واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه حاج علی اکبری در جلسه شرح صحیفه سجادیه:
انسان حق ندارد مؤمن دیگری را در برابر ظلم و ستم تنها بگذارد
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نشست شرح و تفسیر صحیفه سجادیه گفت: انسان حق ندارد مؤمن دیگری را در برابر ظلم و ستم تنها بگذارد، زیرا در این صورت دچار معصیت شده و حق را زیر پا گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام محمدجواد حاج علیاکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، شب گذشته هفتم بهمن ماه در جلسه شرح و تفسیر صحیفه سجادیه که در مجموعهی فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد با اشاره به فرازهایی از دعای سی و هشتم این کتاب شریف، گفت: در این بخش امام سجاد (ع) میفرماید که "خدایا، از تو پوزش میخواهم اگر در حضور من بر مظلومی ستم رفته و من او را یاری نکردهام و در حق من احسانی صورت گرفته و سپاسگزار آن نبودهام و خطاکاری از من پوزش خواسته و من آن را نپذیرفتهام. این بخش از دعا نکته بسیاری مهمی دارد به این معنا که اگر انسان یاری مظلومین را ترک کرد، قدرشناسی نداشت و یا عذرخواهی او را نپذیرفت، فرصت بزرگی را از دست داده است.
به گفته وی، انسان حق ندارد مؤمن دیگری را در برابر ظلم و ستم تنها بگذارد، زیرا در این صورت دچار معصیت شده و حق را زیر پا گذاشته است. اگر کسی به ما بدی کرد و عذر خواست، به گردن ما حقی پیدا می کند و آن حق، بخشش است رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر "قدرشناسی" در توضیح بخش دیگری از این دعا اظهار داشت: شکرگزاری از خدا، قدرشناسی را در جامعه گسترش میهد و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کرده باشد، باید به پیشگاه خداوند عذر ببرد و از دعای امام سجاد (ع) متوجه میشویم که حتی اگر کسی به ما بدی کرد و عذر خواست، به گردن ما حقی پیدا میکند و آن حق، بخشش است.
حاج علیاکبری همچنین در تفسیر بخش دیگری از دعای امام سجاد(ع) که میفرماید: خدایا، از تو پوزش میخواهم که نیازمندی از من چیزی طلب کرده و من به او نبخشیدهام، و مومنی برگردن من حقی داشته و من آن را به جا نیاوردهام، گفت: خداوند به شکل طبیعی و عام، در روابط اجتماعی مردم را نیازمند یکدیگر قرار داده و مهمتر آن که این نیازها را به فرصتهایی برای شکفتن و رشد انسان بدل کرده است.
این کارشناس مذهبی، برآوردن حاجت مردم از هر ملت، دین، آیین و نژادی را مطلوب خداوند دانست و اظهار داشت: اگر فرد نیازمند، مومن باشد علاوه بر آنکه برآوردن حاجتش مطلوب خداوند است، حقی نیز بر گردن ما ایجاد میکند. خداوند برای همه مؤمنان عقد اخوت خوانده است
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ما همیشه به اشتباه فکر میکنیم عقد اخوت مسلمانان اختیاری است در حالی که خداوند برای همه مومنان عقد اخوت خوانده و همین اخوت حقوق متقابلی را بر گردن ما گذاشته است.
حاج علیاکبری در پایان متذکر شد: اگر مومنان به آن چه خدا گفته ملتزم شوند، بهشت را در همین دنیا تجربه میکنند و ما میتوانیم جلوههایی از توصیهها و حقوق را در روابط دو یا سه نفره یا در جمع خانواده و محله و فامیل اجرا کنیم در حالی که متاسفانه چنین چیزی را حتی در خانه خود نیز رعایت نمیکنیم.
۱۳۹۲/۱۱/۸ - ۱۱:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]