تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805183066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روش‌هاي استكبار براي مقابله با جريان حق


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: روش‌هاي استكبار براي مقابله با جريان حق
از آيات سوره «ناس» اين مطلب برداشت مي‌شود كه شياطين جن و انس در توطئه‌ي خويش عليه حركت‌هاي تعالي‌بخش جدي هستند و با شكست در يك توطئه از راهي ديگر وارد مي‌شوند تا اين‌كه يك انسان متعالي يا يك جنبش ديني را به انحطاط بكشند.


رهبر انقلاب در ديدار با فرماندهان بسيج، درباره‌ي استكبار گفتند: «استكبار يك واژه‌ى قرآنى است كه در قرآن درباره‌ى امثال فرعون و گروه‌هاى بدخواه و معارض حق و حقيقت به‌كار رفته است. استكبار در گذشته هم بوده است، تا امروز هم وجود دارد. استخوان‌بندى استكبار در همه‌ى دوره‌ها يكى است؛ البته شيوه‌ها و خصوصيات و روش‌ها در هر زمانى تفاوت مي‌كند.» يادداشت زير از دكتر اصغرآقا مهدوي، استاديار دانشكده‌ي الهيات، معارف اسلامي و ارشاد دانشگاه امام صادق عليه‌السلام به بررسي گفتمان استكبار از منظر قرآن كريم مي‌پردازد:

شناخت استكبار

با دقت در آيات قرآن كه مشتمل بر لفظ استكبار است دو مفهوم از استكبار برداشت مي‌شود. برداشت اول ناظر بر فرد است. مستكبر كافري است كه در برابر دعوت الهي سر به تسليم فرو ننهاده‌ است: «... چرا هرگاه پيامبرى چيزى را كه خوشايند‌‌ شما نبود برايتان آورد كبر ورزيديد؟ گروهى را دروغگو خوانديد و گروهى را كشتيد.»1

برداشت دوم از لفظ استكبار ناظر بر اجتماع است. آياتي از قرآن، مستكبران را كفاري معرفي مي‌كند كه داراي موقعيت‌هاي اقتصادي، نظامي و سياسي در جامعه هستند و عده‌اي را تحت سلطه‌ي خود درمي‌آورند: «به زودى كسانى را كه در زمين بناحق تكبر مى‌ورزند از آياتم رويگردان سازم. [به‌طورى‌ كه] اگر هر نشانه‌اى را [از قدرت من] بنگرند بدان ايمان نياورند و اگر راه صواب را ببينند آن را برنگزينند و اگر راه گمراهى را ببينند آن را راه خود قرار دهند. اين بدان سبب است كه آنان آيات ما را دروغ انگاشته و غفلت ورزيدند.»2 چنين انساني اگر به علت توانايي‌هاي خدادادي به يك موقعيت اجتماعي، نظامي يا اقتصادي برسد، عنصر خطرناكي در مقابل دين خواهد بود و همه‌ي تلاش خود را درجهت فساد بر روي زمين مصروف خواهد داشت.3

رويارويي دو جريان استكباري و الهي

قرآن در آيات بسياري به بيان مقابله‌ي دو جبهه‌ي كفر و ايمان مي‌پردازد‌. در جبهه‌ي ايمان، پيامبران و مؤمناني هستند كه خواهان پياده‌نمودن احكام ديني در جامعه هستند و در طرف ديگر كفار مستكبري هستند كه با حاكميت دين بر جامعه مخالفند. قرآن كريم به نمونه‌هاي متعددي از رويارويي و تلاش مستكبرين براي مبارزه با حاكميت ديني اشاره مي‌كند و مؤمنين را نسبت به اين واقعيت هشدار مي‌دهد.4 بر اين اساس، خداوند متعال خطاب به پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم بر دائمي بودن مقابله‌ي دو جريان استكباري و الهي در سوره‌ي كافرون تأكيد مي‌و‌رزد و اين تقابل را ناشي از تفاوت در معبود در اين دو جبهه مي‌‌داند. به همين دليل، مستكبراني كه در مقابل رسولان الهي و نذيران جامعه قرار مي‌گرفتند برخوردهاي مشابهي داشتند.5

اهداف مقابله؛ همانندسازي يا حذف فيزيكي

همه‌ي مستكبراني كه در مقابل انبياي الهي قرار مي‌گرفتند، پيامبران قوم خويش را بين دو راه مخير مي‌ساختند: عدول از مسير الهي و پذيرفتن آداب و رسوم و فرهنگ حاكم بر جامعه يا خروج از ديارشان: «و كسانى كه كافر شدند به پيامبرانشان گفتند شما را از سرزمين خودمان بيرون خواهيم كرد مگر اين‌كه به كيش ما بازگرديد.»6

اصول حاكم بر روش‌هاي مقابله مستكبرين با جريان حق

با تدقيق در آيات قرآن كريم ‌‌‌‌‌مي‌توان‌‌ به گزاره‌هايي‌ در مقام ‌اركان كاربرد قدرت نرم از ناحيه‌ي استكبار كه همواره جريان باطل در رويارويي با جريان حق از آن‌ها استفاده مي‌كند دست يافت:

1. بهره‌برداري از نقاط ضعف

مستكبران در بُعد اجتماعي و شياطين در بُعد فردي از نقاط ضعف انسان وارد مي‌شوند. شياطيني كه در جهت گمراهي فرد تلاش مي‌كنند؛ به نقاط ضعف انسان آگاهند. رمز اين‌كه مخلصين مي‌توانند از دام‌هاي شيطان رهايي پيدا كنند، آن است كه آن‌ها به هيچ چيز جز خدا اتكا ندارند. در واقع، هرچه توكل و اعتماد فرد بر غير خدا باشد، احتمال انحرافش از مسير الهي بيشتر است، زيرا شيطان با تمسك به همان نقاط مورد اعتماد فرد در انسان نفوذ مي‌كند. مستكبران و شياطين انساني نيز با مطالعات عميق، دقيق و روان‌كاوي افرادي كه در مقابل ايشان قرار دارند اقدام به ضربه زدن به آن‌ها مي‌كنند.

2. سياست گام به گام

شياطين انساني و مستكبران از راه‌هاي بسيار ظريف سعي مي‌كنند روحيه‌ي الهي را از يك جامعه‌ي اسلامي سلب نمايند و آن‌ها را در پيگيري اصولشان دچار شك و ترديد نمايند. لذا تبعيت ايشان در امور جزئي پيامدهاي بزرگ‌تري را بدنبال دارد و منجر به حاكميت كفر و نابودي ايمان در آن جامعه مي‌شود.7 لذا خداوند از مؤمنين مي‌خواهد كه از «خطوات» و گام‌هاي شيطان تبعيت نكنند.8 جمله‌ي «خطوات الشيطان» (گام‌هاى شيطان) گويا اشاره به يك مسأله‌ي دقيق تربيتى دارد و آن اين‌كه انحراف‌ها غالباً به‌طور تدريجي نه به صورت دفعى در انسان نفوذ مى‌كند. (مكارم شيرازي، 1374: ج1صص572-573 و ج2 ص83)

3. استمرار

از آيات سوره «ناس»9 اين مطلب برداشت مي‌شود كه شياطين جن و انس در توطئه‌ي خويش عليه حركت‌هاي تعالي‌بخش جدي هستند و با شكست در يك توطئه از راهي ديگر وارد مي‌شوند تا اين‌كه يك انسان متعالي يا يك جنبش ديني را به انحطاط بكشند. قرآن كريم در اين رابطه مي‌فرمايد: «و كسانى كه زيردست بودند به كسانى كه [رياست و] برترى داشتند مى‌گويند [نه] بلكه نيرنگ شب و روز [شما بود] آنگاه كه ما را وادار مى‌كرديد كه به خدا كافر شويم...»10 آن‌چه ضامن حفظ يك انقلاب الهي بر پايه‌ي دين مي‌باشد،‌ استمرار فيوضات غيبي در پرتو تبعيت از رضوان الهي در بُعد فردي و اجتماعي است و آن نيز در نتيجه‌ي استقامت در دين‌داري علي‌رغم استمرار در توطئه‌ها مي‌باشد.11

4. جامعيت

شيطان، دشمن آشتي‌ناپذير فضائل و كمالات مي‌گويد: «آن‌گاه از پيش رو و از پشت‌سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آن‌ها مى‌تازم و بيشترشان را شكرگزار نخواهى يافت.»12 بنا بر بيان علامه طباطبايي در تفسير الميزان، مقصود از «مِّن بَينِ أَيدِيهِمْ» رويدادهايي است كه در زندگى براى آدمى پيش مى‌آيد، حوادثى خوشايند يا ناگوار؛ و مراد از «َمِنْ خَلْفِهِمْ» اولاد و اعقاب است. مقصود از سمت راست كه سمت مبارك و نيرومند آدمى است سعادت و دين او است. و «آمدن شيطان از دست راست» به اين معنا است كه وى آدمى را از راه دين‌دارى بى دين مى‌كند و او را در بعضى از امور دينى وادار به افراط به چيزهايى كه خداوند از آدمى نخواسته است مي‌كند. در نهايت منظور از «سمت چپ» بى‌دينى مى‌باشد، به اين معنا كه فحشا و منكرات را در نظر آدمى جلوه داده و وى را به ارتكاب معاصى وادار مى‌سازد. (طباطبايي،1374: ج 8 صص37-38)

چپ‌روي و راست‌گرايي، تقدس و تحجر در مقابل سهل‌انگاري در امور ديني همه از نتايج حاكميت شيطان بر يك انسانند. شياطين انساني نيز با توطئه‌هاي همه‌جانبه‌ي فرهنگي، سياسي، نظامي و اقتصادي سعي در نابودي يك انقلاب ديني دارند. (آل ياسين، 1348: ص 191)

پي‌نوشت‌ها:

1. آيه‌ي 87، سوره‌ي مباركه‌ي بقره

2. آيه‌ي 146، سوره‌ي مباركه‌ي اعراف

3. آيه‌ي 205، سوره‌ي مباركه‌ي بقره

4. آيات 105، 123، 141، 176 و 160سوره‌ي مباركه‌ي شعراء

5. آيه‌ي 43، سوره‌ي مباركه‌ي فصلت

6. آيه‌ي 13، سوره‌ي مباركه‌ي ابراهيم و آيه‌ي 88، سوره‌ي مباركه‌ي اعراف و آيه‌ي 167، سوره‌ي مباركه‌ي شعراء و آيه‌ي 73 و 74، سوره‌ي مباركه‌ي اسراء

7. آيه‌ي 100، سوره‌ي مباركه‌ي آل عمران

8. آيات 208 و 168، سوره‌ي مباركه‌ي بقره و آيه‌ي 142، سوره‌ي مباركه‌ي انعام و آيه‌ي 21، سوره مباركه‌ي نور

9. آيات 4 و 5، سوره‌ي مباركه‌ي ناس

10. آيه‌ي 33، سوره‌ي مباركه‌ي سباء

11. آيه‌ي 30، سوره‌ي مباركه‌ي فصلت

12. آيه‌ي 17، سوره‌ي مباركه‌ي اعراف

پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمي سيدعلي خامنه‌اي (مد‌ظله‌العالي) - مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن