تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802402703




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از تحولات حوزه آب و برق در هفته اي كه گذشتقول وزير نيرو براي كاهش انشعاب برق و اعتراض رئيس شوراي رقابت به افزايش ۴ برابري آن/مسدود كردن ۱۷ حلقه چاه غيرمجاز شهرداري تهران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از تحولات حوزه آب و برق در هفته اي كه گذشتقول وزير نيرو براي كاهش انشعاب برق و اعتراض رئيس شوراي رقابت به افزايش ۴ برابري آن/مسدود كردن ۱۷ حلقه چاه غيرمجاز شهرداري تهران
قول وزير نيرو به مجلس و مردم براي كاهش انشعاب برق، غير قانوني اعلام شدن افزايش ۴ برابري انشعاب برق از سوي رئيس شوراي رقابت و مسدود كردن ۱۷ حلقه چاه غيرمجاز شهرداري تهران از مهمترين تحولات حوزه آب و برق در هفته گذشته بود.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس،سرانجام كشمكش ميان وزارت نيرو و نمايندگان مجلس اين هفته با حضور چيت چيان ختم به خير شد و وزير نيرو به نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي قول داد تا در خصوص افزايش انشعاب برق تجديدنظر صورت دهد.

از حدود دو ماه پيش بود كه نارضايتي مردم با افزايش انشعاب برق به حد بالاي خود رسيد و اين شد كه نمايندگان مجلس با انتقاد از اين افزايش 4 برابري از وزارت نيرو و شخص چيت چيان خواستار توضيح شدند.

اما ظاهرا حرف وزارت نيرو يكي بود و اعلام شد كه اين افزايش قيمت انشعاب برق در جهت شفاف سازي و يكسان سازي بوده است.

اين مطالب مطرح شده از سوي وزارت نيرو و چيت چيان باعث نشد كه نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي از موضع خود كوتاه بياند.همين شد كه هفته گذشته بلاخره چيت چيان به صحن علني آمد و قول داد تا در خصوص اين موضوع تجديد نظر صورت گيرد.

قيمت انشعاب برق (كنتور تك فاز) از 360 هزار تومان به يك باره به يك ميليون و 610 هزار تومان افزايش يافته است كه همين موضوع موجب نارضايتي مردم و نمايندگان مردم در مجلس را فراهم كرده است.

*وزير نيرو قول داد؛ قيمت انشعاب برق كاهش مي‌يابد

عبدالله تميمي عضو كميسيون انرژي مجلس با بيان اينكه وزير نيرو از موضع قبلي خود مبني بر افزايش 4 برابري انشعاب برق كوتاه آمده است گفت: وزير نيرو در صحن علني مجلس قول داد قيمت انشعاب برق كاهش ‌يابد.

وي با بيان اينكه وزير نيرو از موضع قبلي خود كوتاه آمده ادامه داد: قرار شده تا موضوع افزايش 4 برابري انشعاب برق اين هفته در كميسيون انرژي مجلس و يا هفته بعد از تعطيلات مجلس بررسي شود.

تميمي تأكيد كرد: طبق قولي كه وزير نيرو به نمايندگان مجلس داد مقرر شده تا در خصوص افزايش 4 برابري انشعاب برق تجديدنظر صورت گيرد، بنابراين درخواست نمايندگان مجلس و اعضاي كميسيون انرژي بر اين است تا قيمت انشعاب برق كاهش يابد.

*پاسخ نماينده مردم اروميه به توضيحات وزير نيرو درباره افزايش انشعاب برق

همچنين نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه امروز در پاسخ به توضيحات وزير نيرو درباره افزايش انشعاب برق گفت: هزينه انشعاب برق هم‌اكنون 4 برابر شده است آيا درآمد‌هاي مردم مستضعف ايران اسلامي همچون كارمندان، كارگران و ساير اقشار 4 برابر شده است؟

وي افزود: كشاورزان و رانندگان عزيز بين شهري چگونه مي‌توانند هزينه انشعاب‌ها را پرداخت كنند چرا 600 هزار مسكن مهر بدون برق و انشعاب برق مانده‌اند در حالي كه اين خانه‌ها متعلق به اقشار دردمند و مستضعف جامعه است.

نماينده مردم اروميه گفت: آقاي وزير اگر شما بر اساس ارزش منطقه‌اي و ميزان مصرف حق انشعاب را تنظيم مي‌كرديد تمام نمايندگان مجلس از شما متشكر بودند. به عنوان مثال در يك منطقه آپارتماني در تهران كه قيمت هر متر مربع 18 ميليون تومان است 2 ميليون تومان انشعاب برق فشاري بر مردم وارد نمي‌كند اما يك ميليون تومان هم براي مردم روستاها يك ميليون تومان است.

همچنين قاضي‌پور در ادامه با انتقاد از بحث افزايش قيمت‌هاي برق، آب و گاز گفت: دولت 50 هزار تومان يارانه مي‌دهد اما هزينه‌هاي انشعاب و همچنين هزينه‌هاي برق را افزايش مي‌دهد، اگر قرار است يارانه‌ها افزايش نيابد چگونه قيمت‌هاي برق افزايش پيدا مي‌كند.

*افزايش 4 برابري نرخ انشعاب برق غيرقانوني است

جمشيد پژويان رئيس شوراي رقابت گفت: افزايش 4 برابري قيمت انشعاب برق غيرقانوني است و بايد هر تغيير قيمتي ابتدا به تصويب شوراي رقابت برسد.

وي افزود: به طور كلي برق، آب، گاز و بنزين مشمول بند 5 ماده 58 قانون تسهيل رقابت هستند و دستورالعمل قيمت‌ها با شوراي رقابت است و حتي در دولت نهم و دهم هم كه مي‌خواستند، در هدفمندي يارانه‌ها قيمت برق را تعيين كنند، اين موضوع را به تصويب شوراي رقابت رساندند.

رئيس شوراي رقابت در پاسخ به اين سؤال كه وزير نيرو روز گذشته با حضور در صحن علني مجلس قول داد كه در خصوص افزايش 4 برابري انشعاب برق تجديدنظر كند، گفت: شوراي رقابت در اين خصوص بايد وارد شود و هر گونه تغيير قيمتي بايد به تصويب اين شورا برسد، چرا كه شوراي رقابت قيمت‌ها را به صورت علمي تعيين مي‌كند.

وي ادامه داد: قطعاً مثل همه مواردي كه دستورالعمل آن توسط شوراي رقابت تهيه مي‌شود و مباني علمي آن را هم ارائه مي‌كند، در اين گونه موارد هم بايد دستورالعمل‌ آن بايد با ذكر مباني علمي تهيه شود.

پژويان ادامه داد: افزايش 4 برابري قيمت انشعاب برق كه حدود 2 ماه است، در حال اجراست، غيرقانوني است.

*مسدود كردن 17 حلقه چاه غيرمجاز شهرداري تهران

خسرو ارتقايي مدير عامل آب منطقه‌اي تهران از مسدود كردن 17 حلقه چاه غيرمجاز شهرداري تهران و تمهيدات جلوگيري از كمبود آب تهراني‌ها خبر داد و گفت: 10 هزار حلقه چاه غير مجاز در استان تهران وجود دارد كه عمدتاً براي مصارف كارواش، استخر و فضاي سبز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: در سياست‌گذاري‌هاي سال‌هاي اخير، وزارت نيرو تصميم گرفته است اين چاهها را به رسميت بشناسد و براي اين چاه‌ها پروانه بهره‌برداري صادر كند.

مديرعامل آب منطقه‌اي تهران با اشاره به اينكه تاكنون به 800 حلقه چاه مجوز بهره‌برداري داده شده است، گفت: اگر ما اين 10 هزار حلقه چاه غيرمجاز را در 2 سال آينده مجوز بهره‌برداري بدهيم، ديگر از آب تصفيه‌ شده براي اين مصارف استفاده نمي‌شود.

وي ادامه داد: واقعيت اين است كه جاي تأسف است كه در برخي از مناطق شهرداري تهران به دليل اضافه برداشت آب از برخي چاه‌ها اين چاه‌ها را مسدود كرده‌ايم.

ارتقايي افزود: حدود 9 حلقه چاه را در منطقه 22 و 8 حلقه چاه را در ساير مناطق مسدود كرده‌ايم تا از سفره آب زيرزميني تهران آب كمتري برداشت شود.

*افزايش قيمت آب و برق در بودجه 93 ديده نشده است

حميد چيت چيان وزير نيرو در برنامه نگاه يك با بيان اينكه هنوز تصميمي براي افزايش قيمت آب و برق گرفته نشده است، گفت: تغيير قيمت صنعت آب و برق در لايحه‌اي جداگانه ديده شده است و در بودجه 93 اين مسائل ديده نشده است.

وي ادامه داد: معاونت برنامه ريزي و ستاد هدفمندي يارانه‌ها پيشنهادات و راهكارهاي معلومي را براي بهبود شرايط صنعت آب و برق داده است.

وزير نيرو افزود: افزايش قيمت آب و برق به شكل مستقل بررسي مي‌شود و به گفته رئيس جمهور اين افزايش به شكل لايحه‌اي جداگانه به مجلس ارائه خواهد شد.

وي افزود: هنوز تصميمي در خصوص افزايش قيمت‌ها گرفته نشده است و تغيير قيمت‌ها منوط به تصميم دولت و ستاد هدفمندي يارانه‌ها خواهد بود و تا پايان سال براي افزايش قيمت آب و برق تصميمي گرفته نشده است.

*توليد ارزان‌ترين برق در تمام دنيا به ايران تعلق دارد

چيت چيان در سوالي با محوريت هزينه توليد برق در كشور گفت: هزينه توليد هر كيلو وات ساعت برق كه شامل هزينه تبديل انتقال به مراكز مصرف و توزيع در شهر و روستا بدون در نظر گرفتن هزينه‌هاي سوخت بالغ بر 68 تومان است كه وزارت نيرو حداكثر 43 تومان از مشتركين دريافت مي‌كند و فاصله بين هزينه دريافتي و قيمت تمام شده 25 تومان است.

وي افزود: از اين مبلغ 43 توماني 16. 6 تومان بايد به سازمان هدفمندي بازگردانده شود. يعني 260 ريال در خصوص هزينه هر كيلووات برق به وزارت نيرو مي‌رسد كه اين مقدار يك سوم هزينه توليد هر كيلووات ساعت برق است.

چيت چيان ادامه داد: نه تنها وزارت نيرو بلكه هيچ بنگاه برق نيز با اين قيمت قادر به ادامه سرمايه گذاري نخواهد بود و اين امر براي تأمين برق مشكل ايجاد مي‌كند.

وي همچنين اظهار داشت: مطابق با قانون برنامه پنجم و اصل 44 بنگاه‌هاي اقتصادي كه محصول را كمتر از قيمت تمام شده توليد كنند دولت بايد مابه التفاوت صرفه جويي آن را پرداخت كند كه اين رقم به علت اقتصادي نبودن قيمت برق از سال 89 تاكنون پرداخت نشده است.

وزير نيرو با بيان اينكه ممكن است مردم هزينه تمام شده قيمت برق را ناشي از سوء مديريت‌ها در اين وزارت خانه بدانند افزود: قيمت هر كيلو وات ساعت برق در دنيا بين 11 تا 17 سنت است يعني چيزي حدود 330 تا 510 تومان كه البته چند كشور مشابه مانند ايران به برق يارانه مي‌دهند كه كمترين قيمت برق براي هر كيلو وات ساعت آن سه سنت است.

وي ادامه داد: در حالي كه هزينه هر كيلو وات ساعت در كشورمان يك سوم سنت خواهد بود و اين بدان معني است كه ارزان‌ترين برق در كشور توليد و عرضه مي‌شود.

*كاهش 400 ميليارد توماني هزينه‌هاي طرح فاضلاب تهران

اصغر رياضتي مديرعامل شركت فاضلاب تهران گفت: هزينه‌هاي پيش‌بيني‌شده براي اجراي طرح فاضلاب تهران با انجام مهندسي مجدد و بازنگري در طرح‌هاي مصوب اين طرح بيش از 4 هزار ميليارد ريال كاهش يافته است.

وي فروش تضميني برق واحدهاي يك تا 4 تصفيه خانه فاضلاب جنوب را از منابع ديگر درآمدي عنوان كرد و افزود: با استفاده از مجوز حاصل از ماده 62 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و با توجه به توليد در مجموع 4،8 مگاوات برق در 4 واحد نيروگاهي مدول هاي 1 تا 4 تصفيه خانه فاضلاب جنوب تهران امكان فروش برق به شبكه برق تهران و ايجاد 40 ميليارد ريال درآمد ميسر خواهد بود.

*وزارت نيرو تا 12 هزار ميليارد تومان قرارداد بيع متقابل داخلي منعقد مي‌كند

بر اساس لايحه بودجه به وزارت نيرو اجازه داده مي‌شود تا سقف 120 هزار ميليارد ريال از محل منابع داخلي به روش بيع متقابل با سرمايه‌گذاران بخش‌هاي خصوصي و عمومي قرارداد اجراي طرح‌هاي افزايش بازدهي و توليد نيروگاه‌هاي بخش دولتي و خصوصي و توسعه نيروگاه‌هاي تجديدپذير با اولويت استفاده از تجهيزات ساخت داخل قرارداد منعقد كند.

به منظور اجراي طرحهاي افزايش بازدهي نيروگاهها با اولويت نصب بخش بخار در نيروگاه هاي سيكل تركيبي، توسعه استفاده از انرژي هاي تجديدپذير، كاهش تلفات،بهينه سازي مصرف، صرفه جويي در مصرف سوخت مايع، كاهش گازهاي گلخانه اي و حفاظت از محيط زيست و طرح هاي آلودگي هوا و افزايش سهم صادرات سوخت، به وزارت نيرو اجازه داده مي شود تا سقف يكصد و بيست هزار ميليارد (120.000.000.000.000 ) ريال از محل منابع داخلي به روش بيع متقابل با سرمايه گذاران بخش هاي خصوصي و عمومي قرارداد اجراي طرح هاي افزايش بازدهي و توليد نيروگاههاي بخش دولتي و خصوصي ، توسعه نيروگاه هاي تجديدپذير، كاهش تلفات و بهينه سازي مصرف انرژي با اولويت استفاده از تجهيزات ساخت داخل منعقد نمايد.

*اكبر محمودي

انتهاي پيام/ك

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن