تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802690531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در مراسم سالگرد درگذشت خليل عمراني عنوان شداعتراض شديد اللحن قزوه به خانه شاعران و اتهام دولتي بودن


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: در مراسم سالگرد درگذشت خليل عمراني عنوان شداعتراض شديد اللحن قزوه به خانه شاعران و اتهام دولتي بودن
عليرضا قزوه، شاعر و مدير مركز آفرينش هاي حوزه هنري گفت: خانه شعر اين روزها خانه ضد شعر و فتنه ساز شده و فكر مي كنم ديگر چاره اي نداريم؛ جز اينكه اين خانه كه از اموال بيت المال است را از دست اين چهار ـ پنج نفر حاضر در آن خارج كنيم.به گزارش مهر، مراسم گراميداشت نخستين سالگرد درگذشت خليل عمراني شاعر پيشكسوت انقلاب اسلامي عصر روز يكشنبه سي ام آذر در تالار مهر حوزه هنري برگزار شد. در اين مراسم، عليرضا قزوه مدير مركز آفرينش هاي حوزه هنري در سخناني با اشاره به اينكه عمراني را مي شود از باباهاي شعر فارسي دانست، گفت: شخصيتي مانند عمراني بايد در كتب درسي ما حضور داشته باشد، اما امروزه اينگونه نيست. ما مي بينيم كه برخي ديگر هستند كه به جاي او خودشان را مطرح مي كنند و مي اندازند در سياست. آنها دولتي ترين شاعران هستند و ديگران را متهم مي كنند. حالا بايد بپرسم شما كه بيشترين پول را گرفتيد و كمترين شاعران را پوشش داديد، دولتي هستيد يا ما؟

وي افزود: خانه اي كه يك ميليارد تومان پول گرفته و كمتر خروجي داده، دولتي است يا ما كه با دست خالي دو هزار شاعر جوان را تنها در يك سايت اينترنتي پوشش داده ايم و از جايي هم كمكي به ما نمي شود؟ ما دولتي هستيم يا شما كه در فضاهاي سياسي وارد شده ايد و فرزنداني فتنه ساز ايجاد كرده ايد؛ از شوراي شهر سالي 100 ميليون تومان به طور متوسط بودجه مي گيريد و ديگران را متهم مي كنيد؛ در حالي كه شاعراني مانند خليل عمراني خانه شان را حسينيه شعر مي كنند. قزوه افزود: اولين بار بودجه 500 ميليون توماني اين دوستان را كه به واسطه يكي از نمايندگان مجلس لو رفته بود از سازمان مديريت و برنامه ريزي درآورديم و به جايش به آنها گفتيم كه مشكل فلان شاعر را حل كنيد، اما پول را گرفتند و پاسخ دادند ما NGO هستيم و نمي توانيم كاري كنيم. تازگي ها هم در ايام قبل از انتخابات زميني در منطقه 22 تهران به تشكلي كه اين افراد در آنها بودند، داده شده و ديديم كه چگونه آن را به نام خودشان زدند و بعد از آن به ديگران تهمت هم مي زنند و خودشان را شاعر آزاده مي نامند. من آماده ام با اينها دور يك ميز بنشينم و حرف بزنم كه آزاده كيست، آنها يا امثال خليل عمراني كه ساده زندگي مي كردند و هميشه در خط انقلاب باقي ماندند؟

مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري در ادامه با اشاره به بزرگداشت سلمان هراتي كه چندي پيش در تنكابن برگزار شد، گفت: فرزند 28 ساله شاعري كه در 27 سالگي فوت كرده است را خانه شعر طوري پرورش داده كه آنچنان رفتاري را در آن مراسم از خودش نشان داد. به پسرش مي گوييم بيا و به احترام شاعراني كه هزاران كيلومتر دور از شهر شما هستند و تنها به خاطر احترام پدرت به اينجا آمده اند، در مراسم بزرگداشت پدرت حاضر شو، اما او مي گويد شما دولتي هستيد و بعد بروشوري مي نويسد و توزيع مي كند كه در آن نوشته است پدرم رواني بوده و حرف هايي از اين دست. وي ادامه داد: من تعجب مي كنم در روزگاري كه مردم براي پدرانشان اصل و نسب مي سازند، چرا اين رفتار از آنها سر مي زند؟ و كسي نيست به آنها بگويد كه اگر بزرگي دارند، از شعر پدرشان است. در همان مراسم دختر اين شاعر از انتهاي سالن فرياد مي زند كه پدر من شعر عاشقانه هم داشت. من مي گويم 95 درصد شعر سلمان، انقلابي بود و اگر بنا باشد او را به شعر عاشقانه بشناسيم، تا وقتي كه شاملو، منزوي و امثال آنها هستند كه نوبت به پدر تو نمي رسد. قزوه گفت: خانه شعر اين روزها خانه ضد شعر و فتنه ساز شده و فكر مي كنم ديگر چاره اي نداريم جز اينكه اين خانه كه از اموال بيت المال است را از دست اين چهار ـ پنج نفر حاضر در آن خارج كنيم؛ خانه اي كه وابسته به حزب منحله مشاركت است و سالانه چند صد ميليون تومان از اموال بيت المال پول مي گيرد. مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري تاكيد كرد: ما شاعر دولتي نيستيم، شاعر دولتي آنهايي هستند كه با پول بيت المال خانه هايشان را عوض كرده اند. آنهايي هستند كه با پول مملكت كارهاي ديگري مي كنند و ما هم وظيفه داريم در مقابل آنها بايستيم.

عمراني با زور و تزوير مبارزه كرد

در اين مراسم منوچهر عليپور، شاعر و از دوستان مرحوم عمراني در سخناني با اشاره به اينكه عمراني براي او از برادر نزديك تر بوده است، اظهار داشت: عمراني خود را فداي آموزش و پرورش كرد. شايد اگر در طول مدت عمرش به جاي اينكه به آموزش و پرورش و دانش آموزان بپردازد، به شعر پرداخته بود، اينقدر مظلوم واقع نمي شد، اما ترجيح داد فرصتي را كه مي تواند براي خود بگذارد، صرف نسل جوان كند و همين شد كه معلمي اش به شاعرانگي او چربيد. عليپور تصريح كرد: از منظر زبان شعر، جسارت هايي در اشعار عمراني وجود دارد كه گاه مي شود حتي گفت كه ممكن است به زبان شعر لطمه وارد كند، اما به هر شكل زبان شعري او قابل تقدير است. در حوزه تدريس نيز عمراني با زور و تزوير مبارزه كرد و اگر مي ديد به دانش آموزي جفا مي شود، تا حد توان به دنبال برطرف كردن مشكل او برمي آمد تا اين دانش آموز به حوزه استعداد هنري اش برگردد. وي ادامه داد: عمراني از شاعراني است كه مي شود گفت در نگاه و زبان شعرش امام حسين (ع) جاري بود. در شعر او عاشورا، حضرت علي (ع) و فاطمه زهرا (س) بسيار نمود داشتند. اين روزها جاي شعرهاي عمراني در كتاب هاي درسي بسيار خالي است و به همين خاطر تلاش كرديم با مشورت گروه مؤلفان اين جاي خالي را پر كنيم و امروز اعلام مي كنم كه پس از مشورت با گروه تأليف كتاب هاي درسي آنها هم كوتاهي صورت گرفته را پذيرفتند و قرار است در دوره تأليف جديد كتاب ها، اشعار زنده ياد عمراني را هم در كتاب هايمان ببينيم.

يك مشاور معنوي تمام عيار

فرشته حشمتيان، مسئول سازمان نشر آثار و ارزش هاي زنان در دفاع مقدس نيز ديگر سخنران اين مراسم بود كه در سخنان كوتاهي با بيان اينكه حدفاصل و مرز وابستگي و وارستگي بايد مشخص شود، اظهار داشت: خليل عمراني يك انسان كاملا وارسته بود. وي در ادامه با اشاره به همكاري خود با عمراني در سال هاي گذشته در آموزش و پرورش، افزود: آقاي عمراني براي من يك مشاور معنوي بود و من افتخار مي كنم در مجموعه اي فعال بودم كه همكار و مشاوري چون او داشتم. اما امروز مي خواهم به اين اشاره كنم كه بايد تفاوت آسايش و آرامش را بدانيم. امروز بسياري از خانواده ها در آسايش هستند، اما با رخداد يك عارضه يا بيماري ممكن است فرد بگويد اي كاش هيچ نداشتم، ولي سلامتي داشتم. عمراني فردي قانع بود كه با وجود قرار گرفتن در طبقه متوسط جامعه، مدتي در كنار قشر محروم آن زندگي كرد.

وقتي مغناطيس شاعر، افراد را جذب مي كند

همچنين در اين مراسم، محمدحسين جعفريان شاعر و روزنامه نگار در سخناني اظهار داشت: وقتي آدم هايي را كه نمي شناسيد براي اولين بار در كنار شما قرار مي گيرند در شما نسبت به آنها حس مغناطيس يا دافعه ايجاد مي شود و اين حس اوليه براي ادامه ارتباط بسيار تعيين كننده است. من اولين باري كه عمراني را ديدم چنين حس وصف ناشدني در من ايجاد شد. وي افزود: افرادي كه دافعه ايجاد مي كنند، افرادي هستند كه حرف از كارهايي مي زنند كه انجام نداده اند، ولي من زماني كه در كنار اين مرد قرار مي گرفتم نمي توانستم احساس كنم كه آدمي منفي است.

يادداشت نويسي براي شاعران مرحوم

علي محمد مؤدب از شاعران كشورمان نيز در ادامه اين مراسم با تاكيد بر اينكه بايد حس خوبي را كه از شاعران در قيد حيات و آنها كه درگذشته اند، پاس بداريم، گفت: سنت خوبي است اگر براي شعر شاعران و آثار نويسندگان يادداشت هايي نوشته شود، زيرا اين مهم به ترويج ادبيات آنها هم كمك مي كند. وي افزود: از شاگردان و دوستان زنده ياد عمراني انتظار داريم روحيه او را داشته باشند، چون تنها آدميت است كه در دنيا باقي مي ماند. مؤدب در ادامه با انتقاد از برخي صحبت هاي ارائه شده در مورد تكريم نشدن مرحوم عمراني گفت: در زمان كودكي در روستاي ما دكتري به نام كوثري زندگي مي كرد كه پزشك پير و بداخلاقي بود، اما مادرانمان وقتي هنگام بيماري ما را نزد او مي بردند، هيچگاه پول نمي گرفت. گاهي هم به ديگران كمك مي كرد. در عالم ما خليل عمراني دكتر كوثري است. آن زمان كه دكتر كوثري از دنيا رفت پزشكان شهر همه با هم قرار گذاشتند تا طي يك زمان بندي چراغ مطب او را روشن نگه دارند، اما متاسفانه نفسانيات اجازه اين مهم را نداد. من از عزيزاني كه در مكتب زنده ياد عمراني نفس كشيده و بزرگ شده اند خواهش مي كنم، چراغ حسينيه شعر را روشن نگاه دارند تا مدرسه اي كه مد نظر او بود چراغش خاموش نشود.

نخ تسبيح كمياب در آموزش

جواد محقق، نويسنده در ادامه اين برنامه با بيان اينكه زنده ياد عمراني دوست و همكار آموزش و پرورشي ام بود، تصريح كرد: يكي از ويژگي هايي كه خيلي از ما در عرصه ادبيات و هنر از آن غفلت مي كنيم، ويژگي معلمي است. ما نه شاعر كم داريم و نه داستان نويس اما افرادي كه ضمن دارا بودن اين هنر ويژگي معلمي هم داشته باشند، كم هستند. وي ادامه داد:به تعبير خودم مي گويم كه ما همه جا دنبال مهره مي گرديم، اما اگر هزار مهره داشته باشيم ولي يك بند براي گردهمايي آنها نداشته باشيم، تسبيح به وجود نمي آيد تا ذكر گفته شود. پس بايد به فكر بندهايي مانند عمراني باشيم كه تعدادشان زياد نيست. محقق گفت: آقاي عمراني دبير آموزش و پرورش بود و از سال هاي اول انقلاب در اردوهاي شعر و قصه و ... با او شركت كرده و آشنا بودم. او شاگردپروري مي كرد، نمي گويم مريدپروري بلكه مي گويم شاگردپروري. البته كم نيستند افرادي كه در پي مريدپروري هستند، ولي آقاي عمراني علاوه بر اين ويژگي چند ويژگي ديگر داشت كه يكي از آنها مهرباني بود، به ندرت دلخوري از او پيش مي آمد، اين مهرباني در كنار تخصص در عرصه ادبيات در حيطه كاري كه مي كرد باعث بركاتي شده كه برخي دوستان امروز از آن حرف مي زنند. وي در پايان خاطرنشان كرد: تمام اتفاقاتي كه در عرصه ادبيات، هنر و ساير شاخه ها افتاده، محصول چنين افرادي است كه بدون امكانات اين فضا را براي رشد ديگران به وجود آوردند.اين شاعر در پايان پيشنهاد داد كه براي شاعران و نويسندگان زنده و درگذشته اي مانند عمراني يادنامه اي منتشر شود و خود نيز اعلام كرد كه حاضر است تا اندازه اي مسئوليت بخشي از آن را بر عهده بگيرد.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن