محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
دکتر عرفان فدایی وکیل پایه یک دادگستری
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802797664
![نمایش مجدد: بیان کیفیت معاد مختص قرآن کریم است/ محبت و حیا دو ابزار متعالی تربیتی refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
بیان کیفیت معاد مختص قرآن کریم است/ محبت و حیا دو ابزار متعالی تربیتی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
![](http://multimedia.mehrnews.com/Larg1/1391/12/02/IMG08415423.jpg)
دین و اندیشه یک استاد دانشگاه در گفتگو با مهر:
بیان کیفیت معاد مختص قرآن کریم است/ محبت و حیا دو ابزار متعالی تربیتی
رئیس دانشکده اهل البیت(ع) یاد مرگ را یکی از قوی ترین عوامل تربیتی خواند و گفت: متأسفانه این مرگ انگاری در بحثهای تربیتی کمرنگ شده است و برخی به غلط ما را از بیان مباحث قیامت و بهشت و جهنم برای فرزندان نهی می کنند در حالیکه جایی از قرآن را باز نمی کنید که به مناسبتی از بهشت و جهنم یاد نکرده باشد.
دکتر امیرحسین بانکیپور فرد، رئیس دانشکده اهل البیت(ع) دانشگاه اصفهان درباره آثار معادشناسی و دانستن کیفیت بهشت و جهنم در زندگی به خبرنگار مهر گفت: عموما در مباحث روان شناسی از دو ابزار تربیت؛ یعنی تشویق و تنبیه استفاده می شود و نوعا کتابهای روان شناسی به دنبال تأیید روش تشویق و رد روش تنبیه هستند ولی در برخی از جاها ناگزیرند که از روش تنبیه استفاده کنند اما عمدتا ابزار تربیتی شان تشویق و تنبیه است. اسلام در تربیت از دو ابزار تبشیر و انذار استفاده می کند وی افزود: در اسلام روش تنبیه و تشویق روش تربیت هست اما ابزار حیوانی تربیت است نه ابزار انسانی؛ اگر در کتابهای روان شناسی هم ملاخظه کنید وقتی از این دو روش استفاده می کنند روی حیوانات آزمایش می کنند و می گویند نتایج این کار ما در حوزه تشویق این شد و یا در مسئله تنبیه اینگونه جواب داد. اما اسلام در تربیت از دو ابزار دیگری به نام تبشیر و انذار استفاده می کند و این دو را جایگزین تنبیه و تشویق می کند چون تنبیه و تشویق بیشتر جنبه حیوانی دارد اما تبشیر و انذار جنبه انسانی دارد یعنی نمی شود حیوانات را تبشیر یا انذار کرد و در قرآن بسیار درباره این مسئله سخن گفته است. عضو اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یادآور شد: البته قرآن روش انذار را قوی تر می داند و وقتی می خواهد یکی از دو روش بشیر و نذیر را به کار ببرد می فرماید "ان انت الا نذیر" تو فقط نذیر هستی یعنی برخلاف تشویق و تنبیه، که تشویق مقدم بر تنبیه است و گفته می شود کارایی آن بهتر از تنبیه است اما در روش تبشیر و انذار، انذار کارایی اش قوی تر از تبشیر است و البته هیچگاه در حیوانات از این دو روش (تبشیر و انذار) استفاده نمی شود چون ناظر به آینده است اما تشویق و تنبیه را الان انجام می دهیم که در آن زندگی می کنیم اما بشارت و انذار برای آینده ای است که الان موجود نیست.
وی گفت: ما بیشتر از روشهای غربی در تربیت استفاده می کنیم و شما در کل معادلات اجتماعی می بینید که فقط از این دو ابزار استفاده می شود، چون روش غربی فقط در سایه تشویق و تنبیه است. البته تشویق و تنبیه دو ابزار عالی تربیت نیستند بلکه دو ابزار ابتدایی هستند و ابزارهار بالاتر از این هم وجود دارند. بیان کیفیت معاد مختص قرآن کریم است دکتر بانکی پور فرد تصریح کرد: ابزار تبشیر و انذار با معادشناسی و با بیان کیفیت بهشت و جهنم و مسائل برزخی انسان در ارتباط است و جالب است بدانید با اینکه اصل معاد در میان تمام ادیان ابراهیمی و کتب آسمانی بوده اما بیان کیفیت معاد فقط اختصاص به قرآن دارد. یعنی در تورات، انجیل، زبور و... از کیفیت بهشت و جهنم سخنی به میان نیامده است الا در قرآن کریم. بیان کیفیت بهشت و جهنم کمک می کند تا آن اثر تبشیری و انذاری اش بیشتر شود.
محبت و حیا دو ابزار متعالی تربیتی وی از یاد مرگ به عنوان یکی از قوی ترین عوامل تربیتی یاد کرد و گفت: یاد مرگ جزو عوامل امدادی تربیت است که در روایات داریم که یاد مرگ مانند پستان مادر می ماند یعنی همانطور که پستان مادر باعث رشد جسمی و روحی فرزند است و موجب آرامش فرزند می شود، یاد مرگ نیز چنین کاری با ما می کند. از آن طرف برعکس، همانطور که پستانک هیچ اثر غذایی ندارد و تازه اعتماد به نفس را می گیرد و شکل لبها و آرواره های کودک را به هم می ریزد، یاد دنیا در برابر یاد مرگ مثل پستانک می ماند، اما این مرگ انگاری و توجه به مرگ و یاد مرگ در بحثهای تربیتی کمرنگ شده است و به غلط در یک دوره ای حتی نهی می کردند که برای فرزندانتان از معاد نگویید و یا کتاب معادشناسی شهید دستغیب را به جوانان پیشنهاد ندهید و یا سیاحت غرب را نخوانند. رئیس دانشکده اهل البیت(ع) اصفهان گفت: در حالیکه در قرآن که کتاب تربیت است جایی از قرآن را باز نمی کنید که به مناسبتی از بهشت و جهنم یاد نکرده باشد و البته قرآن فقط به تبشیر و انذار به عنوان دو ابزار متوسط تربیتی، بسنده نکرده است بلکه از دو ابزار متعالی تربیتی که محبت و حیا است بهره جسته است. تشویق و تنبیه دو ابزار حداقلی و تبشیر و انذار دو ابزار متوسط تربیتی و محبت و حیا دو ابزار متعالی تربیتی هستند.
قرآن با اصل «تشبیه معقول به محسوس» به تصویرسازی بهشت و جهنم می پردازد وی در پاسخ به این سؤال که اگر بخواهیم اعتقاد به معاد را از یک باور کلی به یک باور مؤثر در زندگی و شیوه رفتار تبدیل کنیم چه کاری باید انجام دهیم؟ گفت: ما باید بر مبنای قرآن حرکت کنیم. قرآن برای این قضیه از چند اصل استفاده کرده است؛ یکی اصل« تشبیه معقول به محسوس»؛ یعنی برای بیان وقایع بهشت و جهنم با وجه شبه هایی که در عالم طبیعت می توان یافت، سخن گفته است. ما باید از همین فرهنگ قرآن استفاده کنیم و اتفاقا آنقدر کیفیت بیان قرآن در حوزه بهشت و جهنم دقیق است که ما خیلی خوب می توانیم در رسانه ها از همین شاخصهاییی که قرآن از بهشت و جهنم ارائه می کند، بهره ببریم. از روایات نیز به عنوان مکمل آیات قرآن می توان استفاده کرد یعنی بر اساس مبانی قرآن روایاتی که برای آن مبانی سازگار است را به کار ببریم. دکتر بانکیپور فرد افزود: روشهای دیگری هم در قرآن وجود دارد مثل اینکه مفاهیم بهشت و جهنم و... را برای ما دقیق تبیین می کند و اینکه اصلا اسم آن دوره را «حیات» می گذارد، قرآن برزخ را «حیات» می داند و برای این دنیا اصلا از عنوان حیات استفاده نمی کند. این گونه سخن گفتن به این معنی است که حیات اصلی ما برای بعد از این عالم است.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنانش تصریح کرد: من گاهی در برخی از مجموعه های تلویزیونی که جنبه دینی دارد، دیده ام که به گونه ای فضای برزخ و بهشت و جهنم را نشان می دهند که بر مخاطب تأثیر گذار است؛ به نظرم همان موردهایی که در رسانه موفق اجرا شده است را بازخوردهایش را بگیرند و به کار ببندند و تهیه کنندگان هم شجاعت داشته باشند و بیایند مثل بحثهای جلوه های ویژه که کاری تخصصی است برای تبیین قضایای معاد و بهشت و جهنم و برزخ هم تخصصی وارد شوند و یک تیم تخصصی متشکل از اسلام شناس، حدیث شناس، قرآن شناس به کمک فردی متبحر هنرمندانه این مطالب را تصویرسازی کنند و پشتوانه این کار هنری هم یک گروه کارشناسان دینی باشند که دیگر آن هنرمند نگران این نباشد که هر کاری که انجام می دهد مورد تخطئه قرار گیرد.
۱۳۹۲/۱۱/۷ - ۰۸:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
نگاه دین به محیط زیست کریمانه و هوشمندانه است/ پیش بینی قرآن از آلودگیهای محیطی
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد نگاه دین به محیط زیست کریمانه و هوشمندانه است پیش بینی قرآن از آلودگیهای محیطی معاون پژوهشی پژوهشکده اعجاز قرآن با اشاره به آیاتی از قرآن که نسبت به محیط زیست و رابطه آن با ایمان هشدار می دهد گفت این آیات اعلام می کند که اگر دست بشر از مسکنفرانس فراسوی همبستگی و گفتمان قرآن کریم برگزار شد
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۳ ۴۳ کنفرانس فراسوی همبستگی گفتمان قرآن کریم درباره تنوع فرهنگی و انسجام اجتماعی در یونان برگزار شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به مناسبت هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم ص کنفرانسی تحت عنوان فراسوی همبستگی گفتمان قرآن کریم درباره تنوع فرهنگیرقابت های سی و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم آغاز شد
دین و اندیشه رقابت های سی و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم آغاز شد رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت رقابت 103 شرکت کننده دختر در سی و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مقطع شکوفه ها از امروز پنجم بهمن ماه آغاز می شود به گزارش خبرگزاری مهر ولی یاراحمدیآغاز مسابقات ملی قرآن کریم ویژه نوجوانان از روز شنبه
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۱۰ سی و پنجمین دوره مسابقات سراسری حفظ قرائت و ترتیل قرآن کریم در مقطع شکوفهها با حضور برترینهای قرآنی نوجوان کشور از روز شنبه پنجم بهمن ماه در تهران آغاز میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ولی یاراحمدی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقافشرکت 150 همدانی در آزمون مربیان حفظ قرآن کریم
استانها غرب همدان قبادی خبر داد شرکت 150 همدانی در آزمون مربیان حفظ قرآن کریم همدان - خبرگزاری مهر معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان از شرکت 150 نفر در آزمون مربیان حفظ قرآن کریم خبر داد حجت الاسلام حسین قبادی در گفتگو با مهر با بیان اینکه ایندفتر تبلیغات اسلامی محلی برای تصمیمگیریهای بزرگ در حوزه قرآن است
سهشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵ ۵۶ مدیر دفتر تبلیغات اسلامی تهران گفت دفتر تبلیغات اسلامی مولود جمهوری اسلامی ایران است که از روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی با هدف تولید فکر در حوزه دینی و قرآنی آغاز به کار کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلامتربيت و مربيان تربيتي
تربيت و مربيان تربيتي اشاره استاد بنام اخلاق و مدرس حوزههاي علمية تهران مرحوم آيتالله تهراني به سال 1316 در تهران به دنيا آمد تحصيلات مقدماتي را از تهران و مشهد آغاز كرد ولي عمده تحصيلات حوزوي ايشان در قم انجام شد و در جواني به اجتهاد رسيد از سال 1351ش ضمن اقامه جماعت در مبهترين تجارت دنيا از منظر قرآن كريم/ چه كساني به بهشت ميروند
بهترين تجارت دنيا از منظر قرآن كريم چه كساني به بهشت ميروند خداوند در آيات ۱۱۱ و ۱۱۲ سوره مباركه توبه به بيان خصوصيات مؤمنان و خريداري جان و مال آنها پرداخته است به گزارش خبرنگار فعاليتهاي قرآني خبرگزاري فارس خداوند در آيات 111 و 112 سوره مباركه توبه خود را خريدار جان و مالحجتالاسلام رودگر در گفتوگو با فارس:«اصول و قواعد تفسير عرفاني قرآن كريم» آماده انتشار ميشود
حجتالاسلام رودگر در گفتوگو با فارس اصول و قواعد تفسير عرفاني قرآن كريم آماده انتشار ميشود عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي از نگارش اثري با عنوان اصول و قواعد تفسير عرفاني قرآن كريم خبر داد و گفت اين اثر به صورت اختصاصي به مباحث عرفاني قرآن پرداخته است حجتالگل زیبا و حیاتی کریمی در دقیقه 96 برای تراکتور/ فیلم + دانلود
گل زیبا و حیاتی کریمی در دقیقه 96 برای تراکتور فیلم دانلود دانلود 1392 10 3قرآن كريم به همراه تفسير + دانلود نرم افزار
قرآن كريم به همراه تفسير دانلود نرم افزار نرم افزار قرآني مبين بهترين و گرافيكي ترين قرآن كريم براي گوشي هاي اندرويدي است اين نسخه به همراه ترجمه فارسي و تفسير روايي البرهان ارائه شده است به گزارش دريچه فناوري اطلاعات قرآن كريم مهم ترين و با ارزشمندترين كتاب تمامي مسلمين دردر گفتوگوی فارس با حافظ ممتاز قرآن کریم مطرح شد بهترین هدیه پدر به دختر نوجوان/دوران جنینی زمانی مؤثر در انس
در گفتوگوی فارس با حافظ ممتاز قرآن کریم مطرح شدبهترین هدیه پدر به دختر نوجوان دوران جنینی زمانی مؤثر در انس با قرآنزهره حیدری یک از 9 نفری است که هفته قبل توانست عنوان حافظ ممتاز قرآن را از آن خود کند آنچه از گفتههای او بر میآید این است که راز این موفقیت او را باید در دوران جنمديرعامل مؤسسه قرآن و عترت اميرالمؤمنين كاشان خبر دادحضور 70 هزار شركتكننده در آزمون سراسري حفظ و مفاهيم قرآن
مديرعامل مؤسسه قرآن و عترت اميرالمؤمنين كاشان خبر دادحضور 70 هزار شركتكننده در آزمون سراسري حفظ و مفاهيم قرآن كريم مديرعامل مؤسسه قرآن و عترت اميرالمؤمنين كاشان از حضور بيش از 70 هزار نفر شركتكننده از سراسر كشور در دوازدهمين دوره آزمون سراسري حفظ و مفاهيم قرآن كريم اداره آموزش-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها