تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802753719




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از تحولات بخش كشاورزي در هفته اي كه گذشتميوه براي دلالان ارزان شد؛كام تلخ مردم و كشاورز/خداحافظي لبنيات با گراني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از تحولات بخش كشاورزي در هفته اي كه گذشتميوه براي دلالان ارزان شد؛كام تلخ مردم و كشاورز/خداحافظي لبنيات با گراني
در حالي كه مردم تدارك خريد ميوه شب چله را مي‌بينند، قيمت با عرضه خوب مركبات در ميادين مناسب است اما بازار همچنان در مقابل كاهش قيمت مقاومت دارد و هندوانه در ميدان مركزي ميوه 500 تومان در بازار 1500 تومان است.‌


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، هفته گذشته بازار ميوه به دليل نزديكي به بلندترين شب سال(يلدا) تب و تاب زيادي داشت. قيمت مركبات به دليل عرضه فراوان در بازار، كاهش مناسبي پيدا كرد و به تبع آن ساير ميوه‌ها نيز از تب و تاب گراني افتادند.

علي حاج فتحعلي به خبرنگار فارس گفت: كاميونها براي خالي كردن بار بعضي مواقع تا سه روز در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار منتظر هستند زيرا عرضه نسبت به تقاضا بسيار زياد شده است.

گزارش ميداني خبرنگار فارس حاكي است قيمت انواع مركبات در بازار نسبت به 20 روز گذشته حداقل كاهش يك هزار توماني را تجربه كرد.

قيمت ساير ميوه‌ها مانند موز، انار، كيوي، خرمالو نيز 20 تا 30 درصد كاهش داشتند اما بيشتر اين كاهش قيمت در ميادين ميوه و تره‌بار و روي وانت‌هاي ميوه فروشان اتفاق افتاد. قيمت در بازار سطح شهر همچنان بالا و در برخي موارد تفاوت 300 درصدي با ميادين تره‌بار داشت.

هندوانه مهمترين ميوه شب يلدا نيز در حاليكه در ميادين ميوه و تره‌بار از 300 تومان تا 800 تومان در نوسان است در مغازه‌هاي سطح تهران 2 روز مانده به شب يلدا، كيلويي 1500 تومان يعني سه برابر قيمت به فروش مي‌رود.

مشكل توزيع و بازار رساني عدم نظارت بر دلالي و واسطه‌گري دليل عمده تفاوت قيمت از باغ تا مزارع در سال‌هاي اخير بوده و تاكنون درماني بر اين درد كشاورزان پيدا نشده است.

قانون انتزاع كشاورزي به عنوان آخرين شگرد و درمان از سوي دولت براي مقابله با دلالي و واسطه‌گري نيز همچنان اجرا نمي‌شود و كسي هم چيزي نمي‌گويد يا نمي‌تواند بگويد.

*فعلا خداحافظ گراني لبنيات

خبر مهم ديگر اين هفته در خصوص ثبات قيمت محصولات لبني تا پايان سال بود كه از سوي محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت اعلام شد، اگرچه اين خبر در هفته‌هاي گذشته از سوي اتحاديه‌ها نيز مطرح شده بود اما اعلام اين خبر از سوي مقام ارشد دولتي اهميت ويژه‌اي داشت و به آن اعتبار بخشيد.

نوبخت در هيئت دولت اعلام كرد 3000 ميليارد ريال براي دامداران كشور اختصاص يافته تا نهاده‌هاي آنها مديريت شود بنابراين قيمت شير و فراورده‌هاي لبني افزايش قيمتي نخواهد داشت.

طي دو سال گذشته قيمت و توليد فراورده‌هاي لبني همچنان خبرساز بود و دامداران توليد را اقتصادي ندانسته و كارخانه‌هاي لبني نيز قيمت را به صرفه نمي‌دانستند در اين مدت تحت فشار اين دو بخش، سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان قيمت محصولات لبني را تا 200 درصد افزايش داد.

از چندماه پيش نيز اين دو قشر همچنان براي افزايش قيمت تاكيد داشتند و حتي در ابتداي دولت يازدهم نيز ستاد تنظيم بازار چندين مرحله هزينه‌ها و قيمت دو بخش دامداري و كارخانه‌هاي لبني را بررسي كرد اما براي اولين بار بود كه در مقابل تقاضا براي افزايش قيمت لبنيات مقاومت كرد.

به هرحال موضوع تغيير قيمت محصولات لبني از دستور كار ستاد تنظيم بازار خارج شده و صحبت‌هاي سخنگوي دولت نيز آب سردي بر آتش افزايش قيمت شد كه حداقل تا پايان سال مردم خيالشان حداقل از بابت گراني لبنيات آسوده و نيمچه نفسي راحتي بكشند.

*گاوهاي نيوزيلندي به كمك آمدند

خودكفايي گوشت تا 10 سال آينده خبر خوشايندي بود كه از سوي معاون بهبود توليدات دامي وزير جهاد كشاورزي در حاشيه مراسم تقدير از محققان و پژوهشگران بخش كشاورزي اعلام شد.

اين خبر از اين جهت كه بالاخره كشور بعد از سالها همت كرده است تا فاصله اندك رسيدن به خودكفايي گوشت را بپيمايد خوشحال كننده بود اما اينكه قرار است ماده ژنتيكي دام‌هاي نيوزيلندي به كمك اين خودكفايي برسد جالب توجه بود چرا كه نشان مي‌دهد طي سالهاي گذشته، بخش تحقيقات كشور تنها در بخش‌هاي غير مرتبط فعاليت داشته‌ و كمتر به تحقيقات مرتبط با توليد پرداخته‌اند و نتوانسته‌اند نژاد‌ها گاو اقتصادي اصلاح كنند.

ركني به خبرنگار فارس گفت: با بازديد اكيپ نيوزيلندي از كشور، آنها به اين نتيجه رسيدند كه ظرفيت توليد دام سبك در كشور مناسب است اما بايد توسط مواد ژنتيكي دام‌هاي اصلاح شده آنها به‌نژاد شوند.

به هر حال، سالانه كشور حدود 930 هزار تن گوشت توليد مي‌كند و تنها فاصله حدود 100 تا 140 هزار تن با خودكفايي فاصله دارد اما طي سالهاي گذشته به هيچ وجه اين شكاف براي رسيدن به خود كفايي پر نشده است.

*تخريب مزارع سبزي با بولدوزر در صورت بي توجهي به اخطارها

قلع و قمع كردن مزارع سبزي و صيفي جنوب تهران در منطقه شهرري خبر مهمي بود كه رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران خبر داد.

به گفته موسوي 214 هكتار از مزارع سبزي و صيفي جنوب تهران با آب‌هاي آلوده غير متعارف آبياري مي‌شوند كه بر اساس مصوبه، 15 دستگاه دولتي كه هر كدام وظايف تفكيك شده دارند قرار است طي دو برنامه آني و بلند مدت آب سالم در اختيار كشاورزان قرار گيرد تا محصول سالم توليد كنند.

موضوع آبياري مزارع صيفي جنوب تهران از سال‌ها پيش مطرح است اما طي چند سال گذشته به دليل بروز بيماري وبا در كشور و مبتلا شدن تعدادي از هموطنان كه سال گذشته آمار آنها بيش از 40 نفر بود، موضوع مقابله با آبياري مزارع با آبهاي آلوده دنبال مي‌شود.

كارشناسان اعلام كردند بيشتر اين بيماري‌ها در مزارع سبزي كه با آب آلوده آبياري مي‌شوند و به ويژه اينكه كارگران افغاني براي برداشت و دسته‌‌بندي اين سبزي‌ها به كار گرفته مي‌شوند كه مسائل بهداشتي را رعايت نمي‌كنند.

موسوي گفت: در صورتي كه كشاورزان به اخطار سازمان جهاد كشاورزي توجهي نكند به وزارت بهداشت اعلام و با شكايت آنها با بولدوزر و لودر مزارع آنها تخريب مي‌شود.

آنچه قابل توجه است اينكه بسياري از كشاورزان اين منطقه چاره‌اي جز استفاده از آب آلوده ندارند چرا كه آبهاي بالادست را بخش‌هاي صنعتي آلوده كرده‌اند و آنها آبي به غير از آن براي استفاده ندارند و اين وظيفه دولت است كه با چنين دستگاه‌هايي مقابله كند.

اگرچه رئيس سازمان جهاد كشاورزي از برنامه حفر 20 حلقه چاه در جنوب استان براي آبياري اين مزارع خبر داد اما به نظر مي‌رسد آماده‌سازي اين چاه‌ها ديرتر از برنامه‌هاي آني يعني تخريب با بولدوزر خواهد بود و حال سئوال اين است پول كشاورزاني كه زمين‌هايشان تخريب مي‌شود را چه كسي بايد پرداخت كند؟ كشاورزاني كه فداي بي مديريتي‌ برخي مسئولان شده‌اند.

*بهروز نوري

انتهاي پيام/ك

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن