تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803689864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاهمرادي در گفت‌وگو با فارس:مهم‌ترين مشكل نشر بحران فروش كتاب است/ناشر با وجود مميزي با اطمينان سرمايه‌گذاري مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: شاهمرادي در گفت‌وگو با فارس:مهم‌ترين مشكل نشر بحران فروش كتاب است/ناشر با وجود مميزي با اطمينان سرمايه‌گذاري مي‌كند
مدير نشر «آرما» گفت: مهمترين مشكل امروز حوزه نشر بحران فروش است، چه بخواهيم و چه نخواهيم كتاب سهمي در سبد خانوار ندارد و با توجه به كاهش قدرت خريد مردم، به نظر مي‌رسد ما در حال از دست دادن مخاطبان خود به خاطر وضع اقتصادي هستيم.


مجتبي شاهمرادي مدير نشر «آرما» در گفت‌وگو با خبرنگار كتاب و ادبيات خبرگزاري فارس درباره فعاليت اين انتشارات و صنعت نشر اظهار داشت: حدود 5 سال است كه در حوزه نشر فعاليت مي‌كنيم و تاكنون اين انتشارات بيش از 50 عنوان كتاب منتشر كرده كه اين آثار ميان مخاطبان خود توانسته جاي خود را باز كنند.

وي در ادامه درباره مشكلات صنعت نشر افزود: مهمترين مشكلي كه امروز حوزه نشر دارد به نوعي بحران فروش است، حقيقت اين است كه چه بخواهيم و چه نخواهيم كتاب به طور واقعي سهمي در سبد خانوار ندارد و با توجه به وضع تشديد شده اقتصادي و كاهش قدرت خريد مردم، به نظر مي‌رسد ما در حال از دست دادن مخاطبان خود به خاطر وضع اقتصادي هستيم.

وي در اين راستا تاكيد كرد: از دست دادن مخاطب در حقيقت از دست دادن خريدار است، ما علاقه‌مند به كتاب زياد داريم و مخاطب فراوان اما مخاطب ما يك تواني دارد، فكر مي‌كنم اين چالش اصلي و دو طرفه است، مشكل قيمت كتاب هم مطلبي مهم است؛ اين قيمت هم ناشي از تورم سال‌هاي اخير بويژه در بحث كاغذ است. قيمت افسار گسيخته و بي ضابطه كاغذ در يك سال اخير بسياري از ناشران را زمين‌گير كرده است و هزينه مضاعفي را به علاقه‌مندان به كتاب وارد كرده است.

شاه‌مرداري تصريح كرد: كاش مي‌شد تدبير جدي درباره اين مهم انديشيد، اين كار سخت نيست، ظاهرا اين در اولويت كاري مسئولان ما نيست تا اين بازار را سامان دهند، در صورتي‌كه ساماندهي اين مسئله و خارج كردن كاغذ از چرخه دلالي و بحث‌هاي اين‌گونه كار سختي نيست و فقط نياز به عزم جدي دارد. نكته اصلي آن است كه وزارت ارشاد زير بار پذيرش اين مسئوليت نمي‌رود، از سوي ديگر وزارت صنعت، معدن، تجارت شايد كارهاي مهمتر از قيمت‌گذاري كاغذ دارد كه فكر نمي‌كنم حالا حالاها نوبت بحث كاغذ شود.

به گفته اين ناشر، مكمل اين بحث، خواه ناخواه معضل ديگر صنعت نشر كشور ما موضوع مميزي است. اين مطلب را نه به عنوان يك حرف تكراري و آنچه‌ اين روزها دهان به دهان مي‌گردد و رنگ و بو و روكش سياسي مي‌يابد، مي‌گويم، بلكه به عنوان يك ناشري كه به طور متوسط كتاب‌هايش سه ماه در مميزي مي‌ماند عرض مي‌كنم، من صحبتم روي اصل مميزي نيست، تاكيد نخست روي بي ضابطه بودن و مسئله دوم زمان‌بر بودن اين روند است.

مدير انتشارات آرما با تاكيد بر اينكه پيش از مميزي كتاب ناشر موظف به برخي سرمايه‌گذاري‌ها در راستاي حق‌التاليف نويسنده، صفحه آرايي و طرح جلد كتاب و حتي ويراستاري است، گفت: ناشر موظف به پرداخت اين هزينه‌ها است، اما پس از آن مميزي قرار دارد، طبيعتا اين فرآيند براي ناشراني كه خارج از مركز و در شهرهايي غير از تهران هستند بيشتر است، گاهي اوقات ارسال يك كتاب از اصفهان به تهران شايد دو هفته طول مي‌كشد، تا اين كتاب در ارشاد اصفهان تحويل شود و در تهران به دست مميز برسد روند يك‌ماهه را طي مي‌كند، اين مهم ربطي به چرخه مميزي كتاب ندارد، بحث سر فرآيند اداري است.

وي در ادامه مواردي را يادآوري كرد و ابراز داشت: اگر به ابلاغيه‌هاي اصلاح كتاب دقت كنيد، مثلا امروز مميز اصلاحات را تحويل مي‌دهد، سر مميز هم تاييد مي‌كند و در ادامه كتاب در روند اصلاح قرار مي‌گيرد تا اين اصلاحيه تايپ و به ناشر ابلاغ شود اين مهم يك ماه به طول مي‌انجامد و زمان‌هاي اين چنيني بسيار زياد است.

شاه‌مرادي خاطر نشان كرد: اگر مطالعه كتاب توسط مميز و بررسي دو ماه طول بكشد، رفت و برگشت كتاب به استان و شهرستان هم روند يك ماهه طي مي‌كند اين موارد چالش و معضل عمده است، خصوصا براي ناشران خارج از تهران اين مهم بسيار حس مي‌شود.

وي گفت: بحث يكنواخت بودن مميزي‌ها از ديگر موارد مورد توجه است، البته چند استان در داخل استان خودشان اختيار مميزي در حوزه‌هاي خاص دارند، از جمله آنها مي‌توان به اصفهان، مشهد، قم و تهران اشاره كرد، يك كتاب در قم يك‌ هفته‌اي مجوز مي‌گيرد، اما شايد اين روند اعطاي مجوز در اصفهان سه ماه به طول انجامد، در قم كتاب بدون اصلاحيه مجوز مي‌گيرد، اما در اصفهان آن كتاب تكه پاره مي‌شود؛ بعضا مميز در حيطه‌هايي وارد مي‌شود كه ربطي به حوزه او ندارد مثلا مواردي كه مستندات آن هم موجود است مميز ارشاد عنوان مي‌كند منابع اين چند صفحه درج شود، ذكر منبع در حيطه كار مميز نيست يا مثلا تصاوير شرح داده شوند، فكر مي‌كنم در حوزه مميزي نيازمند يك خانه تكاني جدي هستيم.

اين فعال نشر با تاكيد بر اين مطلب كه مضرات اين سبك مميزي بيش از مضرات نبودن مميزي است، اضافه كرد: صنعت نشر مشكلات بسياري دارد، طببيعتا قيمت كتاب يك مسئله مهم در حوزه نشر است، بحث كاغذ موضوع بسيار مهم و اساسي است، اما واقعيت آن است كه موضوع مميزي هم بحث مهمي است. همه اين موارد چرخ دنده‌هاي يك سيستم هستند، هر يك عيب كند كل سيستم را دچار مشكل مي‌كند، اينكه امروز مميزي برجسته مي‌شود براي فشار سال‌هاي گذشته است، بايد بپذيريم در حوزه مميزي در سال‌هاي اخير اشتباه كرده و با تنگ نظري برخورد كرده‌ايم.

وي در ادامه با اشاره به محسنات مميزي كتاب گفت: اما از سوي ديگر مميزي مزاياي بسياري دارد اگر مميزي باشد بنده ي ناشر با اطمينان خاطر بيشتري سرمايه‌گذاري مي‌كنم، در هر سيستمي در دنيا حداقلي از مميزي وجود دارد، اما افرادي كه درباره مميزي صحبت مي‌كنند آن را نفي نمي‌كنند بحث بر سر اين است كه ما مميزي را به عنوان چاقوي دو لبه مي‌دانيم و از تيغه بد آن استفاده مي‌كنيم. هيچ فردي موافق اشاعه مطالبي در راستاي خلاف عفت عمومي نيست، ما همه در راستاي اشاعه فرهنگ قدم برمي‌داريم.

انتهاي پيام/و

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن