استبداد شدیم که با عقلانیت مدرن مواجه شدیم و همچنین وجه اثباتی انقلاب نیز همان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.
ما بحث مردم سالاری دینی را طرح کرده ایم و تمامی فضایل جدید در اسلام وجود دارد مثلا مکانیزم تعقل در اسلام وجود دارد یا مدلهای مختلف حکومت از جمله مشروطه و یا در دوره های بعد که انقلاب به وقوع پیوست و اساسا هنر امام راحل این بودکه ولایت فقیه را در شرایط جدید تاریخی مطرح کرد.
ابوطالبی: در دوره مشروطه مشکلی بنام "ظلم" وجود داشت البته با وجود اینکه همه معتقدند ظلم وجود داشت اما نگاهها متفاوت است، مثلا جریان مذهبی ما که ظلم را ناشی از استبداد حاکم و عدم توجه به احکام شرعی می داند و معتقد است اگر احکام اسلام پیاده شود این ظلم از بین میرود و جریان دیگر جریان سکولار است که میگوید این ظلم ناشی از استبداد است و رأی اکثریت هرچه بود اوضاع درست میشود لذا وقتی خواستند مجلس شورا درست کنند.
اول گفتند مجلس شورای اسلامی و بعد آقایان گفتند که شورای ملی چون اسلام جلو دست و پا را میگیرد یا زمانی که محمدعلی شاه مینویسد مشروعه و نه مشروطه مخبرالسلطنه میگوید مشروعه بگویی علما ان قلت میزنند و بگو مشروطه لذا من معتقدم ما باید در اقتباس الفاظ دقت کنیم.
وجه سلبی انقلاب اسلامی هم استبداد و هم استعمار را نفی کرد اما رکن مهم آن هویت دین بود در حالی که دوره مدرن دین نفی شده است، لذا بسیاری از نویسندگان غربی نیز گفتهاند که انقلاب اسلامی مسیر دنیا را عوض کرد. به طبع اگر انقلاب مدرنیته بود نمیتوانست آن سیر حاکم بر جهان را عوض کند لذا هویت دینی در ایران و مکتب تشیع و با محوریت شکل گرفت که در میان مردم ما در ساحات مختلف خود را نشان داد.
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ - ۱۱:۳۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
انقلاب اسلامی؛ امتداد مدرنیته یا تقابل با آن در برنامه امشب زاویه
دین و اندیشه انقلاب اسلامی امتداد مدرنیته یا تقابل با آن در برنامه امشب زاویه در برنامه زاویه امشب دکتر مهدی ابوطالبی و حجت الاسلام دکتر شفیعی در مورد انقلاب اسلامی امتداد مدرنیته یا تقابل با آن با یکدیگر مناظره می کنند به گزارش خبرگزاری مهر برخي از پژوهشگران معتقدندمرحوم پرورش هرگز دنبال سهمخواهی از انقلاب نبود
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۱ ۵۵ آیتالله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به حمایتهای بی دریغ مرحوم پرورش از امام و انقلاب تاکید کرد ایشان با وجود همه این تلاشها هرگز به دنبال سهمخواهی نبود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار خانواده مرحوم پرورش گامام جمعه رودهن:انقلاب اسلامي مسير تاريخ سياسي جهان را تغيير داد
امام جمعه رودهن انقلاب اسلامي مسير تاريخ سياسي جهان را تغيير داد امام جمعه شهرهاي بومهن آبعلي پرديس و رودهن گفت انقلاب اسلامي ايران به ويژه دلاوريهاي رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس در مسير تاريخ سياسي دنيا تغيير اساسي ايجاد كرد به گزارش خبرگزاري فارس از شرق استان تهران بهامام جمعه اردبیل: اگر اقتدار ایران نبود غربیها مسیر تهدید و تحریم را ادامه میدادند
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸ ۱۷ امام جمعه اردبیل گفت اگر اقتدار ایران نبود غربیها همچنان مسیر تهدید و تحریم را ادامه میدادند ولی آنها فهمیدند که راه کنار آمدن با جمهوری اسلامی ایران تنها مذاکره و گفتوگوست به گزارش ایسنا حجتالاسلام سیدحسن عاملی در خطبههای نمازجمعه اردبیل با بیانهیچ حرکتی از ابتدای انقلاب به شکوه 9 دی نبوده است
آیتالله طباطبایینژاد هیچ حرکتی از ابتدای انقلاب به شکوه 9 دی نبوده است خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اصفهان گفت در طول انقلاب حرکتی مانند 9 دی را نداریم این حرکت به طور خودجوش بود و حتی بعضی از کسانی که به فتنهگران رأی دادند وارد صحنه شدند و حرکت بسیار عظیم و دشمنشکنی انجام شدهمسر سابق اولاند: اگر اولاند رئیسجمهور نبود ما همچنان در کنار هم زندگی میکردیم
چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۰۷ شریک زندگی سابق رئیسجمهوری فرانسه در جریان سفر بشردوستانهاش به بمبئی گفت اگر شریک زندگیام رئیسجمهوری فرانسه نبود همچنان در کنار هم زندگی میکردیم به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایرن ایسنا به گزارش صدای روسیه والری تریروالر شریک سابق زندگیهفته وحدت ارمغان ارزشمند انقلاب برای جهان اسلام
هفته وحدت ارمغان ارزشمند انقلاب برای جهان اسلام آيتالله هاشمي رفسنجاني در پيامي به مراسم بزرگداشت هفته وحدت در استان گلستان مسلمانان را به پرهيز از دامن زدن به اختلافات دعوت كرد آفتاب- سرویس سیاسی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت شيعيان و اهل سنت بايد در فاصله دو روايت برتوفيق: تيم ملي بسكتبال به مرحله دوم جام جهاني صعود ميكند، اگر...
توفيق تيم ملي بسكتبال به مرحله دوم جام جهاني صعود ميكند اگر كارشناس بسكتبال ايران معتقد است تيم ملي در صورت حمايت و داشتن تداركات ويژه و البته قرعه مناسب در جام جهاني ميتواند در اسپانيا بدرخشد او تاكيد دارد اگر برنامههايي كه كادر فني تيم ملي در نظر دارد عملي شود مطمئنابررسی و تحلیل اختلافات تفسیری فریقین پیرامون وراثت انبیا در قرآن
بررسی و تحلیل اختلافات تفسیری فریقین پیرامون وراثت انبیا در قرآنگروهی میراث را اعم از امور مادی و معنوی میدانند این دیدگاه از آن اکثریت شیعه و برخی اهلسنت میباشد اما دیدگاهی که معتقد باشد که این میراث فقط بر امور مادی مال تعلق میگیرد وجود ندارد چکیده آیات مختلفی از جملههشدار به تماشاگران ايراني جام جهاني فوتبال
هشدار به تماشاگران ايراني جام جهاني فوتبال فدراسيون فوتبال ايران از كساني كه قصد رفتن به برزيل و تماشاي بازيهاي ايران در جام جهاني را دارند خواست كه مراقب سود جويان و كلاهبرداران باشند از زمانيكه تيم ملي فوتبال ايران به جام جهاني برزيل راه يافت تبليغات زيادي از سوي شركتها آبرنامههای کمیته قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵ ۳۶ کمیته قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی همزمان با ایامالله دهه فجر انقلاب اسلامی با همکاری سازمانها و دستگاههای قرآنی و فرهنگی به اجرای برنامههای قرآنی میپردازد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا جواد تجلیان با اشارهاعلام نحوه خرید بلیتهای جام جهانی توسط تماشاگران ایرانی
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵ ۴۹ کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال طی اطلاعیه ای نحوه ثبت نام آن گروه از هموطنان ایرانی که تمایل به خرید بلیت مسابقات جام جهانی را دارند اعلام کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال در این اطلاعیه که به طور کامل نحمطلع فجر/2 فخری: انقلاب اسلامی امروز الگویی برای جهانیان است
مطلع فجر 2فخری انقلاب اسلامی امروز الگویی برای جهانیان استمسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت سیدالشهدا ع استان تهران با اشاره به ویژگیها و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران گفت جمهوری اسلامی ایران امروز الگویی شایسته برای جهانیان است به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهرا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها