تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802672981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كارشناسان امور سياسي و امنيتي عراق در گفت‌وگو با فارس مطرح كردندهدف قرار دادن زائران در عراق؛ انتقال از تروريسم دولتي به تروريسم گروهي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: كارشناسان امور سياسي و امنيتي عراق در گفت‌وگو با فارس مطرح كردندهدف قرار دادن زائران در عراق؛ انتقال از تروريسم دولتي به تروريسم گروهي
حملات مستمر به زائران در عراق بعد از گذشت ۱۰ سال از سرنگوني رژيم بعث بيانگر آن است كه هدف قرار دادن زائران از تروريسم دولتي در رژيم سابق به تروريسم گروهي تبديل شده كه امروز القاعده و گروه‌هاي وابسته به آن در پيش گرفته‌اند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در بغداد، كارشناسان سياسي معتقدند، حملات مستمر به زائران در عراق بعد از 10 سال از سرنگوني رژيم بعث بيانگر آن است كه هدف قرار دادن زائران از تروريسم دولتي در زمان رژيم «صدام حسين» به تروريسم گروهي تبديل شده كه امروزه القاعده و گروه‌هاي وابسته به آن، در عراق در پيش گرفته‌اند.

با وجود موفقيت قابل توجه طرح‌هاي امنيتي براي حمايت از زائران در اربعين حسيني(ع)، باز وجود برخي ضعف‌هاي امنيتي بيانگر ادامه اقدامات تروريستي در هدف قرار دادن زائران است كه چندين شهيد و زخمي در ميان زائران برجاي گذاشت كه تعداد آنها به 26 مليون نفر مي‌رسيد.

ابعاد مذهبي حملات

حمله به كاروان‌ها و تجمعات زائران در وهله نخست داراي بُعد مذهبي مي‌باشد .. «مؤيد العبيدي»، مشاور رهبر ائتلاف هم پيماني ملي عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در بغداد در اين رابطه مي‌گويد: حمله به كاروان‌هاي زيارتي امري قابل پيش بيني است، زيرا تروريست‌ها با حمله به زائرين امام حسين (ع) به اين اعتبار كه از طايفه شيعي هستند، در واقع بُعد مذهبي را نشانه رفته‌اند و القاعده داراي تفكرات مذهبي است، از اين رو بايد ميان هر مذهب و تفكرات تكفيري فرق قائل شد.

وي افزود: مي‌بايست با در پيش گرفتن تسامح مذهبي، جبهه يكپارچه‌اي بر ضد تروريسم و كساني كه در پي خشونت‌هاي مذهبي و جنگ داخلي هستند، تشكيل دهيم.

العبيدي ادامه داد: ملت عراق در اين مرحله از سختي‌ها و مشكلات عبور كرده و از آنچه كه در عرصه بين المللي، منطقه‌اي و عراق مبني بر جذب عناصر مسلح از سوريه جريان دارد، آگاه است و مي‌دانيم كه اعزام عناصر مسلح به طور منظم در اروپا و كشورهاي منطقه صورت مي‌پذيرد، لذا ملت عراق از دولت و پارلمان مي‌خواهد كه در سطح قانون گذاري و اجرايي هماهنگ باشند تا نبرد فراگيري بر ضد گروه‌هاي مسلح تروريستي شكل گيرد.

درخواست اقامه دعوي در دادگاه‌هاي بين المللي

برخي پيشنهاد مي‌كنند كه بايد در محاكم بين المللي بر ضد كشورهايي كه از تروريسم در عراق حمايت مي‌كنند، اقامه دعوي كرد، تروريسمي كه به سبب تعارفات سياسي با كشورهاي حامي تروريسم به ويژه قطر و عربستان سعودي همچنان به حيات خود ادامه مي‌دهد.

«عالية نصيف»، نماينده فراكسيون ائتلاف عراق آزاد نيز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مخالفت‌هايي با روند سياسي عراق وجود دارد، از اين رو القاعده و ديگر تروريست‌ها هرگونه گردهمايي مربوط به شعائر حسيني و ... را مورد حملات خود قرار مي‌دهند. البته برخي از اين حملات به منظور برهم زدن امنيت عراق انجام مي‌شود، به ويژه اينكه به زمان همه پرسي ملي نزديك مي‌شويم.

نصيف افزود: رژيم سابق با شدّت و قساوت تمام با اين‌گونه حملات چه در سطح داخلي و منطقه‌اي برخورد مي‌كرد، اما در حال حاضر عراق بايد در محاكم بين المللي بر ضد كشورهايي كه حمايت مالي و تسليحاتي از تروريسم كرده و كنفرانس‌ها و نشست‌هاي زيادي را با حضور دشمنان روند سياسي عراق تشكيل مي‌دهند و القاعده و گروه‌هاي وابسته به آن را در دامان خود مي‌پرورانند، اقامه دعوي نمايد.

وي ادامه داد: اما حكومت عراق نقاط ضعفي دارد، به گونه‌اي كه بر اساس تعارفات سياسي و نه شدّت عمل، با برخي كشورها كه به هيچ يك از قوانين بين المللي و اصول حسن همجواري و نه حتي به معامله به مثل، پايبند نيستند، برخورد مي‌كند.

نصيف در ادامه اظهار داشت: عربستان سعودي بيشترين ميزان مدارس تكفيري را در خود جاي داده و عراق بايد بر اساس فتواهاي تكفيري كه بر ضد عراق صادر شده، به سازمان ملل رجوع نمايد. همچنين قطر نيز آشكارا با عراق دشمني مي‌ورزد و در راستاي طرح اسرائيل، از برخي شخصيت‌هاي سياسي مخالف روند سياسي عراق حمايت مي‌كند.

تروريسم دولتي ... تروريسم گروهي

مي‌توان گفت كه از زمان سقوط رژيم بعث، عراق از مرحله تروريسم دولتي به مرحله تروريسم گروهي (گروه‌هاي تروريستي) وارد شده است؛ سقوط صدام باعث بر هم خوردن موازنه به نفع اراده ملي به ويژه طايفه شيعه شد.

«احمد الشريفي»، كارشناس مسائل امنيتي عراق در اين خصوص به خبرنگار فارس مي‌گويد: حملات تروريستي داراي ابعاد طايفه‌اي است و روند سياسي عراق را نشانه رفته است.

الشريفي افزود: كساني كه اقدام به حملات تروريستي بر ضد زائران مي‌كنند، همان كساني هستند كه در گذشته قدرت را در اختيار داشتند و به اقدامات تروريستي از نوع دولتي دست مي‌زدند، اما اكنون همان تروريسم وجود دارد، ولي معنا و مفهوم گروهي به خود گرفته است.

وي از روند سياسي عراق كه پس از مدت‌ها هنوز نتوانسته امنيت زائران و انجام فرائض و شعائر ديني را برقرار كند، انتقاد كرد و از مسئولان كه خود جزئي از مردمي هستند كه مورد حملات تروريستي قرار مي‌‌گيرند، خواست تا به منظور مقابله با اقدامات تروريستي جهت ارتقاي تلاش‌هاي امنيتي تلاش و دورانديشي بيشتري داشته باشند.

انتهاي پيام

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن