تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819022442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزير آموزش و پرورش عنوان كرد خالي‌بودن صندلي‌هاي مدارس غيردولتي/كتاب‌هاي درسي به روز نيست


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: وزير آموزش و پرورش عنوان كرد خالي‌بودن صندلي‌هاي مدارس غيردولتي/كتاب‌هاي درسي به روز نيست
فاني گفت:متاسفانه كتاب‌هاي درسي منطبق با نيازسنجي امروز ما نيست و بايد تلاش كنيم تا كتاب‌ها متناسب با نيازهاي دانش آموزان تدوين شود.


به گزارش سرويس اجتماعي برنا، علي اصغر فاني در سومين مجمع عمومي كانون تربيت اسلامي در مسجد نور گفت: يكي از سياست‌هاي جدي ما مدرسه محوري است، چرا كه تعليم و تربيت در مدرسه شكل مي‌گيرد نه در وزارتخانه و اداره كل آموزش و پرورش و لذا همه تلاش‌هاي ما بايد تقويت مدرسه باشد.

وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: مدير مدرسه نقش آفرين است و به همين دليل تقويت مديريت آموزشگاهي يكي از چهار اولويت آموزش و پروش است و به تبع اين كار دفتر بهبود مديريت در وزارت آموزش و پرورش به زودي راه اندازي مي شود.

علت موفقيت مدارس غيردولتي مديريت آنهاست

وي با بيان اين كه در مديريت آموزشگاهي غفلت كرديم، به مقايسه مدارس دولتي با مدارس غيردولتي پرداخت و گفت: مدارس دولتي نسبت به مدارس غيردولتي استانداردتر است، چرا كه مدارس غيردولتي معمولا يك ساختمان مسكوني را تبديل به مدرسه مي‌كنند و از طرف ديگر تجهيزات مدارس دولتي نيز قويتر از مدارس غيردولتي است ولي علت موفقيت مدارس غيردولتي مديريت آنهاست.

فاني علت موفقيت مديريت مدارس غيردولتي را توانمند بودن مديران و ميزان اختيارات آنها دانست و گفت: زماني كه معاون متوسطه بودم طرح مدارس لازم التوجه را اجرا كرديم كه در اين مدارس فقط مدير مدرسه و اختيارات وي تغيير مي‌كرد و ساير عوامل مانند دانش آموز، معلم، فضا و تجهيزات ثابت بود و نتيجه آن را در فرايند تعليم و تربيت ديديم.

وي در ادامه از سند تحول نظام آموزش و پرورش به عنوان مبناي كار خود ياد كرد و گفت: همانگونه كه رهبر معظم انقلاب تاكيد داشتند، سند تحول نيازمند يك نقشه راه است تا ببينيم براي اجراي اين سند چه پيش نيازهايي لازم است و تلاش وزارت براي تدوين نقشه راه است تا بتوانيم مقدمات لازم را آماده و مقدم بودن بعضي فعاليت‌ها را مشخص كنيم و براي ورود به اجراي واقعي سند آماده شويم.

فاني از مديريت، معلم، محتوا و برنامه‌ها، مقررات آموزشي، بودجه، فضا و تجهيزات به عنوان اركان آموزش و پرورش در ايران ياد و تاكيد كرد: تقويت مديريت يكي از اولويت‌هاي ماست.

وزير آموزش و پرورش از بهسازي نيروي انساني به عنوان اولويت دوم خود ياد كرد و گفت: معلمي كه شايستگي حرفه‌اي نداشته باشد، در فرايند تعليم و تربيت موفق عمل نخواهد كرد و ما معتقديم نقش معلم يك نقش كليدي است و اگر مهارت لازم يا انگيزه نداشته باشد، هيچ اتفاقي نخواهد افتاد.

فاني گفت: مهمترين كار ما پرداختن به معلم است. چون معلم مي‌تواند بسياري از كمبودها را جبران كند. به عنوان نمونه در سالهاي گذشته كه كتاب‌هاي درسي با يكي دو ماه تاخير به دست دانش آموزان مي‌رسيد، معلمان اين كمبود را جبران مي‌كردند در حالي كه اگر كتاب به دست دانش آموز برسد ولي معلم نداشته باشيم، كسي نمي‌تواند اين كمبود را جبران كند.

وي با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب برضرورت تربيت، انگيزه، معيشت و منزلت معلم تاكيد كرد و از برگزاري دوره هاي آموزش ضمن خدمت، رتبه بندي معلمان، ايجاد مركز ارزيابي راه‌اندازي حرفه‌اي معلم و ساير تلاش‌ها براي تثبيت جايگاه معلم ياد كرد.

كتابهاي درسي به روز نيست

فاني در ادامه گفت: كتابهاي درسي ما منطبق با نيازسنجي امروز ما نيست و بايد تلاش كنيم تا كتابهاي درسي متناسب با نيازهاي دانش آموزان تدوين شود.

وي با تاكيد بر جاذب بودن كتابهاي درسي گفت: كتابهاي دانش آموزان بايد پاسخگوي نيازهاي امروز جامعه، انقلاب و زندگي باشد.

وزير آموزش و پرورش به موضوع اقتصاد آموزش و پرورش پرداخت و گفت: توليد منابع جديد يكي از نكات مهم اين وزارتخانه است و بايد تلاش كنيم علاوه بر بودجه دولت از طريق توسعه مشاركتها به عنوان يكي از سياستهاي سال 93 به اين مهم بپردازيم.

وي آمار دانش آموزان مدارس غيردولتي را 8.5 درصد دانست و گفت: بسياري از صندلي‌هاي مدارس غيردولتي خالي است و ما درصدد هستيم تا اين صندلي‌هاي خالي را بخريم و به جاي تاسيس مدارس جديد از فضاهاي خالي مدارس غيردولتي استفاده كنيم.

فاني افزود: توسعه مشاركت در ابعاد مختلف آن مانند توسعه مشاركت دانش آموزان در اداره مدارس، توسعه مشاركت معلمان در اداره مدارس، توسعه مشاركت تشكل ها در اداره مدرسه، توسعه مشاركت بخش خصوصي توسعه مشاركت اولياي دانش آموزان بايد مدنظر قرار گيرد.

وي از ضرورت راه‌اندازي يك ساختار غيررسمي سخن گفت و افزود: در كنار ساختار رسمي آموزش و پرروش بايد يك ساختار غيررسمي شكل گيرد كه گام اول، ايجاد اتاقهاي فكر است و چند روز پيش براي مشاور وزير در اتاقهاي فكر، حكمي صادر كردم تا در اين اتاق‌ها پيشنهادهاي مختلف بر اساس موضوع تركيبي، تلفيقي و تخصصي بررسي و پيشنهادهاي مفيد به سازمان آموزش و پرورش ارائه شود.

وي با بيان اين كه تمام وزراي آموزش و پرورش با اين مشكل مواجه هستند كه خروجي‌هاي ما خوب نيست، افزود: رهبر انقلاب فرمودند آموزش و پرورش حافظه پرور بايد به آموزش و پرورش تفكر محور و خلاق محور تبديل شود و مسائلي از اين دست به يك معاونت مربوط نمي‌شود و جاي بررسي آن در اتاق‌هاي فكر است.

فاني اضافه كرد: مشاور بنده در گروه اتاق‌هاي فكر مصاحبه‌هاي اكتشافي با وزراي سابق آموزش و پرورش دارد تا از منظر وزيران، مسوولان سابق و صاحبنظران بتوانيم اتاق‌هاي فكر را فعال كنيم و مساله‌ها را به راه حل تبديل كرده و اين راه حل‌ها را به بخش‌هاي رسمي آموزش و پروش ابلاغ كنيم.

وي در پايان گفت: بنده خودم را مكلف مي‌دانم كه ديدگاه‌هاي رهبر انقلاب، رييس جمهوري و سند تحول نظام آموزش و پرورش را در گستره اين وزارتخانه تعميم دهم تا خروجي‌هاي آموزش و پرورش در طراز نظام جمهوري اسلامي ايران باشد.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن