تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819659617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شعر عاشورايي، نقطه ثقل ادبيات مذهبي ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: شعر عاشورايي، نقطه ثقل ادبيات مذهبي ايران است
گروه هنر: عضو كميته فرهنگ و هنر ايلام با بيان اينكه ادبيات آئيني، يكي از بخش‌هاي مهم ادبيات كشور است، گفت: نقطه ثقل ادبيات مذهبي ايران، شعر عاشورايي است و ما مي‌توانيم بزرگترين فرازش را در شعر محتشم كاشاني و عمان ساماني ببينيم.


بهروز سپيدنامه، عضو كميته فرهنگ و هنر استان ايلام در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از ايلام، با اشاره به اينكه شعر عاشورايي، يكي از مهم‌ترين گونه‌هاي شعر فارسي است، اظهار كرد: اگر پيشينه شعر عاشورايي را بررسي كنيم در اشعار كشورهاي مسلمان و كشورهايي كه ممكن است بيشتر گرايش‌هاي شيعه داشته باشند اين نوع شعر نقشي پر رنگ‌تر دارد، هر چند جريان عاشورا فراتر از مذهب است.

عضو شوراي شعر و موسيقي صدا و سيماي مركز ايلام با بيان اينكه يكي از بخش‌هاي مهم ادبيات كشور، ادبيات آئيني است، گفت: در ادبيات ايران جايگاه شعر عاشورايي خيلي پر رنگ‌تر است به دليل اينكه حب اهل بيت(ع) از ديرباز در ضمير ايرانيان وجود دارد.

وي با بيان اينكه نقطه ثقل ادبيات مذهبي ايران، شعر عاشورايي است، بيان كرد: ما مي‌توانيم بزرگترين فرازش را در شعر محتشم كاشاني و شعرهاي عمان ساماني ببينيم و ساير شاعران بزرگواري كه در منقبت امام حسين(ع) شعر سروده‌اند.

شعر عاشورايي يك شعر پاك است، اما قابل تبرئه نيست

مسئول واحد ادبيات حوزه هنري ايلام با بيان اينكه از دو منظر بايد به اصل رسانه‌اي عاشورا توجه كنيم و آن اينكه اول روايتي است كه در شعر اتفاق مي‌افتد و ديگري روايتي است كه در تاريخ روي داده است، افزود: در تاريخ روايات، قطعاً مستند‌سازي بايد صورت پذيرد و وقايع همانگونه كه هست بايد ادا شوند؛ يعني 3 عنصر زمان، مكان و انسان بايد توانمند و مشخص باشند و دقيقاً عنوان شوند، در غير اين صورت مي‌گويند كه در تاريخ تحريف ايجاد شده است.

اين نويسنده در ادامه بيان كرد: در شعر، مقداري مسئله فرق مي‌كند چون عالم شعر، عالم خيال است؛ شعري كه مبالغه در آن وجود نداشته باشد شعر نيست؛ لذا ما اينجا نبايد بيان كنيم، اگر آمديم در خصوص شخصيتي مثل امام حسين(ع) از عنصر تخيل و تشبيه استفاده كرديم مبالغه نموده‌ايم، بلكه كار هنري انجام داده‌ايم؛ اما اگر در تشبيه‌ها چارچوب‌هاي خاصي را رعايت نكنيم و مطالبي كه شاعر از عاشورا بيان مي‌كند با روايات تاريخي سنخيت چنداني نداشته باشد در آنجا مي‌توان گفت كه يك مقداري از مسير انحراف ايجاد شده است.

اين شاعر در تبيين و تشريح شعر عاشورايي، ابراز كرد: اين شعر، عموماً يك شعر پاك است، اما قابل تبرئه نيست يك سري تحريفات در آن اتفاق افتاده چه در زمينه شعر و چه در زمينه وقايع تاريخي.

قيام عاشورا، پتانسيل اجتماعي جامعه اسلامي است

اين پژوهشگر با بيان اينكه واقعه عاشورا در جامعه اسلامي يك جريان است، گفت: بنا بر فرمايش امام خميني(ره) مبني بر اينكه «اين محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است»، مي‌توان جريان قيام عاشورا را پتانسيل اجتماعي جامعه معرفي كرد.

سپيدنامه با بيان اينكه عاشورا يك جريان كامل الگويي است، اظهار كرد: اميد، مبارزه و همه چيز در عاشورا جمع شده است؛ لذا جامعه به اين پتانسيل نياز دارد و ما مي‌بينيم كه نهضت عاشورا نهضت تكاپو، حركت و باز انديشي است.

وي در ادامه افزود: مجالس عزاداري اباعبدالله(ع) كه برگزار مي‌شود، فرصت بازسازي و خودسازي به جامعه مي‌دهد؛ افرادي كه پاي منبر مي‌نشينند هم مطلب ياد مي‌گيرند هم اينكه به بازسازي دروني خود مي‌پردازند، پس اين يك جريان تأثيرگذار است.

شعر عاشورايي، ركن اساسي مجالس عزاداري است

عضو شوراي شعر و موسيقي صدا و سيماي مركز ايلام با بيان اينكه در اين ميان شعر عاشورايي در مجالس عزاداري سيدالشهدا(ع) ركن اساسي است، گفت: در مجالس حسيني هم روضه‌خواني مي‌شود و هم نوحه، طبيعتاً در اينجا نوحه‌هايي كه متكي بر شعرهايي اصيل و زيبا هستند توانسته‌اند در دل مردم جا باز كنند و از طريق همين نوحه‌ها است كه مي‌توانيم الگوهاي خوبي به جامعه ارائه نمائيم.

وي به نقش مؤثر شاعران و اديبان در تبيين واقعه عاشورا اشاره و اظهار كرد: هنرمند، اديب و شاعر براي آنكه بتواند يك اثر فاخر هنري را خلق نمايد، قطعاً بايد مطالعه داشته باشد؛ در بحث عاشورا فقط به ظاهر نگاه نكنيم، بايد اندوخته‌هاي خود را بالا ببريم و مطالعه و بررسي دقيقي داشته باشيم تا يك اثر خوب كه هم از نظر فني و هم محتوايي عميق و قوي باشد خلق شود.

اين پژوهشگر در پايان با بيان اينكه هر شاعر، رسالتي دارد و بر اساس اين رسالت و توانمندي‌ها در روز قيامت از او بازخواست مي‌شود، گفت: قطعاً در مقابل اين استعدادها كه خداوند در وجود ما قرار داده و چگونگي استفاده از آن مسئوليت داريم.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن