محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830729403
شیطان کی می میرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
شیطان کی می میرد؟
شیطان گفت: پرودگارا! پس مرا تا روزی که برانگیخته خواهندشد مهلت ده. فرمود: تو از مهلت یافتگانی، تا روز و وقت معلوم.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛ بعد از آنکه شیطان بر انسان سجده نکرد و مقام خود را برتر از آن دانست که برای انسان خاکی تعظیم کند، خدا او را از رانده شدگان قرار داد و فرمود: «تا روز جزا بر تو لعنت باد.» (2) در این هنگام شیطان از خداوند خواست که او را تا روز برانگیخته شدن انسانها از قبر مهلت دهد و جواب شنید که: تو تا روز و وقت معلومی مهلت داری. او تا «یوم یبعثون » مهلت خواست و خدا «یوم الوقت المعلوم » بدو مهلت داد. سؤال این است که آیا بین این دو روز فرق است؟ و اگر هست به چه نحو است و چه نتایجی دارد؟ قال رب فانظر الی یوم یبعثون قال فانک من المنظرین الی یوم الوقت المعلوم[شیطان] گفت: پرودگارا! پس مرا تا روزی که برانگیخته خواهندشد مهلت ده. فرمود: تو از مهلت یافتگانی، تا روز [و] وقت معلوم. (1) مرحوم علامه طباطبایی ذیل این آیه شریفه نکاتی را فرموده اند که باختصار نقل می شود. تفسیر ایشان از این آیه جالب و شیرین و در عین حال قابل تامل است: «با نظری گذرا به دو آیه معلوم می شود که روز «وقت معلوم » با روزی که مردم برانگیخته می شوند، متفاوت است و حتما باید آن روز قبل از روز بعث باشد.» و سپس در ادامه استدلال می گویند: «اطلاق در آیه 15 سوره «اعراف » که خداوند بدو فرموده تو از مهلت داده شدگانی با آنچه در سوره «ص » و همین جا آمده است مقید می شود یعنی منظور روز وقت معلوم است.» (3) ایشان در جواب این سؤال که آیا خود ابلیس از زمان آن روز خبر دارد یا نه می گویند: «این روز در علم الهی مشخص و مبین است که چه زمانی است. اما، آیا ابلیس هم می داند یا نه از آیه چیزی بر نمی آید.» علامه در ادامه جواب به نظری که می گوید شیطان آن روز را نمی داند مطلب را به بحث مورد نظر می کشاند و می فرماید: اینکه دوباره ابلیس گفته است: «همه را گمراه خواهم ساخت.» (4) دلیل است که او تا زمانی که انسان در دنیا زندگی می کند کار خود را ادامه می دهد. پس از آیه «الی یوم الوقت المعلوم » فهمیده می شود منظور تا آخر عمر انسانهایی است که در روی زمین زندگی می کنند و امکان اغوای آنها وجود دارد.» ایشان در تقویت این نظریه از قول ابن عباس و اکثر مفسران اینطور ادامه می دهند که: «منظور از آن روز، آخرین روزهای تکلیف است و آن مربوط به نفخه اولی است که همه خلایق در آن از دنیا می روند. گویا این نظر مبتنی بر این است که ابلیس تا زمانی که تکلیف است و امکان مخالفت و معصیت وجود دارد زنده می ماند و آن هم مدت عمر انسان در این دنیاست یعنی تازمان نفخه اولی که همه مردم می میرند و بین این نفخه و نفخه دوم که در آن مردم برانگیخته می شوند 40 سال یا 400 سال بر حسب اختلاف روایات فاصله وجود دارد.» مرحوم طباطبایی با اینکه بدین طریق وجه فوق را تقویت کرده و روز وقت معلوم را به نفخه اولی تفسیر می کند اشکالی بدان کرده و آن را رد می نماید تا نظریه ای را که خود قبول دارد بیان و تقویت نماید. لذا می گویند: «وجهی که گفته شد خوب است و تنها یک اشکال دارد و آن اینکه در این نظریه آمده بود ابلیس تا زمانی که تکلیفی هست و امکان مخالفت و معصیت وجود دارد زنده می باشد» صاحب المیزان این ملازمه را یعنی ملازمه بین وجود تکلیف و وجود ابلیس را قبول ندارد و می گوید: «استناد معاصی به شیطان اقتضای بقای ابلیس را دارد تا زمانی که معصیت و گمراهی وجود داشته باشد، نه تا زمانی که تکلیف باقی است و دلیلی هم بر ملازمه بین معصیت و تکلیف در خارج نیست.» به عبارتی روشن تر ایشان می خواهند ملازمه بین وجود تکلیف و وجود ابلیس را نفی کند ولی ملازمه بین معصیت و ابلیس را ثابت نماید و بعد از آن ملازمه بین معصیت و تکلیف را نفی کرده و می گویند امکان دارد تکلیف باشد ولی معصیتی نباشد و وقتی معصیت نبود ابلیس هم نیست. مرحوم علامه از اینجا شروع به بیان اثبات زمانی می کند که تکلیف وجود دارد ولی هیچ معصیتی اتفاق نمی افتد و امکان فوق را در خارج واقعه ای می دانند که حتما اتفاق خواهد افتاد. در این باره می فرمایند: «حجت عقلی و نقلی وجود دارد که نهایت زندگی انسان نوعی سعادت است که انسانها را در بر می گیرد و جامعه انسانی به خیر و صلاح می رسد و جز خدا در روی زمین عبادت نمی شود و بساط کفر و فسوق برچیده می شود. زندگانی خالص و باصفا شده و امراض قلبی و وسوسه های درونی برطرف می گردد.» ایشان گرچه با عبارت حجت عقلی و نقلی تلویحا رسانده اند که منظورشان از آن روز چه روزی است، ولی بدان تصریح نکرده اند. اما، با توجه به استناد ایشان به بعضی از آیات در ادامه همین بحث و ذکر بعضی از روایات در بحث روانی نظر ایشان کاملا مشخص و معلوم می گردد که در نهایت چه می خواهند بگویند. در اینجا آیه 106 سوره انبیاء را آورده اند: و لقد کتبنا فی الزبور من بعدالذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون... و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد. هم ایشان در تفسیر این آیه بعد از بحث نسبتا مفصلی می فرمایند: «وجهی ندارد این آیه به یکی از دو وراثت اخروی و یا دنیوی مقید شود; چون اطلاق دارد و هر دو را در بر می گیرد» (5) و منظور از وراثت دنیا را با اسناد به اخبار متواتری که از عامه و خاصه نقل شده است ; ظهور اسلام یا ظهور حضرت مهدی، علیه السلام، دانسته اند. مرحوم علامه در بحث روایی جمع بندی ای دارند که مرادشان را روشن تر نشان می دهد. در آنجا سه روایت نقل می کند، خلاصه آنها و نتیجه گیریشان را بیان می کنیم: در تفسیر البرهان از ابن بابویه از امام صادق، علیه السلام، درباره انک من المنظرین الی یوم الوقت المعلوم نقل شده که منظور روزی است که در صور یک نفخه دمیده می شود و ابلیس می میرد (6) در تفسیر عیاشی از امام صادق، علیه السلام، روایتی نقل شده که وهب از حضرت سؤال کرد: روزی که در آیه شریفه آمده چه روزی است؟ حضرت فرمود: یا وهب آیا تو گمان می کنی آن روزی است که خدا مردم را در آن مبعوث می کند؟ (خیر)ولکن خدای عزوجل او را مهلت می دهد تا روزی که قائم ما، علیه السلام، مبعوث شود و جلوی سراو را گرفته گردنش را می زند و آن روز، روز معلوم است (7) در تفسیر قمی از قول امام صادق، علیه السلام، نقل شده که «یوم الوقت المعلوم » روزی است که رسول خدا، صلی الله علیه وآله، شیطان را بر روی صخره ای در بیت المقدس سر می برد. در توجیه این روایت علامه می فرماید: «این مربوط به اخبار رجعت است و در این معناومعنای قبلی روایات زیادی از اهل بیت، علیهم السلام، به دست ما رسیده است.» بعد از این بیان ایشان در جمع بین سه روایت دو راه را پیشنهاد می کند: اول: روایت اولی حمل بر تقیه شود که در این صورت ایشان روایت دوم و سوم را تقویت می کند. دوم: چون روایاتی که از ائمه، علیهم السلام، در تفسیر قیامت آمده است گاهی اوقات تفسیر به ظهور حضرت مهدی، علیه السلام، شده اند و گاهی به رجعت و گاهی به قیامت معنا گشته اند، زیرا این سه زمان در ظهور حقایق مشترک هستند گر چه از جهت شدت و ضعف متفاوت اند پس می توان گفت که حکم یکی از آنها در دیگری نیز جاری است. و در انتها فرموده اند «فافهم ذلک » (8) از مجموع بیانات مرحوم علامه طباطبایی معلوم می شود که ایشان معتقدند در زمان ظهور حضرت مهدی، علیه السلام، شیطان نابود می شود و سعی دارند آن را به نحوی اثبات نمایند. گر چه این نکته ایشان برخلاف جمهور مفسران که روز وقت معلوم را به ظهور مهدی تفسیر کرده اند; محتوایی شیرین و دلچسب به همراه دارد; ولی سؤالات و انتظارات زیادی را پیش می آورد که بعضا با آنچه خود ایشان در همین جا و جاهای دیگر المیزان فرموده اند منافات دارد. اما ما اظهار نظر بیشتر را به اهل علم و فضیلت حواله می دهیم و برای روح بزرگ و ملکوتی آن مرد بزرگ دعا کرده و از خداوند خواهانیم در خدمت قرآن کریم از تفسیر المیزان هر روز توشه ای برگیریم. پی نوشتها: 1. سوره حجر (15)، آیه 36 و 38. 2. همان، آیه 35. 3. ر.ک: طباطبایی، سیدمحمد حسین، المیزان فی تفسیرالقرآن، ج 12، ص 159 به بعد. 4. سوره حجر (15)، آیه 39. 5. ر. ک: طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیرالقرآن، ج 14، ص 330. 6. ر. ک: البحرانی، السید هاشم، البرهان فی تفسیرالقرآن، ج 2، ص 341. همچنین ر. ک: مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 63، ص 221، ح 63. 7. ر. ک: السلمی السمرقندی، محمدبن مسعودبن عیاشی، تفسیر العیاشی، ج 2، ص 262. اول روز خلق شده یا شب؟ بهترین راههای دوری از گناه برای دیدن اخبار رسانه های انگلیسی و رسانه های عربی کلیک کنید
۱۳۹۲/۱۱/۱ - ۱۴:۱۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
اجراي حكم اعدام دو شيطان صفت/ شكار دختران در شب هاي باراني
اجراي حكم اعدام دو شيطان صفت شكار دختران در شب هاي باراني دو پسر شيطان صفت كه در شب هاي باراني دختران را قرباني نيت شيطاني خود مي كردند با تاييد حكم اعدامشان به دار مجازات آويخته شدند به گزارش خبرنگار مهر رسيدگي به اين پرونده از سال 1390 و همزمان با طرح شكايتهاي مشابه در دستوراهالي قرآن با خانوادههاي شهيدان رجببيگي و ميردامادي ديدار كردند
اهالي قرآن با خانوادههاي شهيدان رجببيگي و ميردامادي ديدار كردند در ادامه ديدار با خانوادههاي شهداي قرآني اهالي قرآن با خانوادههاي شهيدان رجببيگي و ميردامادي ديدار كردند و دعوتنامه يادواره سورههاي سرخ به آنها تقديم شد به گزارش خبرگزاري فارس در ادامه ديدار با خانواده شموج خارجي/۴ ديكريسمس در خاموشي پاريس / موشكهاي طالبان در لانه شيطان!
موج خارجي ۴ ديكريسمس در خاموشي پاريس موشكهاي طالبان در لانه شيطان خلاصه مهمترين اخبار امروز دنيا را در پادكست موج خارجي اداره كل بين الملل و سياست خارجي خبرگزاري فارس بشنويد به گزارش خبرگزاري فارس عناويني چون پرز غزه را تهديد كرد قطع برق هزاران خانه در فرانسه رآكتور اراترفند مرد شیطان صفت برای برقراری رابطه نامشروع با دختران جوان چه بود؟!
ترفند مرد شیطان صفت برای برقراری رابطه نامشروع با دختران جوان چه بود مردی که با ترفندی خاص دختران را فریب داده و پس از ایجاد رابطه نامشروع آنان را رها کرده و متواری میشد توسط پلیس آگاهی دستگیر شد مردی که به جرم رمالی به زندان افتاده بود پس از تحمل حبس از زندان آزاد شد و در بکشف لانه شیطان در مغز انسان+ تصویر
کشف لانه شیطان در مغز انسان تصویر يک عصبشناس آلماني ميگويد موفق به کشف لانه شيطان در مغز آدمي شده است امام صادق علیه السلام فرمود هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین نیست مگر این که می خواهد خداوند متعال به او رخصت دهد تا به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف شودديدار شوراي عالي قرآن با خانواده شهيدان رجببيگي و ميردامادي
ديدار شوراي عالي قرآن با خانواده شهيدان رجببيگي و ميردامادي گروه جهاد و حماسه شوراي عالي قرآن طي امروز 3 ديماه به ديدار خانواده دو شهيد قرآني كشورمان مهدي رجببيگي و مصطفي ميردامادي ميرود به گزارش خبرگزاري بينالمللي قرآن ايكنا شوراي عالي قرآن طي امروز 3 ديماه به ديدارراه نجات از وسوسههای شیطان چیست؟
راه نجات از وسوسههای شیطان چیست بر آنیم تا در این مجال قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی از کتاب در محضر قرآن اثر ارزشمند استاد الهی قمشهای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید آیه 22 سوره لقمان&nbپيشنهاد بيشرمانه پسر شيطان صفت براي رفع مشكلات دختران جوان
پيشنهاد بيشرمانه پسر شيطان صفت براي رفع مشكلات دختران جوان پسر جواني كه خود را جادوگر معرفي كرده بود و براي درمان مشكلات دختران درخواستهاي بيشرمانه ميكرد توسط پليس دستگير شد به گزارش باشگاه خبرنگاران پسر جواني كه با رمالي و دعانويسي و اينكه داراي قدرتهاي خاص ميباشد مردمگفتگو با امیردژاکام به بهانه ی بازی در سریال«آوای باران»
گفتگو با امیردژاکام به بهانه ی بازی در سریالآوای باران امیر دژاکام متولد بیستوششم اردیبهشت سال 1341 در کرمان است او در بازیگری کارگردانی تدریس و نویسندگی تخصص دارد او کارشناسی کارگردانی از هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس را اخذ کردهبا صدها قرارداد و مذاكره با امريكا هيچگاه به شيطان بزرگ اعتماد نمي كنيم
با صدها قرارداد و مذاكره با امريكا هيچگاه به شيطان بزرگ اعتماد نمي كنيم رييس سازمان بسيج مستضعفين گفت اگر صدها قرار داد با امريكا و 1 5 امضا شود و صدها دور مذاكرات انجام پذيرد هيچگاه به شيطان بزرگ اعتماد نمي كنيم به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاهترجمه خوابیدن با شیطان / بخش 2
ترجمه خوابیدن با شیطان بخش 2 يكي از افسران عملياتي سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمريكا در كتاب جنجالي خود به نحوه پيدايش تروريسم تكفيري در منطقه خاورميانه و ارتباط عربستان و آمریکا با این موضوع پرداخته است شبكه خبري العالم براي نخستين بار ترجمه مهمترين بخشهاي اين كتاب را در چند445 سال زندان برای قاتل شیطانصفت زنان کلیولند
445 سال زندان برای قاتل شیطانصفت زنان کلیولند عامل آزار و اذیت و قتل زنان در کلیولند اوهایو به 445 سال زندان محکوم شد به گزارش سرویس حوادث جام به نقل از شبکه ایران این مرد شیطانصفت که با نام الیاس آچودو 49 ساله شناسایی شده متهم است در سال 1994 پالما پمبرتون 30سناریوی روز قیامت در عربستان ؛ خوابیدن با شیطان / بخش سوم
سناریوی روز قیامت در عربستان خوابیدن با شیطان بخش سوم يكي از افسران عملياتي سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در كتاب جنجالي خود به موضوع نحوه پيدايش تروريسم تكفيري در منطقه خاورميانه پرداخته است شبكه خبري العالم براي نخستين بار ترجمه مهمترين بخشهاي اين كتاب را در چند قسمت منتشر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها