تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804788576
![نمایش مجدد: رحماندوست: فيلم، ادبيات و شعر نوجوان در ايران تعريف نشده است refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
رحماندوست: فيلم، ادبيات و شعر نوجوان در ايران تعريف نشده است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رحماندوست: فيلم، ادبيات و شعر نوجوان در ايران تعريف نشده است
مصطفي رحماندوست، شاعر، نويسنده و داور جشنواره فيلم كودك و نوجوان اصفهان، با بيان اينكه فيلم و ادبيات و شعر نوجوان در جامعه من تعريف شده نيست، در عين حال فيلم «او خوب سنگ مي زند» را از اين جهت كه به گفته او تعريفي از نوجواني ارائه كرده است، موفق ارزيابي كرد.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست بررسي روايت داستاني «او خوب سنگ ميزند» فيلم برگزيده بنياد ادبيات داستاني در بيست و هفتمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان، عصر روز دوشنبه 18 آذر و پس از نمايش اين فيلم، با حضور مصطفي رحماندوست و مجيد راستي دو تن از داوران اين فستيوال و نيز سيدهادي محقق نويسنده اين فيلمنامه و كارگردان آن، به همت بنياد ادبيات داستاني ايرانيان و در مجتمع فرهنگي سيدالشهداء در تهران برگزار شد.
«او خوب سنگ ميزند» داستان نوجواني را روايت ميكند كه پدرش را از دست داده و با برادر و مادر خود زندگي ميكنند. «بردو» براي اينكه بتواند خود را سر و سامان دهد، راهي سفري ميشود تا طلب پدر خود را پس بگيرد اما در ميانه راه درگير اتفاقاتي ناخواسته ميشود. دريافت پروانه زرين بهترين فيلمنامه در بخش مسابقه سينماي ايران و پروانه زرين بهترين كارگرداني و بهترين فيلم بلند در بخش بينالملل، از جمله افتخارات اين فيلم در آخرين جشنواره فيلم اصفهان است.
در ابتداي نشست بررسي اين اثر، مراسم مصطفي رحماندوست نويسنده، شاعر و داور جشنواره اخير فيلم كودك و نوجوان اصفهان، در سخناني با اشاره به سوابق خود در حوزه داوري جشنوارههاي فيلم در اصفهان، تهران و خارج از كشور، گفت: همواره اين سوال براي من مطرح بوده است كه فيلم نوجوان يعني چه؟ به ويژه از اينكه در خارج از كشور 18 سالگي را پايان سن نوجواني ميدانند اما در ايران اين دوره تا 16 سالگي است.
رحماندوست: فيلم «او خوب سنگ ميزند» نوجواني را براي من تعريف كرد
وي سپس يادآور شد: امسال بعد از چند سال دوري از جشنوارههاي فيلم، براي داروي آثار جشنواره فيلم كودك و نوجوان اصفهان دعوت شدم و سه فيلم خوب ديدم كه يكي از آنها «او خوب سنگ ميزند» بود از اين جهت كه تعريفي براي مفهوم ناشناخته نوجواني به من داد و الان ميتوانم بگويم كه نوجوان در كشور من يعني چه؟ نوجواني كه ما در اين فيلم ميبينيم، شخصيتي است كه از پا نميتشنيد و اين دقيقاً يكي از همان ويژگيهاي يك نوجوان است البته در حين ماجراها ما ميبينيم كه گاه اين شخصيت كودك ميشود و گاه هم اداي بزرگترها را درميآورد.
رحماندوست با بيان اينكه فيلم و ادبيات و شعر نوجوان در جامعه من تعريف شده نيست، گفت: از اين جهت ما ناچاريم همواره نمونههايي را مثال بزنيم. نكته ديگري كه در ساخت اينگونه فيلمهاي كوتاه مهم است، تفاوتي است كه در فيلمهاي ايراني و برخي كشورهاي ديگر ميبينيم؛ من در يك جشنواره در كانادا يك انيميشن ديدم كه كلاً 7 دقيقه بود اما اسم بيش از 40 نفر در تيتراژ پاياني آن ديده ميشد در حالي كه در همين فيلم «او سنگ ميزند» كه البته به نظر من اثر موفقي است، ميبينيم كه نويسنده و كارگردان آن يك نفر است. من خيلي با اين مسئله موافق نيستم و معتقدم بعضي وقتها كار بايد گروهي باشد.
داور جشنواره فيلم كودك و نوجوان اصفهان همچنين يادآور شد: ما فكر ميكنيم هميشه فيلمي جاذبه دارد كه هزينه زيادي براي آن صرف شده باشد و يا نهاد و يا موسسهاي پشت آن باشد اما همه ميدانيم سريالهاي خيلي زيادي در تلويزيون ساخته شده كه پرهزينه بوده اما در زمان پخششان ما تازه يادمان افتاده كه ما بايد برويم شام بخوريم!
اين پژوهشگر حوزه ادبيات ادامه داد: شايد اگر يك كارگردان پرتجربهتر اين فيلم (او خوب سنگ ميزند) را ميساخت و يا يك نويسنده متبحرتر قصه آن را مينوشت، فيلم قويتر از آب در ميآمد با اين وجود هميني هم كه هست، خيلي خوب است.
وي درباره لزوم بومي گرايي در روايت قصهها و ساخت آثار سينمايي هم گفت: زماني در قبل از انقلاب هنرمندان ما تلاش ميكردند اداي هنرمندان خارجي را در بياورند بلكه در بين مردم مقبول بيفتند اما ما هميشه با اين مشكل روبرو بوده و هستيم كه در فستيوالهاي خارجي داوراني كه اهل آن كشورها هستند، زماني كه با اين قبيل آثار كه تلاش كردهاند در آنها به المانهاي غربي نزديك شوند، برميخورند، چندان جذابيتي در آنها نميبينند و ميگويند اين كه همان حرفهاي خودمان است. به عقيده من فيلم «او خوب سنگ ميزند» از اين جهت كه يك فيلم بومي است، موفق بوده است.
راستي: كار كردن براي كودكان به خصوص در حوزه سينما دشوار است
در اين برنامه همچنين مجيد راستي نويسنده و يكي ديگر از داوران جشنواره فيلم كودك و نوجوان اصفهان در سخناني زيباترين وجه فيلم «او خوب سنگ ميزند» را طبيعي بودن آن خواند و گفت: معمولاً اينگونه فيلمها خسته كننده از آب درميآيند اما اين فيلم بسيار روان و ساده بود، آدمها خودشان بودند و شعار نميدادند. البته قصه فيلم هم تا حد زيادي كمك رسان فيلم بود و آدمها هم تا حد زيادي در جاي خودشان بودند و عليرغم كاستيهايي كه به طور معمول در جزئيات فيلم ميتوان پيدا كرد، اين اثر داراي يك ساختار كلي خيلي خوب است و به نظر من توانسته حرفش را بزند.
وي با بيان اينكه «فيلم «او خوب سنگ ميزند» يك فيلم موفق و ساده است» افزود: به نظرم چيزي كه به اين كار كمك كرده، عشق و علاقهاي بوده كه نويسنده و كارگردان با همه سرزنشهايي كه شنيده است به سوژه خود داشته و توانسته كار را پيش ببرد.
اين نويسنده با اشاره به دشواريهاي ساخت آثار سينمايي در حوزه كودك و به ويژه نوجوان در ايران گفت: متاسفانه كار كردن براي كودكان به خصوص در حوزه سينما همواره شرايط بيثباتي داشته است. متاسفانه بسياري از تجربيات گذشته ناديده گرفته شده و به همين خاطر امكان ادامه اين راه توسط كارگرداناني كه با اين ژانر كارشان را شروع كردهاند، سخت شده است.
راستي با باين اينكه «اين حوزه بايد مورد حمايت قرار گيرد و فيلمسازان ما هم باور داشته باشند كه قصه، حرف اول را ميزند» در پايان گفت: من مطمئن هستم همين قصه فيلم «او خوب سنگ ميزند» اگر تبديل به رمان شود، كار فوقالعاده خوبي از آب درخواهد آمد.
در اين جلسه همچنين سيدهادي محقق نويسنده و كارگردان فيلم «او خوب سنگ ميزند» در سخنان كوتاهي با بين اينكه يك قصه ممكن است از يك خاطره يا يك تصوير آغاز شود، پايه آغازين ساخت فيلمش را داستان برادرش رضا و اتفاقي كه براي او افتاده است، عنوان كرد.
كد خبر: 2192357
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۱۹ - ۰۹:۳۰
سه شنبه 19 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
اعلام فعالان هفتمين دوره انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي ايران
اعلام فعالان هفتمين دوره انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي ايران فهرست فعالان سال 1391 در هفتمين دوره انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي ايران اعلام شد به گزارش خبرگزاري مهر بر اساس آثار ارسالي به دبيرخانه اين دوره در سال 1391 در بخش نمايشنامه هاي تأليفي منتشرشده 137 نمايشنامه در 53با مجسمههايي از شهيد چمران، تختي، ملكالشعراي بهار، آلاحمد و ...موزه مشاهير ايران در ارتفاع ۲۷۱ متري از سطح
با مجسمههايي از شهيد چمران تختي ملكالشعراي بهار آلاحمد و موزه مشاهير ايران در ارتفاع ۲۷۱ متري از سطح زمين گشايش يافت موزه مشاهير ايران شامل مجسمههاي سيليكوني از مفاخر ايران زمين نظير تختي شهيد چمران ملكالشعراي بهار جلال آلاحمد سيمين دانشور نيما يوشيج شهرياراحمد شاكري در گفت وگو با برنا: بنياد ادبيات داستاني مشكل مالي دارد/اضافه كردن شعر به بنياد خطا است
احمد شاكري در گفت وگو با برنا بنياد ادبيات داستاني مشكل مالي دارد اضافه كردن شعر به بنياد خطا است احمد شاكري گفت بنياد ادبيات داستاني مدت ها است كه از عدم تامين بودجه رنج مي برد و همين مسئله مانع از تحقق برنامه هاي بنياد شده است به گزارش خبرنگار ادبيات برنا بنياد ادبيات داستانيمعرفي فعالان هفتمين دورهي انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي ايران
معرفي فعالان هفتمين دورهي انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي ايران هفتمين دورهي انتخاب آثاربرتر ادبيات نمايشي ايران به دبيري بهزاد صديقي توسط كانون نمايشنامهنويسان خانهي تئاتر ايران برگزار ميشود معرفي فعالان هفتمين دورهي انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي ايران ايلنا فهرست فعالابا مجسمههايي از شهيد چمران، تختي، ملكالشعراي بهار، آلاحمد، دانشور و... موزه مشاهير ايران برج ميلاد گشايش يا
با مجسمههايي از شهيد چمران تختي ملكالشعراي بهار آلاحمد دانشور و موزه مشاهير ايران برج ميلاد گشايش يافت موزه مشاهير برج ميلاد تهران با ۱۴ مجسمه از مشاهير ادبي علمي هنري ورزشي و شب گذشته در تراز ۲۷۱ متري بلندترين برج كشور افتتاح شد با مجسمههايي از شهيد چمران تختاعلام فعالان آثار برتر ادبيات نمايشي ايران در سال 91
اعلام فعالان آثار برتر ادبيات نمايشي ايران در سال 91 فهرست فعالان سال 1391 در هفتمين دوره انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي ايران اعلام شد به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري هفتمين دوره انتخاب آثاربرتر ادبيات نمايشي ايران بر اساس آثار ارسالي به دبيرخانه اين دوره در سال 13پيش از تولد هم كارگر بودهام / گفتوگو با «سابير هاكا» برنده جايزه شعر كارگري ايران
پيش از تولد هم كارگر بودهام گفتوگو با سابير هاكا برنده جايزه شعر كارگري ايران سيدعبدالجواد موسوي - رضا رستمي ميترسم بعد از مرگ هم كارگر باشم مجموعه شعر سابير هاكا شاعر جوانِ كُرد در مدت كوتاهي به چاپ چهارم رسيد شعرهاي صميمانه و دردمندانه سابير هاكا براي مخاطبان غيرححسن ميرعابديني «تاريخ ادبيات داستاني ايران» را نوشت
حسن ميرعابديني تاريخ ادبيات داستاني ايران را نوشت حسن ميرعابديني از به پايان رسيدن نگارش كتاب تاريخ ادبيات داستاني ايران خبر داد اين نويسنده و پژوهشگر درباره اين كتاب به خبرنگار ادبيات و نشر خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا گفت اين كتاب همانطور كه از اسمش برميآيد تاريخهمايش «شعر و انديشههاي مهدي اخوان ثالث»كزازي: «مهدي اخوان ثالث» با پيشينه ادب ايران آشنايي داشت
همايش شعر و انديشههاي مهدي اخوان ثالث كزازي مهدي اخوان ثالث با پيشينه ادب ايران آشنايي داشت مير جلالالدين كزازي گفت اخوان از شيفتگان شاهنامه بود و با پيشينه ادب ايران آشنايي داشت به گزارش خبرنگار كتاب و ادبيات خبرگزاري فارس همايش شعر و انديشههاي مهدي اخوان ثالث به هفراخوان شركت در گردهمايي ادبيات تطبيقي ايران تمديد شد
فراخوان شركت در گردهمايي ادبيات تطبيقي ايران تمديد شد فراخوان شركت در دومين گردهمايي ادبيات تطبيقي ايران تا 30 دي ماه تمديد شد فراخوان شركت در گردهمايي ادبيات تطبيقي ايران تمديد شد ايلنا فراخوان شركت در دومين گردهمايي ادبيات تطبيقي ايران تا 30 دي ماه سال جاري تمديد شد به گزارشمعرفي داوران بخش ترجمه و پژوهش جشن ادبيات نمايشي ايران
معرفي داوران بخش ترجمه و پژوهش جشن ادبيات نمايشي ايران اعضاي هيئت داوران بخش ترجمه و پژوهش هفتمين دوره انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي ايران معرفي شدند به گزارش خببرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري هفتمين دوره انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي ايران طي احكام جداگانهاي از سوي بهزاد صيادداشتبلاتكليفي تازه بنياد ادبيات داستاني ايرانيان
يادداشتبلاتكليفي تازه بنياد ادبيات داستاني ايرانيان حضور دو حوزه شعر و داستان در بنياد ادبيات داستاني هم براي خود ماجرايي دارد اين اقدام از آن رو ناصحيح است كه آوردن كارهاي اجرايي شعر به اين بنياد نه تنها باري از حوزه شعر كشور كم نخواهد كرد بلكه نفس بنياد تازهنفس هم به شماره خشعر عاشورايي، نقطه ثقل ادبيات مذهبي ايران است
شعر عاشورايي نقطه ثقل ادبيات مذهبي ايران است گروه هنر عضو كميته فرهنگ و هنر ايلام با بيان اينكه ادبيات آئيني يكي از بخشهاي مهم ادبيات كشور است گفت نقطه ثقل ادبيات مذهبي ايران شعر عاشورايي است و ما ميتوانيم بزرگترين فرازش را در شعر محتشم كاشاني و عمان ساماني ببينيم بهروز-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها