تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مؤمن كم حرف و پر كار است و منافق پر حرف و كم كار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802997344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسئولان استان نسبت به مصرف شير و لبنيات سنتي هشدار دادند رونق توليدات سنتي لبني در استان همدان


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: مسئولان استان نسبت به مصرف شير و لبنيات سنتي هشدار دادند رونق توليدات سنتي لبني در استان همدان
مدت زماني است كه بر تعداد ماست‌‌بندي‌هاي محلي و سنتي و توزيع كنندگان شير فله‌اي كه سود خوبي را هم براي صاحبانشان دارد، در شهرهاي همدان، كرمانشاه و حتي تهران افزوده شده كه اگر نظارتي بر آن‌ها صورت نگيرد، در آينده نه چندان دورشاهد مشكلاتي در سلامتي مصرف كنندگان مواد لبني خواهيم بود. در اين ميان، استان همدان با توجه به اقليم مناسب بويژه در توليد علوفه از مناطق مستعد دامپروري و توليد و عرضه شير خام محسوب مي‌شود. در سال‌هاي اخير در سامانه فرآوري و عرضه مواد لبني در اين استان تغييراتي ايجاد شده كه از نگاه كارشناسان تهديدي جدي براي سلامت جامعه به شمار مي رود كه صنعت دامپروري را با چالش جدي مواجه خواهد كرد.
توزيع شير و فرآورده‌هاي مربوطه از طريق واحد‌هاي ماست بندي محلي در كارگاه‌هاي زيرزميني و بدون نظارت و با استفاده از وسايل و روش‌هاي قديمي نه فقط محصولاتي با ارزش غذايي پايين و نامطلوب ارائه مي‌كنند، بلكه باعث شيوع انواع بيماري‌هاي مشترك انسان و دام در جامعه مي‌شوند. اين مسأله بدون شك به صنايع تبديلي لبني كه اتفاقاً سرمايه‌گذاري و اشتغالزايي قابل توجهي را در اين استان فراهم كرده، با مشكل مواجه خواهد كرد و در نهايت آسيب‌هاي جدي براي صنعت دامپروري به دنبال خواهد داشت.
3/4 درصد شير كشور در همدان
محمد نظرپور، معاون بهبود توليدات دامي جهاد كشاورزي استان همدان در گفت و گو با ايران با اعلام اين كه هر سال 478 هزار تن شير خام در اين استان توليد مي‌شود، اظهار داشت: همدان رتبه هشتم توليد شير در كشور را دارد. اين استان با 331 واحد پرورش گاو شيري و ظرفيت 438 هزار و 410 رأس كل گله، 3/4 درصد شير كشور را كه 80 درصد آن در واحدهاي روستايي به دست مي‌آيد، توليد مي‌كند.
نظرپور با بيان اين كه استان همدان مزيت‌هايي چون توليد انبوه علوفه ، يونجه و دسترسي به بازارهاي مركزي مثل تهران و قزوين را دارد كه مي‌تواند با برنامه‌ريزي‌ به قطب توليد لبني تبديل شود، تصريح كرد: اخيراً كارگاه‌هاي لبنياتي سنتي كه بدون نظارت و با استفاده از وسايل و روش‌هاي قديمي فعاليت مي‌كنند رشد قارچ گونه‌اي پيدا كرده و از سوي ديگر استقبال روز افزون موافقان مصرف لبنيات سنتي را كه معتقدند، شير و محصولات لبنيات سنتي طعم و مزه بهتري دارد، شاهد هستيم. معاون بهبود توليدات دامي جهاد كشاورزي استان همدان يادآورشد: البته تمايل مردم نسبت به استفاده لبنيات بجز ذائقه آنان به موضوع اقتصادي نيز برمي‌گردد. به طوري كه مصرف كنندگان اغلب به دنبال محصولي با كيفيت همراه با قيمت مناسب هستند كه با اختصاص يارانه به بخش توليد محصولات لبني بخصوص شير، كارخانه‌ها مي‌توانند محصولي استاندارد توليد كنند كه مصرف‌كنندگان هم به لحاظ اقتصادي و هم كيفيتي به محصولات پاستوريزه گرايش پيدا كنند. با ايجاد تشكل‌هايي بين كارخانه دار و دامدار نيز مي‌توان از اين مشكلات كم كرد.
محمدرضا شهسواري، مدير صنايع تبديلي جهاد كشاورزي استان همدان نيز اعلام كرد: 51 واحد صنايع فرآوري در اين استان پروانه بهره‌برداري دارند، اما متأسفانه 17 واحد از اين تعداد تعطيل شده است. از ديگر چالش‌هاي پايين آمدن ظرفيت توليد محصولات لبني در استان وجود واحدهاي غيرمجاز است كه اميدواريم با نظارت بيشتر در آينده‌اي نزديك شاهد شروع دوباره فعاليت واحدهاي صنايع فرآوري تعطيل‌شده باشيم.
خودكفايي همدان در توليد پنير
شهسواري، با بيان اين كه امروز بهترين فناوري‌هاي روز اروپا در واحدهاي فرآوري لبني همدان استفاده مي‌شود،گفت: حركت جهت دار و برنامه‌ريزي شده توليد لبنيات بخصوص پنير را در اين استان پيش مي‌بريم كه در اين خصوص از لحاظ كميت و كيفيت به خود كفايي رسيده‌ايم و علاوه بر تأمين مصرف داخلي و جلوگيري از واردات، درحال حاضر صادرات نيز از اين استان انجام مي‌شود. همدان همچنين در توليد دوغ نيز توانسته كيفيت را ارتقا دهد و محصولي را كه با استاندارد‌هاي خارجي تطابق دارد، توليد كند.
وي با ابراز تأسف درخصوص ظرفيت واحدهاي تعطيل شده و ظهور واحدهاي سنتي شكل گرفته در محله‌ها كه بدون مجوز ساخته شده‌اند، عنوان كرد: اين مغازه‌ها با دريافت شير از دامدار و با فرآوري‌هاي غير فني، محصولات را به مردم عرضه مي‌كنند و چون مردم هم بر اساس ذهنيت خود شير محلي را داراي كيفيت بهتر مي‌دانند، از اين گونه مواد لبني خام استقبال مي‌كنند.
در حالي كه واحد‌هاي صنعتي قطعاً وضعيت مطلوب‌تري در توليد اين محصولات دارند، اول به علت اين كه با بهترين ماشين‌آلات و فناوري روز محصول توليد مي‌كنند و دوم اطمينان استفاده شير سالم در كارخانه‌هاست زيرا مواد لبني جزو محصولات با استاندارد اجباري بوده و در 2 دستگاه (معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي و اداره كل استاندارد استان) مورد ارزيابي مستمر قرار مي‌گيرد.
همچنين كارشناسان كنترل كيفيت كارخانه نيز محصولات لبني بخصوص شير كه ماده اصلي در تركيب بقيه محصولات است را مورد آزمايش قرار مي‌دهند، اما مردم اين موارد را ناديده گرفته و صرفاً به اتكاي ذائقه خود به دنبال لبنيات خام از صنوف غير مجاز مي‌روند.
مدير صنايع تبديلي جهاد كشاورزي استان همدان معتقد است راهكار نجات از اين وضع گذر از يك روند چندوجهي است كه مهم‌ترين آن بخش فرهنگي است و بيشتر مسئوليت آن بر دوش رسانه‌هاست كه مي‌توانند بر افكار عمومي تأثير بگذارند و بر اين مسأله تأكيد داشته باشند. بخش دوم، رعايت بهداشت است كه وزارت بهداشت و سازمان‌هاي مربوطه بايد عرضه محصول در واحدهاي بدون پروانه را غيربهداشتي اعلام و با اين صنوف برخورد كند. بخش سوم نيز مربوط به بحث اقتصادي است كه با ايجاد رابطه 2 طرفه بين دامدار و كارخانه‌داران شكل مي‌گيرد. بنابراين ضروري است مسئولان مربوطه با ايجاد شرايط مطلوب از جمله اقدامي كه اخيراً انجام شد، مثل اختصاص يارانه به بخش توليد شير شرايط تعامل كاري آن‌ها را ايجاد كنند.
شهسواري افزود: بر اساس آمار سازمان صنعت و معدن در اين استان تعداد زيادي از واحد‌هاي صنفي لبنياتي سنتي و محلي بدون مجوز فعاليت مي‌كنند كه بايد جلوي فعاليت آنها را بگيرند يا شرايطي را فراهم كنند تا محصولات محلي اين واحد‌ها كنترل شده و با تأييد بهداشتي به مردم عرضه شود.
وي با بيان اين كه شيرهايي كه به صورت فله‌اي در برخي ماست‌بندي‌ها فروخته مي‌شود علاوه بر اين كه بهداشتي نيست، احتمال اضافه كردن آب با شيرخشك در آنها قوي است، اذعان داشت: هم اكنون نهادهاي مسئول با مديريت درست و آينده‌نگري مي‌توانند شرايطي را ايجاد كنند كه توليدكنندگان لبنيات با راهكار‌هاي نو و سرمايه‌گذاري، هم سود كسب كنند و هم سلامت مصرف‌كنندگان به خطر نيفتد.
تب مالت حاصل استفاده از شيرهاي فله‌اي
نسرين بياناتي، كارشناس صنايع كشاورزي در استان همدان هم در اين خصوص خاطرنشان كرد: بيشتر مردم بر اين باورند كه كارخانه‌هاي لبني چربي شير را در چند مرحله مي‌گيرند و محصولي كه به مصرف كننده عرضه مي‌شود، خاصيتش گرفته شده در صورتي كه شيرهايي كه در شرايط پاستوريزه به بازار عرضه مي‌شود بين 1 تا 4 درصد چربي دارد و هر فردي به اقتضاي شرايط سني و وضعيت بدني قدرت انتخاب دارد. شير خام مي‌تواند حامل باكتري‌هاي خطرناكي باشد كه از حيوانات بيمار و يا تماس با كود آلوده به انسان‌ها منتقل و منجر به بيماري تب مالت شود.
حسين خالقي، مسئول بهداشت محيط و حرفه‌اي مركز بهداشت استان همدان نيز درخصوص فعاليت واحدهاي كوچك لبنياتي و نظارت بازرسان دانشگاه علوم پزشكي، گفت: واحدهاي لبنياتي براساس آيين‌نامه اجرايي قانون اصلاحيه ماده 13 قانون مواد خوراكي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي بايستي مسائلي چون ضوابط فيزيكي و محيط كار را رعايت كنند كه از جمله اين ضوابط رعايت بهداشت فردي شاغلين، بهداشتي بودن تجهيزات و وسايل كار و... است كه در صورت رعايت نشدن اين موارد بازرسان برابر قانون با اين واحدهاي صنفي برخورد خواهند كرد.
وي اظهار داشت: استفاده از لبنيات محلي و خام موجب افزايش بيماري‌هايي چون تب مالت در جامعه مي‌شود. مهم‌ترين عامل بروز اين بيماري بر اثر واكسينه نشدن دام‌ها و ايمن نكردن آن‌ها در مقابل باكتري بيماري تب مالت است. خريد محصولات لبني كه در كيسه‌هاي نايلوني عرضه مي‌شود نيز بدون مشكل نيست. كيسه‌هاي نايلوني داراي مشتقات نفتي است، اين مواد بعد از مجاورت در كنار مواد غذايي با هم تركيب شده و موجب ايجاد بيماري‌هاي سختي مي‌شود. بنابراين بايد با يك مديريت درست و آينده‌نگري شرايطي فراهم شود كه توليدكنندگان لبنيات كشور با ايده‌هاي جديد، كارآفريني و سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده رفاه بيشتري را براي مصرف كنندگان فراهم كنند.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن