تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819191375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخی روشنفکران حوزوی در مقابله با جریان روشنفکری غربی دچار التقاط شده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



رییس مرکز مطالعاتی فتوح اندیشه:
برخی روشنفکران حوزوی در مقابله با جریان روشنفکری غربی دچار التقاط شده‌اند خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز مطالعاتی فتوح اندیشه با بیان این‌که روشنفکری حوزوی پدیده‌ای پساانقلابی است، گفت: روشنفکران حوزوی در مقابله با جریان روشنفکری غربی دچار التقاط شده‌اند.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، رییس مرکز مطالعاتی فتوح اندیشه پیش از ظهر امروز در سومین نشست جریان‌شناسی فکری سیاسی ایران معاصر با موضوع جریان‌شناسی روشنفکری حوزوی(امکان یا امتناع، اصول و مؤلفه‌ها) که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، گفت: جریان روشنفکری حوزه جریانی است که حاصل تلاقی جهان غرب و جامعه سنتی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
وی با بیان این‌که جریان غرب جریانی است که قابل اغماض نیست، افزود: این جریان علاوه بر کثرتی که دارد از هر گذری در زندگی ورود و نمود پیدا می‌کند و باید گفت زندگی امروز ناگریز از اتخاذ موضع در قبال غرب است و در وضعیت امروزی استنطاق حداکثری از این موضوع شده است.
رییس مرکز مطالعاتی فتوح اندیشه با اشاره به این مطلب که روشنفکری حوزوی پدیده‌ای پساانقلابی است، اظهار داشت: روشنفکری حزب نیست بلکه رویکرد و روش است و می‌تواند در هر جریانی امکان حضور داشته باشد.
حجت‌الاسلام رهدار خاطرنشان کرد: جریان روشنفکری حوزوی جریانی است که زمانه آن را غرب تعیین می‌کند و اگر تزلزلی در عالم غرب ایجاد شود، در روشنفکری حوزه نیز این تزلزل ایجاد خواهد شد.
وی با بیان این‌که همه جریان‌های روشنفکری به نسبت یک سهم و کارآمدی در حیات اجتماعی ما داشته‌اند، تصریح کرد: ما نباید این مطلب را فراموش کنیم و بیش از اندازه خود را درگیر فضای نقد این جریان‌ها قرار دهیم، چون این غفلت بیشتر به ما ضربه وارد خواهد کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اگر به جریان روشنفکری اصالت نمی‌دهیم، کاری را که این جریان دارد انجام می‌دهد و باری را که برمی‌دارد را باید قدر بدانیم، چون بسیاری از کارها باید انجام شود و با جریان اصیل تاریخی این امکان وجود ندارد.
وی ایجاد ضرورت دیالوگ با دنیای غرب را یکی از ضروریات مهم روشنفکری حوزوی برشمرد و افزود: جریان روشنفکری دینی باید خود را در طول جریان‌های روشنفکری غربی قرار دهد و به این ترتیب سطح جریان‌شناسی خود را تکمیل کند.
حجت‌الاسلام احمد رهدار در بخش بعدی سخنان خود با بیان این که برخی از روشنفکران حوزوی ما در مقابله با جریان روشنفکری منحرف شده‌اند، گفت: این افراد گر چه تأملی بر روی قرآن دارند و برای خرافه‌زدایی آمده‌اند ولی تعلقاتی به دیگر ادیان به ویژه فرقه وهابیت پیدا کرده‌اند.
وی ابراز داشت: طیفی از روشنفکران حوزوی در مقابله با جریان روشنفکری غربی دچار التقاط شده‌اند و رفته رفته به نظریات ضد دینی و غیر حوزوی و غیر اصیل نزدیک می‌شوند.
رییس مرکز مطالعاتی فتوح اندیشه با اشاره به این که سالم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین جریان روشنفکری دینی کسانی هستند که ناکارآمدترند، خاطرنشان کرد: باید تاریخ تطور مسأله در جریان روشنفکری دیده شود تا سبب کج‌فهمی مسائل نشود.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به روشنفکری سالم نیازمندیم در عمق غرب وارد شویم و مسائل داخلی آنها را بشناسیم و از طرفی هم کسانی همچون امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بیرون از عالم غرب و بر قله انقلاب اسلامی بایستند و غرب را از بیرون شناسایی کنند.
حجت‌الاسلام رهدار ادامه داد: نیاز است ما برای پیشرفت جریان روشنفکری غافل از دیدگاه‌ها و سوگیری‌های این افراد نباشیم و آنها را یاری کنیم./907/پ202/ع



۱۳۹۲/۹/۲۶






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن