تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803245888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسبت دادن عنوان شاعر دولتي به خليل عمراني، جفا در حق اوست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نسبت دادن عنوان شاعر دولتي به خليل عمراني، جفا در حق اوست
گروه ادب: مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري در آئين بزرگداشت خليل عمراني كه شب گذشته، 30 آذر برگزار شد، با طرح اينكه بسياري از شاعران بودجه‌اي نداشتند و به نام شاعر دولتي معروف بودند، گفت: نسبت دادن اين عنوان به عمراني، جفا در حق اوست.


به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، آئين بزرگداشت زنده‌ياد خليل عمراني، شاعر انقلابي كشورمان شامگاه روز گذشته، 30 آذر با حضور عليرضا قزوه، مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري، مجتبي رحماندوست، فرشته حشمتيان، رئيس سازمان نشر آثار و ارزش‌هاي زنان و دفاع مقدس، سردار حسن‌نژاد و جمعي از شاعران، دوستان و شاگردان اين شاعر فقيد در تالار مهر حوزه هنري برگزار شد.

قزوه، در اين مراسم با بيان اينكه عمراني فضاي خانه‌اش را به شاعرپروري اختصاص داده بود، گفت: اين شاعر زندگي ساده‌اي داشت و با اينكه حقوق ماهيانه‌اش بعد از مدت‌ها برقرار شد، اما همچنان در خط انقلاب ماند و از مسير آن خارج نشد و امروز هم شاگردان و فرزندان وي گواه اين مدعا هستند.

وي در ادامه با خواندن شعري در وصف خليل عمراني، وي را «باباي» شاعران ايران خواند و افزود: اين عنوان براي كسي به كار برده مي‌شود كه هم شاعر خوبي باشد و هم شاگردان توانمندي را تربيت كند؛ همچنين از سلامت نفس برخوردار باشد و اين عنوان در گذشته زياد به كار مي‌رفت و شاعراني همچون باباطاهر و بابافغاني از اين جمله‌ هستند. در دوران معاصر كه كمتر از اين عنوان استفاده مي‌شود، شايد بتوان براي مرتضي اميري‌اسفندقه و زنده‌ياد خليل عمراني از اين عنوان استفاده كرد.

بايد معلوم شود آزاده كيست؟

اين شاعر تصريح كرد: امروز كمترين كارها توسط شاعراني انجام مي‌شود كه بيشترين بوجه دولتي را دريافت مي‌كنند و اين در حالي است كه در سال‌هاي گذشته بسياري از شاعران بودجه‌اي نداشتند و به نام شاعر دولتي هم معروف شده بودند؛ از اين رو اعلام آمادگي مي‌كنم كه در حمايت از افرادي همچون خليل عمراني، با اين افراد صحبت كنم تا معلوم شود آزاده كيست؛ چرا كه تهمت به اين شاعر، جفا در حق وي است.

قزوه با انتقاد از اين شاعران بيان كرد: خانه‌‌هاي ادبي و شعر كه يك ميليارد تومان پول گرفته و كمتر خروجي داده، دولتي است يا ما كه با دست خالي دو هزار شاعر جوان را تنها در يك سايت اينترنتي پوشش داده‌ايم؛ البته از جايي هم كمكي به ما نمي‌شود، ما دولتي هستيم يا افرادي كه در فضاهاي سياسي وارد شده و فرزنداني فتنه‌ساز تربيت كرده‌اند.

وي ادامه داد: برخي از شوراي شهر سالي 100 ميليون تومان به طور متوسط بودجه دريافت و ديگران را متهم مي‌كنند؛ در حالي كه شاعراني چون زنده‌ياد عمراني خانه‌اش را حسينيه شعر كرد؛ نخستين بار بودجه 500 ميليون توماني اين دوستان را كه به واسطه يكي از نمايندگان مجلس افشا شده بود، از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي درآورديم و به آنها گفتيم به جاي آن، مشكل برخي از شاعران را حل كنند، اما پول را گرفتند و پاسخ دادند كه ما يك تشكل غيردولتي هستيم و نمي‌توانيم كاري كنيم.

قزوه با بيان اينكه در روزگار ما شعر به سمتي رفته كه خانه شعر، خانه ضدشعر شده است، بيان كرد: از سخناني كه گفته‌ام و حرف‌هايي كه زده‌ام، دفاع خواهم كرد؛ چرا كه ما مؤظف هستيم، بايستيم و دفاع كنيم.

عمراني خود را فداي آموزش و پرورش كرد

منوچهر عليپور، محقق و نويسنده هم در اين مراسم با بيان اينكه خليل عمراني از برادر به من نزديك‌تر بود، گفت: من همراه با خليل عمراني نزديك به يك دهه در كنار هم به فعاليت‌هاي ادبي پرداختيم و يك دهه نيز در وزارت آموزش و پرورش، جشنواره‌هاي دانش‌آموزي را برگزار كرديم و در خدمت شاعران معلم و دانش‌آموزان شاعر و نويسنده بوديم.

وي ادامه داد: عمراني خود را فداي آموزش و پرورش كرد و شايد اگر به جاي اينكه به پرورش دانش‌آموزان شاعر و نويسنده مي‌پرداخت، به شعر خود مشغول مي‌شد، اكنون خيلي مظلوم نبود؛ از اين رو فرصت را بيشتر براي نسل جوان گذاشت و معلمي او بر شاعري‌اش غالب شد.

عليپور اظهار كرد: اگر چه در حوزه شعر، جسارت‌هايي را در كارهاي اين شاعر ديدم، در اشعار وي تازگي‌هايي از منظر صرف و نحو به وجود آمد كه ممكن است خطراتي را براي زبان شعر اعمال كند، اما اين جسارت‌ها قابل تقدير است.

وي ويژگي‌هاي اخلاقي عمراني را مورد اشاره قرار داد و تصريح كرد: عمراني در طول سال‌ها با زر و زور و تزوير مبارزه كرد و زماني كه شاهد جفايي به دانش‌آموز شاعر، نويسنده و هنرمند بود، براي حل مشكلش تلاش مي‌كرد تا به حوزه هنر و شعر و نويسندگي برگردد.

عليپور با اشاره به برگزاري كنگره‌هاي متعدد در وزارت آموزش و پرورش طي سال‌هاي گذشته گفت: من در اين جشنواره‌ها برنامه‌ريز بودم، اما تفكر، خلاقيت و ايده آنها متعلق به عمراني بود و او به عنوان مشاور عمل مي‌كرد و اين روحيه سبب شد تا سه دوره جايزه كتاب سال دانش‌آموزي را برگزار كنيم و هر بار عمراني تلاش كرد تا اين برنامه‌ها شايسته دانش‌آموزان نويسنده و مؤلف باشد.

استفاده از اشعار عمراني در كتب درسي

وي با بيان اينكه در اشعار مرحوم عمراني، عاشورا، امام علي(ع) و حضرت فاطمه(س) متجلي هستند، اظهار كرد: جاي خالي اشعار عمراني در كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان ديده مي‌شود؛ از اين رو اميدوارم در تأليف دوره جديد كتب درسي، اين آثار مورد توجه قرار گيرند تا دانش‌آموزان بيش از پيش با نام و آثار وي آشنا شوند.

اين محقق ادامه داد: كتابي درباره مرحوم خليل عمراني نوشته‌ام كه در اين كتاب به زندگي، اشعار، ويژگي‌هاي زباني، بن‌مايه‌ها و جسارت‌هاي شاعرانه وي پرداخته شده است كه خلق چنين آثاري در معرفي چهره اين شاعر فقيد به نسل جوان نقش مهمي خواهد داشت.

سردار حسن‌نژاد، از دوستان و همسنگران خليل عمراني در ادامه اين مراسم بر نگاه ولايي اين شاعر فقيد اشاره و اظهار كرد: دو سال پيش در برنامه‌اي كه در تالار وحدت داشتيم، عمراني به راحتي نكاتي را در رابطه با جريان سال 88 مطرح كرد كه به ذائقه خيلي‌ها خوشايند نبود.

وي افزود: روحيه انقلابي و ولايي عمراني نشان‌دهنده خط فكري وي بود، وي نگاه جانانه‌اي به دفاع از حريم ولايت داشت و از ولايت، نظام و انقلاب، بدون هر گونه وابستگي‌هاي حزبي و جناحي دفاع مي‌كرد. همچنين بيش از دوازده سال شاهد فعاليت‌هاي عمراني، چه زماني كه در سازمان بسيج هنرمندان بود و چه زماني كه در تشكيلات معاونت فرهنگي خدمت مي‌كرد، بودم.

همرزم عمراني يادآوري ويژگي‌هاي اين شاعر را تلنگري براي خود و ديگران دانست و بيان كرد: آنچه در جلسات و انجمن‌هاي مختلف ادبي و فرهنگي از عمراني شاهد بوديم، روحيه انقلابي و بسيجي وي بود و اين روحيه انقلابي در تمام رفتار و گفتار وي متجلي بود و ملاحظه هيچ كس را هم نمي‌كرد و بدون هيچ گونه تعارف و تشريفاتي، واقعيت‌ها را بيان مي‌كرد.

گفتني است كه در مراسم بزرگداشت خليل عمراني، شاعراني چون علي‌محمد مؤدب، جواد محقق، محمدحسين جعفريان، علي داوودي و دوستان، شاگردان و خانواده اين شاعر فقيد حضور داشتند.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن