تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802693645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از نكوداشت حبيب‌الله چايچيانقزوه: شعر آييني از شاخه‌هاي تنومند شعر انقلاب است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نكوداشت حبيب‌الله چايچيانقزوه: شعر آييني از شاخه‌هاي تنومند شعر انقلاب است
مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري گفت: در فضاي شعر انقلاب، يكي از شاخه‌هاي تنومند شعر انقلاب، شعر آئيني است كه يك شاخه آن شعر دفاع مقدس، شاخه ديگر شعر عارفانه و شاخه ديگر آن نيز شعر عاشقانه است.
به گزارش خبرنگار كتاب و ادبيات باشگاه خبري فارس «توانا»، هجدهمين ويژه برنامه «پرده عشاق» به تجليل از «حبيب الله چايچيان (حسان)» اختصاص داشت كه اين مراسم با حضور عليرضا قزوه مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري، علي انساني مداح و شاعر اهل بيت (ع)، حجت الاسلام حسين اسكندري استاد دانشگاه و حوزه علميه، محمود طاري مداح اهلي بيت (ع) و جمعي از اهالي فرهنگ و ادب در مجتمع فرهنگي هنري كوثر برگزار شد.

* اسكندري: اشعار استاد حسان برگرفته از قرآن و آيات الهي است

در اين مراسم حجت‌الاسلام حسين اسكندري، استاد دانشگاه اظهار داشت: برترين، زيباترين و ماندگارترين سخنان، سخني است كه در آن مردم دعوت به خدا شوند و شنوندگان، خوانندگان و بينندگان دعوت به خدا شوند آن هم توأم با عمل صالح باشد.

وي بيان كرد: امروز از شخصيتي تجليل مي‌كنيد كه كلام و زندگي‌اش در راه ائمه اطهار (ع) بوده است، انساني كه يك عمر پاك زندگي كرد و سخن اش، سخن خداوند است.

حجت الاسلام اسكندري ادامه داد: اميرالمومنين (ع) مي فرمايند؛ اگر تمام اعمال نيك را جمع كنيد حتي جهاد در راه خدا، در مقايسه با امر و معروف و نهي از منكر هيچي به حساب نمي آيد مگر مثل مقايسه، آب دهان در يك درياي عميق؛ در اينجا اين سوال مطرح است كه آيا نوشته ها، آثار و ارزش هايي كه از استاد چايچيان است، امر به معروف و نهي از منكر نيست؟

وي افزود: از ابتداي جواني و نوجواني به هزاران نفر از نوجوانان ايران و خارج از كشور، سرود قرآن استاد چايچيان را مي نوشتم و آنها جذب قرآن مي شدند، چراكه اشعار استاد حسان، اشعار نماز و توحيدي و برگرفته از قرآن و توصيف آيات الهي است.

* نياز هيأت هاي مذهبي به اساتيدي همچون استاد حسان

حجت الاسلام اسكندري بيان كرد: امروزه هيأت هاي مذهبي كشورمان به وجود همچين اساتيد بزرگ نظير استاد حسان نيازمند است چراكه اكنون در برخي از هيأت هاي مذهبي افراد سوار بر موج احساسات جوانان مي شوند به همين منظور اين هيأت ها به اشعار و اساتيدي همچون استاد چايچيان نيازمند هستند.

وي عنوان كرد: چندي پيش سمينار آسيب شناسي هيأت هاي مذهبي برپا شد كه كليپي در آن آماده و پخش شد كه يك فردي در آن مداحي مي كرد و جوانان زيادي لخت سينه زده و مي رقصيدند و مي گفتند؛ «رقاصم و رقاصم، رقاصه عباسم» كه خدا هم از ديدن چنين مراسم هايي شرم‌اش مي آيد و قلب اش مي شكند، اين مراسم ها و اين اشعار كجا و ارزش هايي كه در اشعار استاد حسان وجود دارد، كجا؟

* استاد حسان بايد به عنوان چهره ماندگار معرفي و آثارش تجديد چاپ شود

حجت الاسلام اسكندري ادامه داد: پيشنهادي به دست اندركاران و مسئولان فرهنگي كشور و كميته چهره هاي ماندگار دارم كه از استاد چايچيان در سطح كلان بايد تجليل شود، البته ناگفته نماند كه استاد به اين تجليل هيچ نيازي ندارد بلكه اين جامعه است، كه به استاد حسان نيازمند است.

وي اضافه كرد: معتقدم آثار استاد چايچيان بايد تجديد چاپ شده و به دست ذاكران اهل بيت (ع) برسد چراكه تهديدي در اين حوزه وجود دارد كه علامه شهيد مطهري حدود 40 سال پيش كه بسياري از انحرافات كنوني نبود، تشخيص داده و درباره انحرافاتي اخطارهايي را بيان كرده اند.

اين استاد دانشگاه معتقد است؛ يكي از ويژگي هاي استاد حسان اين است كه اين بزرگوار در تاريكي طاغوت بدون داشتن رسانه اي و بدون آزادي ها و ميدان هاي وسيع كنوني، به لطف الهي، اشعار و آثارش را فراگير و ماندگار كرد كه عامل مهم موفقيت اين استاد، ملازمت با علماي رباني بوده است.

وي با بيان اينكه امروزه ما بايد رفتارمان را درباره حضرت سيدالشهداء و برخي از موارد بازخواني كنيم، اضافه كرد: استاد چايچيان از روز اول تاكنون ثابت قدم بوده است، همچنين اخلاص، انقلابي بودن و مدافع حريم سيدالشهداء از ديگر ويژگي هاي استاد حسان به شمار مي رود.

* قزوه: يكي از شاخه هاي تنومند شعر انقلاب، شعر آئيني است

از ديگر سخنرانان مراسم نكوداشت استاد حبيب الله چايچيان، عليرضا قزوه مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري بود، كه اظهار داشت: در فضاي شعر انقلاب، يكي از شاخه هاي تنومند شعر انقلاب، شعر آئيني است كه يك شاخه آن شعر دفاع مقدس، شاخه ديگر شعر عارفانه و شاخه ديگر آن نيز شعر عاشقانه است.

به گفته وي، در روزگار ما وقتي اين درخت را نگاه مي كنيم، اين طراوت و عظمت بيشتر مديون دو شاخه است كه بيشترين محصول را داده است، يكي شعر آئيني و مذهبي و ديگري شعر دفاع مقدس است كه در روزگار ما رشد بسيار خوبي كرده است.

قزوه با بيان اينكه شعر آئيني و دفاع مقدس همديگر را تكميل كرده و همسايه ديوار به ديوار هستند، ادامه داد: رمزهاي عمليات هاي هشت سال دفاع مقدس نام هاي مبارك ائمه اطهار (ع) بوده است.

* امروزه شعر آئيني و دفاع مقدس، ادبيات كشور را به عنوان يك سبك ادبي تثبت مي كند

وي معتقد است، شعر انقلاب، ادبيات دفاع مقدس را آفريده است، كه با هيچ دوره اي قابل مقايسه نيست در اين بيش از هزار و يكصد سال، كه شعر فارسي مي درخشد و گفته مي شود در هيچ روزگاري شعر حماسي و دفاع مقدس به اندازه امروز نداشتيم و شعر آئيني هم در هيچ روزگاري چه از لحاظ كيفي و چه از لحاظ كميت مثل امروز نبوده است به گونه اي كه اين دو شاخه دارد، ادبيات ما را به عنوان يك سبك ادبي تثبيت مي كند.

قزوه بيان كرد: در روزگاري شاعران آئيني ما اندك بودند و يا در روزگاري ارتباطي با انقلاب نداشتند و يا ارتباطي با دفاع مقدس و حماسه وجود نداشت و بعضي ها فقط از نگاه اينكه يك سوگي و چشمي را بگريانيم به شعر عاشورايي نگاه مي كردند، اما شعر عاشورا در كنار گريه و اشك گرفتن، حماسه را ايجاد كرد و انقلاب اسلامي هم آمد.

مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري گفت: عاشورا و شعر اصيل عاشورا تلفيق درست حماسه و سوگ است و اينها را نبايد از يكديگر جدا كرد؛ امروز خيلي ها مي خواهند شعر انقلاب را با شعر آئيني تفكيك كنند يعني براي امام حسين (ع) اشك مي ريزيم ولي هيچ كاري به انقلاب نداريم يا به نوعي ديگر براي امام حسين (ع) گريه مي كنيم ولي هيچ كاري به امام خميني و مقام معظم رهبري نداريم كه اين يك امر خطرناكي است.

وي با بيان اينكه شعر انقلاب و شعر عاشورا دست بر دست هم داده اند، اضافه كرد: حماسه و سوگ با هم، همديگر را تكميل مي كنند و هر دو محترم هستند.

* انساني: استاد چايچيان از همان دوران جواني با علامه اميني همنفس بوده است

در ادامه اين مراسم حاج علي انساني، شاعر و مداح اهل بيت (ع)، اظهار داشت: كم كم قدر و شأن پير دل ها و دود چراغ خورده ها و شاعران اهل بيت (ع) دارد، خودش را نشان مي دهد.

وي اضافه كرد: استاد حسان غير از من و امثال بنده است چراكه بنده براي اينكه شعري در كنگره ها و محافل ادبي داشته باشم، چند بيتي را سرهم كرده تا شعر مذهبي داشته باشم اما آقاي چايچيان از اوايل جواني و زندگي خود با شخصيتي همانند آبروي تشيع علامه اميني صاحب الغدير، هم نفس بوده است.

انساني ادامه داد: تمام وجودم، ارادت به استاد حسان است چراكه آنچه كه او مي گويد توأم با باور است يعني زماني كه ما سراغ شعر نبوديم و نمي فهميديم كه شعر يعني چه و ظاهراً هم دور و برمان شعر پيدا نمي شد، استاد حسان، شاعر بود.

وي افزود: اميدوارم اين نكوداشت ها به نگون‌داشت تبديل نشود و در خور شأن شاعر حماسي و اهل بيت (ع) برگزار شود چراكه اين شاعران به كس ديگري وصل هستند به گونه اي ديگر نكوداشت از شاعران آئيني بايد آبرومند و با شكوه برگزار شود تا شاعر به ارباب و صاحب اش گله مند نباشد كه يك شاعري هيچ گونه بويي از ولايت و انقلاب ندارد اما بزرگداشت آن چناني براي او مي گيرند و براي شعراي اهل بيت (ع) كم بگذارند.

اين شاعر اهل بيت (ع) با اشاره به برپايي مراسم سينه زني و سينه زدن براي سيد و سالار شهيدان امام حسين (ع)، گفت: مردم ايران گوشت و پوست شان با روضه، گريه و سوگ امام حسين (ع) عجين شده است اما همه اين موارد بايد با آگاهي و بصيرت باشد چراكه انقلاب بي امام حسين (ع)، انقلاب نيست.

* طاري: استاد حسان همه عمرش را با اهل بيت (ع) سپري كرده است

از ديگر سخنران هاي اين مراسم مي توان به حاج محمود طاري، مداح اهل بيت (ع) اشاره كرد، وي در اين مراسم با اشاره به اين مطلب كه ما از دوران كودكي با اشعار استاد حسان انس گرفته ايم، بيان داشت: استاد چايچيان جزو كساني است كه در مسير دين و عظمت حركت كرد.

وي معتقد است، ما در زمره ريزخواران اين سفره معنوي هستيم و براي دلمان چيزي را مي سرائيم نه به عنوان شعر بلكه شعله هايي از دلمان را قلمي مي كنيم؛ امروز نكوداشت شاعري است كه همه عمرش را با اهل بيت (ع) سپري كرده است.

به گفته طاري، همه بزرگان ما اذعان داشته اند كه ما را به عنوان مرثيه خوانان سيدالشهداء نام ببريد، چون خود خدا و جبرئيل، مرثيه خوان سيدالشهدا بوده اند و انبياء و ائمه اطهار (ع) براي اين حضرت گريه كرده اند.

* امارتي: اشعار حسان باعث شد تا افكار عاشورايي همچنان در اذهان زنده و بالنده بماند

در ادامه اين مراسم امارتي، مدير فرهنگي هنري شهرداري منطقه 13 شهر تهران، بيان داشت: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نخستين بار است كه به اجراي برنامه اي مستمر در همه مساجد و فرهنگسراها تحت عنوان «پرده عشاق» كرده است كه نكوداشت استاد حسان، هجدهمين مراسم اين ويژه برنامه به شمار مي رود.

وي اضافه كرد: اين سازمان با برپايي مراسم هاي تجليل و نكوداشت در ويژه برنامه هاي «پرده عشاق» به بزرگداشت عزيزاني مي پردازد كه در ترويج فرهنگ عاشورايي و حسيني عمري را سپري كرده و اثري را به يادگار گذاشته اند، خواه اين افراد زنده باشند و يا توجه به افرادي كه ساليان طولاني نوكري اهل بيت (ع) را كرده اند و اكنون در قيد حيات نيستند.

امارتي ادامه داد: مراسم نكوداشت استاد حسان، برپايي مراسمي براي شخصي است كه عمري نوكري اهل بيت (ع) را كرده و فداكاري هاي اهل بيت و ائمه اطهار (ع) را در ذهن ما تداعي كرده است كه به نوعي ديگر اين مراسم معرفي پير غلامان حسيني به نسل جوان و جامعه است.

وي افزود: استاد حسان ها بودند كه اثرات خوب و اشعار آييني قشنگ را در ذهن، ياد و افكار ما به يادگار گذاشتند و ما را به سمت و سويي بردند تا افكار عاشورايي همچنان در اذهان زنده و بالنده بماند.

* استاد حبيب الله چايچيان تجليل شد

در پايان مراسم سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و شهرداري منطقه 13 شهر تهران با اهداي لو تقدير و تابلويي از نقش كتيبه مفاخر حسيني از استاد حبيب الله چايچيان (حسان) از شاعران مذهبي و شاعر شعرهايي چون «آمدم اي شاه پناهم بده» و «امشب شهادت نامه عشاق امضاء مي شود»، تجليل به عمل آمد.

انتهاي پيام/و

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن