تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818759220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از تحولات بخش كشاورزي در هفته‌اي كه گذشتاهرم استيضاح براي اجراي قانون انتزاع موثر شد/ماجراي ماست‌هاي ظاهرا پرچرب با طعم نشاسته


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از تحولات بخش كشاورزي در هفته‌اي كه گذشتاهرم استيضاح براي اجراي قانون انتزاع موثر شد/ماجراي ماست‌هاي ظاهرا پرچرب با طعم نشاسته
در اين هفته صورتجلسه اجراي قانون انتزاع به امضاء دو وزير صنعت و كشاورزي رسيد و خبرهايي از ماجراي ماست‌هاي ظاهراً سفت و پرچرب، واردات دام زنده از ارمنستان، صفر شدن واردات شيرخشك و نشست 5 كشور حاشيه خزر در روسيه بود.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، مجلس هفته گذشته وزراي جهاد كشاورزي و صنعت، معدن و تجارت را به مجلس فراخواند تا درباره آنچه كه طي 5 ماه گذشته انجام نداده‌اند، جوابگو باشند.

اقدام مجلس اين‌بار متفاوت از سري‌هاي قبل بود چراكه براي تحقق خواسته‌هاي خود ابزار استيضاح را نيز چاشني كرد.

پيش از دعوت اين دو وزير به مجلس، 40 نفر از نمايندگان براي استيضاح وزير صنعت امضاء جمع كردند و براي استيضاح وزير كشاورزي نيز چراغ سبز نشان دادند تا كه ابزارهاي تهديد سبب شد مجلسي‌ها همان روز اول به خواسته خود كه همان اجراي قانون انتزاع بود، برسند.

بعد از به روي كار آمدن دولت يازدهم، نمايندگان مجلس بارها به دو وزير كشاورزي و صنعت در خصوص عدم اجراي قانون انتزاع (تمركز وظايف كشاورزي در وزارت جهاد) هشدار دادند اما واكنش عملي از سوي آنها نديدند.

بالاخره هفته گذشته كميسيون كشاورزي مجلس با دعوت از دو وزير از آنها خواستند تا قانون انتزاع را كه اسفند91 از سوي شوراي نگهبان ابلاغ شده بود را اجرا كنند.

ابتدا وزير صنعت با اين بيان كه ستاد تدابير ويژه اقتصادي خواسته است تا اجراي اين قانون تا پايان سال مسكوت بماند عدم اجراي چند ماه گذشته را نيز توجيه كرد اما از آنجايي كه نمايندگان پيش‌دستي كرده و ابزار تهديد يعني استيضاح را علم كرده بودند بالاخره وزير ناگزير از قبول اجراي اين قانون شد.

البته وزير جهاد كشاورزي نيز كه پيش از اين معاونش درخصوص پذيرش سياست‌هاي تنظيم بازار و واردات و صادرات محصولات كشاورزي موضع شفافي نشان نداده و اجراي آن را در شك و ترديد گذاشته بود، اين‌بار خودش از آمادگي براي اجراي تمام مواد قانون انتزاع خبر داد.

نهايتاً كميسيون كشاورزي صورتجلسه‌اي تنظيم كرد و اجراي تمام مفاد قانون انتزاع را گنجاند به طوري كه بر اساس اين صورتجلسه قرار شد تا 9 دي‌ماه شركت پشتيباني امور دام به وزارت جهاد كشاورزي برگردد و تا آخر بهمن‌ماه نيز سياست‌هاي واردات و صادرات محصولات اساسي در وزارت جهاد مديريت شود.

از سال‌هاي گذشته، نابساماني بازار، واردات و صادرات محصولات كشاورزي به شدت توليد و درآمد كشاورزان را تحت تاثير قرار داده است، براي بر طرف كردن اين مشكلات، طرح انتزاع در مجلس مطرح و بعد از دو سال بررسي و كشمكش بالاخره به تصويب رسيد.

براساس اين قانون تمام سياستهاي واردات و صادرات محصولات كشاورزي بايد توسط وزارت جهاد مديريت شود. شركت پشتيباني امور دام نيز دوباره به اين وزارتخانه برگردد و مديرعامل و اعضاي هيئت مديره بانك كشاورزي نيز توسط وزير جهاد پيشنهاد شود.

اين قانون بعد از گذشت 8 ماه از سوي دو وزارتخانه اجرايي نشده است تا اينكه مجلس به نوعي با ابزار تهديد اين دو وزير را به اجراي اين قانون پايبند كرد.

*ماجراي ماست‌هاي ظاهراً سفت و پرچرب

ماست‌هاي ظاهراً سفت و پرچرب كه طي دو سال گذشته بعد از اجراي هدفمندي يارانه‌ها و گراني 200 درصدي فرآورده‌هاي لبني در بازار خودنمايي مي‌كرد سوژه خبرنگار فارس شد.

موضوع از اين لحاظ اهميت داشت كه به رغم ادعاي كارخانه‌داران به صرفه‌دار نبودن قيمت محصولات لبني، برند خاصي با ظاهر چربي زياد و كاملاً مناسب عرضه مي‌شد و موارد مشكوكي نظير كش آمدن و داشتن مزه غير طبيعي مشاهده مي‌شد.

پيگيري خبرنگار فارس به اينجا رسيد كه رضا باكري دبير انجمن صنايع لبني گفت: توليد كنندگان اين نوع ماست، شيرخشك 12درصد و ماده‌اي قوام‌دهنده را به صورت غيرطبيعي به اين محصولات اضافه مي‌كنند كه ظاهري مشتري پسند و پرچرب به نظر مي‌رسد.

به هر حال اگر چه اين ماست ظاهر با كيفيت و خوب دارد اما بايد از نظر بهداشتي مضرات آن را به دليل مواد غير استانداردي كه اضافه مي‌كنند بايد جست‌وجو كرد.

* واردات دام زنده از ارمنستان

واردات دام زنده از اين لحاظ اهميت دارد كه واردات دام زنده مي‌تواند عامل شيوع بسياري از بيماري‌ها در داخل كشور باشد.

چند سال پيش واردات دام زنده باعث شيوع بيماري تب برفكي و تلف شدن 6 ميليون رأس دام در كشور شد.

به گفته علي‌اصغر ملكي، واردات دام زنده از كشور ارمنستان به استان اردبيل انجام مي‌شود، آنجا ذبح، بسته‌بندي و در كشور توزيع مي‌شود.

توليد گوشت كشور سالانه 930 هزار تن است و با خودكفايي فاصله 60 تا 120 هزار تني داريم اما سالهاست اين شكاف اندك به رغم اجراي طرح‌هاي متعدد خودكفايي پر نشده است و به دليل سياستهاي نامناسب واردات اين ميزان اندك، كشور خسارات گران‌باري ديده است.

* واردات شيرخشك صفر شد

خبر صفر شدن واردات شير خشك خوش‌آيند بود از اين لحاظ كه اولاً توليد كشور ارتقاء يافته و از سوي ديگر در سال‌هاي گذشته با كوبيدن بر طبل واردات شيرخشك به كام كارخانه‌داران مي‌شد زيرا آنها با مخلوط كردن 11 ليتر آب با يك كيلو گرم شيرخشك 12 كيلوگرم به اصطلاح شير را تحويل مردم مي‌دادند و حداقل اين موضوع را مي‌توان منتفي فرض كرد.

* نشست كشورهاي حاشيه خزر براي نجات ذخاير و خاويار دريا

خبر برگزاري نشست 5 كشور حاشيه خزر در آستاراخان روسيه توسط رسانه‌هاي خارجي منتشر شد كه از 23 تا 25 دسامبر برگزار مي‌شود.

هيچ خبري درباره اين موضوع از سوي مسئولان شيلات و وزارت جهاد كشاورزي منتشر نشد در خبرگزاري آذرنيوز آذربايجان شوروي آمده است اين نشست براي حفظ ذخاير و ماهيان خاوياري درياي خزر برگزار مي‌شود و قرار است منع برداشت و تجارت ماهيان خاوياري درياي خزر تمديد شود.

از سوي ديگر، براساس تصميمات اين نشست، سطح اين نشست‌ها قرار است از بين سازماني به بين دولت‌ها ارتقاء يابد.

در 12 سال گذشته تعداد ماهيان خاوياري درياي خزر 10 برابر كم شده است، با اين وجود 90 درصد خاويار سياه و قرمز معروف دنيا از درياي خزر به دست مي‌آيد.

انتهاي پيام/ك

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن