تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834103828
تبیین مباحث زیست محیطی با فقه اسلامی/ روایتی زیبا از رعایت حقوق گیاهان
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد؛
تبیین مباحث زیست محیطی با فقه اسلامی/ روایتی زیبا از رعایت حقوق گیاهان
مدیر دانشنامه قرآن پژوهی با اشاره به «قاعده لاضرر » در فقه بر پیوند آن با مباحث محیط زیستی تأکید کرد و گفت: شاید به صراحت در قرآن به محیط زیست اشاره نشده باشد اما از آیات قرآن می توانیم با دلالت تضمنی و دلالت التزامی استفاده کنیم که طبق قواعد فقهی و طبق شأنی که خداوند به انسان داده است هرگونه ضرر رساندن به خود و به دیگر افراد و موجودات ممنوع است.
حجت الاسلام دکتر حسین علوی مهر مدیر دانشنامه قرآنپژوهی با اشاره به آیات قرآن و روایات اسلامی پیرامون اهمیت و جایگاه محیط زیست به خبرنگار مهر گفت: از آیات قرآن چنین برداشت می شود که خداوند به اصل خلقت و آفرینش اشاره دارد که آسمانها و زمین و موجودات مختلف را در خود دارد . در آیه 9 تا 12 سوره فصلت می فرماید: بگو آيا اين شماييد كه واقعا به آن كسى كه زمين را در دو هنگام آفريد كفر مى ورزيد و براى او همتايانى قرار مى دهيد اين است پروردگار جهانيان.و بر روى آن [زمين]، كوههاى استوار آفريد و به آن بركت بخشيد و در چهار روز زاد و برگ آن را در آن آماده ساخت، كه براى خواهندگان يكسان است. سپس آهنگ [آفرينش] آسمان كرد و آن بخارى بود پس به آن و به زمين فرمود خواه يا ناخواه بياييد آن دو گفتند فرمانپذير آمديم. وی افزود: مسئله بعدی که از آیات قرآن در حوزه محیط زیست استفاده می شود بحث رحمت الهی است که باعث می شود موجودات تداوم پیدا کنند، یعنی این موجوداتی که به سیر زندگی خودشان ادامه می دهند اعم از نباتات، حیوانات و انسان، به برکت رحمت الهی است همانطور که خداوند می فرماید« رحمتی وسعت کل شیء». این قرآن پژوه تأکید کرد: بحثی دیگر اینکه خداوند متعال در بسیاری از آیات قرآن موجودات و انواع آفرینش را آیات خودش نامیده است، یعنی باید به این نکته توجه داشته باشیم که تمام موجودات بر روی زمین کلمات و آیات الهی هستند. نکته دیگر آنکه این موجودات بدون هدف خلق نشده اند، اولین هدفی که می توانیم برای موجودات عالم تصور کنیم بهره وری انسان از نظام آفرینش است. تمام نظام هستی برای انسان است تا اینکه یک مسیری را طی کند که در آیات مختلف قرآن بدان اشاره شده است مثل" الم تروا أن الله سخرلکم ما فی السموات و ما فی الارض". یعنی آيا ندانسته ايد كه خدا آنچه را كه در آسمانها و آنچه را كه در زمين است مسخر شما ساخته... حجت الاسلام علوی مهر افزود: بنابراین انسان به نوع مجازی اش می تواند این موجودات را به مالکیت خودش درآورد البته نه به معنای تعدی و تجاوز بلکه به این معنی که همان خدایی که موجودات را برای ما آفریده است، راههای مالکیت خلقت را هم آفریده است مثل آیه « وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ» یعنی و زمین را برای مردم نهاد. یا آیات دیگری که دلالت بر مالکیت می کند و اینکه انسان می تواند مالک برخی از موجودات مثل زمین، درخت، حیوانات و... شود. وی با بیان اینکه اگر به نظام آفرینش نگاه کلی داشته باشیم متوجه ارزش محیط اطراف خود خواهیم شد؛ گفت: قرآن کریم بی توجه به این امور نگذشته است و حتی در موارد خاص انسان را توجه داده است؛ شاید به صراحت در قرآن به محیط زیست اشاره نشده باشد اما از آیات قرآن می توانیم در این خصوص با دلالت تضمنی و دلالت التزامی استفاده کنیم که ما نباید محیط اطراف خود را آسیب بزنیم و یا به موجودات اطراف خود اعم از حیوانات و گیاهان و آب و هوا و خاک و... صدمه بزنیم.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: یکی از نکاتی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، بحث افساد در زمین است که در آیات قرآن بدان اشاره شده است مثل آیه 85 سوره اعراف «وَلاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ» این افساد شامل انواع تجاوزها می شود که خود از گناهان به شمار می رود. یکی از واژه های قرآن درباره محیط زیست که به شدت قرآن با آن برخورد می کند و از آسیب رساندن از آن نهی می کند، بحث فساد در زمین به طور کلی است. این آیه تأکید می فرماید که بعد از اینکه زمین آباد هست و کشاورزی هست و جنگل و حیوانات و انسانهای اطراف شما ...هست از این خلقت الهی و رحمت الهی بهره مند هستید، فساد نکیند.
وی به موضوع انفال مورد اشاره در قرآن و روایات پرداخت و درباه نسبت آن با رعایت محیط زیست گفت: بحث دیگر موضوع انفال است یعنی ثروتهای طبیعی که در اطراف ما هست و بی توجهی به آن یکی از بحرانهای دوره ما به شمار می رود. مثل اینکه جنگلهای را از بین می برند و کوهها را تصرف می کنند و آبهایی که اموال عمومی است را می خشکانند. طبق آیات قرآن این منابع طبیعی را می توان جزو« انفال» خواند، متعلق به حکومت اسلامی است و بدون اجازه حاکم اسلامی هیچ دخل و تصرفی در آنها نمی توان انجام داد. « قل الانفال للله و الرسول ...». این انفال که می تواند یکی از معانی اش محیط زیست و منابع طبیعی و... باشد، متعلق به خدا و بعد رسول است که امروز ما در شأن حاکم اسلامی و ولایت فقیه آن را می بینیم. بنابراین هرگونه آسیب رساندن به جنگها، آبها، خاک و... که جزو ثروتهای طبیعی است و حتی هوا و فضا را هم می توان جزو آن شمرد، اگر بدون اجازه حاکم دخل و تصرفی در آن صورت گیرد، از نگاه قرآن محکوم است.
حجت الاسلام علویمهر با اشاره به «قاعده لاضرر »در فقه بر پیوند آن با مباحث محیط زیستی تأکید کرد و گفت: هرگونه ضرر رساندن طبق قواعد فقهی و طبق شأنی که خداوند به انسان داده است؛ به خود و به دیگر افراد و موجودات ممنوع است.
وی افزود: فارغ از مسایل زیست محیطی داخلی باید به آلودگی شیمیایی، دریایی، بمبهای شیمیایی و... که به انسان و دیگر موجودات آسیب می رساند، اشاره کنیم. حتی اگر ما به روایاتی که از پیامبر(ص) و علی بن ابیطالب(ع) درباره قوانین جنگی به دست ما رسیده است توجه کنیم خواهیم دید که محتوای این احادیث چقدر با مباحث اخلاقی و یا محیط زیستی و رعایت حقوق حیوانات و گیاهان و به طور کلی طبیعت پیوند می خورد. مثلا در آیات و روایات آمده است که اگر کشوری به شما تجاوز و تعدی کرد به آن پاسخ دهید اما در عین حال تصریح دارد که اگر او دست از تجاوز برداشت شما هم دست بکشید و نباید از حد خاصی تجاوز کنید.
این قرآن پژوه تأکید کرد: این روایات باید به عنوان منشور سازمان ملل برای جنگها لحاظ شود. در قوانین جنگ در اسلام از انجام برخی کارها منع شده و یا به کارهایی سفارش شده است که ممنوعیت قطع درختان، آلودگی آبها و مسموم کردن آبها، کشتن زنان، پیران و کودکان ممنوع شمرده شده است. هرگونه آسیب رساندن به غیر از موارد جنگ ممنوع شمرده شده است مثلا اگر کسی، فردی را اسیر کرد، بعد از اسارت حق آسیب رساندن به او را ندارد. این قوانین باید به عنوان منشور سازمان ملل متحد در مسائل جنگی مطرح شود که از جمله آنها بحث بمباران شیمیایی و مسموم کردن افراد و یا خمپاره ها و بمبهای غیرمتعارف و آسیبهایی است که به انسان و موجودات می رسد. حجت الاسلام علویمهر گفت:حتی ما از قرآن کریم اشاراتی را به عنوان آلودگی صوتی می توانیم استخراج کنیم. مثل اینکه در وصایای جناب لقمان به فرزندش قرآن می فرماید : وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ... و صدايت را آهسته ساز كه بدترين آوازها بانگ خران است. در این آیه هم به علت اشاره شده و هم به اصل قانون تصریح دارد. یا درباره حفظ درختان روایاتی داریم که مثلا معصوم می فرماید: اگر کسی درخت کُنار(درخت صدر)- چون این درخت بیشتر در مناطق عربستان و کشورهای عربی هست- را سیراب کند گویا مؤمنی را از تشنگی سیراب کرده است. روایات به ما می فهماند که ارزش درخت بسیار بالاست و در نزد خداوند به عنوان یک خلقت و یک آیه الهی است.
۱۳۹۲/۱۱/۹ - ۰۸:۲۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]
صفحات پیشنهادی
ارتباط فقه اسلامی و تفسیر بررسی و مکتوب شد/ مروری بر مباحث کتاب «تفسیر و فقه در اسلام قرون وسطی»
دین و اندیشه ارتباط فقه اسلامی و تفسیر بررسی و مکتوب شد مروری بر مباحث کتاب تفسیر و فقه در اسلام قرون وسطی نورمن کالدر کتاب تفسیر و فقه در اسلام قرون وسطی Interpretation And Jurisprudence in Medieval Islam را در خصوص ارتباط فقه اسلامی و تفسیر به طور ویژه مباحث هرمنوتیک به ننگاه دین به محیط زیست کریمانه و هوشمندانه است/ پیش بینی قرآن از آلودگیهای محیطی
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد نگاه دین به محیط زیست کریمانه و هوشمندانه است پیش بینی قرآن از آلودگیهای محیطی معاون پژوهشی پژوهشکده اعجاز قرآن با اشاره به آیاتی از قرآن که نسبت به محیط زیست و رابطه آن با ایمان هشدار می دهد گفت این آیات اعلام می کند که اگر دست بشر از مسفقه حکومتى و محیط زیست
فقه حکومتى و محیط زیستیکى از مسائل مهم فقه حکومتى حق استفاده از مشترکات است که بارزترین این نوع حق حق انتفاع از محیط زیست است برخى از قواعد فقهى بر مقوله محیط زیست منطبق است و نتیجه آنها اثبات ضمان در نتیجه هر عمل تخریبى و ترک اقدام اصلاحى در محیط زیست است بخش دوم و پایانی سنفقه محیط زیست دچار ضعف است/ چرا اسلام بر درخت کاری تاکید دارد
دین و اندیشه آیت الله حائری شیرازی در مهر فقه محیط زیست دچار ضعف است چرا اسلام بر درخت کاری تاکید دارد یک عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فقهای ما در یک قسمت قوی اند و در یک قسمت قوی نیستند گفت در مفاهیم و در درسهایی که می دهند و تحقیقاتی که می کنند قوی هستند اما در مصادیحضور فقه با چهره حقوق در ساحت اجتماع قدرت آنرا نشان خواهد داد/ فواید حضور فقه در قانون
دین و اندیشه رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حضور فقه با چهره حقوق در ساحت اجتماع قدرت آنرا نشان خواهد داد فواید حضور فقه در قانون رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در دیدار با هیات کامرونی با اشاره به فواید حضور فقه در قانون گفت اگر فقه با چهره قانون به جامعه عرضه شود امکان مقایسهحضور فقه با چهره حقوق در اجتماع فوائد بسیاری دارد
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۰۷ رئیس دانشگاه مذاهب با اشاره به فواید حضور فقه در قانون گفت اگر فقه با چهره قانون به جامعه عرضه شود امکان مقایسه و هماوردی بین فقه و حقوق را ایجاد و قدرت و مهارت خود را از نظر کارکرد اجتماعی نشان خواهد داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنااستاندار هرمزگان: رعایت اصول زیست محیطی در استان الزامی است
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۶ ۴۹ استاندار هرمزگان گفت حفاظت از محیط زیست اولویت دولت تدبیر و امید است و رعایت قوانین و اصول زیست محیطی در همه طرحها استانی الزامی است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خلیج فارس جاسم جادری پیش از ظهر امروز در آیین روز هوای پاک در استان بامعاون برنامهریزی استاندار همدان: فرآیند زیستمحیطی طرحهای تولیدی هزینهبر و طولانی است
معاون برنامهریزی استاندار همدان فرآیند زیستمحیطی طرحهای تولیدی هزینهبر و طولانی استمعاون برنامهریزی استانداری همدان گفت هزینهبر و طولانی بودن فرآیند مراحل زیستمحیطی در طرحهای تولیدی یکی از مشکلات پیش رو است به گزارش خبرگزاری فارس از همدان خسرو سامری ظهر امروز در مراسمجوادیآملی: اسلامی شدن دانشگاه از مهمترین برنامههای نظام اسلامی است
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۰ ۵۸ آیتالله عبدالله جوادی آملی گفت در اسلامی شدن دانشگاه حرف اصلی را دانش و متون اسلامی میزند اگر دروس اسلامی نباشد دانشگاه اسلامی نیست وقتی دانشگاه اسلامی میشود که متون درسی اسلامی شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اصفهان این مرجعجيبترين وقايع زيستمحيطي سال 2013
عجيبترين وقايع زيستمحيطي سال 2013 مجيد جويا فقط خبرهاي بد را نخوانيد اگر از تيترهاي هميشگي درباره افزايش انتشارات گازهاي گلخانهاي و مذاكرات عمدتا متوقف شده سازمان ملل چشمپوشي كنيم سال موفقي را پشت سر گذاشتهايم پنجشنبه 5 دي 1392مدیرکل دفتر ارزیابی زیستمحیطی سازمان حفاظت محیط زیست: 52 پروژه بزرگ در کشور مشمول ارزیابی زیستمحیطی هستند
مدیرکل دفتر ارزیابی زیستمحیطی سازمان حفاظت محیط زیست 52 پروژه بزرگ در کشور مشمول ارزیابی زیستمحیطی هستندمدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ارزیابی زیستمحیطی پروژههای بزرگ به عنوان یک مقوله بسیار مهم مطرح است گفت 52 پروژه در حال حاضر در کشورولایتی: امیدواریم حقوق هستهای ایران در مذاکرات هستهای به طور کامل رعایت شود
ولایتی امیدواریم حقوق هستهای ایران در مذاکرات هستهای به طور کامل رعایت شود رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هستهیی ایران با 1 5 به نتیجه برسد به گزارش نامه نیوز به نقل از ایسنا علیاکبر ولایتی در حاشیه مراسم ختم مادر وزیر خارجهمدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین: پروژه الموت ـ تنکابن فاقد گزارش ارزیابی زیستمحیطی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین پروژه الموت ـ تنکابن فاقد گزارش ارزیابی زیستمحیطی استمدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت پروژه راه قزوین الموت ـ تنکابن فاقد گزارش ارزیابی زیستمحیطی است به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین صدرالدین علیپور به اتفاق جمعی از مسئولان اداره کل حفاظت م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها