تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798770512




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از تحولات حوزه نفت در هفته اي كه گذشتاز ماجراي نرخ خوراك گاز پتروشيمي ها تا واگذاري شركت پخش فراورده هاي نفتي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از تحولات حوزه نفت در هفته اي كه گذشتاز ماجراي نرخ خوراك گاز پتروشيمي ها تا واگذاري شركت پخش فراورده هاي نفتي
مهمترين و جريان سازترين اخبار حوزه نفت در هفته گذشته در سه بخش واگذاري شركت ملي پخش فراورده هاي نفتي، نرخ خوراك واحدهاي پتروشيمي گازي براي سال آينده و پيگيري منويات رهبري پس از از بازديد از عسلويه تقسيم مي شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، در 5 روز گذشته يعني از شنبه سي ام آبان ماه تا چهارشنبه چهارم دي ماه ده ها خبر مختلف در حوزه نفت و گاز منتشر شده است كه از بين اين اخبار تنها چند موضوع مهم و جريان ساز وجود داشت كه در ادامه اين گزارش به اين موضوعات مي پردازيم.

* ماجراي نرخ خوراك گاز و پتروشيمي هاي خصوصي

يكي از داغ‌ترين موضوعات حوزه نفت در يك هفته گذشته بحث قيمت خوراك گاز پتروشيمي ها بود، به طوري كه اظهار نظر مسئولان و كارشناسان صنعت پتروشيمي در اين زمينه موجب شد تا حتي شاخص واحدهاي پتروشيمي در بورس نيز با نوسان روبه رو شود.

براي آن دسته از خوانندگان كه در جريان موضوع نرخ خوراك گاز و عكس العمل بخش خصوصي فعال در پتروشيمي هاي گاز نيستند بايد بگوييم؛ پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در سال 89 قيمت حامل هاي انرژي با افزايش روبه رو شد از اين رو بحث هايي نيز در لايحه هدفمند كردن يارانه ها مطرح شد تا نرخ خوراك گاز پتروشيمي ها نيز افزايش يابد.

براساس قانون هدفمند كردن يارانه ها و با نرخ ارز مرجع كه در زمان اجراي قانون حدود 1000 تومان بود نرخ خوراك گاز پتروشيمي ها به ازاي هر متر مكعب7سنت و يا 70 تومان محاسبه شد.

اما پس از تحريم هاي نفتي و بانكي شاهد افزايش قيمت ارز در بازار بوديم به طوري كه سال گذشته نرخ ارز حتي به نزديك 4000 تومان هم رسيد به همين دليل دولت وقت و ستاد تدابير ويژه اقتصادي تصميم گرفت تا نرخ خوراك گاز پتروشيمي ها را از 70 تومان كه معادل 2.5 سنت شده بود به 13 سنت افزايش دهد تا هم سودي كه عايد پتروشيمي ها مي شود عادلانه باشد و هم اينكه بخش خصوصي به دنبال تشكيل زنجيره ارزش افزوده برود.

رفتار بخش خصوصي فعال در پتروشيمي به نحوي بود كه از اين موضوع استقبال نكردند و تاكنون فشارهايي را اعمال كرده اند تا اين مصوبه اجرا نشود كه بتوانند سود 80 درصدي خود را از اين وضعيت آشفته اقتصادي حفظ كنند.

به همين دليل از اوايل هفته گذشته بحث هايي در خصوص ارائه لايحه تعيين نرخ خوراك گاز پتروشيمي ها براي سال 93 مطرح شد و حتي مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي گزارشي را با "موضوع نرخ خوراك گاز پتروشيمي ها براي سال آينده" تدوين و به كميسيون صنايع و معادن ارسال كرد تا از اين طريق نظر كارشناسان نيز براي تصميم گيري صحيح نمايندگان مجلس دراختيارشان قرار گيرد.

متن كامل گزارش مركز پژوهشهاي مجلس در خصوص بررسي لايحه بودجه سال 93 در بخش پتروشيمي

پس از تهيه اين گزارش و بررسي نرخ خوراك گاز پتروشيمي ها در لايحه بودجه سال 93 در كميسيون صنايع، فشارهايي از سوي مسئولان واحدهاي خصوصي پتروشيمي گازي اعمال شد تا بتوانند نظر مجلس را برگردانند.

از اين جهت سيد مؤيد حسيني صدر عضو كميسيون صنايع و معادن در خصوص صحبت ها و اظهارنظرهاي بخش خصوصي كه حاكي از ايجاد اختلال در بازار بود واكنش نشان داد و اعلام كرد:افزايش نرخ خوراك پتروشيمي ها براي سال آينده به 13 سنت قطعي است.

اين نماينده مجلس اظهار مي‌كند حتي نظر دولت نيز در اين زمينه لحاظ شده، به طوري كه دولت نيز با اين افزايش قيمت موافقت كرده است.

اظهار نظر مسئولان دولتي و نمايندگان مجلس درخصوص افزايش نرخ خوراك گاز پتروشيمي ها از سال آينده موجب شد تا بخش خصوصي به دنبال كم كردن نرخ خوراك گاز پتروشيمي ها از 13 سنت براي سال آينده باشند اما موضوع ديگري در رابطه با نرخ خوراك پتروشيمي ها توسط نمايندگان مجلس مطرح شد كه بحث سئوال از وزير نفت است به طوري كه نمايندگان قصد دارند تا اين سئوال را كه چرا مصوبه ستاد تدابير ويژه اقتصادي كه از مهرماه سال 91 لازم الاجرا است تاكنون اجرا نشده است؟ را از بيژن زنگنه، وزير نفت بپرسند.

به همين منظور در اين خصوصي با مسئولان شركت ملي گاز ايران صحبت كرديم و اين سوال را مطرح كرديم كه چرا مصوبه ستاد تدابير ويژه اقتصادي پس از ابلاغ تاكنون اجرا نشده است اما حميد رضا عراقي مديرعامل شركت ملي گاز اعلام كرد: مصوبه ستاد تدابير ويژه اقتصادي از زمان ارسال ، ابلاغ شده است.به طوري كه نرخ خوراك گاز تمام واحدهاي پتروشيمي گازي با نرخ 13 سنت ارز مبادله اي محاسبه شده و قبوض انها صادر شده است.

بنابراين بايد به طور قطع گفت مشكل اصلي عدم اجراي اين مصوبه از سوي بخش خصوصي است و مسئولان بخش خصوصي بايد در اين مورد پاسخگو باشند.

* سالروز تاسيس شركت نفت وگاز پارس و همزماني با گذشت 1000 روز از سفر مقام معظم رهبري به عسلويه

يك شنبه هفته گذشته يك اتفاق جالب توجه در صنعت نفت رخ داد به طوريكه سالروز تاسيس شركت نفت وگاز پارس كه به عنوان يك شركت كارفرمايي مطرح است و وظيفه توسعه فازهاي گازي پارس جنوبي را برعهده دارد با هزارمين روز از گذشت سفر مقام معظم رهبري به عسلويه مصادف شده بود.

براي ديدن تصاوير خاطره انگيز حضور مقام معظم رهبري در عسلويه مي توانيد به اينجا مراجعه كنيد.

به همين دليل مسئولان شركت نفت وگاز پارس با برگزاري تور بازديد از برخي فازهاي پارس جنوبي براي خبرنگاران سعي كردند تا آخرين وضعيت روند احداث فازها را به نمايش بگذارند.به طوري كه مجريان فازهاي 12 و 15 و 16 پارس جنوبي با حضور در جمع خبرنگاران از وضعيت احداث اين فازها توضيح دادند.

* مجري فاز 12: تزريق 25 ميليون متر مكعب گاز به شبكه تا 45 روز ديگر

* مجري فاز 15 و 16: تزريق روزانه 9 ميليون متر مكعب گاز از فاز 15 به شبكه سراسري

اما نكته اي كه در اين بازديد مغفول ماند توجه به منويات مقام معظم رهبري پس از بازديد از منطقه عسلويه بود به طوريكه خبرنگار فارس پس از بازگشت از منطقه سعي كرد تا به بازخواني منويات مقام معظم رهبري كه يكي از آنها خاموش كردن فلرهايي كه موجبات آلودگي زيست محيطي را فراهم كرده بود بپردازد.

از اين رو گزارشي با موضوع " 1000 روز از دستور رهبر معظم انقلاب در عسلويه گذشت؛ مشعل‌ها همچنان مي‌سوزند" در روز دوشنبه هفته گذشته منتشر شد.

*چوب حراج دولت به شركتهاي بزرگ نفتي

در راستاي اجراي اصل 44 قرار است چوب حراج به شركت‌هاي بزرگ نفتي زده شود به طوري كه پس از اعلام واگذاري شركت ملي حفاري در قالب هلدينگ حال قرعه به نام شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي خورده است.به طوري كه به گفته مصطفي كشكولي مديرعامل شركت ملي پخش فراورده هاي نفتي ،اين شركت نفتي كار حاكميتي انجام مي‌دهد اما در ليست واگذاري‌ها قرار گرفته است كه مخالفت شديد وزير نفت را در پي داشته و زنگنه در واكنش به تصميم خصوصي ‌سازي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، از وزير اقتصاد درخواست خروج اين شركت از ليست واگذاري‌ها را كرده است.

همچنين بايد گفت از سوي ديگر قرار است بزرگترين شركت حفاري ايران نيز با هدف خودگردان سازي واگذار شود. در اين راستا واگذاري اين شركت پس از تقسيم آن به بخش هاي كوچك تر انجام مي شود.به همين دليل بايد با اين شرايط شاهد موج جديد واگذاري ها ي شركت هاي دولتي باشيم.

انتهاي پيام/ك

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن