واضح آرشیو وب فارسی:ايران: اول دفتـــر الگوي اصلاحي اباعبداللهالحسين (ع)
اسماعيل علوي
اربعين در عرف مسلمانان به گذشت 40 روز از رخداد عاشورا اطلاق ميشود.
در اربعين حسيني (ع) بار ديگر نهضت خونين كربلا و عظمت اين حركت حماسي به عنوان يكي از متعاليترين جلوههاي روح انساني طنين مييابد و تكاپوي محسوسي يك بار ديگر همه جا به چشم ميآيد.
نهضت عاشورا حركتي اصلاحي بود كه موجب جريان يافتن ارزشهاي ديني در درون باور افراد و اجتماع گرديد.
اصلاح در ادبيات ديني، عرضه آموزههاي سره و ناب ملهم از كتاب و سنت و جرياندهي آن در تمام شئون حيات فردي و اجتماعي است. اهتمام امامت شيعه نيز در رويكرد اصلاحي، هدايت و اصلاح فراگير جامعه در راستاي سيره نبوي است. پس از رحلت پيامبر(ص) تا زمان يزيد بر اثر تغييرات وسيع اجتماعي، سياسي و فرهنگي نظام عقيدتي اسلام با بدعت مواجه و سنت رسول خدا(ص) ميرانده شده بود.
خرافهها، گرايشات انحرافي و باورهاي سخيف، لباس دين پوشيده و به جاي عقيده اسلامي مطرح بودند. توحيد و يكتاپرستي با همه ملزومات آن جاي خود را به شرك و فردپرستي داده و ريا و دورويي رواج يافته بود. سادهزيستي و سلوك معمولي و به دور از تشريفات دوران پيامبر اكرم(ص) تبديل به اشرافيت طاغوتي و تبختر و تفرعن حكومتگران شده بود. فهم رايج دين بر اثر دست درازي حاكميت در آنچه كه رسولالله(ص) از جانب خدا آورده بود با امور بيگانه درآميخته بود.
در چنين شرايطي اباعبداللهالحسين(ع) با عزم احياي سنن الهي، اصلاح جامعه و نقد قدرت حاكم قدم در راه قيام گذارد و حركتي كانوني در تاريخ بشر پديد آورد. حركتي كه به مصداق «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا» ظرفيت ساماندهي امواج اعتراضي عليه حكومتهاي رياكار و مستبد را در موقعيتهاي جغرافيايي و زماني مختلف داراست.
فرايند حركت اصلاحي امام حسين(ع) در دو قلمرو تربيتي و سياسي بر اصول «انديشه ناب» و «توانمند» در حوزه «فكر» و «مشروعيت» و «كارآمدي» در حوزه «عمل» استوار است.
براين اساس ابعاد اصلاحگري نهضت عاشورا، هم شامل حوزه «شناخت» و هم شامل حوزه «راهبرد» ميشود. تحليل مفاهيم دروني انديشه اصلاح و بررسي وجوه راهبردي آن، الگوي اصلاحي نهضت حسيني(ع) را به دست ميدهد.
الگو و روش امام حسين(ع) در احيا و اصلاح همانا شيوه «امر به معروف» و «نهي از منكر» و عينيت بخشيدن به آموزههاي دين از طريق عمل به كتاب و سيره رسول خدا(ص) بود. آن حضرت(ع) ضمن شناسايي امكانات و ابزار لازم براي مقابله با حكومت يزيد و انديشه منحط و بدعتهاي رايج با تصوير روشني كه از «امام برحق» به دست داد، امكان مقايسه ميان «خليفه» و «امام مصلح» را به وجود آورد
هر چند نهضت اصلاحي امام حسين(ع) و قيام كربلا تناسبي با موقعيت قدرت حاكمه نداشت، اما الگوي اصلاحي امام حسين(ع) با سه مشخصه «عدالت»، «مشروعيت» و «كارآمدي» از طريق مديريت صالح، نسبتي ميان باورهاي ديني و پيروان از يك سو و باورهاي ديني و خلافت از سوي ديگر ترسيم كرد و موقعيت قدرت حاكمه را به چالش گرفت.
يکشنبه 1 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]