تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819186287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از مراسم سالگرد خليل عمراني در شهر «دير»خليل انقلابي بود و انقلابي ماند/ عمراني مي‌گفت مرا به هدايا عادت نده


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از مراسم سالگرد خليل عمراني در شهر «دير»خليل انقلابي بود و انقلابي ماند/ عمراني مي‌گفت مرا به هدايا عادت نده
امام جمعه شهرستان ديّر با اشاره به انقلابي بودن و انقلابي ماندن مرحوم عمراني از نقش بي بديل ايشان در عرصه هاي مختلف انقلاب اسلامي گفت.


به گزارش خبرنگار كتاب و ادبيات فارس، مراسم اولين سالگرد در گذشت استاد خليل عمراني با عنوان شب شعر نسل مرواريد شب گذشته در تالار فرهنگ بندر ديّر برگزار شد.

در اين مراسم كه با حضور قادر طراوت‌پور شاعر و رئيس دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شاعران كشور و استاني و با حضور مردم ادب دوست شهرستان ديّر برگزار شد، سخنرانان مراسم با شعر خواني و بيان ويژگي‌هاي شخصيتي مرحوم خليل عمراني پرداختند.

**انقلابي بود و انقلابي ماند

سيدعلي حسيني امام جمعه شهرستان ديّر در اين برنامه با اشاره به انقلابي بودن و انقلابي ماندن مرحوم عمراني از نقش بي بديل ايشان در عرصه‌هاي مختلف انقلاب اسلامي گفت و برگزاري اين گونه بزرگداشت‌ها را كمترين كار براي كسي دانست كه عمر خود را صرف انقلاب و پيشرفت ايران اسلامي كرده است.

سالاري استاندار جوان و بومي استان بوشهر كه در دومين روز كاري خود به سر مي‌برد با پيامي خليل عمراني را شناسنامه استان بوشهر دانست.

گفتني است پيام استاندار بوشهر را فخرايي بخشدار مركزي شهرستان ديّر خواند.

در ادامه اين برنامه شعر خواني شاعران در وصف خليل عمراني بود كه غلامرضا سليماني ،سيروس مرادي، حيدر منصوري و قاسم درويشي به شعرخواني پرداختند. شاعران دعوت شده در سخنان خود خطاب به مسئولان فرهنگي خواستار توجه بيشتر به ابعاد زندگي ادبي مرحوم عمراني شدند.

**هديه‌ام را از امام مي‌گيرم

طراو‌ پور رئيس دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سخناني به تجليل از خليل عمراني پرداخت. طراوت‌پور خطاب به مردم شهرستان ديّر گفت: شما مردم نيز داراي خصوصيتي ارزنده بوده‌ايد كه توانسته‌ايد چنين فرزندي را به كشور هديه كنيد.

وي به دوستي و آشنايي طولاني با مرحوم عمراني اشاره كرد و گفت: در هر مجلسي و جشنواره‌اي از قديم الايام تا كنون هميشه رسم و عرف بر اين بوده كه به سخنران و ميهمان برنامه هديه‌اي در نظر گرفته مي‌شود سال‌ها پيش كه مدير كل سازمان جوانان كهكيلويه و بوير احمد بودم از عمراني دعوت كرديم كه براي سخنراني بيايد و پس از اتمام برنامه به رسم ادب هديه‌اي نيز تقديم ايشان نموديم (فكر كنم نيم سكه بود) و شخصاً به ايشان هديه را تقديم كردم كه ايشان در جواب گفتند اين چيست؟ و گفتم كه هديه‌اي بابت حضور در اين مراسم و شهرمان هست.

وي افزود: عمراني با رد هديه گفت مرا در اين دروان پيري به اين هدايا عادت نده آنها كه براي انقلاب و نظام رفتند و جان خود را گذاشتند مزد و اجرشان را از خدا و امام انقلاب مي‌گيرند و من نيز از خدا و امام هديه‌ام را مي‌گيرم و اصرار من بر گرفتن هديه و بردن براي خانواده نيز از جانب خليل با گفتن اينكه خانواده من نيز اتفاقاً به اين هدايا عادت ندارند مواجه شد.

طراوت‌پور همچنين به ذكر خاطره اي ديگر از مرحوم خليل پرداخت و از زماني گفت كه يك شب را در خانه او به سر برده و او را نيمه‌هاي شب در حال نماز خواندن ديده است.

وي همچنين به علاقه عجيب خليل عمراني به منطقه بوشهر اشاره كرد و خطاب به مسئولان فرهنگي و شورا و شهرداري و امام جمعه ديّر گفت: برايم عجيب است كه شهر ديّر با وجود شاعران بزرگي مثل خليل عمراني و «مدام ديّري»، ميداني در اين شهر به نام اين بزرگان نديده‌ام و اگر نهادي اين وظيفه را در دومين سالگرد مرحوم عمراني انجام دهد ما نيز در وزارت ارشاد اسلامي به صورت رسمي از مجري اين طرح تقدير خواهيم كرد.

طراوت‌پور در ادامه پيام علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بزرگداشت اولين سالگرد مرحوم عمراني خواند. در بخشي از پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آمده است:

«در آخرين روزهاي برگ ريزان سال 1391، در ناگهاني ناگزير، از درخت تنومند شعر فارسي و ادبيات بشكوه انقلاب اسلامي، برگي سبز از بلنداي شاخه‌اي نورسته، نقش بر زمين تيره شد كه چكامه بهار را چشمه وار، با شكوه شاعرانه‌اش عاشقانه زمزمه مي‌كرد. خليل عمراني خوشه اي پربار از خيل خلوت گزيدگان خداي لطيف بود كه خورشيد امام و شهيدان گلگون كفن اين مرز و بوم را در صحيفه سكوت و صدا، صادقانه مي‌سرود.»

**آقاي كتابرسان روستاي كودكي‌هاي خليل تجليل شد

در ادامه اين مراسم باشكوه از علي يگانه اولين كتابرسان روستاهاي جنوب تجليل شد. يگانه در سال 4 دبستان 1352 شعري از مرحوم عمراني را به كانون پرورش فكري كودكان كشور مي‌فرستد و پس از چند ماه كانون كارت عضويتي را از طريق آقاي يگانه به خليل عمراني هديه مي‌كند و آن گونه كه خليل عمراني در يادداشتي كه قبلاً نيز منتشر شده است، از اين هديه به عنوان اولين هديه زندگي‌اش نام مي‌برد و تمام زندگي عاشقانه‌اش و دستيابي به توفيق خدمت به فرهنگ و ادب كشور را مديون علي يگانه مي‌داند و بعدها همين كودكي كه براي كارت عضويت در كانون گريه كرده بود، مديركل مركز آفرينش‌هاي كانون پرورش فكري كشور مي‌شود و به قول عمراني چه بزرگ است سهم حق داران من، علي يگانه و رقيه مكاري پور معلم كلاس چهارم دبستان در روستاي لمبدان پايين.

در اين برنامه از علي يگانه تجليل شد و علي يگانه نيز در سخناني كوتاه خليل عمراني را افتخار جنوب دانست و گفت: عمراني قدم در راهي گذاشته بود كه خيلي‌ها آرزوي آن را داشتند و باعث خوشحالي من است كه كودك 10 ساله اي در سال 1352 امروز خليل شعر ايران شده است.

اين برنامه در ادامه با شعرخواني چند تن ديگر از شاعران ادامه يافت و سيد مرتضي كراماتي، رضا غلامحسين نژاد و هاجر احمدي شعرهايي خواندند

همچنين غلامرضا ابراهيمي شاعر توانمند بوشهري كه پيش‌تر توانسته بود در جشنواره شعر بسيج در بخش خليل عمراني مقام اول را كسب كند با قرائت شعري به ياد مرحوم عمراني كه خود نيز به شدت احساساتي شده بود؛ اشك حاضران را در آورد.

**تجليل از خبرگزاري فارس

در پايان برنامه مجري برنامه با اشاره به نقش بي نظير خبرگزاري فارس در معرفي خليل عمراني به نسل جوان در دوران حيات، بيماري و پس از فوت ايشان و از سرويس فرهنگي اين خبرگزاي تجليل كرد كه با اهدا لوح يادبود مراسم بزرگداشت خليل عمراني به بخش كتاب و ادبيات خبرگزاري فارس همراه بود.

همچنين در اين مراسم از نهادهايي چون شهرداري و شوراي شهر ديّر، شهرداري و شوراي شهر بردستان؛ دانشگاه آزاد ديّر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و آموزش و پروش شهرستان ديّر تقدير و تشكر شد.

انتهاي پيام/و

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن