تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804126851




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از شب شعر آئيني «اشك قلم»انساني: شعر طنز بايد لب را خندانده، دل را بگرياند و مغز را به تفكر وادارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از شب شعر آئيني «اشك قلم»انساني: شعر طنز بايد لب را خندانده، دل را بگرياند و مغز را به تفكر وادارد
علي انساني با بيان اينكه كساني كه داراي توان و بودجه كافي هستند بايد به شاعران جوان كمك كنند، گفت: شعر طنز بايد لب را خندانده، دل را بگرياند و مغز را به تفكر وادارد.


به گزارش خبرنگار كتاب و ادبيات باشگاه خبري فارس «توانا»، شب شعر آئيني «اشك قلم» به همت دبيرستان علوم و معارف اسلامي ثامن الائمه (ع) و با مشاركت پايگاه اطلاع‌رساني هيأت‌ها و محافل مذهبي «عقيق» شب گذشته با حضور حاج علي انساني ذاكر اهل بيت (ع)، محمد سهرابي شاعر، رسالت بوذري مجري صدا و سيما، حاج محمود ژوليده، حجت‌الاسلام داني مدير دبيرستان علوم و معارف اسلامي ثامن الائمه (ع)، حاج هوشنگ ترابي شاعر و يكي از پيرغلامان امام حسين (ع) و جمعي از اهالي فرهنگ و ادب در دبيرستان ثامن‌الائمه (ع) برگزار شد.

* سروده‌اي تازه از حاج هوشنگ ترابي در وصف حضرت زينب (ع)

در ابتداي اين مراسم، حاج هوشنگ ترابي، شاعر و يكي از پيرغلامان اهل بيت (ع)، بيان داشت: امسال اول عاشورا به كربلا مشرف شدم؛ تصميم داشتم در آن مكان مقدس اگر خدا همتي كند، چندين شعر در وصف سيدالشهداء (ع) و حضرت زينب (س) بسرايم، اما با محو شدن در مسئله عاشورا و قتلگاه، خيمگاه، گودال قتلگاه امام حسين (ع)، اين مهم محقق نشد.

وي اضافه كرد: آنقدر واقعه عظيم كربلا و حوادث و اتفاقاتي كه بر سر حضرت زينب (س) آمده بود، ذهنم را درگير كرد كه تنها توانستم چندين بيت شعر بگويم.

نهضت خونين عاشورا رهين زينب است

سرخي اين پرچم از خون جبين زينب است

گر به دست آري تو دامانش، مده آسان به كف

عروة الوثقاي تو حبل المتين زينب است

* شعرخواني شاعران جوان دبيرستان علوم و معارف اسلامي ثامن الائمه (ع)

در ادامه شب شعر آئيني «اشك قلم» چندي از دانش‌آموزان دبيرستان علوم و معارف اسلامي ثامن الائمه (ع) كه نوقلمان و شاعر جوان شعر آئيني و عاشورايي به شمار مي‌روند، به قرائت چندين بيت شعر در وصف امام حسين (ع) و حضرت زينب (س) پرداختند كه از جمله اين شاعران جوان مي‌توان به «اميرحسين مسجد سرايي»، «عبدالرضا ساداتي‌فرد»، «علي مسعوديان»، «علي حضرتي» و «اميرمحمد وندي» اشاره كرد.

* سهرابي: شعر بايد به زبان امروز جامعه نزديك باشد

در اين مراسم محمد سهرابي، شاعر آئيني، به سرايش اشاره و با تأكيد بر استفاده از كلمات فارسي و به كار نبردن دستور زبان عربي در اشعار فارسي به دانش‌آموزان و شاعران جوان آئيني و عاشورايي متذكر شد، شاعراني كه در قصيده گفتن، موفق هستند، در ساير حوزه‌هاي شعر هم موفق خواهند بود.

وي با اشاره به اين مطلب كه قرار نيست همه سياه مشق‌هاي شاعر كتاب شود، ادامه داد: شاعران جوان بايد به مطالعه كردن توجه ويژه‌اي داشته باشند، همچنين شعري موفق خواهد بود كه از جان شاعر بجوشد يعني شعر بايد جان شاعر جوان شود.

سهرابي ادامه داد: شاعران جوان، زبان شعرشان را به زبان امروز نزديك كنند و به زبان روز صحبت كنند چراكه اين روش پسنديده‌تر و شعرشان ماندگارتر مي‌شود.

* شعر بايد رسا، پرمحتوا و مدافع خود باشد

اين شاعر آئيني گفت: شاعر نمي‌تواند هر جا كه شعر مي‌رود، ضميمه شعرش باشد و از آن دفاع كند، بلكه شعر بايد آنقدر رسا و جامع باشد كه اگر هر كجا رفت و سينه سپر كرد، بتواند از خودش دفاع كند.

وي اضافه كرد: خوشبختانه اكنون در كشور افرادي هستند كه به اشعار نوقلمان و شاعران جوان بهاء مي‌دهند اما در گذشته اينگونه نبود يعني در زمان كودكي ما، اگر شعري توسط شاعر جواني سروده مي‌شد، گوش شنوايي وجود نداشت كه شعرهايمان را براي آن بخوانيم اما اكنون اين محافل ادبي براي حمايت و ارزش نهادن به شاعران جوان در اقصي نقاط كشور برگزار مي‌شود.

* انساني: كساني كه داراي توان و بودجه كافي هستند بايد به شاعران جوان كمك كنند

در ادامه حاج علي انساني ذاكر اهل بيت (ع) ميهمان نشست شب شعر آئيني «اشك قلم» بود كه وي پس از شنيدن اشعار چندين شاعر جوان، بيان داشت: تشكر مي‌كنم كه شما به فكر اين جريان افتاده‌ايد.

وي اضافه كرد: يكي از دوستان برپا كننده مراسم شب شعر آئيني، به مغازه بنده آمد و گفت كه عده‌اي جوانان عزير هستند كه به شعر علاقه دارند شما هم به عنوان كسي كه در اين راه محاسنت سفيد شده بيا تا آنها تشويق شوند، بنده هم گفتم با كمال ميل شرف‌ياب مي‌شوم.

انساني ادامه داد: روز گذشته ديدم كه مواردي پيرامون تجليل از حاج علي انساني مطرح شد!!؛ در اين جا بايد گفت تجليل از چه كسي؟ بنده با اين كار شما به ياد شعر مرحوم شهريار افتادم كه مي‌گفت:

از ما چه ديده‌ايد كه تجليل مي‌كنند

يا با كدام تجزيه، تحليل مي‌كنند

ديروز، پير مورچه كرده‌اند زير پا

امروز نيز مورچه را پير مي‌كنند

تجليل از كسان شد و

تجليل از كسان نشد و، از ميان شدند

وي افزود: بنده براي جوانان شاعر با صفا كه آينده بيشتر آنها درخشان است، به اين محفل آمدم كه البته بايد شاعر بداند كه اگر سرايندگي را در خودش احساس كرد، بايد تاوان شعر گفتن را نيز بدهد.

انساني بيان كرد: در گذشته زحمت‌ها كشيديم و وقت‌هايي را صرف كرديم كه به نهادي گفته شد كه جوانان نياز دارند كه نمك خورده انقلاب شوند و به نوعي نيازمند آن هستند كه كرامت انساني آنها حفظ شود، به همين منظور درخواست وام براي شاعران جوان كردم در نهايت 100 هزار تومان براي وام‌ قرض‌الحسنه درنظر گرفتند كه در ماه به دو نفر از شاعران جوان نفري 5 هزار تومان وام داده مي‌شد، آن هم با شرايطي و گذشتن از چه هفت خواني!!.

وي با بيان اينكه كساني كه داراي توان و بودجه كافي هستند بايد به جوانان ذوق‌دار كمك كنند، عنوان كرد: چندي پيش عنوان شد كه به برخي از شاعران جوان مسكن مي‌دهند، بنده به همراه مرتضي اسفندقه و چند شاعر به ورامين رفتيم، اما در نهايت متوجه شديم كه اگر شاعري مي‌خواهد صاحب خانه شود بايد حداقل 12 تا 15 ميليون تومان وجه نقد پرداخت كند كه به نظرم اين تعامل با جوانان نيست.

انساني ادامه داد: براي اين عدم تعامل‌ها با شاعران جوان شعري را سروده و در حضور برخي از شاعران قرائت كردم كه بدين شرح است:

اي دوست، تو بي‌نياز از عالم كن

آزاد مرا ز دست رنج و غم كن

گفتي كه ز كل بيت، بيتٌ

اينجا يك بيت بده، سه بيت آنجا كم كن

* شعر طنز بايد لب را خندانده، دل را بگرياند و مغز را به تفكر وادارد

اين ذاكر اهل بيت (ع) گفت: طنز از مشكل‌ترين نوع شعر است، طنز شعري است كه لب را بخنداند و دل را بگرياند و مغز را به تفكر وادارد، طنز يك گردانه بسيار لطيف است كه در كنار آن مرثيه‌سرايي قرار دارد كه اگر باشد مرثيه‌سرايي صورت گيرد، مرثيه را طبق ضوابطي ماندگار كرد.

وي با بيان اينكه در ميكروفني كه براي سيدالشهداء است نبايد تملق كرد، اضافه كرد: اخيراً عده‌اي سروده‌هايي داشته‌اند و مي‌خواستند مثلاً حرف درستي را بزنند كه با درشتي توأم بود.

انساني با اشاره به اين مطلب كه امام حسين (ع) سگ نمي‌خواهد، ادامه داد: شاعر نمي‌تواند، شعر حفظ نباشد و به گونه‌اي ديگر شعر ديگران را نديده باشد و شعر بسرايد.

* رونمايي از بخش شعر آئيني سايت «عقيق»

در ادامه اين مراسم علي انساني، ذاكر اهل بيت (ع) گفت: از همه سايت‌ها، خبرنگاران و عكاسان حاضر در مراسم شب شعر آئيني «اشك قلم» تقاضا دارم كه در انتشار اخبارشان از عنوان «تجليل از علي انساني» استفاده نكنند چراكه بنده با حضور در اين مراسم تنها خواسته‌ام كه حامي جوانان شاعر باشم.

گفتني است، در پايان شب شعر آئيني «اشك قلم» از بخش شعر آئيني سايت «عقيق» رونمايي شد.

انتهاي پيام/

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن