تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798485265




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از تحولات بخش مسكن در هفته اي كه گذشتعصبانيت آخوندي از افزايش ۱۷ درصدي تراكم تهران/ آزادي معاملات مسكن مهر براي به دست آوردن دل متقاضيان/تهديد مديران شهرهاي جديد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از تحولات بخش مسكن در هفته اي كه گذشتعصبانيت آخوندي از افزايش ۱۷ درصدي تراكم تهران/ آزادي معاملات مسكن مهر براي به دست آوردن دل متقاضيان/تهديد مديران شهرهاي جديد
در هفته اي كه گذشت آخوندي وزير راه و شهرسازي با حضور در برنامه نگاه يك هم يك خبر خوشحال كننده به دارندگان مسكن مهر داد و هم اينكه عصبانيت خود را از مصوبه اي كه در دولت قبل در يك شب ۱۷ درصد به تراكم تهران اضافه كرده نشان داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، اوايل هفته جاري بود كه اعلام شد آخوندي وزير راه و شهرسازي در برنامه نگاه يك حضور خواهد داشت.

در اواسط اين برنامه بود كه آخوندي با نشان دادن يك برگه به مجري برنامه اعلام كرد كه نامه‌اي (دست نويس)در دست دارد كه در آن اعضاي كميته فني شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران از نيكزاد وزير سابق راه و شهرسازي درخواست كرده‌اند، جلوي افزايش تراكم در تهران گرفته شود.

آخوندي در برنامه نگاه يك اگر چه سعي كرد به جزئيات بيشتر اين نامه بپردازد اما ظاهرا مجري برنامه چندان به آن علاقه اي نشان نداد و همين موضوع باعث شد تا وزير راه و شهرسازي در نشست خبري خود در روز حمل و نقل كار را يكسره كرد و اين نامه و اسنادي كه نشان مي داد چه بلايي بر سر فضاي سبز تهران آمده است را در اختيار رسانه ها قرار دهد.

آخوندي در خصوص جزئيات اين نامه گفت: اين درخواست در روز سوم ارديبهشت 91 از سوي كميته فني شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران به نيكزاد رئيس شوراي عالي شهرسازي و وزير سابق راه و شهرسازي ارائه شد اما نكته جالب آن اين است كه فرداي همين درخواست مصوبه اي صادر شده كه به طور تقريبي 17 درصد به تراكم تهران اضافه كرده است.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه با انتشار اين نامه تنها مي خواهم مردم بدانند چه اتفاقي در تهران و فضاي سبز آن رخ داده است، تاكيد كرد: با اين مصوبه در منطقه يك تهران به تنهايي بالغ بر 300 هزار متر مربع اضافه تراكم داده شده است.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: با مصوبه كميسيون ماده 5 حدود 500 هزار مترمربع از باغات تهران از بين رفته است.

*متن درخواست اعضاي كميته فني از نيكزاد در خصوص پيامدهاي افزايش تراكم در تهران

احتراماً اعضاي كميته فني شورايعالي شهرسازي و معماري ضمن جلب‌نظر حضرتعالي به گوشه‌اي از اهم پيامدهاي افزايش تراكم در سطح شهر تهران، بدينوسيله تقاضا مي‌نمايد با توجه به اهميت موضوع و جبران‌ناپذيري بخشي از تبعات ناشي از هر گونه تصميم‌گيري عجولانه، موضوع جهت بررسي كارشناسي بيشتر به اين كميته ارجاع شود:

1- زيرساخت‌هاي برنامه‌ريزي شده براي شهر تهران بر اساس جمعيت ثابت 9،2 ميليون نفر بوده كه هر گونه بارگذاري جمعيتي افزون بر رقم فوق و بدون تجديدنظر در زيرساخت‌هاي شهر، غيركارشناسي بوده و مشكلات و چالش‌هاي موجود در زمينه تأمين خدمات، ترافيكي، آلودگي هوا، تأمين آب و ... را تشديد خواهد كرد.

2- شهر تهران در حال حاضر با چالش تأمين آب شرب با كيفيت مواجه بوده و پيشنهاد افزايش تراكم بدون توجه به چالش‌هاي موجود در اين بخش، شهردار را با مشكلات حادي درگير خواهد كرد.

3- كليه سياست‌هاي كلان مجلس و دولت در زمينه لزوم تمركززدايي از شهر تهران با تصويب پيشنهاد مطروحه مخدوش و به چالش كشيده خواهد شد.

4- پيشنهاد مطروحه عملاً با برنامه‌ها و سياست‌هاي تشويقي براي مشاركت شهروندان در بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده متناقض‌ بوده و فرصت مذكور را براي هميشه از شهر تهران خواهد گرفت.

5- ملاحظات و ضوابط مديريت بحران و پدافند غيرعامل به شدت مخدوش مي‌گردد.

6- فضاهاي سبز موجود تهران به عنوان ريه تنفسي كلان‌شهر آلوده شديداً در معرض تخريب و ساخت و ساز قرار خواهد گرفت.

*مصوبه اي كه يك روز بعد از اين درخواست به تصويب رسيده و منجر به افزايش تراكم تهران شده است

احتراماً به آگاهي مي‌رساند شورايعالي شهرسازي و معماري ايران در سومين جلسه سال جاري خود به تاريخ چهارم ارديبهشت سال 91طرح تفصيلي تهران را پيرو جلسه‌ قبلي مورخ هشتم ارديبهشت سال 90 و همچنين جلسه مورخ 15 اسفند ماه سال 90 كميسيون ماده 5 شهر تهران مورد بررسي مجدد قرار داد و به شرح زير اتخاذ تصميم نمود:

1- زير پهنه R111 (پهنه تراكم كم دو طبقه) در نقشه‌هاي طرح تفصيلي جديد شهر تهران به R112 (پهنه تراكم سه طبقه) تبديل گردد و احداث بنا در چارچوب ضوابط و مقررات زير پهنه R112 (پهنه تراكم سه طبقه) بلامانع خواهد بود.

2- زير پهنه R112 (سه طبقه) و R121 (چهار طبقه) در نقشه‌هاي طرح تفصيلي جديد به R122 (پنج طبقه) تبديل و احداث بنا در چارچوب ضوابط و مقررات زير پهنه R122 (پنج طبقه) بلامانع خواهد بود.

3- ساخت و ساز در قطعات با مساحت بيشتر از 50 متر تا 150 مترمربع (با رعايت حداقل عرض معبر 6 متر و رعايت برهاي اصلاحي) عمدتاً در اراضي و املاك ريزدانه واقع در پهنه R (مسكوني) حداقل سه طبقه روي پيلوت مجاز است.

4- در اراضي و املاك داراي مساحت كمتر از 50 مترمربع (طبق سند مالكيت) واقع در پهنه (R) شهرداري با اولويت تملك اقدام و در صورت عدم تملك، به شرط رعايت بر اصلاحي احداث صرفاً يك واحد مسكوني (زيرزمين و همكف) با حداكثر 80 درصد سطح اشغال مجاز خواهد بود.

5- در زير پهنه R241 (ارزشمند سبز باغات) تراكم ساختماني 120درصد سطح اشغال حداكثر 30 درصد و حداكثر 4 طبقه تعيين مي‌گردد.

6- كليه اراضي دولتي متعلق به وزارت راه و شهرسازي، در پهنه‌بندي‌هاي طرح تفصيلي جديد شهر تهران جهت تأمين سياستهاي وزارت مذكور به كاربري‌هاي R (مسكوني) و M (كاربري مختلف) تبديل مي‌گردد، شهرداري تهران با همكاري دبير شواريعالي و معماري ايران ظرف مدت 2 ماه نسبت به تدقيق و لحاظ آن در نقشه‌هاي طرح تفصيلي جديد شهر تهران اقدام نمايند.

7- به منظور ايجاد تعادل در توسعه شهر، تراكم پايه مالي در كليه پهنه‌هاي مسكوني (R) واقع در شمال محور انقلاب معادل 120درصد وسعت ملك برابر سند مالكيت تعيين مي‌گردد.

8- شهرداري تهران مكلف است ظرف مدت يك ماه پس از ابلاغ اين مصوبه با همكاري دبيرخانه شورايعالي شهرسازي و معماري ايران در پهنه‌هاي سكونت (R) بندهاي فوق محدوده‌هاي فوق‌الذكر كه داراي شرايط خاص هستند را شناسايي و در حد تراكم مصوب طرح جامع و يا در حد تراكم وضع موجود ملاك عمل و يا در حد تراكم وضع موجود غالب محدوده‌هاي مورد نظر پس از تأييد نهايي در شورايعالي شهرسازي و معماري ايران تثبيت و در نقشه‌هاي طرح تفصيلي جديد شهر اعمال نمايند (از جمله اراضي باغات كن و شهرك آزاد شهر در منطقه 22، شهرك گلستان در منطقه 4، حريم امنيتي كاخ سعدآباد).

*آزادي معاملات قيمت مسكن مهر و واكنش بازار

آخوندي كه در برنامه نگاه يك دوست داشت به نوعي دل علاقمندان و متقاضيان مسكن مهر را به دست آورد خبري را اعلام كرد كه شايد نبايد آنرا از رسانه ملي و آنهم در اين موقعيت كه هنوز خيلي از واحدهاي مسكوني واگذار نشده اعلام رسمي مي كرد.

به نظر مي رسد آخوندي مي توانست صبر كند تا واحدهاي مسكوني مهر واگذاريشان به مراحل پاياني برسد و يا اينكه تا ابلاغ بخشنامه صبر مي كرد و بدون اعلام رسمي اين معاملات انجام مي شد.

خبري كه هنوز بخشنامه آن ابلاغ نشده باعث شد تا برخي از فروشندگان مسكن مهر قيمت هاي خود را بالا ببرند و حتي برخي از فروشندگان با اين نيت كه قيمت ها بالاتر مي رود از فروش خودداري كنند.

*واكنش قيمتي مسكن مهر به آزاد شدن خريد و فروش

درست يك روز بعد از اعلام آخوندي براي آزاد شدن خريد و فروش مسكن مهر بازار مسكن مهر در شهرهاي پرديس و پرند واكنش جالبي از خود نشان دادند.

به گفته فعالان بازار با اعلام خبر آزاد شدن خريد و فروش مسكن مهر از سوي وزير راه و شهرسازي، برخي از متقاضيان فروش انتظار را سرلوحه خود قرار داده‌اند چرا كه تصور مي‌كنند خريد و فروش مسكن مهر رونق مي‌گيرد و قيمت ها بالا مي‌رود.

فعالان بازار مسكن مهر در شهرهاي جديد پرند (پايتخت مسكن مهر) و پرديس اگر چه اين خبر را به فال نيك گرفته‌اند، اما عنوان مي‌كنند قطعاً با آزاد شدن معاملات مسكن مهر و ابلاغ بخشنامه‌هاي مربوط به آن قيمت مسكن مهر افزايش قابل ملاحظه‌اي خواهد يافت.

حسين‌پور يكي از بنگاه‌داران مسكن شهر جديد پرند به خبرنگار فارس گفت: قيمت مسكن از حدود 40 روز پيش به صورت چراغ خاموش در حال افزايش است، به طوري كه قيمتها در همين مدت حدود 30 درصد رشد پيدا كرده است.

وي افزود: برخي از فروشندگان مسكن مهر با شنيدن اين خبر از فروش واحد مسكوني خود منصرف شدند و اعلام مي‌كنند، احتمال افزايش قيمت وجود دارد، پس منتظر مي‌مانيم.

پورابراهيمي يكي از فعالان بازار مسكن در شهر پرديس نيز گفت: از زماني كه وزير راه و شهرسازي اعلام كرد كه خريد و فروش مسكن مهر آزاد مي‌شود، برخي از متقاضيان مسكن مهر تا حدي براي خريد اقدام كرده‌اند و همين مسأله باعث افزايش قيمت است.

*مدير عامل پرديس هم موافق آزاد شدن خريد و فروش مسكن مهر

اتفاقا براي جويا شدن اينكه آيا مديران شهرهاي جديد موافق يا مخالف آزاد شدن معاملات مسكن مهر هستند سراغ هدايت مدير عامل پرديس رفتيم.

مدير عامل شهر جديد پرديس با بيان اينكه قلباً موافق آزاد شدن خريد و فروش مسكن مهر است ، گفت: وقتي يك نفر مالك يك چيز باشد، نمي‌توان به او گفت كه حق خريد و فروش ندارد.

وي ادامه داد: اگر بخشنامه آن صادر شود، ما نيز از اين مسأله استقبال مي‌كنيم، چرا كه با اين كار ارزش مسكن‌هاي مهر بالا مي‌رود و متقاضيان آورده خود را به راحتي پرداخت مي‌كنند و سرعت ساخت و ساز بالا مي‌رود.

*تهديد مديران شهرهاي جديد

يكي از اتفاقاتي كه اوخر هفته گذشته رخ داد تغيير مدير عامل پايتخت مسكن مهر بود.

نريمان مدير عامل شركت عمران شهرهاي جديد اگر چه عنوان كرد اين تغيير تنها به درخواست چاغروندي و درد گردن مدير عامل سابق شهر پرند صورت گرفته اما تهديد كرد كه تغيير مديرعامل شهر پرند مثل تغييراتي كه معمولا براي سرعت دادن و انرژي جديد بر ساخت و ساز صورت مي ‌گيرد، نبوده اما شايد در ماه‌هاي آينده به خاطر سرعت دادن به ساخت و ساز و پيگيري‌هاي بيشتر مديران شهرهاي جديد تغيير كنند.

*هر كسي بخواهد از مسكن مهر استعفا كند، خدا از او راضي نخواهد بود

هدايت در پاسخ به اين سوال كه اين روزها تغيير مديران شهرهاي جديد به نوعي آغاز شده گفت: هر كسي بخواهد از مسكن مهر استعفا كند، خدا از او راضي نخواهد بود، بنابراين بنده قصد استعفا ندارم.

وي ادامه داد: ماندن در اين سمت قطعاً خدمت به مردم است و خدا نيز از او راضي خواهد بود، چرا كه در حال حاضر قرار است مشكل 80 هزار مسكن مهر در شهر پرديس با دست‌هاي ما حل شود.

*صندوق‌هاي پس انداز مسكن 50 درصد قيمت خريد تسهيلات خواهند داد

يكي از موضوعاتي كه از روز نخست آمدن آخوندي مطرح شده بحث راه اندازي صندوق پس انداز مسكن در ساير بانك ها به غيز از بانك مسكن است.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه صندوق‌هاي پس‌انداز به اتكاء پس‌انداز مردم 50 درصد قيمت مسكن معمولي را تسهيلات خواهند داد، گفت:در اكثر كشورها سهم وام براي مسكن بيشتر از 90 درصد است در حالي كه اين سهم در ايران در شهرهاي كوچك 30 تا 40 درصد و در شهرهاي بزرگ حتي به 10 درصد هم نمي‌رسد.

وي تاكيد كرد: در طرح جامع مسكن صندوق پس‌انداز مسكن را از انحصار بانك مسكن خارج خواهيم كرد تا هم بانك‌ها صندوق داشته باشند و هم اينكه تجهيز منابع را از داخل صورت دهند.

وي با بيان اينكه براي راه‌اندازي صندوق پس‌انداز مسكن نااميد نيستم، گفت: اگر صندوق‌هاي پس‌انداز ايجاد شوند قائدتا بايد اين صندوق‌ها به اتكاء پس‌انداز مردم 50 درصد قيمت مسكن معمولي را تسهيلات بدهند.

وي ادامه داد: با راه‌اندازي اين صندوق‌ها قدرت خريد مردم افزايش مي‌يابد.

*شرط‌ و شروط تفكيك وزارت راه و شهرسازي

وزير راه و شهرسازي كه ظاهرا چندان هم به تفكيك وزارت راه و شهرسازي راضي نيست در خصوص تفكيك وزارت راه و شهرسازي گفت: در سيستم اروپايي بخش مسكن و حمل و نقل با هم تركيب هستند اما در سيستم‌هاي آمريكايي بخش مسكن و حمل و نقل از هم جدا هستند كه هر كدام از آنها داراي محاسن و معايبي است.

وي تأكيد كرد: بايد يك مقدار پيش برويم و ببينيم با تغيير پارادايم‌ها آيا سهم بخش خصوصي در تمام ارگان‌ها افزايش يافته است تا بحث تفكيك وزارت راه و شهرسازي را ببينيم و اينكه آيا به نفع جامعه است يا خير؟پس اگر سهم بخش خصوصي افزايش يابد تفكيك وزارت راه و شهرسازي به صلاح نيست و اگر نه سهم بخش خصوصي افزايش نيابد بهتر است كه اين وزارتخانه تفكيك شود.

آخوندي گفت: اگر بنا باشد دولت سياست‌گذاري كند و خود بسازد و اجرا كند و آن پروژه‌ را نگهداري كند پس حجم زيادي و فشار زيادي به دولت وارد مي‌شود.

وي گفت: در آينده بايد ببينيم كه مي‌توانيم تفكيك وزارت راه و شهرسازي را به مجلس پيشنهاد دهيم يا خير؟ پس بايد چند ماهي صبر كنيم.

*مسكن مهر توان بانك مسكن را به شدت كاهش داد

وزير راه و شهرسازي گفت: وضعيت قدرت تسهيلات‌دهي بانك مسكن به دليل تحميل پرداخت اعتبارات مسكن مهر به شدت نازل شده و داراي گرفتاري‌هاي ويژه‌اي شده است.

وي با بيان اينكه بانك مسكن به همين منظور داراي گرفتاري‌هاي ويژه‌اي شده است، افزود: بر اساس تصميم دولت بانك مسكن از لحاظ مالي مورد بازسازي قرار مي‌‌گيرد تا از اين وضعيت ويژه و گرفتاري خارج شود.

*اكبر محمودي

انتهاي پيام/ك

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن