تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826195328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسوولان عالي قضايي: برخي دعاوي حقوق بشري غربي‌ها با معتقدات ما مخالف است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسوولان عالي قضايي: برخي دعاوي حقوق بشري غربي‌ها با معتقدات ما مخالف است
متاسفانه آمريكايي‌ها از توافق صورت گرفته، تفسيرهاي عجيبي ارائه مي‌كنند كه هيچ شخص عاقلي آن را نمي‌پذيرد و اين رفتار مويدي است بر ريشه‌هاي بي‌اعتمادي عميقي كه ملت ايران به آمريكا و هم‌پيمانانش دارد. آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسوولان عالي قضايي: برخي دعاوي حقوق بشري غربي‌ها با معتقدات ما مخالف است


رييس قوه قضاييه با انتقاد از تفسير و عملكرد «دوگانه غرب» در عرصه ديپلماسي اظهار كرد: اگر بناست هم‌چنان تحريم‌ها ادامه يابد چه فرقي مي‌كند كه بهانه آن، فعاليت هسته‌اي كشور باشد يا ادعاهاي حقوق بشري يا اتهام دفاع از تروريسم؟ اين رويكرد‌‌ همان بداخلاقي سياسي است كه از آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها سراغ داريم.

به گزارش ايلنا، آيت الله صادق آملي لاريجاني در جلسه روز چهارشنبه مسوولان عالي قضايي با تاكيد بر اينكه توافق ژنو، با رعايت چارچوب‌ها و خطوط قرمز نظام در قبال شكسته شدن تحريم‌ها و اعتمادسازي مورد موافقت هيات مذاكره كننده قرار گرفت، اظهار كرد: متاسفانه آمريكايي‌ها از توافق صورت گرفته، تفسيرهاي عجيبي ارائه مي‌كنند كه هيچ شخص عاقلي آن را نمي‌پذيرد و اين رفتار مويدي است بر ريشه‌هاي بي‌اعتمادي عميقي كه ملت ايران به آمريكا و هم‌پيمانانش دارد.

او با انتقاد از ادعاي مقام‌هاي آمريكايي مبني بر اينكه توافق صورت گرفته با ايران صرفاً در زمينه انرژي هسته‌اي است و آنان مي‌توانند مصاديق جديدي را در موضوعات غيرهسته‌اي به تحريم‌ها اضافه كنند، تصريح كرد: چنين تفسيري توافق نامه ژنو را «لغو و بي‌معني» مي‌كند؛ زيرا هيچ انسان عاقلي زيربار چنين توافقي نمي‌رود كه از يك جهت تحريم‌هايي برداشته يا متوقف شود و به بهانه‌اي ديگر تحريم‌هاي جديدي وضع شود.

رييس قوه قضاييه با تاكيد بر حمايت نظام از هيات مذاكره كننده هسته‌اي خاطرنشان كرد: از وزير امور خارجه و تيم مذاكره كننده مي‌خواهيم كه در مذاكرات آتي خود با طرف غربي، شفاف سازي كنند تا امكان تكرار چنين تفسيرهاي «نامعقولي» فراهم نشود.

آملي لاريجاني افزود: در متن توافق بايد تصريح شود كه وضع تحريم‌ها از هر منظري بايد متوقف شود هرچند كه ممكن است بداخلاقي‌هاي سياسي ادامه پيدا كند؛ البته اطمينان داريم كه تيم مذاكره كننده نيز زير بار تفسيرهاي غيرعقلاني از توافقات نخواهد رفت و ملت ايران نيز از توافقي كه در چارچوب عزت نظام و مصالح كشور باشد و از خطوط قرمز نظام عبور نكند، حمايت خواهد كرد.

رييس دستگاه قضا در بخش ديگري از سخنانش مباني و رفتار «متناقض» غرب در حوزه حقوق بشر را به چالش كشاند و گفت: مواضع حقوق بشري غرب چه در بعد نظري و يا عملي دوگانه است. غرب از يك سو مي‌خواهد تفسير خود از انسان را به جوامع غيرغربي از جمله كشورهاي اسلامي به عنوان تنها تفسير تحميل كند و از سوي ديگر كرامت انساني را به گونه‌اي تفسير مي‌كند كه از دل آن جواز هم‌جنس‌گرايي هم بيرون مي‌آيد؛ اما انساني كه اسلام به تصوير مي‌كشد با اين تصوير غربي از انسان هيچ سنخيتي ندارد.

وي افزود: اكنون كشورهايي مدعي حقوق بشر شده‌اند كه در هرنقطه‌اي از دنيا كه بنگريم، دستشان آلوده به خون است؛ سال‌ها كشورهاي ديگر را استعمار كردند و اكنون نيز از حاكماني دفاع مي‌كنند كه حتي به مردم خود اجازه راي دادن نمي‌دهند.

آملي لاريجاني دوگانگي رفتار غرب را مختص به موضوع حقوق بشر ندانست و با توجه به حوادث اخير كشور اوكراين اظهار كرد: مقام‌هاي آمريكايي از هزاران كيلومتر دور‌تر خود را به جمع معترضان مي‌رسانند و در امور داخلي يك كشور دخالت مي‌كنند، اما به روسيه كه كشور همسايه اوكراين است مي‌گويند حق دخالت ندارد.

رييس دستگاه قضا تاكيد كرد: اين مواضع و نحوه رفتار نشان مي‌دهد كه غرب از حقوق بشر و ديگر مفاهيم ارزشمند آن صرفاً به عنوان «ابزار اعمال فشار» استفاده مي‌كند.

او هم‌چنين با انتقاد از نحوه انعكاس سخناني كه در هفته گذشته در نقد دامن زدن به «نسبي‌گرايي» از سوي برخي «روشنفكر‌نما‌ها» مطرح شد، گفت: متاسفانه مطالب به صورت تحريف شده در برخي رسانه‌ها بازتاب يافت مخصوصاً «رسانه‌هاي غربي كه به دنبال بهانه‌گيري هستند» و حرف‌هاي روشن مدلل و متقن را به نحوي ديگر مطرح مي‌كنند. متاسفانه برخي از رسانه‌هاي داخل هم از قول بنده نوشتند مخالفت با اعدام مخالفت با اسلام است؛ سخن بنده در باب قصاص و حدود بود و اعدام‌هايي كه مصداف فساد في الارض است.

آملي لاريجاني گفت: موضوع بحث، گزارش گزارشگر ويژه حقوق بشر و گفتار برخي از سازما‌ن‌هاي به اصطلاح حقوق بشري درباره قوانين كشور ما بود كه به صراحت در گزارش‌ها و قطعنامه‌هايي كه عليه ما طرح مي‌شود مي‌گويند قوانين كشور شما برخلاف اين موازين ماست و بايد آن را حذف كنيد. يكي از اين موازين مورد هجمه، قصاص است؛ در حالي كه قصاص جزو نصوص قرآني است و مسلمانان نمي‌پذيرند كه حكم قصاص لغو شود، اين حرف روشني است. قصاص اعتقاد بيش از يك ميليارد مسلمان در جهان است و غربي‌ها حق ندارند لغو آن را به ما تحميل كنند.

رييس قوه قضاييه با توجه به مطرح شدن بحث‌هاي به ظاهر فقهي از سوي برخي «مدعيان فضل‌فروش» كه به نيابت از ديگران مطالب را به صورت نادرست مطرح كردند، اظهار كرد: ادعا كردند كه بحث قصاص يك حق است و صرفاً مقصود از آن اعدام نيست؛ البته روشن است قصاص يك حق است ولي بالاخره اين حق را صاحب حق ممكن است استيفا كند كه نتيجه‌اش سلب حيات است، اما غربي‌ها به ما مي‌گويند چرا اجازه مي‌دهيد؟

آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينكه برخي از اشخاص منتقد كه اجراي آن دسته از حدود كه منتهي به سلب حيات و اعدام مي‌شود را زير سوال برده و ادعا مي‌كنند كه مشهور فق‌ها در عصر غيبيت، اجراي حدود را جايز ندانسته‌اند، گفت: حتي از حضرت آيت الله وحيد خراساني نام بردند و گفته‌اند ايشان كه با فلاني هم نسبت سببي دارد، قائل به اقامه حدود در زمان غيبت نيست كه اين سخن كذب است چون ايشان در مساله ۱۷۷ «تكمله منهاج» كه متن اصلي آن به قلم مرحوم آيت الله خوئي است‌‌ همان نظر آيت الله خويي را كه مي‌فرمايند «يجوز للحاكم الجامع للشرائط اقامة الحدود علي‌الاظهر» را مي‌پذيرند و حتي احتياط هم ندارند بنابراين معلوم مي‌شود فتواي ايشان هم همين است.

وي افزود: هم‌چنين حضرت امام رضوان الله تعالي عليه در تحرير الوسيله در كتاب الامر باالمعروف و النهي عن المنكر (صفحه۴۸۲) در بحث ختام فيه مسائل در مساله دوم مي‌فرمايند، في عصر غيبت ولي الامر و سلطان العصر عجل الله تعالي فرجه الشريف يقوم نوابه العامه و هم الفقهاء الجامعون لشرايط الفتوي والقضاء مقامه في اجراء السياسات و ساير ما للامام عليه السلام الا البدأه بالجهاد.

رييس قوه قضاييه هم‌چنين با بيان اينكه گفته شده است مشهور فقها اقامه حدود را در عصر غيبت جايز نمي‌دانند، اظهار كرد: اين هم حرف خلافي است؛ مرحوم آيت الله خويي در مباني تكمله منهاج در ذيل همين مساله مي‌فرمايد «هذا هو المعروف و المشهور بين الاصحاب»، يعني معروف و مشهور فقهاي شيعه اين است كه در عصر غيبت اجراي حدود توسط حاكم جامع الشرايط جايز است سپس مي‌فرمايد «بل لم ينقل فيه خلاف الا ما حكي عن ظاهر ابني زهرة و ادريس من اختصاص ذلك بالامام أو بمن نصبه لذلك» يعني خلاف اين نظر به كسي مگر ابن زهره و ادريس نسبت داده نشده است و در ادامه هم مي‌فرمايد اين نسبت هم ثابت نيست. البته ايشان اضافه مي‌كند «... و يظهر من المحقق في الشرايع و العلامه في بعض كتبه التوقف» ولكن روشن است توقف غير از فتوا به عدم جواز است و اين مقدار هم شهرت فتوايي درست نمي‌كند.

آيت الله آملي لاريجاني افزود: البته از فقيهان متاخر‌تر هم كساني هستند كه قائل به توقف‌اند، هم‌چون مرحوم ميرزاي قمي حسب نقلي كه شده است و نيز مرحوم آيت الله خوانساري كه در مواضعي از جامع المدارك در ادله مجوزين خدشه مي‌كند اما تصريحي به فتواي عدم جواز ندارد و فقط مي‌فرمايد: «فلامجال لاستغراب توقف المصنف و غيره قدس الله اسرارهم». ولي چنان كه گفتيم اولاً توقف غير از فتواي به عدم جواز اقامه حدود در زمان غيبت است و ثانياً اين تعداد قائل، شهرت درست نمي‌كند. خصوصاً كه در مقابل حسب نقل جواهر در كتاب امر به معروف و نهي از منكر فحول از فقهاي اماميه ايستادند. صاحب جواهر مي‌فرمايد: «... (و) كيف كان فقد (قيل) و القائل الاسكافي و الشيخان و الديلمي و الفاضل و الشهيدان و المقداد و ابن فهد و الكركي و السبزواري و الكاشاني و غيرهم علي ما حكي عن بعضهم: (يجوز للفقهاء العارفين) بالاحكام الشرعيه عن ادلت‌ها التفصيليته العدول (اقامه الحدود في حال غيبته الامام عليه السلام كمالهم الحكم بين الناس مع الامن من ضرر سلطان الوقت و يجب علي الناس مساعدتهم علي ذلك... «

او با اشاره به نظر صاحب جواهر قدس السره كه مي‌فرمايد مشهور همين نظر است و بلكه در آن خلافي يافت نشده است اظهار كرد: الا آنچه كه از ظاهر ابن زهره و ابن ادريس حكايت شده و براي ما اثبات نشده است و از اينجا صاحب جواهر، توقف صاحب شرايع را غريب مي‌شمرد و در چند صفحه بعد با تندي و عتاب به كساني كه در جواز اجراي حدود در زمان غيبت وسوسه مي‌كنند مي‌تازد و مي‌فرمايد: «فمن الغريب وسوسه بعض الناس في ذلك بل كانه ماذاق من طعم الفقه شيئاً ولافهم من لحن قولهم و رموزهم امراً...» اينكه مجتهد فحلي هم‌چون صاحب جواهر بگويد قائلين به عدم جواز بلكه وسوسه كنندگان در آن از طعم فقه نچشيده‌اند و لحن قول فق‌ها و رموزشان را درنيافته‌اند، سخن كمي نيست.

رييس قوه قضاييه افزود: نمي‌خواهيم در بحث علمي صرفاً به نقل كلمات بسنده كنيم. بحث علمي در مستندات مجال ديگري مي‌خواهد و به نظر ما همانطور كه صاحب جواهر فرموده با ملاحظه مجموع ادله و توجه به شأن حاكمان شرعي، ترديدي در اين حكم نيست.

آملي لاريجاني تصريح كرد: بنابراين برخلاف آنچه برخي با فضل فروشي بسيار ادعا كردند كه مشهور فقهاي اماميه اعم از متقدمين و متاخرين عدم جواز اجراي حدود در زمان غيبت معصوم است سخن نادرستي است اما اين حرف‌ها را مي‌گويند و متاسفانه عده‌اي هم باور مي‌كنند و اينجاي تاسف دارد؛ اگر مي‌خواهند سخن علمي مطرح كنند از جانب خودشان سخن بگويند چرا تاريخ فقه و سخنان فقهاي بزرگوار را تحريف مي‌كنند؟

وي با تاكيد بر اينكه تعطيلي حدود خودش از منهيات در كتاب و سنت است، افزود: مغالطه‌اي نيز در سخن اين افراد وجود دارد و آن بي‌توجهي به موضوع بحث است؛ مدعيان حقوق بشري ادعا مي‌كنند كه اقامه حدود كاري ضد انساني، خلاف كرامت انساني و خشونت ناروا است. حال آقاياني كه مي‌آيند بحث تعطيلي حدود در زمان غيبت را مطرح مي‌كنند، فرض كنند كه امام زمان (ع) اكنون ظهور كردند، آيا ايشان اجراي حد نمي‌كنند؟ هم‌چنين بايد پرسيد كدام يك از آن فقهايي كه اين جماعت ادعا كردند و تعطيل اجراي حدود را در زمان غيبت واجب مي‌شمردند، گفته‌اند اجراي حد غيرانساني است؟

آملي لاريجاني افزود: بحث ما اين نبود كه اجراي حد چه زماني جايز است؟ و چه زماني جايز نيست؟ بحث اين است كه آيا در اسلام قصاص و حدود وجود دارد يا نه؟ اگر وجود دارد آن دعاوي حقوق بشري با اصل معتقدات ما مخالف است پس اين مدعيان فضل فروش اگر متدين هستند چرا در راستاي اين سخنان خلاف دين و خلاف مباني قرار مي‌گيرند؟ ما بايد از معتقداتمان دفاع كنيم و دفاع هم مي‌كنيم و مساله مهم اين است كه بدانيم كجا ايستاده‌ايم و اين سازمان‌هاي حقوق بشري و گزارشگر‌ها از ما چه مي‌خواهند؟

او تاكيد كرد: يكي از مدعياني كه متاسفانه نه از علوم حوزوي بهره‌اي برده است و نه از خارج آن، ادعا كرده است كه فلاني بين حكمي كه در قرآن وجود دارد و حكمي كه اكنون بايد اجرا شود خلط كرده است. به ايشان عرض مي‌كنيم كه شما اين مقدار فهم نكرديد كه حكم وقتي حكم است ديگر معنا ندارد كه بگوييم بايد انجام شود يا انجام نشود مگر اينكه شامل كسي نشود يعني حكم، زماني حكم كسي است كه بر او تطبيق شده باشد و در اينجا معنا ندارد كه گفته شود، بايد حكم را انجام دهد يا نه. خداوند در قرآن مي‌فرمايد «ولكم في القصاص حيات يا اولي الالباب»، يا «اولي الالباب» جمعي است كه همه صاحبان عقل را از زمان صدور به بعد در سرتاسر تاريخ شامل مي‌شود. البته اين آقايان ادعا مي‌كنند كه احكام قرآني تاريخي هستند، اين يك جمله خيلي ساده است ولي در آن حرف‌هاي بسياري نهفته است. اينكه مفاد آيات الاحكام تاريخي است يعني همه احكام مندرج در قرآن در اين زمان تطبيق نمي‌شود، نه فقط قصاص، پس نماز و روزه و حج و زكات الي آخر همه ساقط‌اند. فساد اين سخن به ادله متقن درون ديني و برون ديني ثابت است ولي عجيب است كه مي‌گويند چرا به قرائت‌هاي ما اشكال مي‌كنيد؟!

رييس قوه قضاييه گفت: چگونه است كه اگر كسي در رياضيات مي‌خواهد سخن بگويد بايد متخصص باشد و اگر كسي از راه برسد و حرفي بزند ديگران به اين حرف‌ها گوش نمي‌كنند. در پزشكي هم وضع بر همين منوال است اما درباره معارف ديني هر كسي از راه رسيد هر چه دلش مي‌خواهد بگويد و اين هم يك فهم ديني شمرده بشود.

آيت الله آملي لاريجاني در ادامه با گرامي‌داشت بيست و هفتم آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه، اين دو نهاد علمي را به بررسي بحث‌هاي مبنايي حقوق بشر فراخواند و تاكيد كرد: حوزه و دانشگاه بايد بيدار باشند و به شبهات پاسخ فني داده شود، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بايد در معارف ديني و مباني آن تلاش كنند زيرا ما در مورد مقامات انساني در معارف ديني مطالب ارزشمندي داريم. از جمله واقعاً از حوزه‌ها و مجامع دانشگاهي توقع داريم موضوعات حقوق بشري و مباني‌اش را مورد بحث قرار دهند و آن وقت روشن مي‌شود كه ماهيت حرف‌هاي آن‌ها چيست و محل افتراق هم روشن مي‌شود.

اين گزارش هم‌چنين حاكي است در جلسه امروز مسوولان عالي قضايي آيين نامه جمع‌آوري و استنادپذيري اسناد الكترونيكي مورد بحث و بررسي قرار گرفت و ادامه بحث به هفته آينده موكول شد.

هم‌چنين در ابتداي اين جلسه نيز احمد تويسركاني، رييس سازمان ثبت اسناد واملاك كشور ضمن ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي اين سازمان با اشاره به صدور بيش از سه ميليون سند الكترونيكي از سوي اين سازمان، استان‌هاي تهران و ايلام را به ترتيب داراي بيشترين و كمترين اسناد صادره در مدت راه‌اندازي اين سيستم اعلام كرد.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن